عصر آذربایجان

گزارش خبر

مهمترين کريدور ريلي شمالغرب در گردوغبار فراموشي

مهمترين کريدور ريلي شمالغرب در گردوغبار فراموشي

1401/01/28

گروه گزارش: تبريز- راه آهن تبريز - بستان_آباد - ميانه به عنوان مهمترين کريدور ريلي شمال غرب کشور و ابرپروژه آذربايجان شرقي بعد از گذشت 22 سال تمام نشده و در انتظار بودجه کافي از سوي دولت است.

آناهيتا رحيمي

  گروه  گزارش: تبريز- راه آهن تبريز - بستان_آباد - ميانه به عنوان مهمترين کريدور ريلي شمال غرب کشور و ابرپروژه آذربايجان شرقي بعد از گذشت 22 سال تمام نشده و در انتظار بودجه کافي از سوي دولت است.
22  سال از کلنگ زني ابر پروژه استان آذربايجان شرقي مي‌گذرد اما هنوز به اتمام نرسيده است. 
ابر پروژه استان آذربايجان شرقي در حال حاضر با کمبود اعتبارات مواجه شده است و اتمام آن، بستگي به تزريق بودجه کافي از سوي دولت دارد تا با تسريع در عمليات اجرايي، به پايان برسد.
پروژه‌اي که قرار بود در دهه فجر سال گذشته آماده تحويل باشد، حالا نيز بار ديگر به دليل کمبود اعتبارات کافي، وعده ديگري را بر جان خريده است و اگر اعتبارات کافي از راه برسد، شايد ابر پروژه استان آذربايجان شرقي، تا سه ماه آتي اتمام يابد.
بهره‌برداري از اين پروژه، ترانزيت ريلي ايران را براي نخستين بار به اروپا متصل خواهد کرد و گذشته از اين، با اتمام اين پروژه زمان حرکت قطار تهران- تبريز حدود 5 ساعت کاهش خواهد يافت.
پيشرفت فيزيکي پروژه بالاي 98 درصد است
مدير کل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي گفت: پروژه قطار تبريز-ميانه-بستان آباد، بيش از 98 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.ابوالقاسم سلطاني ادامه داد: تقريباً عمليات جزئي در روسازي و تکميل ايستگاه اين پروژه باقي مانده است.
وي افزود: 500 ميليارد تومان به پيمانکاران فعال (پيمانکاران خط امنيه، روسازي و ساختمان) بدهي داشتيم که اخيراً با تخصيص اعتبار، توانستيم بخشي از بدهي را پرداخت کنيم تا به فعاليت خود ادامه دهند.
اتمام پروژه تا سه ماه آينده
سلطاني گفت: عمليات اجرايي در اين پروژه تقريباً در حالت نيمه تعطيل بود و قول داده بوديم به محض تخصيص اعتبارات لازم، تا سه ماه آتي اين پروژه را به اتمام برسانيم.
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي ادامه داد: اخيراً به دعوت استاندار آذربايجان شرقي، مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، به همراه معاون ساخت و توسعه زيربناهاي ريلي کشور، بازديدي از اين پروژه به عمل آمد.وي توضيح داد: با اختصاص 90 ميليارد تومان بخشي از مطالبات پيمانکاران تسويه شد و قرار بر اين است تا با سفر رياست جمهوري، بودجه‌اي نيز اختصاص يابد.
سلطاني افزود: اميد است در اول تابستان با توجه به وعده‌اي که معاون وزير راه و شهرسازي  کليت پروژه به طور کامل به بهره‌برداري خواهد رسيد.
مدير کل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي گفت: تاکنون تنها براي ايستگاه بين بستان آباد تا تبريز، يک هزار و 500 ميليارد تومان هزينه شده است که اگر اين مبلغ را به نرخ امروز محاسبه کنيم بالاي سه هزار و 500 ميليارد تومان خواهد بود.
لزوم تخصيص اعتبارات کافي
سلطاني بيان کرد: علاوه بر بدهي 500 ميليارد توماني به پيمانکاران اين پروژه، براي تکميل اين پروژه نيز به بودجه کافي نياز داريم تا اين پروژه به اتمام برسد.
وي افزود: اگر توان پرداخت بخشي از مطالبات پيمانکاران را داشته باشيم عمليات اجرايي در اين پروژه سرعت خواهد يافت و اين پروژه در اوايل تابستان به بهره برداري خواهد رسيد.
سلطاني گفت: در رابطه با احتمال ايجاد خط راه‌آهن در توسعه شهري با توجه به توسعه شهر تبريز به سمت دامنه‌هاي سهند در طرح جامع شهر تبريز، چندين گزينه مورد مطالعه قرار گرفته است که در صورت توافق با مسئولان شهري و استاني و تأمين مالي، پيمان سپاري خواهد شد.
وي افزود: ادامه مسير پروژه از ائل گلي تا ايستگاه اصلي (راه‌آهن) قطعي نشده است.مدير کل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي در پايان افزود: درصد پيشرفت فيزيکي کل پروژه، 76.57 و درصد پيشرفت ريالي کل پروژه، 97.1 است.
عدم تخصيص به موقع اعتبارات
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي گفت: پروژه قطار تبريزتبريز- ميانه-بستان آباد قرار بود در سال گذشته اتمام يابد اما متأسفانه به خاطر عدم تخصيص به موقع اعتبارات و هم‌چنين، ازدياد حجم عمليات اجرايي، اتمام اين پروژه به سال جاري موکول شد.حجت الاسلام و المسلمين سيد محمدرضا ميرتاج‌ الديني ادامه داد: در بودجه سال جاري، 288 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌اند که اين بودجه براي اتمام اين پروژه کافي نيست و حداقل نيازمند 500 ميليارد تومان اعتبار است تا نواقص ايستگاه بستان آباد تا خاوران تکميل شود و به بهره‌برداري برسد.وي افزود: ما هم‌چنان پيگير اتمام اين پروژه هستيم و اميد است در سفر استاني رئيس جمهور، بودجه کافي براي اتمام اين پروژه به تصويب برسد و از سويي با وزارت راه و شهرسازي نيز در ارتباط هستيم تا به محض تخصيص يافتن اعتبار لازم، طي 3 تا 4 ماه آينده، اين پروژه به بهره‌برداري برسد.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: با اتمام اين پروژه، آرزوي ديرينه مردم آذربايجان تحقق مي‌يابد و فاصله بين تهران به تبريز حدود 5 ساعت کوتاه خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين ميرتاج‌ الديني گفت: ادامه اين پروژه، خاوران تا ايستگاه قديم و انجام عمليات زيرساخت دو بانده ميانه تا تبريز است اما ريل گذاري باند دوم نيز بايد انجام يابد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،ابر پروژه استان آذربايجان شرقي بعد از گذشت 22 سال هنوز به اتمام نرسيده و هم‌چنان با کمبود اعتبارات دست و پنجه نرم مي‌کند و تا زماني که بودجه کافي از سوي دولت از راه نرسد، اين پروژه هم‌چنان به حال خود باقي خواهد ماند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها