عصر آذربایجان

گزارش خبر

کوتاهي در معرفي هويت ديني و تاريخي، جوانان را به سمت جريان‌هاي انحرافي مي‌کشاند

کوتاهي در معرفي هويت ديني و تاريخي، جوانان را به سمت جريان‌هاي انحرافي مي‌کشاند

1403/02/23

گروه فرهنگي: استاندار آذربايجان شرقي گفت: وقتي در معرفي هويت ديني و تاريخي خود کوتاهي کنيم، جوانان ما دچار فقدان هويت شده و به سمت جريان‌هاي انحرافي مي‌روند. مالک رحمتي در آيين تجليل از اهداگران اسناد و پژوهشگران ميراث مکتوب در تبريز، اظهار کرد: حداقل 6 گام براي احياي اسناد و ميراث مکتوب و معرفي آن‌ها بايد برداريم که اگر به درستي برداشته شوند، کارهاي فرهنگي به نتيجه مي‌رسند.


وي با اشاره به اينکه نخستين گام، نهضت شناسايي اسنادي متعلق به فرهنگ تبريز و آذربايجان است که در منازل خاندان‌هاي بزرگ نگهداري مي‌شوند، خاطرنشان کرد: تبريز و آذربايجان به دليل ويژگي ذاتي اين منطقه هميشه تمام کننده و خط شکن در عرصه‌هاي مختلف بوده است و مردم اين خطه همواره فعال و احساس مسئوليت مي‌کنند و مطالبه گر هستند.
وي با بيان اينکه اين مردم در تمام عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي نقش دارند و جريان سازي و تاريخ سازي مي‌کنند، اظهار کرد: در اين راستا ادبيات و گفتمان‌هايي چون مقاومت و ايثار شکل مي‌گيرد.
رحمتي با اشاره به اينکه گام دوم احياي اسناد تاريخي، مرمت اسناد ملي است و بايد اين خدمت به مردم ارائه و اسناد آن‌ها مرمت و تحويل داده شود، افزود: گام سوم، نگهداري و حفاظت از اسناد است و بايد خانواده‌ها احساس کنند که منفعت نگهداري اسناد در اين مرکز بهتر از منزل است.
وي با بيان اينکه تمدن نوين ايران اسلامي در همين مرکز اسناد ملي و اسناد شکل مي‌گيرد، گفت: گام‌هاي بعدي نيز تحليل، طبقه بندي و تفکيک اسناد است زيرا صرف نگهداري به درد نمي‌خورد بلکه بايد از آن‌ها بهره برداري کنيم.
استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه تمام موارد گفته شده فقط مقدمه بودند و گام نهايي و هدف اصلي، معرفي اسناد و دانش‌هاي توليدي آن‌ها است و بايد در شناساندن آن‌ها گام برداشت، اظهار کرد: مي‌توان يک روز در هفته را براي رويداد اسناد ملي تبريز مثلا «سه شنبه‌هاي فرهنگي تبريز» نام نهاد و هر هفته يک سند تاريخي اين خطه رونمايي شود.
وي تاکيد کرد: بسياري از اسناد را بايد متناسب با شرايط مکاني آن‌ها در معرض نمايش قرار داد تا اثرگذاري آن‌ها 10 برابر شود.
نمايشگاه هاي فصلي براي معرفي اسناد آذربايجان برگزار شود
رحمتي با پيشنهاد برگزاري نمايشگاه‌ها و موزه‌هاي فصلي و بين المللي براي معرفي اسناد تاريخي خطه آذربايجان، افزود: بسياري از کشورها، تاريخ نداشته خود را با برگزاري رويدادهايي به دنيا تحميل مي‌کنند که جعلي است. از اين طريق نيز دانشمند فارسي زبان را متعلق به کشور ديگر کرده‌اند.
استاندار آذربايجان شرقي همچنين با پيشنهاد راه اندازي باشگاه عاشقان فرهنگ و ادب و اسناد، افزود: جوانان ما دنبال چنين مواردي هستند تا هويت خود را حفظ و تقويت کنند.وي ادامه داد: بسياري از چالش‌ها مانند جريان خليج فارس از طريق همين اسناد تاريخي حل و به شيطنت ها پاسخ داده شده است.وي گفت: روش‌هاي بهره برداري از اسناد تغيير يافته و در اين راستا بايد از ابزار ديجيتال سازي و تهيه ميکروفيلم‌ها بهره برد و براي حفاظت از آن‌ها مي‌توان نسخه ديجيتالي تهيه و در اختيار عموم قرار داد.
چهار ميليون سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملي شمالغرب فهرست نويسي شده است
جهانبخش سلمانيان، مدير مرکز اسناد و کتابخانه ملي شمالغرب با بيان اين‌که 19 ارديبهشت ماه به نام روز اسناد ملي و ميراث مکتوب نامگذاري شده است، گفت: ميراث مکتوب در بسياري از کشورها حتي از ميراث فيزيکي مهمتر است.
وي با اشاره به تاسيس مرکز اسناد در سال 1349 و ادغام با کتابخانه ملي، افزود: مرکز اسناد شمال‌غرب کشور جزو نخستين مراکز استاني است که اسنادي چون اسناد اداري و اسناد تاريخي در دست خانواده‌ها را جمع آوري و نگهداري مي‌کند.وي ادامه داد: نمايندگي کتابخانه ملي و تنها نهاد حاکميتي متولي تاريخ شفاهي کشور هستيم و خدمات انتشاري کتابخانه‌ها مثل شابک و نگهداري کتب در کتابخانه ملي را انجام مي‌دهيم.سلمانيان گفت: نزديک 25 ميليون سند داريم که هنوز فهرست نويسي نشده‌اند، حدود چهار ميليون سند را فهرست نويسي و ثبت کرده‌ايم ولي هنوز استاندارد نگهداري آن‌ها مناسب نيست.
امحاي اسناد ادارات بر اساس قانون بايد توسط مرکز اسناد انجام شود
عزيز جوانچور، مدير کل حوزه استانداري آذربايجان شرقي و از مديران سابق مرکز اسناد، اظهار کرد: اين مرکز جزو مجموعه‌هاي مظلوم و شناخته نشده است و مورد کم توجهي واقع شده است.وي افزود: اسناد بسياري از تاريخ آذربايجان در مرکز اسناد تهران وجود دارد اما به دليل نداشتن مکان مناسب جهت نگهداري نمي‌توانيم آن‌ها را به تبريز انتقال دهيم.
وي ادامه داد: امحاي اسناد ادارات بر اساس قانون بايد توسط مرکز اسناد انجام شود اما برخي ادارات در اين خصوص همکاري نمي‌کنند.
احياي مکتب تبريز ضروري است
رنجبر، نخستين مدير مرکز اسناد و کتابخانه ملي شمالغرب نيز درخواست احياي مکاتب تبريز را داد و گفت: تبريز در بسياري از مقوله‌ها هم‌چون عرفان، نگارگري و تار صاحب مکتب است و بايد احيا شود.
رضا بالابيک نژاد، يکي از پژوهشگران ميراث فرهنگي، با بيان اينکه پدربزرگ بنده مجموعه دار بزرگي بود و کتابخانه و اسناد بسياري داشت، گفت: اکنون بسياري از خانواده‌هاي ريشه دار در تبريز هستند که اسنادي در آرشيو خود دارند.
وي با بيان اينکه بيش از هشت هزار نامه تاريخي مرتبط به خطه آذربايجان را در خانه‌ خاندان‌هاي ريشه دار تبريز يافته و عکس گرفته‌ام، گفت: ازجمله اين نامه‌ها، نامه تيم ترور شهيد خياباني به نظميه وقت درباره جزئيات ترور است.
ايوب نيک نام لاله، ديگر پژوهشگر ميراث فرهنگي نيز گفت: يافتن اسناد مهمي چون نخستين بليط فوتبال در تبريز، سير تاريخي گذشته را بيشتر نمايش داده است.
وي افزود: تبريز، حرف‌هاي زيادي براي گفتن در موضوع اسناد دارد ولي نيازمند حمايت و نگاه ويژه است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، تعدادي از اهداگران اسناد نيز در اين جلسه به بيان دغدغه‌ها و پيشنهادات خود پرداختند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها