عصر آذربایجان

گزارش خبر

دانشگاه زنجان از ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه رنج می‌برد

دانشگاه زنجان از ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه رنج می‌برد

1396/12/07

رئيس دانشگاه زنجان ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه را از ضعف‌هاي اين دانشگاه برشمرد و گفت: تقاضاي دانشگاه زنجان براي ايجاد ?? رشته در مقاطع مختلف کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا در شوراي گسترش وزارت علوم تحقيقات و فناوري در حال پيگيري است.

سيد محسن نجفيان در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار داشت: دانشگاه زنجان دانشگاه جامع و مادر استان است و به عنوان قطب آموزش عالي در زنجان فعاليت مي‌کند و نقش هدايتگر و ناظر را بر عهده دارد.

وي تعداد دانشجويان مشغول به تحصيل در اين دانشگاه را 10 هزار و 500 نفر برشمرد و گفت: 403 نفر عضو هيات علمي ثابت هستند و 300 استاد به عنوان همکار در دانشگاه فعاليت مي‌کنند.

رئيس دانشگاه زنجان با اشاره به اينکه 73 رشته کارشناسي و 123 رشته و گرايش در مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه زنجان وجود دارد ابراز کرد: اين دانشگاه در 69 رشته و گرايش مقطع اصلي و دکترا دانشجو مي‌پذيرد.

وي تعداد دانشجويان در مقطع دکترا در دانشگاه زنجان را 700 نفر عنوان کرد و افزود: 2 هزار و 930 دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد و 6 هزار و 400 نفر در دوره کارشناسي مشغول به تحصيل هستند.

نجفيان توسعه رشته‌هاي دانشگاهي را از راهبردهاي اساسي دانشگاه‌ها خواند و گفت: طبيعي است وقتي به حالت پايداري رسيديم شتاب توسعه رشته‌هاي دانشگاهي همانند 10 سال گذشته نباشد و اين کار بر اساس نياز استان، توانمندي اعضاي هيات علمي و برنامه راهبردي 10 ساله انجام مي‌شود.

وي در مورد توسعه رشته‌هاي دانشگاهي بيان کرد: تقاضاي دانشگاه زنجان براي ايجاد 12 رشته در مقاطع مختلف کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا در شوراي گسترش وزارت علوم تحقيقات و فناوري در حال پيگيري است و اميدواريم موافقت لازم را اخذ کنيم و تعدادي از اين رشته‌ها از مهر سال 97 در آزمون ورودي دانشگاه ها و دفترچه درج مي‌شود.

رئيس دانشگاه زنجان در مورد ارتباط صنعت با دانشگاه تصريح کرد: در بسياري از کشورها ارتباط منسجم، قوي و مستمر بين صنعت و دانشگاه وجود دارد اما در کشور ما در حد لازم نيست و دانشگاه زنجان هم از اين موضوع رنج مي‌برد و تلاش ما براي تقويت اين ارتباط است.

وي سياست‌گذاري اقتصادي و صنعتي کشور را يکي از ضعف‌ها در حوزه ارتباط کم دانشگاه و صنعت برشمرد و گفت: صنعت ما بر اساس رقابت شکل نگرفته و اقتصاد متحرک و پويا نيست و بسياري از صنايع سال‌ها بدون خلاقيت و نوآوري به حيات خود ادامه مي‌دهند و نيازي نمي‌بينند تا براي به روز کردن محصولات خود دست نياز به سمت دانشگاه دراز کنند.

نجفيان نقص ديگر را مربوط به سياست‌هاي علمي و دانشگاهي عنوان کرد و افزود: اين سياست‌ها توان و انرژي هيئت علمي و پژوهشگران را به سمتي هدايت مي‌کنند که بيشتر حاصل آن دستاوردهايي است که در مجلات معتبر بين‌المللي به چاپ مي‌رسد و امتيازاتي براي ارتقاي مرتبه اعضاي هيئت علمي دارد و از اين رو فعاليت‌ها بيشتر جنبه آکادميک خود را حفظ کرده است.

وي خاطرنشان کرد: اميدواريم اين سياست‌ها به تدريج در سطح جامعه دانشگاهي اصلاح شود و دانشگاه‌ها هم احساس نياز کنند تا به سمت اقتصاد و صنعت کشور حرکت کنند و ارتباط دو جانبه و قوي بين صنعت و دانشگاه شکل گيرد.

رئيس دانشگاه زنجان با اشاره به اينکه دانشگاه روي توسعه و تقويت مراکز رشد تاکيد دارد ابراز کرد: شرکت‌هاي دانش بنيان و مراکز رشد ابزاري هستند تا دانشگاه با بخش صنعتي آشتي کند و از اين طريق بسترهاي کارآفريني، خلاقيت و نوآوري ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه دانشگاه اعتبار طرح‌هاي پژوهشي خود را از بيرون دريافت مي کنند و کارهاي پژوهشي به درخواست‌هاي ساير بخش‌ها و نهادها انجام مي‌شود بيان کرد: دانشگاه زنجان سال 95 يک ميليارد و بيست ميليون قرارداد اعتبار پژوهشي منعقد کرده که نسبت به سال قبل از آن 27 درصد رشد داشته است.

رئيس دانشگاه زنجان با اشاره به اينکه ميزان اعتبارات پژوهشي دانشگاه زنجان در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 87 درصد رشد داشته است تصريح کرد: در 9 ماهه امسال طرح‌هاي پژوهشي به ارزش يک ميليارد و 900 ميليون تومان با بخش‌هاي بيرون از دانشگاه عقد قرارداد شده است.

منبع : تسنیم

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دانشگاه زنجان از ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه رنج می‌برد

دانشگاه زنجان از ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه رنج می‌برد
خروج

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها