عصر آذربایجان

گزارش خبر

غار قدمگاه

غار قدمگاه

1397/06/18

گروه سيري در استان ها: غار قدمگاه در نزديکى روستاى قدمگاه (باداميار) در جنوب آذرشهر قرار دارد.

فضاى غار زيرزمينى دايره شکل است و قطرى برابر 15 متر دارد. دالانى به طول 9 و عرض 1.5 و ارتفاع 2.5 متر به دهليزى وسيع‌تر به طول 4.5 و عرض 3.20 و ارتفاع 2.5 تا 4 متر مى‌پيوندد. سپس اين دهليز به فضاى گنبدى شکل غار باز مى‌شود. اين فضا از کف تا پنجره? نورگير سقف 12 متر ارتفاع دارد.
محراب غار ( يا مسجد) با مقرنس‌هاى آويخته که به دوره? صفوى تعلق دارد به نحوى احداث شده که گمان مى‌رود در زمانى نزديک‌تر تعبيه شده باشد. مى‌توان فرض کرد که اين فضا براى مقاصد مذهبى ساخته نشده باشد. يعنى نه مسجد بوده است و نه مقبره. ظاهراً اين غار و دخمه را بعداً با تعبيه?‌ محرابى که روى به قبله دارد به صورت عبادتگاه اسلامى در آورده‌اند. بنابراين ممکن است زمان احداث اين بنا بسيار دور باشد و کاربرد ديگرى جز مسجد داشته است. به احتمال زياد اين بنا پيش از اسلام ساخته شده است. در حال حاضر مردم روستاهاى همجوار مراسم مذهبى ماه‌هاى رمضان و محرم را در آنجا برگزار مى‌کنند و نذورات خود را در کنار اين مسجد قديمى به جا مى‌آورند.
غار قدمگاه به لحاظ شيوه معماري، از جمله بناهاي مهم و باستاني به شمار ميرود. اين مکان در سال 1347 با شماره 779 در فهرست آثار تاريخي کشور به ثبت رسيد.
در 200 متري اين مکان باستاني، گورستان تاريخي قدمگاه نيز واقع شده است، قدمت اين گورستان تاريخي مربوط به سده? 9 و 10 هجري قمري است که به‌ عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. 
در اين قبرستان شيوخ دوران صفوي دفن شده که بر روي برخي سنگ‌ قبرهاي آن، تاريخ 809 و 901 هجري قمري ديده مي_‌شود.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

غار قدمگاه

غار قدمگاه
خروج

گروه سيري در استان ها: غار قدمگاه در نزديکى روستاى قدمگاه (باداميار) در جنوب آذرشهر قرار دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها