عصر آذربایجان

گزارش خبر

مسير سخت کسب روزي حلال در چالش نابرابر با جبر روزگار

مسير سخت کسب روزي حلال در چالش نابرابر با جبر روزگار

1397/07/29

گروه اجتماعي: "کرکره مغازه را به اميد کسب روزي حلال بالا مي زند »بسم الله« ... همين »بسم الله« يعني عزمش را جزم کرده تا لقمه اي نان بدون شبهه سر سفره اش بگذارد چه کم و چه زياد.مهم اين است که حلال باشه شايد اين عبارت را اين روزها کمتر بشنويم اما هنوز هستند آدم هايي که روزي حلال را حلال بسياري از مشکلات مي دانند.

همچنان معتقدند سحرخيز باشي و صادق، روزي ات پر برکت مي شود. اين آدم هاي بي غل و غش حساب کتاب دارند و طرف حسابشان آن روزي ده لايتناهي است. آن ها به کم و زياد درآمدشان نمي نگرند بلکه به برکت آن مي انديشند که فراتر از مقدار مادي است و وراي درک بسياري از کاسبان. 
روزي حلال را در سودي دو سويه مي جويند نه منفعت يکطرفه از برادر مسلمان خود. اينها گاه در معامله زيان هم مي کنند اما بهاي غش نکردن در معامله را بيش از اين ها مي دانند. آنها درک کرده اند نبايد به هيچ بهانه اي حتي قحطي، جنس يا خدمتي را بيش از بهاي واقعي اش بفروشند، ظاهر و باطن کالا و خدمتشان يکي است ،احتکار و کم فروشي ندارند به بهانه نداشتن پول خرد آدامس و شکلات به خريدار تحميل نمي کنند و ترازوهايشان مثل اعتقاداتشان دقيق و استاندارد است.
بارها حواسش پرت شده و مبلغي را اضافه دريافت کرده که حتي مشتري هم متوجه آن نشده اما بلافاصله در پي مشتري رفته و با طلب حلاليت مبلغ مازاد را پس داده. گاه آن را در صندوق صدقات انداخته .
از تملق و تبليغ نارواي کالاي بي ارزش پرهيز کرده و حسن خلق را با مشتري هايش در همه طيف رعايت کرده است شرايط مالي مشتري را درک کرده و تا حد امکان از تخفيفات و کمک دريغ نکرده است.
پروانيان پيرمردي که از سال 48 در سبزه ميدان مرکز شهر زنجان مغازه خواروبار فروشي دارد، مغازه اي که هنوز با گذشت سالها شکل سنتي خود را حفظ کرده است. بوي کهنگي دلنوازي که آميخته با بوي اجناس است فضاي دلچسب و نوستالژي رقم مي زند.
پروانيان که با راهنمايي يکي از آشنايان به سراغش رفتيم، علاقه اي به مصاحبه ندارد و با همان روحيه خاص زنجاني هاي اصيل، مي گويد: ديگر انصاف نمانده، از زماني که ربا لباس رسمي به تن کرد و حلال شد ديگر انصاف در جامعه نمانده است.
وي با اشاره به اينکه به فرموده قرآن ربا حرام است، مي افزايد: چطور مي شود که از يک طرف مي گوئيم مسلمان هستيم و از طرف ديگر فرمان قرآن را رعايت نمي کنيم و بانک ها با تبليغات گسترده سودهاي کلان  مي دهند.
اين بازاري زنجاني با بيان اينکه امروز دروغ و بي انصافي در جامعه زياد شده است، ادامه مي دهد: در جامعه اي که دروغ زياد شود آن جامعه ديگر به جايي نمي رسد.
پروانيان با يادآوري  کسب هاي گذشته، به رعايت انصاف در کسب و کارهاي ايام نه چندان دور اشاره کرده و مي افزايد: در گذشته نه چندان دور همه چيز در جاي خود بود و همه احترام هم را داشتند و کاسبي که يک تک توماني پولش اضافه مي شد پيگير حرام يا حلال بودن آن مي شد تا پول حرامي قاطي مالش نشود.
به گفته پروانيان متاسفانه برخي از کاسب ها تنها فکرشان اين است که چگونه و به هر قيمتي جيبشان را پر کنند. بدون اينکه منشأ و حرام و حلال بودن آن را در نظر بگيرند.
وي با بيان اينکه روند موجود در زمينه نبود انصاف در کاسبي ها روزبه رو زياد مي شود، ادامه مي دهد: ربا از يک طرف و از طرف ديگر گراني روز به روز باعث مي شود انصاف و عدالت در کسب روزي حلال کمرنگ شود و در برخي موارد نرخ هاي غيرمنصفانه روز به روز افزايش نامعقول داشته باشد.
پروانيان مي گويد: اگر مغازه داري بگويد طي دهه هاي اخير توانسته است ترقي کند من باور نمي کنم  براي اينکه کالايي را که 9 تومان فروخته ام، خواسته ام بخرم 10 تومان بوده است و کاسب واقعي و با انصاف با معادله ساده و سرانگشتي نمي تواند در اين بازار ترقي کند.
وي اجاره بهاي سنگين  مغازه هاي بازار و ساير مراکز خريد شهر زنجان را عامل ديگر روند افسارگسيخته گراني ها در بازار مي داند و مي_گويد: مغازه داري که ماهانه 6 ميليون تومان اجاره مغازه اش است براي پرداخت اجاره بها و کسب سود، افزايش قيمت زيادي براي فروش کالاهاي خود در نظر مي گيرد.
پروانيان با تاکيد بر اينکه کاسب در هر شرايط بايد انصاف را در نظر بگيرد و يقين داشته باشد که حساب  و کتابي در آن دنيا هست که بايد پاسخگو باشد، مي افزايد: از سال 48 تاکنون مغازه دار است و تاکنون چنن روند افسار گسيخته گراني را حتي در زمان جنگ 8 ساله ايران و عراق نديده است.
وي با يادآوري اينکه در زمان جنگ هشت ساله نيز همه چيز سرجاي خودش بود و گراني هاي افسارگسيخته وجود نداشت، متذکر مي شود: در زمان جنگ ايران و عراق، مردم خيلي حواسشان به هم بود و کاسب ها نيز براي بهبود وضعيت معيشتي جامعه همکاري مي کردند و اصناف براي پشتيباني جبهه ها کمک مي کردند و در داخل شهرها نيز اصناف قيمت ها را افزايش نمي دادند.
پروانيان باز متذکر مي شود که حرام خوري و ربا خواري و اينکه برخي ها خودخواه هستند باعث شده جامعه با چالش هاي بزرگي هماند گراني مواجه باشد.
يک  مغازه دار زنجاني که 50 سال است در بازار تاريخي زنجان مشغول به فعاليت است، وجود انصاف در معامله را عامل مهم در بابرکت بودن روزي و افزايش ثروت عنوان مي کند و مي گويد: مالي که با سدهاي غير منطقي و نامشروع باشد مطمنا يک روز را از بين خواهد رفت.
وي که مايل نبود اسمش  بيان شود به خاطره اي از کسب درآمد نامشروع و حرام اشاره کرده و مي گويد: فردي در شهر زنجان در کسب و کار خود مال حرام مخلوط کرد و در نهايت، از مال خود هيچ خيري نديده و سود نبرده.
اين مغازه دار زنجاني با بيان اينکه با وجود گراني ارز و نبود ثبات در بازار نبايد از فضاي پيش آمده سوء استفاده کرد و نسبت به مردم بي تفاوت بود، مي افزايد: بازاريان قديمي زنجان همواره شاهد چنين اوضاعي در بازار بودند ولي هرگز تلاش نکرده اند با افزايش قيمت ها، گراني را به جامعه تحميل کنند.
سيد محمود موسوي رئيس اتاق اصناف استان زنجان که تراشکار است نيز مي گويد: تراشکاري شغلي يدي و سخت است و هميشه صبح که کار خودم را شروع مي کنم ، با خود مي گويم بهتر است سفره ام خالي باشد ولي خالص و پاک باشد تا اينکه رنگارنگ و حرام.
موسوي با بيان اينکه محور اعتقادت اصناف زنجان توجه به حرام و حلال بودن روزي است، مي گويد: جامعه به گونه اي در حال حرکت است که موج گراني ها کسب روزي  حلال را با مشکل مواجه کرد و مردم دچار   مشکل شده اند.
وي با بيان اينکه شرايط جامعه به گونه اي شده که کسب روزي حلال با خطر مواجه و برخي سودجوها با ايجاد مشاغل کاذب، کاسبي هاي حلال را با چالش مواجه کردند، ادامه مي دهد: بايد عدالت و انصاف در کسب و کارها رعايت شود.
موسوي  با تاکيد بر لزوم رعايت انصاف و عدالت در پرداخت حقوق ادامه مي دهد: نبود عدالت در پرداخت حقوق باعث شده فردي که در جلو کوره با حرارت 200 درجه  کار مي کند با فردي که در بهترين شرايط کار اداري آسان انجام مي دهد يکسان حقوق بگيرند و حتي  در  برخي واقع کمتر از آن نيز حقوق بگيرد.
رئيس اتاق اصناف استان زنجان با بيان اينکه گراني با گرانفروشي تفاوت دارد، مي گويد: الان موج گراني در جامعه ايجاد شده که همه را وادار به گرانفروشي کرده است. گرانفروشي زماني است که با وجود آرامش در جامعه، برخي اقدام  به فروش گران کالا يا خدمات بکنند.
علويون رئيس هيت امناي بازار تاريخي زنجان با بيان اينکه بازاريان استان زنجان همواره با درک وضعيت جامعه براي ايجاد آرامش در صحنه اقتصاد استان زنجان تلاش کرده اند، تاکيد مي کند: با وجود نوسانات نرخ ارز و نبود ثبات در قيمت ها، بازاريان زنجان تلاش کرده اند افزايش قيمت نداشته باشند.
علويون مي افزايد: متاسفانه نبود ثبات در بازار کشور و همچنين نبود معيار براي قيمت گذاري و تلاطم بازار ارز باعث مي شود ناخوادآگاه گراني ايجاد شود. ولي با اين وجود بازار زنجان سعي کرده با موج گراني ها همراه نشود.
وي ادامه مي دهد: همواره عده اي سودجود و فرصت طلب هستند که در فضاي ملتهب قيمت ها اقدام به احتکار مي کنند که خوشبختانه در بازار زنجان اين امر صدق نمي کند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، اين روزها که انصاف واژه اي غريب و بي دفاع در برابر هجمه گراني ها شده است، کاسبان و بازارياني هستند که به حداقل ها در سود راضي و انصاف را سرلوحه خود قرار داده اند و در  آشفته بازاري که برخي ها سودشان را در پرکردن جيبهايشان مي دانند، بازاريان منصفي هستند که سودشان را در سود مردم و جامعه مي دانند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مسير سخت کسب روزي حلال در چالش نابرابر با جبر روزگار

مسير سخت کسب روزي حلال در چالش نابرابر با جبر روزگار
خروج

گروه اجتماعي: "کرکره مغازه را به اميد کسب روزي حلال بالا مي زند »بسم الله« ... همين »بسم الله« يعني عزمش را جزم کرده تا لقمه اي نان بدون شبهه سر سفره اش بگذارد چه کم و چه زياد.مهم اين است که حلال باشه شايد اين عبارت را اين روزها کمتر بشنويم اما هنوز هستند آدم هايي که روزي حلال را حلال بسياري از مشکلات مي دانند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها