عصر آذربایجان

گزارش خبر

بيداري به وقت زلزله

بيداري به وقت زلزله

1400/03/23

گروه اجتماعي: زلزله 4.2 ريشتري بامداد سه‌شنبه تبريز با پس‌لرزه‌هاي متعدد، شهروندان تبريزي را از خواب بيدار کرد و هراسان به خيابان‌ها کشاند.

گروه اجتماعي:  زلزله 4.2 ريشتري بامداد سه‌شنبه تبريز با پس‌لرزه‌هاي متعدد، شهروندان تبريزي را از خواب بيدار کرد و هراسان به خيابان‌ها کشاند.
 وقت و بي وقت، زمان و مکان نمي شناسد و هر لحظه بخواهد فريادکشان حضورش را اعلام مي کند؛ حضوري که با خرابي و آوار و گاه با مرگ عزيزان همراه است؛  ميهمان ناخوانده اي که راضي به ميزباني اش نيستيم اما قدرتش چنان است که آمدنش را بي دعوت به ما تحميل مي_کند و اگر آماده نباشيم اثرش بر جان و روح مان سال_ها باقي مي ماند.
 »زلزله« با اين نام کوچکش چه بسيار شهرهاي بزرگي را زخمي و ويران کرد؛ زخمي که تا اعماق جان ها نيز نفوذ مي کند،  زلزله را مي_شناختم؛ در کتاب جغرافيا مطالبي راجع به آن خوانده ام اما خيلي چيزهايش را نخوانده بودم ولي با چشمانم ديدم؛ اشک هاي کودکي را ديدم که لرزه بر اندامش افتاده و در آغوش مادرش پناه گرفته بود؛ پدري را ديدم که سقف خانه اش فرو ريخته و خانه اش زير آوار مانده است، همان خانه اي که سال ها برايش زحمت کشيده بود دانش آموزاني را ديدم که با گريه به مدرسه ويران شده شان نگاه مي کردند؛ و مادري که دنبال کودکش در زير آوارها مي گشت…چه غم انگيز است که در لحظه اي کوتاه تر از دم و بازدم خانه_هايي گرم و پر از شادي به خاطره هايي سرد و غمگين تبديل شده و شهر با خاک يکسان مي_شود.
از فکر کردن به زلزله و رعب و وحشتش، لرزه بر اندام آدمي مي افتد، همان زلزله اي که با لرزش_هايش جان مردماني را مي گيرد، خانه_هايي آوار مي شود، کودکاني يتيم مي شوند، خنده_هايي در صورت مي خشکد.
اکثر قريب به اتفاق شهروندان تبريزي بامداد امروز، زمين لرزه اي به قدرت 4.2 ريشتر در مقياس امواج دروني زمين را راس ساعت 3 و 13 دقيقه احساس کردند، زلزله اي که تا صبح روز بعد، 9 پس لرزه داشته و همين امر مردم اين شهر را نگران کرده است.
زمين لزه بامداد تبريز هيچ خسارتي نداشت
مديرکل مديريت بحران استانداري آذربايجان_شرقي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به وقوع زمين لرزه اي به قدرت 4.2 ريشتر در مقياس امواج دروني زمين اظهار داشت: اين زمين لرزه در عمق هشت کيلومتري زمين رخ داد.
محمدباقر هنربر افزود: خوشبختانه وقوع اين زمين لرزه تلفات جاني نداشت، اما با اين وجود دستگاه‌هاي امدادرسان در آماده باش کامل هستند.وي خاطرنشان کرد: با اين وجود  اکيپ_هاي هلال احمر، اورژانس و آتش نشاني براي اقدامات احتمالي مورد نياز به منطقه اعزام شده_اند. مديرکل مديريت بحران آذربايجان_شرقي گفت: از لحظه وقوع زمين لرزه با بخشداران و دهياران در ارتباط هستيم.وي افزود: ساعت 17 و 15 دقيقه  17خرداد  نيز زلزله 2.6 ريشتري در تبريز رخ داد که کانون اين زلزله در 14 کيلومتري تبريز- صوفيان بود.
آمادگي نيروهاي جمعيت هلال احمر آذربايجان شرقي
در همين حال معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر آذربايجان شرقي نيز از آماده باش نيروهاي اين جمعيت خبر داد.مير علي آقا سيدي گفت: پس از وقوع زلزله 4.2 ريشتري  بلافاصله اقدام به استخراج مختصات کانون زلزله از مبادي مربوطه کرديم.
وي ادامه داد: از طريق هلال احمر شعبه تبريز با دهياري‌ها و خانه‌هاي هلال در مراکز دهستان‌ها در ارتباط هستيم، خوشبختانه تاکنون گزارش خاصي از زلزله تبريز دريافت نشده است.
سيدي افزود: در اين زلزله علاوه بر مرکز کنترل اطلاعات و هماهنگي عمليات معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان، مرکز کنترل اطلاعات و هماهنگي عمليات‌هاي امدادي شعبه تبريز نيز فعال بود.
زلزله تبريز خسارت جاني ندارد
رئيس اورژانس پيش بيمارستاني و مدير حوادث دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز با بيان اينکه خوشبختانه تاکنون هيچ خسارت جاني از وقوع اين زمين لرزه گزارش نشده است، گفت: به محض وقوع زمين لرزه بامداد امروز در تبريز تمامي نيروهاي اورژانس به حالت آماده باش کامل درآمدند و پنج تيم مناطق مورد نظر را ارزيابي کردند.دکتر فرزاد رحماني، از آماده باش تمام ظرفيت‌هاي دانشگاه خبرداد و افزود: تمامي واحدهاي دانشگاه در حوزه‌هاي درمان و بهداشت در آمادگي کامل بوده و مرکز هدايت عمليات بحران دانشگاه هماهنگي‌هاي لازم را انجام داده است.
وي ادامه داد: برنامه‌هاي افزايش ظرفيت بيمارستاني و پيش بيمارستاني و بهداشت و پشتيباني طبق برنامه‌هاي از پيش تدوين شده به محض نياز فعال خواهد شد.رحماني خاطر نشان کرد: حفظ خونسردي و آمادگي فردي و رعايت ايمني غيرسازه‌اي در منزل و محل کار، ميزان آسيب پذيري افراد را به طرز چشمگيري کاهش مي‌دهد.
اعضاي ستاد پيشگيري در آماده باش هستند
رييس سازمان مديريت بحران کشور با تشريح آخرين وضعيت مناطق متاثر از زلزله در تبريز اعلام کرد: خوشبختانه هيچ مورد خسارت ناشي از زمين لرزه گزارش نشده است.اسماعيل نجار درباره آخرين وضعيت شهر تبريز و ديگر مناطق متاثر از زلزله بامداد امروز در آذربايجان شرقي گفت: بعد از وقوع زلزله بلافاصله تيم هاي ارزياب به منطقه اعزام شدند و نتايج بررسي‌هاي آنان نشان داد که خسارتي درپي اين زلزله رخ نداده است.
 وي با بيان اينکه اعضاي ستاد پيشگيري هماهنگي و فرماندهي عمليات پاسخ به بحران استان آذربايجان شرقي و به خصوص شهرهاي تبريز و شبستر به حالت آماده باش درآمدند گفت: هلال احمر، اورژانس، آتش نشاني و نيروي انتظامي از جمله اين دستگاه‌ها بودند که همچنان نيز از آماده‌باش بيشتري برخوردار هستند.رييس سازمان مديريت بحران کشور با بيان اينکه مي‌توان گفت زلزله بامدادي در تبريز به خير گذشته است، افزود: پس از اولين زلزله، 9 لرزه ديگر نيز در همين محدوده از سوي مرکز ژئوفيزيک به ثبت رسيده که بزرگ ترين آن 4 ريشتر بوده و در ساعت 44:7 صبح امروز رخ داد.
نجار درباره آمادگي مردم نيز گفت: مردم هميشه بايد براي مقابله حوادثي نظير زلزله آماده باشند؛ وقتي صحبت از آموزش‌هاي قبل از زلزله مي‌شود منظور ارتقاي همين آمادگي‌هاست اما نبايد بترسند يا اختلالي در روند زندگي شان به وجود بيايد.
هنگام زلزله چه بايد کرد؟
نخستين واکنش مناسب هنگام وقوع زمين لرزه، دور شدن از وسايل سنگين و غيرثابت، پنجره هاي داراي شيشه هاي بزرگ، قفسه هايي که داخل آن اجسام سنگين چيده شده است و سازه هاي روکش دار مانند شومينه و بخاري است، زيرا اين موارد ممکن است شکسته شده و بر روي انسان آوار شوند.پناه بردن به راهروها خودداري از جا به جايي زياد،  عدم ستفاده از آسانسور، فاصله گيري از ساختمان ها، پناه بردن به زير ميز و مبل،  نشستن روي زمين در فضاي باز از جمله اقداماتي است که به هنگام وقوع زمين لرزه بايد انجام داد.
آمادگي قبل از زلزله
به منظور آمادگي قبل از وقوع زلزله، لازم است قفسه هاي کتاب، کابينت هاي ظروف چيني و تمامي وسايل بلند به ديوار چسبانده شده، محکم تثبيت شوند.اجسام سنگين، بزرگ و شکستني هم بايد به طبقات پايين منتقل شده و در جايشان ثابت نگه داشته شوند اين کار باعث کاهش احتمال صدمات و درصد تخريب مي شود.لازم است وسايلي که احتمال افتادن آن وجود دارد، در جايشان محکم شوند، زيرا افتادن اين وسايل مي تواند منجر به ايجاد صدمات جدي شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا،  زمين لرزه اي به قدرت 4.2 ريشتر در مقياس امواج دروني زمين راس ساعت 3 و 13 دقيقه تبريز را لرزاند،  اين زمين لرزه در عمق 8 کيلومتري زمين رخ داد و خوشبختانه وقوع اين زمين لرزه تلفات جاني نداشت، اما با اين وجود دستگاه‌هاي امدادرسان در آماده باش کامل هستند.
ساعت 17 و 15 دقيقه ديروز نيز زلزله 2.6 ريشتري در تبريز رخ داد که کانون اين زلزله در 14 کيلومتري تبريز- صوفيان بود.
در کلانشهر تبريز افزون بر 400 هزار نفر در مناطق حاشيه اي زندگي مي کنند و حوادث طبيعي بيشتر از ساير نقاط اين شهر اين مناطق را تهديد مي کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها