عصر آذربایجان

گزارش خبر

ردِپاي نوسانات ارزي در نابساماني صنعت فرش

ردِپاي نوسانات ارزي در نابساماني صنعت فرش

1397/08/01

گروه گزارش: رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با بيان اينکه 72 هزار نفر قاليباف در سطح استان فعاليت دارند، گفت: تنها يک پنجم از اين فعالان مشمول بيمه قاليبافي هستند.

اسد درويشي با بيان اينکه صنعت فرش در آذربايجان غربي جايگاه به خصوص براي خود دارد، اظهار داشت: قريب به 72 هزار قاليباف در سراسر استان به صورت پراکنده در حال فعاليت قاليبافي هستند.
وي، با بيان اينکه فرش هم يک هنر و هم صنعت است و به همين دليل هنر صنعتي نامگذاري مي شود، ادامه داد: بدون شک مسايل پيرامون فرش تنها در مشکلات و موانع خلاصه نشده و زيبايي هاي پيرامون اين هنر صنعتي نيز بايد جلوه داده شود.
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي، ابراز کرد: فرش استان از 2 بخش توليد و بازاريابي تشکيل مي شود که هر کدام به نوبه خود از اهميت بالايي برخوردار است.
وي، افزود: در چند سال اخير طراحان فرش با گذراندن دوره هاي گوناگون به طراحي فرش هايي باب ميل مصرف کنندگان اقدام کرده و درصدد هستيم طراحان جوان استان در کشور و يا حتي مجامع بين المللي نيز عرض اندام کنند.
درويشي، تصريح کرد: در بخش مواد اوليه در برخي از بخش ها قادر به تامين مواد اوليه فرش ها براي بافندگان از داخل کشور نبوده ايم و اقدام به واردات پشم و ابريشم از کشور هاي خارجي مي کنيم.
وي، با اشاره به اينکه چين مرجع ابريشم ناب در سطح دنيا از چند سال گذشته است، ابراز کرد: البته اين روزها کشور هاي اروپايي نيز اقدام به توليد ابريشم کرده اند البته در شمال کشور نيز اين اقدام در حال انجام است اما کفاف تمام نياز هاي توليدکنندگان فرش را نمي دهد البته ابريشم به دليل قدرت جذب بالاي رطوبت و آب و همچنين تحمل گرما تا 140 درجه سانتي گراد بيشتر مورد توجه است.
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي، عنوان کرد: براي فرش_هاي با رج هاي بالا مجبور به واردات پشم از کشور هاي ديگر هستيم اما در بخش فرش هاي ريز بافت يا فرش هاي با رج هاي پايين پشم هاي توليدي در ماکو، چالدران و سنندج پاسخگوي نياز هاي اوليه بوده و مناسب و مساعد هستند. حال پشم نيز داراي خواص مختلفي از جمله حالت خود تميزي و خود خاموشي، عايق بودن گرما و سرما خواصل درماني بايد مورد توجه قرار گيرد.
* رد پاي نوسات ارزي در افزايش قيمت فرش دستباف
وي، تاکيد کرد: البته امسال با توجه به افزايش قيمت ارز که باعث افزايش قيمت مواد اوليه وارداتي شده، شاهد افزايش قيمت توليد و در نتيجه قيمت فروش فرش هاي دستبافت هستيم که در اين شرايط با توجه به افزايش قيمت فرش، قدرت خريد مردم کاهش و عرضه بر تقاضا مقدم مي شود.
درويشي، با بيان اينکه مسئولين و نقش اصلي توليد فرش برعهده بافندگان است، تاکيد کرد: در سطح استان فرش هاي گوناگوني توليد مي شود که فرش ريز ماهي خوي به ثبت ملي و جهاني رسيده و ماهي افشار تکاب به ثبت ملي و در حال طي مراحل ثبت جهاني است.
وي، خاطر نشان کرد: البته فرش هاي همچون ساوجبلاغ مهاباد، عشايري اروميه، ايل جلالي ماکو و بافت تکاب از جمله فرش هايي هستند که توليد آن ها کاهش و يا حتي به صفر رسيده که درصدد هستيم با احياي دوباره اين فرش ها مسير ثبت هاي ملي و جهاني رابپيماييم تا حق و حقوق فرش استان پايمال نشود.
* يک پنجم فعالان قاليبافي استان مشمول بيمه قاليبافي
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي، با اشاره به مشکلات قاليبافان در سطح استان عنوان کرد: يکي از مهم ترين و اولويت دار ترين مشکلات قاليبافان بحث بيمه قاليبافي است که با آغاز بيمه قاليبافي از سال 89 تا شهريور 93، 25 هزار نفر مشمول بيمه قاليبافي شدند.
وي، تاکيد کرد: اما از مهر سال 93 تا به امروز هيچ ابلاغيه و مصوبه اي مبني بر بيمه قاليبافان ابلاغ نشده و البته طبق دستور سازمان تامين اجتماعي پالايش قاليبافان فعال و راکد انجام شده و 10 هزار نفر از چرخه بيمه خارج شدند که تنها 15 هزار نفر از قاليبافان امروز مشمول بيمه مي شوند.
درويشي، گفت: البته با همکاري مرکز ملي فرش و صندوق بيمه کشاورزي، قاليبافي و عشاير قاليبافان مي توانند با مراکز به اتحاديه هاي فرش شهرستاني اقدام به استفاده از بيمه بازنشستگي کنند.
وي، در ادامه به اشاره اينکه مسئله رنگرزي در بحث بازاريابي امروز از نقش اساسي برخوردار است، تاکيد کرد: رنگ اولين موضوع مورد توجه مشتري در بخش فرش است و بعد ها طرح و کيفيت فرش مورد توجه قرار مي گيرد که با توجه به پتانسيل هاي بالاي رنگرزي در استان درصدد استفاده از اين ظرفيت ها هستيم.
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي، ضمن انتقاد از عملکرد رسانه ها در بحث فرش استان، گفت: بسياري از مردم استان از خواص فرش دستباف استان بي خبر بوده و اطلاعي ندارند متاسفانه رسانه ها بجاي اطلاع رساني و کمک به پيشرفت صنعت فرش در پي مورد توجه قرار دادن مشکلات و ايرادات اين هنر صنعتي هستند.
* رتبه 7 آذربايجان غربي در توليد فرش
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، وي، با بيان اينکه در چند سال اخير هيچ سرشماري در خصوص ميزان فرش توليدي استان ها انجام نگرفته است، عنوان کرد: در همين راستا نمي توان به صورت دقيق گفت که استان رتبه چند توليد فرش را به خود اختصاص داده چراکه استان هاي مختلف نوسانات گوناگون توليد فرش داشته اند اما به طور تقريبي آذربايجان غربي رتبه 7 و يا 8 توليد فرش را به خود اختصاص داده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ردِپاي نوسانات ارزي در نابساماني صنعت فرش

ردِپاي نوسانات ارزي در نابساماني صنعت فرش
خروج

گروه گزارش: رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با بيان اينکه 72 هزار نفر قاليباف در سطح استان فعاليت دارند، گفت: تنها يک پنجم از اين فعالان مشمول بيمه قاليبافي هستند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها