عصر آذربایجان

گزارش خبر

چشم انداز روشن بيليارد زنجان

چشم انداز روشن بيليارد زنجان

1402/10/10

گروه ورزشي: ورزش بيليارد و بولينگ استان زنجان که در گذشته نه چندان دور فعاليت چشمگيري نداشت امروز با اقدامات انجام شده يکي از بهترين سالن‌ها و تجهيزات را در اختيار دارد و در مسير رشد و پيشرفت وارد شده و چشم انداز روشني پيش روي آن قرار گرفته است. بيليارد يکي از رشته هاي ورزشي مهيج، به ظاهر آرام ولي پرتحرک، کالري سوز و در عين حال گران قيمت است که در فضاي سرپوشيده و بر روي ميزي مستطيل شکل که با پارچه اي از جنس ماهوت پوشانده شده است با سه يا ?? گوي و ميله‌اي چوبي انجام مي‌شود.

گروه ورزشي: ورزش بيليارد و بولينگ استان زنجان که در گذشته نه چندان دور فعاليت چشمگيري نداشت امروز با اقدامات انجام شده يکي از بهترين سالن‌ها و تجهيزات را در اختيار دارد و در مسير رشد و پيشرفت وارد شده و چشم انداز روشني پيش روي آن قرار گرفته است.  بيليارد يکي از رشته هاي ورزشي مهيج، به ظاهر آرام ولي پرتحرک، کالري سوز و در عين حال گران قيمت است که در فضاي سرپوشيده و بر روي ميزي مستطيل شکل که با پارچه اي از جنس ماهوت پوشانده شده است با سه يا ?? گوي و ميله‌اي چوبي انجام مي‌شود.
اين ورزش که از سوي روس ها و انگليسي ها وارد ايران شد در ايران به روش روسي انجام مي‌شود به اين صورت که با ضربه به توپ سفيد به سوي مثلثي که از توپ هاي رنگي ايجاد شده است بازي آغاز مي شود و اين ضربه و اينکه آيا توپي وارد حفره هاي ميز شده است يا نه، روند و چگونگي ادامه بازي را تعيين مي کند.اين ورزش با دسته بندي فدراسيون جهاني به 2 دسته "پاکت بيليارد" و "اسنوکر" تقسيم بندي شده که هر يک از اين دسته ها داراي قوانين و روشهاي مخصوص به خود است.ورزش بيليارد و بولينگ از سال 1380 با راه اندازي فدراسيون آن در ايران رسميت يافت و شکل عمومي و همگاني به خود گرفت و پس از سالها فعاليت بازيکنان مطرح و به نامي را پرورش داد که امروز در سطح جهاني نامدار و بلند آوازه هستند.
اين رشته ورزشي در استان زنجان نيز تقريبا از اوايل دهه 80 به صورت جدي کار خود را آغاز کرد و پس از سالها با برگزاري مجمع انتخاباتي هيات بولينگ، بيليارد و بولس استان در دي‌ ماه سال 92 به طور رسمي صاحب هدايتگر شد.براي اطلاع از وضعيت کنوني ورزش بيليارد و بولينگ در استان زنجان با ابوالفضل شاهمرادي، رييس هيات بيليارد و بولينگ استان گفت و گو کرده است.
*‌ ورزش بيليارد و بولينگ در استان زنجان هم اکنون در چه وضعيتي قرار دارد؟
  اين هيات ورزشي طي سالها که از راه اندازي رسمي آن مي گذشت هيچ فعاليت قابل توجهي نداشت و تنها مُهر هيات هر از چند سالي جا به جا مي شد.با برنامه ريزي ها و اقدامات انجام شده طي سالهاي اخير، هم اکنون استان زنجان يکي از بهترين سالن‌هاي ورزشي بيليارد را در بين ساير هياتها دارد هرچند به اين لحاظ اول نيست ولي به جرات مي توان گفت يکي از بهترين هاست. در گذشته زنجان سالن اختصاصي بيليارد نداشت در حالي که هم اکنون اين هيات بهترين تجهيزات و يکي از بهترين ميزهايي را که امروز در بازي‌هاي جهاني و ملي استفاده مي شود دارد و هرچند اين هيات ورزشي را با يک مُهر تحويل گرفتيم اما در حال حاضر بيش از 10 ميليارد ريال سرمايه داريم که اين امر حاصل تلاش اعضاي هيات، ‌ ورزشکاران، مسوولان ورزشي استان، فدراسيون و خيريني است که بسيار کمک حال اين ورزش بوده اند.
*‌ ورزش بيليارد و بولينگ استان زنجان به لحاظ فضاي لازم و سالن هاي اختصاصي در چه وضعيتي است؟
 متاسفانه هم اکنون بولينگ در استان ما فعال نيست. بيليارد و بولينگ يکي از رشته هايي است که هزينه نگهداري زيادي را مي طلبد به طوريکه جا به جايي يک متر ميز بيليارد نزديک به 100 ميليون ريال هزينه در پي دارد.در فواصل زماني مشخصي بسته به ميزان استفاده از کل پارچه روي ميز بيليارد بايد تعويض شود، سنگي که از زمين برداشته و روي ميز گذاشته مي‌شود براي هر سنگ 500 ميليون ريال هزينه نياز است.
اين ورزش، رشته اي نيست که هر جايي بشود آن را اجرا کرد و بسيار پرهزينه است.
در زمان حاضر حدود 20 باشگاه بيليارد در استان فعال است که 10 باشگاه از آنها مجوزدار است و براي جمع آوري سالن هاي غيرمجاز با اماکن مکاتبه کرده ايم چرا که بايد همه اين سالن هاي ورزشي مجوز دار باشند تا جوانان و خانواده ها براي فعاليت فرزندان خود در اين سالن ها اطمينان خاطر داشته باشند.تاکنون هيچ موردي از تخلف، ‌ خطا و مشکلي در اين سالن ها گزارش نشده است اگر هم باشد به يقين برخورد مي کنيم.
*‌ براي معرفي رشته ورزشي بيليارد و بولينگ در استان چه اقداماتي انجام شده است؟
  يکي از دغدغه هاي هيات ورزشي بيليارد و بولينگ استان اين بود که بخش بانوان اين رشته را در استان فعال کنيم.اين رشته با ساير رشته هاي ورزشي تفاوتهايي دارد به طوريکه امکان بازي همزمان آقايان و بانوان وجود ندارد. به همين منظور براي اولين بار در استان نايب رييس خانم انتخاب کرديم که اين امر براي توسعه ورزش بولينگ و بيليارد بانوان موثر خواهد بود، برنامه اين بود که بخش بانوان در زنجان توسعه يابد.فعاليت آقايان در اين رشته ورزشي خوب است اما حوزه بانوان آنگونه که بايد فعال نشده است.زيرساخت براي اين امر هم اکنون فراهم نيست و بايد در اين جهت بيش از گذشته فعال بود. بر اين اساس بايد سالن هاي مجزايي تجهيز کنيم البته در پايگاههاي قهرماني اين رشته ورزشي که در استان داريم اگر بانويي در سطح بالايي فعال باشد مي تواند از اين پايگاه استفاده کند.امکان سانس بندي فعاليت سالن هاي بيليارد در استان وجود ندارد چرا که اين سالن ها متعلق به بخش خصوصي است و چون آورده اي ندارند سانس بندي را براي فعاليت تعداد کمي از افراد انجام نمي دهند مگر اينکه جامعه بزرگي باشد و استقبال بالايي از آن شود تا سانس و روزي مجزا براي اين بخش اختصاص داده شود.
* اوضاع داوري بيليارد در استان چگونه است؟
 داورهاي زيادي در استان داريم، هم اکنون يک داور بين المللي در استان فعال است و تا چند وقت ديگر تعداد داوران بين المللي استان افزايش خواهد يافت.
شمار داورهاي ملي که بسيار بهتر از داورهاي بين المللي هستند در استان کم نيست.قوانين اين بازي سخت نيست و بيشتر نيازمند تجربه است؛ آشنايي با قوانين اين بازي با مطالعه کتب و جزوه هاي موجود امکانپذير است اما فرم بدن و حرکات در داوري بسيار مهم است و احتياج به تجربه بالايي دارد.
*‌ بيليارد استان چه ظرفيت‌هايي دارد؟
در استان زنجان بازيکنان خوب زيادي در اين رشته ورزشي داريم که در مسابقات کشوري مقام هاي عالي بسياري را کسب کرده اند. بيشتر استعدادهاي استان مربوط به گروه سني زير 21 سال است که بايد روي آنها کار کنيم تا بتوانند در ميادين ملي، ‌ آسيايي، بين المللي و جهاني افتخار آفرين باشند.يک ورزشکار بيليارد اگر بخواهد به صورت حرفه اي فعاليت کند بايد به طور مستمر و روزانه بيش از چهار ساعت تمرين کند تا اين رشته را به صورت حرفه اي ادامه دهد.به صورت آماتور نيز مي توان اين ورزش را دنبال کرد چرا که براي تمرکز و تقويت ذهن بسيار مفيد است که البته اين تمرينات نيز حتما بايد زيرنظر مربي مربوطه انجام شود.
*‌ برنامه ها و آينده اين رشته ورزشي در استان زنجان چيست؟
در اين رشته ورزشي در زمان حاضر نيز جزو استانهاي عالي در کشور هستيم به خصوص براي گروه سني زير 21 سال بسيار اميدوار هستيم با زحمتهايي که روي آنها کشيده مي شود اين ورزشکاران را به مسابقات آسيايي و جهاني برسانيم و طي يکي دو سال آينده مقام هاي خوبي را در اين ميادين کسب کنيم.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا  مقدمات فراهم است که ورزشکاران با انگيزه و اميد در اين رشته فعاليت کنند چرا که آينده روشني را براي آن متصور هستيم؛ خانواده ها بايد با رغبت و آگاهي اين رشته را براي خود و فرزندانشان انتخاب کنند چراکه علاوه بر فعاليت_هاي ورزشي و قهرماني، کُند کردن روند سالخوردگي، ‌ کمک به ايجاد تمرکز، ‌ سوزاندن کالري، ‌ ارتقاي توانايي ايجاد کشش و تعادل در جسم، ‌ کمک به ايجاد کنترل، بالابردن ضريب هوشي و ذهن افراد، ‌ هماهنگي بين دستها و چشم ها و تقويت عضلات از مزاياي فعاليت در اين رشته ورزشي و تفريحي براي تمام سنين است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها