عصر آذربایجان

گزارش خبر

نقش پدافند غیرعامل در دستیابی به تولید پایدار محصولات کشاورزی در استان

نقش پدافند غیرعامل در دستیابی به تولید پایدار محصولات کشاورزی در استان

1397/07/11

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : با توجه به گستردگی بخش کشاورزی، پدافند غیرعامل در حفظ سلامت و تثبیت وضعیت تولید پایدار محصولات در استان نقش انکار ناپذیری دارد.

به گزارش عصرآذربايجان، اسمعيل کريم زاده در جلسه هماهنگي و تبيين سياستهاي اجرايي و عملکرد کارگروه جهادکشاورزي پدافند غيرعامل با بيان اينکه با توجه به گستردگي بخش کشاورزي، پدافند غيرعامل در حفظ سلامت و تثبيت وضعيت توليد پايدار محصولات در استان نقش انکار ناپذيري دارد، اظهارکرد: در حال حاضر از مهمترين کارگروههاي زيستي در حوزه پدافند غير عامل مربوط به آفات و بيماريها و حوادث بيو تروريستي مربوط به بخش کشاورزي است.

کريم زاده ادامه داد: تمامي فعاليتهاي جهاد کشاورزي در طول سال اعم از شناسايي آفات و بيماريهاي مشترک بين انسان و دام، پايش مزارع، درمان و آموزش و همچنين فعاليتهاي ترويجي در اين راستا صورت مي گيرد که در اين زمينه از رسانه ملي و استاني انتظار داريم تا مردم را از وقوع بيماريها و حوادث بيو تروريستي مربوط به بخش کشاورزي آگاه کنند.

وي خاطرنشان کرد: بازديدهاي فني از اماکن و تاسيسات زيربنايي کشاورزي و بررسي ميداني وضعيت و عملکرد قرنطينه هاي گياهي و دامي، رصد و پايش تهديدات زيستي پدافند غيرعامل و اقدامات پدافندي جهادکشاورزي در خصوص کنترل آفات و بيماريهاي گياهي و دامي درانسکتاريوم گياهي، آزمايشگاه مرکزي دامپزشکي، بانک ژن گياهي ،مراکز سيلوي گندم و کارخانجات آرد، کشتارگاههاي دامي و طيور استان، کارخانجات قند و واحدهاي توليد و عرضه کودهاي شيميايي و سموم آفات نباتي و دامي و...  به طور مرتب در طول يک سال اخير انجام مي گيرد.

کريم زاده بر اجراي طرح تمديد مانده بدهي و بخشش جرائم تسهيلات کشاورزان و باغداران مناطق خسارت ديده استان تاکيد کرد و متذکر شد: بر اساس بند خ ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه ومصوب هيات دولت مقرر گرديده بدهي سر رسيده کشاورزان خسارت ديده از حوادث غيرمترقبه در سال زراعي 97-96 ، بمدت سه سال امهال و سود و جرايم ناشي از آن به حساب دولت منظور گردد و آيين نامه اجرايي آن توسط رياست سازمان برنامه و بودجه کشور به بانک مرکزي  و متعاقب آن دستورالعمل اجرايي  به بانک مرکزي و مديران عامل کليه بانکها ابلاغ گرديده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي تاکيد کرد: از مديران عامل بانکهاي استان تقاضا داريم، ترتيبي اتخاذ نمايند تا با توجه به محدوديت زماني به قرار اطلاع 1397.09.30و مراجعات مکرر کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزي به شهرستانها و مرکز استان جهت تعيين تکليف بدهي هاي معوق بانکي، اقدامات عاجل در جهت تسريع در اجراي اين مصوبه قانوني بعمل آورند.

* رصد و پايش تهديدهاي زيست محيطي قرارگاه توسط پدافند زيستي در استان

رئيس گروه طرح و اجراي پدافند غيرعامل آذربايجان‌غربي، آقايي نيز در اين جلسه از اقدامات انجام شده در حوزه پدافند غيرعامل توسط کارگروه کشاورزي در سال گذشته تقدير کرد و گفت: آذربايجان غربي از جمله استانهايي است که با تهديدات زيست محيطي زيادي مواجه است بنابراين قرارگاه پدافند زيستي در تلاش است که با رصد تهديدهاي زيست محيطي و پايش آنان نسبت به مقابله با اين تهديدات مقابله کند.

اين مسوول اظهار داشت: يکي از مباحث کلي پدافند غير عامل نهادينه کردن و فرهنگ سازي در بين آحاد مردم است تا بدين طريق آموزش هاي لازم را به افراد جامعه در مقابله با بروز اتفاقات و بحران‌هاي زيست محيطي و سايبري انجام داد.

وي اضافه کرد: زير بخش هاي نباتات ، دام و طيور از جمله مقاصد اصلي حملات بيولوژيکي و بيو تروريستم است که اين موارد مستقيما با سلامتي افراد در جامعه در ارتباط است و در نظر داريم در آينده نزديک مراکز آسيب پذيراعم از کشتارگاه ها ، سيلوها، کارخانجات آرد و شير پاستوريزه و کارگاه هاي توليدي موادغذايي و ... را به منظور رصدو نظارت بيشتر، مجهز به دوربين هاي مداربسته کنيم و مرکز انسکتاريوم گياهي استان را  نيز در جهت توسعه مبارزه بيولوزيکي با افات زراعي و باغي در استان  تجهيز و نوسازي کنيم .

رئيس اداره مديريت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزي استان، پرويز امجد نيز در ادامه اين جلسه کلياتي از عملکرد کارگروه جهاد کشاورزي پدافند غير عامل، سياستهاي اجرايي و تهيه بانک اطلاعاتي و گزارش برنامه هاي مطالعاتي  و اجراي طرحهاي پدافند غير عامل را براي حاضرين تبيين و تشريح کرد و يادآور شد: طبق بخش نامه وزارت جهاد کشاورزي مديريت بحران در زمان زلزله و مقاوم سازي زير ساختهاي بخش کشاورزي و رده بندي و شناسايي تاسيسات و مراکز مهم و حياتي بخش کشاورزي به منظور تهيه بانک اطلاعاتي  GISبايد به طور جد در دستور کار کارگروه کشاورزي قرار گيرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

پیگیری تامین کمی و کیفی مواد غذایی مورد نیاز مردم و کنترل قیمت ها

پیگیری تامین کمی و کیفی مواد غذایی مورد نیاز مردم و کنترل قیمت ها
خروج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر اهتمام ویژه و تلاش شبانه روزی کلیه مدیران و مسئولین سازمان به منظور تامین کمی و کیفی مواد غذایی مورد نیاز مردم و همچنین کنترل قیمت ها به ویژه در اقلامی که با استفاده از ارز دولتی وارد کشور شده اند و یا به عنوان نهاده تولید مورد استفاده قرار می گیرند، تاکید کرد.

نقش پدافند غیرعامل در دستیابی به تولید پایدار محصولات کشاورزی در استان

نقش پدافند غیرعامل در دستیابی به تولید پایدار محصولات کشاورزی در استان
خروج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : با توجه به گستردگی بخش کشاورزی، پدافند غیرعامل در حفظ سلامت و تثبیت وضعیت تولید پایدار محصولات در استان نقش انکار ناپذیری دارد.

سالانه ۵ میلیون تن محصولات زراعی و دامی در آذربایجان شرقی تولید می‌شود

سالانه ۵ میلیون تن محصولات زراعی و دامی در آذربایجان شرقی تولید می‌شود
خروج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه از مجموع اراضی زیر کشت، به صورت میانگین سالانه ۵ میلیون تن محصول تولید می‌شود گفت: از این حجم، ۳ میلیون تن محصولات زراعی، ۱ میلیون تن محصولات باغی و ۱ میلیون تن محصولات دامی است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها