عصر آذربایجان

گزارش خبر

توسعه زيرساخت هاي ريلي آذربايجان غربي/امسال ايستگاه ها تکميل مي شود

توسعه زيرساخت هاي ريلي آذربايجان غربي/امسال ايستگاه ها تکميل مي شود

1402/03/02

گروه اقتصادي: تاپايان سال جاري با تکميل ايستگاه هاي راه آهن اروميه - مراغه زيرساخت هاي حمل و نقل ريلي در آذربايجان غربي تقويت مي شود.

سکينه اسمي

 گروه اقتصادي: تاپايان سال جاري با تکميل ايستگاه هاي راه آهن اروميه - مراغه زيرساخت هاي حمل و نقل ريلي در آذربايجان غربي تقويت مي شود.
خط راه آهن اروميه – مراغه از سال 80 به طول 185 کيلومتر به بهره برداري رسيد تا شاهراه ارتباطي ايران به اروپا از بن بست اقتصادي و ريلي خارج شود، هر چند هنوز آذربايجان عربي اداره کل راه آهن مستقل ندارد اما قرار است امسال با تکميل ايستگاه‌هاي اين راه آهن ظرفيت‌هاي حمل و ريلي استان تقويت شود.
راه‌آهن مراغه - اروميه 2 استان مهم آذربايجان غربي و شرقي را به هم وصل مي‌کند و از شهرهاي ملکان، نقده، مياندوآب و مهاباد عبور کرده، اين خط آهن همچنين در روستاهاي قزل قلعه، شيرين بلاغ و رشکان ايستگاه دارد و طول آن 185کيلومتر است.
کاهش مصرف سوخت در جابجايي مسافر و بار و دسترسي عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي، ايمني بالا سيستم حمل و نقلي ريلي، استفاده کمتر از اراضي در توسعه طرح‌هاي ريلي در قياس با حمل و نقل جاده‌اي و نيز پايين بودن هزينه نگهداري ناوگان ريلي نسبت به ناوگان جاده‌اي از مزيت‌هاي اجراي راه آهن اروميه – مراغه به شمار مي‌رود.
در حال حاضر موقعيت جغرافيايي ويژه آذربايجان غربي دسترسي آسان کشورمان به بازارهاي جهاني را فراهم کرده است به طوري که جاده و ريل‌هاي ارتباط با اروپا و به ويژه مبادي اصلي ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربايجان غربي قرار دارد، اما متأسفانه شاخص‌هاي توسعه‌اي حمل و نقل به ويژه ضريب نفوذ شبکه ريلي کمتر است.
لزوم ايجاد شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي بومي آذربايجان غربي در گسترده بين المللي
استاندار آذربايجان غربي با اشاره به توجه ويژه دولت سيزدهم به حوزه حمل و نقل ريلي در کشور به ويژه اين استان گفت: يکي از کارهايي که بايد در آذربايجان غربي انجام شود، ايجاد شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي بومي در گستره بين المللي است.
محمدصادق معتمديان  در جلسه بررسي مشکلات ايستگاه قره‌تپه سلماس اظهار کرد: در کنار توجه ويژه دولت، زمينه سازي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي نيز در دستور کار نهادهاي مسئول قرار گيرد.
وي با اعلام اينکه زيرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل باري و مسافري را امسال در استان ارتقا مي‌دهيم، تاکيد کرد: در کنار توجه به بخش‌هاي مختلف، موضوع صادرات با استفاده از ظرفيت حمل و نقل ريلي در دستور کار قرار گيرد.
استاندار آذربايجان‌غربي در همين راستا تقويت ايستگاه راه‌آهن قره تپه سلماس با جديت دنبال مي‌شود، اضافه کرد: رشد اعتبارات ملي و افزايش اعتبار پروژه‌ها براي سال جاري، نشان از توجه ويژه دولت به استان داشته و مديران استاني اجراي تکاليف و برنامه‌هايي که دولت در سطح منطقه دارد، را به نحو شايسته دنبال کنند.
وي همچنين با اشاره به زيرساخت سازي براي توسعه باري ايستگاه‌هايي چهارگانه از مياندوآب تا اروميه، گفت: ايستگاه راه‌آهن در حوزه باري اروميه تکميل شده، نقده به زودي تکميل مي‌شود و مهاباد و مياندوآب نيز تا پايان سال تکميل خواهد شد.
معتمديان توسعه راه آهن را از اولويت‌هاي دولت در سطح کشور و آذربايجان غربي عنوان کرد و ادامه داد: در استان نيز اولويت بهبود زيرساخت‌هاست و در اين خصوص، در سفر رئيس جمهور اعتبارات خوبي براي راه آهن اروميه اختصاص يافت.
براي راه اندازي شرکت‌هاي بين المللي ريلي در استان آمادگي کامل داريم
10 دستگاه واگن با هدف ارتقاي کيفيت و کميت خدمات مسافري ريلي در آذربايجان غربي از سوي سازمان اموال تمليکي به ناوگان حمل و نقل ريلي اين استان واگذار شد.
استاندار آذربايجان غربي همچنين در بازديد از اين واگن‌ها گفت: ما براي راه اندازي شرکت‌هاي بين المللي ريلي در استان آمادگي کامل داريم، سعي مي‌کنيم با رفع مشکلات مربوط به حمل و نقل ريلي، از اين ظرفيت در استان به بهترين شکل ممکن استفاده کنيم.
معتمديان اضافه کرد: آذربايجان غربي تاکنون نتوانسته از ظرفيت حمل و نقل ريلي در راستاي توسعه خدمات مسافري بويژه خدمات حمل و نقل بار استفاده کند ولي در صدد هستيم با همکاري راه آهن کشور، اين مهم را به سرانجام برسانيم.
وي ادامه داد: هزينه‌هاي بالاي حمل و نقل جاده‌اي سبب تحميل فشار به بخش توليد، افزايش قيمت تمام شده محصولات و کاهش قدرت رقابتي مي‌شود و بهره مندي از خط ترانزيتي ريلي کمک شاياني به توسعه اقتصادي مي‌کند.
وي با تاکيد بر ضرورت اتمام نواقص ايستگاه راه آهن اروميه و تبديل شدن اين ايستگاه به ايستگاه باري و مسافري گفت: به سرعت بايد اقدامات لازم براي بهره‌مندي از خط ريلي جهت حمل و نقل کالاهاي اساسي به استان از طريق ظرفيت راه آهن اروميه انجام شود.
معتمديان استفاده نکردن از ظرفيت اقتصادي خط ريلي در استان را يک ضعف دانست و اظهار کرد: اقدامات و کارهاي عمراني براي استفاده از خط ريلي باري ايستگاه راه اروميه در حال انجام است و ضروري است، شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در سريع‌ترين زمان نواقص موجود را رفع کند.
ايستگاه‌هاي راه اروميه - مراغه آماده حمل باري مي‌شوند
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي با اشاره به اينکه توسعه راه‌هاي استان متناسب با تردد و نيازهاي موجود نيست و استفاده از ظرفيت باري راه آهن فرصتي است که مي‌شود حجم حمل بار را از جاده‌ها کاهش داد، گفت: با تخصيص اعتبار براي تکميل ايستگاههاي راه آهن اروميه، نقده، مياندوآب و مهاباد، در حال حاضر ايستگاه اروميه و نقده براي حمل باري آماده است و مي‌توان از اين ظرفيت باري استفاده کرد.
محسن حمزه لو نيز در اين جلسه اظهار کرد: فراهم‌سازي زمينه حمل‌ونقل باري در ايستگاه راه‌آهن اروميه در توسعه پايانه‌هاي مرزي استان و کاهش هزينه‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي نقش ويژه‌اي دارد، محوطه اين ايستگاه در حال بازسازي است تا فضاهاي موجود ساماندهي شود.وي با اشاره به اينکه 3 هزار و 500 ميليارد ريال از محل منابع مالي سفر رياست جمهوري در خرداد سال گذشته به آذربايجان‌غربي براي تکميل زيرساخت‌هاي حمل و نقل باري در ايستگاه‌هاي راه‌آهن اين استان تخصيص يافته است، اظهارکرد: تاکنون 2 هزار ميليارد ريال براي توسعه شبکه حمل‌ونقل باري در ايستگاه‌هاي راه‌آهن مرحله نخست جذب اعتبار را داشتيم.
حمزه لو افزود: ايستگاه باري اروميه پتانسيل بالايي براي حمل محصولات پتروشيمي، فولاد و سيمان اروميه را دارد و همچنين مي‌توان از آن براي رونق بخشي به حمل محصولات کشاورزي از جمله محصولات باغي استفاده کرد و هزينه صادرات اين نوع محصولات را 30 درصد کاهش داد.
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان غربي نيز در جلسه امروز با اشاره به لزوم بهره برداري از ظرفيت باري راه آهن استان بيان کرد: تکميل و توسعه ظرفيت باري ايستگاه‌هاي راه آهن استان به لحاظ اهميت توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل باري و کاهش هزينه صادرات کالاهاي داخلي از مرزهاي استان در دستور کار قرار دارد
حمزه‌لو اظهار کرد: فراهم‌سازي زمينه حمل‌ونقل باري در ايستگاه راه‌آهن اروميه در توسعه پايانه‌هاي مرزي استان و کاهش هزينه‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي نقش ويژه‌اي دارد.
وي با بيان اينکه حمل و نقل ريلي فرصتي براي توسعه فعاليت‌هاي تجاري با کشورهاي همجوار است و مي‌توان از اين ظرفيت نهايت بهره برداري را برد، ادامه داد: سالانه بيش از 750 هزار تن بار از مسير ريلي استان صادرات و واردات انواع کالا انجام مي‌شود که بر اساس توافق‌هاي انجام شده با کشورهاي همسايه پيش بيني مي‌شود اين ميزان به يک ميليون تن افزايش يابد.
حمزه‌لو افزود: اين ميزان کالا توسط هزار و 700 واگن حمل بار جابجا شده است و همچنين بيش از 160 هزار مسافر از شبکه ريلي استان در اين مدت رفت آمد کرده‌اند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،با تخصيص اعتبارات مورد نياز براي توسعه و تکميل زيرساخت‌هاي باري راه آهن اروميه - مراغه سرعت مي‌گيرد بايد چشم دوخت و ديد اين وعده دولت سيزدهم مبني بر توجه به صنعت حمل و نقل در دروازه ورود ايران به بازارهاي اروپايي مي‌تواند امسال تحقق يابد يا نه؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها