عصر آذربایجان

گزارش خبر

درد دلي با مسئولان شهرم

درد دلي با مسئولان شهرم

1394/09/29

گروه اجتماعي: اگر کسي در اين دو سه سال اخير از اورميه دور بوده و امروز به اين شهر برگردد در اثر تغييراتي که در اين چند سال در بافت شهر ايجاد شده دچار حيرت خواهد شد. احداث تعداد قابل توجهي از پل و روگذر و زير گذر سيماي شهر را تغيير داده است. مردم اين شهر به چشم خود اين تحولات را همه روزه مي بينند و از مسئولان شهر سپاسگزارند و قدردان.

گروه اجتماعي: اگر کسي در اين دو سه سال اخير از اورميه دور بوده و امروز به اين شهر برگردد در اثر تغييراتي که در اين چند سال در بافت شهر ايجاد شده دچار حيرت خواهد شد. احداث تعداد قابل توجهي از پل و روگذر و زير گذر  سيماي شهر را تغيير داده است. مردم اين شهر به چشم خود اين تحولات را همه روزه مي بينند و  از مسئولان شهر سپاسگزارند و قدردان.
 اگر بناها و پل ها و ديگر سازه ها را کالبد فيزيکي و به عبارتي جسم شهر فرض کنيم اين جسم نياز به روح دارد و اين روح همانا  هويت فرهنگي شهر است که از آن غفلت شده. . فردوسي هزار سال پيش شاهنامه را سروده و خود در تشريح عظمت کارش گفته:
پي افکندم از نظم کاخي بلند  که از باد و باران نيابد گزند
 حالا کاخ سخن فردوسي همچنان پابرجاست و بخشي از هويت ملي ايرانيان است. اين در حالي است که از کاخ شاهان هيچ اثري برجاي نمانده است. اين نشان مي دهد که کار فرهنگي در هر زمان تا چه حد براي بقاي ملت ها مهم و سرنوشت ساز است. آيا اگر مقبره  فردوسي در طوس نبود کسي طوس را مي شناخت؟يا مثلا وجود سعديه و حافظيه است که شيراز را زبانزد ساخته است و همه ساله هزاران توريست بر مزار آن دو فرزانه حاضر مي شوند و فاتحه اي نثارشان مي سازند. همينطور آرامگاه مولاناست که به شهر قونيه هويت فرهنگي داده و به آن اهميت ويژه اي بخشيده است طوري که از همه جاي جهان شيفتگان مولانا به آن شهر سفر مي کنند. هر شهري نياز به هويت فرهنگي دارد. وجود تابلوهايي با اين مضامين در ورودي شهر که به شهر سيب و انگور خوش آمديد و يا به شهر شهيدپرور اورميه خوش آمديد نمي تواند نياز به هويت فرهنگي را برآورده کند. شهرهاي ديگر هم از اينگونه تابلوها در ورودي شهرشان دارند. حالا سيب نباشد انار باشد. شهرها همه شان در طول جنگ به تناسب جمعيت شان شهيد داده اند. آنچه ما نياز دازيم با آن معرفي شويم وجود انسان هاي فرهيخته و فرزانه است که در تاريخ اين شهر تاثير گذار بوده اند. لزومي ندارد اين اشخاص حتما افرادي مبارز و جنگجو بوده باشند. اين شخص مي تواند شخصيتي مثل حسام الدين چلبي معروف به اخي ترک باشد.  اما مردم ما به علل مختلف با مشاهير خودشان  بيگانه اند. حتي گاه اسم شان را هم نشنيده اند. شايد اين بدان سبب بوده که مقبره  و ياد بودي از آنان در اين شهر به چشم نمي خورد. شناساننده وجود ندارد. در اين شهر کدام خيابان، کدام بنا، کدام مدرسه و مرکز فرهنگي بنام حسام الدين چلبي است؟ در اثر کدام يادبود مردم اين شهر او را به ياد بياورند؟سالهاست اهل قلم اين شهر از شهرداري مي خواهند که در جاي مناسب شهر يک مکاني را به عنوان مزار اهل هنر و قلم در نظر بگيرند و آن نهاد محترم  امروز و فردا مي کند. اين درخواست براي اين نيست که اهل قلم و انديشه خودشان را موجوداتي جدابافته فرض مي کنند و طالب امتيازات ويژه اند. بلکه هدف بها دادن به انديشه و قلم است که بلکه تعداد بيشتري از جوانان به اين سمت کشيده شوند که از ميانشان نوابغي ظهور کنند و افتخاراتي در سطح ملي و جهاني براي شهرشان کسب کند. تاسيس سراي اهل هنر و قلم نيز يکي ديگر از خواسته هايي است که تابحال به آن توجه نشده است. براي تحقق اين خواسته ها لازم است نگاه مسئولان به مقوله توسعه شهري عوض شود. در گذشته هر جا خياباني تازه ايجاد مي شد فورا شهرداري پياده روهاي آن را اشغال مي کرد و به عنوان مغازه واگذار مي نمود. اين نگاه تجاري مسئولان باعث شده است بسياري از خيابانها نه پياده رو به آن معنا دارند و نه فضاي سبز.و آخرين خواسته اهل هنر و انديشه اين است که اين خيابان جديد يعني ادامه خيابان امام اي کاش به سرنوشت ديگر خيابانها دچار نشود. فضاي سبز موجود در آن تخريب نشود. از خير مغازه در آن محوطه بگذرند. بجايش هنرکده بسازند. سراي اهل قلم بسازند. يادبود مشاهير اورميه را در آنجا برپا دارند. بناهاي ديدني حتما آنهايي نيستند که نماي آجري دارند و شکوه گذشته را بازتاب مي دهند. معماري مدرن نيز بسيار جذاب و چشم نواز است بشرطي که در طراحي آن از معماراني نظر خواسته شود که در کنار درک هندسي از درک هنري نيز بي بهره نباشند. چون باخبر شديم که مسئولان اراده کرده اند پاي درد دل اصحاب هنر و ادب بنشينند ما فرصت را غنيمت شمرده بخشي از درد دل اين گروه از شهروندان را مطرح کرديم. اميد که شنيده شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

درد دلي با مسئولان شهرم

درد دلي با مسئولان شهرم
خروج

گروه اجتماعي: اگر کسي در اين دو سه سال اخير از اورميه دور بوده و امروز به اين شهر برگردد در اثر تغييراتي که در اين چند سال در بافت شهر ايجاد شده دچار حيرت خواهد شد. احداث تعداد قابل توجهي از پل و روگذر و زير گذر سيماي شهر را تغيير داده است. مردم اين شهر به چشم خود اين تحولات را همه روزه مي بينند و از مسئولان شهر سپاسگزارند و قدردان.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها