عصر آذربایجان

گزارش خبر

خطر تخريب پشت ديوارهاي تاريخي

خطر تخريب پشت ديوارهاي تاريخي

1399/09/16

گروه تاريخي: خانه تاريخي خديوي اين روزها در حالي سايه سنگين تخريب را احساس مي کند که تلاش مسئولان ميراث فرهنگي براي نجات و مرمت اين خانه تاريخي آغاز شده است.

زهرا مقدمي

گروه تاريخي: خانه تاريخي خديوي اين روزها در حالي سايه سنگين تخريب را احساس مي کند که تلاش مسئولان ميراث فرهنگي براي نجات و مرمت اين خانه تاريخي آغاز شده است.
شهر زنجان داراي بناهاي تاريخي متعددي است که بخش مهمي از اين آثار تاريخي با وجود تلاش‌هاي صورت گرفته توسط ميراث فرهنگي به دليل داشتن مالک خصوصي مشکلات فراواني دارند، هر چند در مقطعي ميراث فرهنگي توجهي به حفاظت خانه‌ها و بناهاي تاريخي زنجان نداشت که در پي آن برخي خانه‌هاي تاريخي استان در بافت قديمي شهر زنجان از بين رفت.
خانه خديوي يکي از خانه‌هاي تاريخي شهر زنجان است که طي سال‌هاي اخير تلاش‌هاي زيادي براي حفظ و مرمت بنا انجام شده است. اين بنا از بناهاي دوره پهلوي اول است که همچنان بعد از گذشت سال‌ها و قدمت بالاي بنا هم‌چنان کاربري مسکوني دارد و در اختيار مالک است؛ اين خانه تاريخي از جمله بناهاي زيبا و با تزئينات حائز اهميت است که در نزديکي موزه رختشوي‌خانه و خانه ذوالفقاري در محله‌اي معروف به «دالان آلتي» در شهر زنجان واقع شده است.
بناي خانه خديوي را مي‌توان يک نمونه کامل از نظر تزئينات دانست که در اوايل پهلوي در استان زنجان ساخته شده است. از جمله تزئينات اين بنا مي‌توان به آجرکاري‌هاي‌نما، گچ‌بري‌هاي زيبا و ستون‌ها و نماها، لمبه‌کاري با نقوش متنوع، وجود ايوان که برروي شش ستون چوبي با پوشش گچي استوار شده و همچنين به وجود نرده‌هاي تزئيني اشاره کرد.
نظر به اينکه هيچ‌گونه کتيبه و يا نوشته‌اي که دال به زمان ساخت بنا باشد به دست نيامده و زمان دقيق ساخت بنا مشخص نيست اما با توجه به معماري و سبک اين خانه تاريخي گمان مي‌رود که در دوره‌هاي اوليه پهلوي بناشده باشد.
هيچ آسيبي به خود بناي خانه خديوي وارد نشده است
مديرکل ميراث فرهنگي استان زنجان با بيان اينکه خانه خديوي داراي دو پلاک ثبتي است که هر دو پلاک به اسم يک شخص است، مي‌گويد: در زمان احداث پلاک شرقي، ديوار حيات قسمت جنوبي خانه خديوي تخريب شده ولي هيچ آسيبي به خود بناي خانه خديوي وارد نشده است.
امير ارجمند با تاکيد بر اينکه با شهرداري زنجان مکاتبه صورت گرفته تا مالک را ملزم به ساخت ديوار براي خانه تاريخي خديوي کند، ادامه مي‌دهد: همه اقدامات حفاظتي براي جلوگيري از تخريب عمارت خديوي انجام شده و داربست، نصب علائم خطر و شمع گذاري در داخل اين مجموعه انجام شده است.
وي با بيان اينکه خانه خديوي داراي مالک خصوصي است، مي‌افزايد: براي مرمت و حفاظت از خانه خديوي تفاهم نامه‌اي با مالک خصوص اين خانه به امضا رسيده که از محل اعتبارات ملي به صورت مشارکتي با مالک اين بنا مرمت شود.ارجمند با اشاره به اينکه کار مرمت بناي خديوي آغاز شده است، مي‌گويد: بناي خديوي در چند فاز مرمت مي‌شود و تلاش کرديم با شمع گذاري و مرمت شيرواني اين بنا از نفوذ رطوبت به داخل بنا جلوگيري کنيم.
وي مي‌گويد: طي سال‌هاي متمادي در دهه‌هاي 60 و 70 اندودهاي سيماني به ديوارهاي بناي تاريخي زده شده است که اين اندودها تخريب شده و با توجه به اينکه اين اندودها تاريخي نيستند هيچ نوع نگراني در اين زمينه وجود ندارد.
مديرکل ميراث فرهنگي زنجان با بيان اينکه براساس قانون خانه‌ها و عمارت‌هاي تاريخي که داراي مالک خصوص هستند بايد به صورت مشارکتي با مالک مرمت شوند، ادامه مي‌دهد: بسياري از حجره‌هاي بازار تاريخي زنجان، سراي ملک، بيمارستان شهيد بهشتي، دبيرستان دکتر شريعتي و کارخانه کبريت از جمله‌هاي بناي تاريخي هستند که با توجه دارا بودن مالک به صورت مشترک با افراد و يا دستگاه‌هاي دولتي مرمت مي‌شوند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،ارجمند مي‌افزايد: تعداد زيادي از خانه‌هاي تاريخي که در حال حاضر سکونت در آنها وجود دارد توسط مالکين شخصي مرمت و حفاظت مي‌شود و ميراث فرهنگي نيز در کنار بررسي روند حفاظت از آنها در حفاظت و مرمت بناها به مالکين شخصي کمک مي‌کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها