عصر آذربایجان

گزارش خبر

نام زنجان بر مليله ايران حک شد

نام زنجان بر مليله ايران حک شد

1397/05/07

گروه سيري در استان ها: با ثبت نام زنجان به عنوان شهر ملي مليله ايران، غرور منطقه اي زنجاني ها با ظريف ترين صنايع دستي اين کشور گره خورد.

درست 20 روز قبل بود که مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان به همراه شهردار، فرماندار و نماينده مجلس راهي يک دفاعيه براي ثبت زنجان بنام شهر ملي مليله شدند.
جلسه شوراي راهبردي انتخاب شهرها و روستاهاي ملي صنايع‌دستي فرصتي براي دفاع از هنر 200 مليله کار ماهري شد که ظريف ترين صنعت فلزي جهان را توليد مي کنند.
کلمه ظريف ترين صنعت فلزي جهان زماني معنا پيدا مي کند که کسي شيوه توليد اين محصول را از نزديک مشاهده کرده باشد و از نزديک ببيند چگونه نوارهاي به عرض يک ميليمتر با انبرهاي مختلف پيچ و تاب مي خورند و در قالب طرح_هاي اسليمي کنار هم مي نشينند و ثمره ساعت ها صبوري و حوصله يک هنرمند را در قالب يک بشقاب، فنجان، سيني، گلدان، شمعدان، لاله، آينه يا ظرف جواهرات نشان مي دهند.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان خبر از ثبت نام مليله براي اين شهر داد و گفت: مهمترين ثمره شهر ملي مليله شدن، دفاع از غرور منطقه اي و هويت جغرافيايي زنجان است.
يحيي رحمتي با بيان اينکه از اين پس خبر از ثبت اين هنر به نام منطقه ديگر نيست، افزود: با ثبت شهر ملي مليله به نام زنجان، نام اين شهر در حافظه تاريخي کشور حک شد.
وي اضافه کرد: اينکه صنعتي به نام شهري ثبت شود که توليد، عرضه و فروش تمام بخش هاي آن را بر عهده دارد، يک افتخار براي شهروندان آن محسوب مي شود.
رحمتي اظهار داشت: براي ثبت نام زنجان به عنوان شهر ملي مليله مسئولان شهرستان از جمله شهردار، فرماندار و نماينده مجلس پيگيري جدي و مصرانه اي داشتند.
معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي  صنايع دستي و گردشگري استان زنجان هم در ادامه به مزاياي ثبت زنجان به عنوان شهر ملي مليله براي اين استان اشاره کرد و گفت: نخستين و بزرگترين هدف از اين رويداد، برندسازي براي اين شهر و تمام توليدکنندگان مليله است.
الناز خدايي ادامه داد: سال ها بعد اين کار مي_تواند يکي از اقدامات بزرگ انجام شده براي ثبت زنجان به عنوان شهر جهاني مليله باشد.
وي اظهار داشت: افزون بر رونق کسب و کار توليدکنندگان، برپايي نمايشگاه هاي تخصصي و افزايش فروش اين صنايع دستي، به حتم مي تواند نتايج فرهنگي و اجتماعي قابل توجهي براي شهر زنجان به دنبال داشته باشد.
معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان گفت: به دنبال ثبت زنجان به عنوان شهر ملي مليله، اعتبار خاصي براي اجراي برنامه هاي اين حوزه به خصوص در زمينه ارائه آموزش هاي رسمي و غير رسمي، ايجاد طراحي هاي نوين، نوآوري در کارهاي موجود و معرفي هنرمندان اين صنعت در سطح ملي و جهاني پيش بيني مي شود.
نماينده مردم زنجان وطارم در مجلس شوراي اسلامي که از قضا رئيس فراکسيون فرش و صنايع دستي اين نهاد قانون گذار هم محسوب مي شود، زنجان را صاحب صنايع دستي منحصر به فردي خواند که مليله يکي از آنها به شمار مي آيد.
علي وقفچي در همين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت که بدون شک حتي تماشاي محصولات مليله توليد شده اين شهر، شگفت انگيز است و بايد از توسعه آنها حمايت کرد.
وي اظهار داشت: برخي استان ها ظرفيت بالايي براي معرفي به عنوان شهرهاي ملي صنايع دستي دارند و زنجان هم در جمع اين استان ها قرار مي گيرد و در زمينه مليله سرآمد اين حوزه است.
ماهانه يک تا 1.5 کيلوگرم محصول مليله با نقره خالص به دست 200 مليله کار چيره دست زنجاني توليد مي شود، محصولي که از اين پس برند و نام آن به نام همين شهر به ثبت رسيد و در سراسر جهان به همين عنوان شناخته خواهد شد تا هويت جغرافيايي صنعتگران اين ديار را به نمايش بگذارد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، ثبت يک شهر به عنوان شهر ملي صنايع دستي در زمره اقدامات انجام شده براي ميراث ناملموس آن منطفه محسوب مي شود و گاهي براي حفاظت از هويت تاريخي و جغرافيايي يک هنر صنعت به شمار مي آيد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

نام زنجان بر مليله ايران حک شد

نام زنجان بر مليله ايران حک شد
خروج

گروه سيري در استان ها: با ثبت نام زنجان به عنوان شهر ملي مليله ايران، غرور منطقه اي زنجاني ها با ظريف ترين صنايع دستي اين کشور گره خورد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها