عصر آذربایجان

گزارش خبر

ظهور و افول صادق قطب‌زاده، همراهِ پروازِ 57

ظهور و افول صادق قطب‌زاده، همراهِ پروازِ 57

1403/07/08

گروه تاريخي: حدود 15 روز بعد از تسخير سفارت آمريکا توسط دانشجويان خط امام، صادق قطب زاده در دومين پست رسمي خود به عنوان وزارت امور خارجه در دولت موقت مهدوي کني کار خود را آغاز مي‌کند، هم‌زمان نيز عضو شوراي انقلاب است و حضورش با کراوات اعصاب برخي چهره‌هاي مذهبي بيرون از اين شورا را حسابي به هم ريخته.

 فهيمه نظري

قسمت  دوم


در دوران وزارت خارجه چالش بزرگ صادق آزادي گروگان‌هاست، او با گروگان‌گيري مخالف است و مدام با دانشجويان تسخيرکننده‌ي سفارت درگير. مي‌خواهد دبيرکل سازمان ملل را به ديدار گروگان‌ها ببرد، اما دانشجويان اجازه نمي‌دهند و والدهايم دست از پا درازتر از ايران بازمي‌گردد.
صادق براي آزادي گروگان‌ها تصميم مي‌گيرد به کمک وکلايش در فرانسه شاه را که در پاناما به سرمي‌برد دستگير و درهمان‌جا محاکمه کند. کار به خوبي پيش مي‌رود، اما يک گاف بزرگ مي‌دهد و پيش از دستگيري شاه در پاناما به خاطر اختلاف ساعت دو کشور، تصور مي‌کند که اين دستگيري انجام شده و خبرش را در بوق و کرنا مي‌کند. عمر توريخوس، رئيس‌جمهور وقت پاناما، که مي‌رود اين تصميم را به تصويب کابينه‌اش برساند با شنيدن اين خبر رنگ مي‌بازد. طرح ديگر لو رفته و نمي‌شود کاري کرد. صادق بعد از اين ماجرا در شوراي انقلاب ديگر آن وجهه‌ي سابق را ندارد.
از ديگر اقدامات مورد توجه صادق در اين زمان ارسال نامه‌ي تند و تيزي به گروميکو، وزير امور خارجه‌ي شوري، است؛ نامه‌اي که در آن تا مي‌تواند به سياست‌هاي شوروي در قبال ايران مي‌تازد.
 به هجوم اين کشور بعد از شهريور 20 به ايران اشاره مي‌کند و در نهايت هم با لحني کاملا امري از گروميکو مي‌خواهد که تعداد کارمندان سفارتخانه‌اش را در ايران کاهش دهد و در صورت عدم موافقت با تاسيس کنسول‌گري ايران در شهر دوشنبه فورا يکي از کنسول‌گري‌هايش در ايران را تعطيل کند، همچنين اعلام مي‌کند که به سفير ايران در مسکو دستور داده کنسول‌گري ايران را در لنينگراد تعطيل کند. در آخر هم قويا از او مي‌خواهد که دولت شوروي دست از حمايت حزب توده و ارگان آن، يعني روزنامه‌ي «مردم»، بردارد.
لحن اين نامه به حدي تند است که گروميکو در پاسخ به آن در ابتداي نامه‌اش مي‌نويسد: «اين نامه مرا دچار حيرت ساخت و رفتار بي‌مسئوليت و انکار حقايق دعاوي کاملا بي‌پايه و بي‌اساس و سرانجام لحن نامه‌ي شما که براي مناسبات دو کشور داراي حق حاکميت ملي به هيچ وجه مناسب نيست...«
نامه‌ي صادق به گروميکو به حدي تند و تيز است که سفير لبنان در شوروي به صادق طباطبايي تلويحا مي‌رساند که قطب‌زاده با اين کار سرنوشت بدي را براي خود رقم زده.
در اين ميان صادق يک تصميم جنجالي ديگر هم مي‌گيرد و آن اعلام کانديداتوري‌اش براي نخستين دور رياست‌جمهوري است. حالا وسط بحران حل‌نشده‌ي سفارت، براي سخنراني به قصد شناساندن خود به مردم از اين شهر به آن شهر مي‌رود، اما شايد همين جنجال گروگان‌ها و اعلام خبر تاييدنشده دستگيري شاه است که بعد از آن همه جنجال در تلويزيون، صادق را بيش از پيش به محاق مي‌برد تا جايي که تنها 3 درصد آرا را به خود جذب مي‌کند و با مجموع 48547 راي از بين هفت کانديدا نفر آخر مي‌شود.
از اين پس ديگر دوران خانه‌نشيني صادق فرا رسيده است. اول مي‌خواهد روزنامه‌اي به نام »والعصر« راه بيندازد، اما نمي‌شود و بعد هم خانه‌اش به پاتوق رفت و آمد افراد مختلف تبديل مي‌شود.
در 16 آبان 1359 آن مناظره جنجالي را با مبلغي اسلامي (قائم‌مقام وقت سرپرست سازمان که در آن زمان اداره‌ي راديو تلويزيون را بر عهده داشت) در شبکه‌ي دو انجام مي‌دهد، مناظره‌اي که در آن حسابي به حزب جمهوري اسلامي مي‌تازد و بعد از آن به‌سرعت بازداشت مي‌شود، اما اين بازداشت با اعتراضات گسترده‌اي همراه است و حتي مهندس بازرگان هم در يادداشتي به‌شدت به آن انتقاد مي‌کند. در نهايت بر اثر فشار افکار عمومي و اعتراض برخي چهره‌ها پس از دو روز آزاد مي‌شود و بلافاصله به ديدار امام مي‌رود. اما ديگر انگار دورانش به سر آمده. حسابي خانه‌نشين شده و به محض بيرون آمدن از خانه عده‌اي موتورسوار به دنبالش راه مي‌افتند و شعار سر مي‌دهند که»نفرين هر آزاده/ بر صادق قطب‌زاده«
در دوران خانه‌نشينيِ صادق افراد زيادي به خانه‌اش رفت و آمد دارند، از افسران توده‌اي رژيم گذشته گرفته تا طرفداران آيت‌الله شريعتمداري. از اين‌که دقيقا در اين روزها چه اتفاقاتي در خانه‌ي صادق رخ مي‌دهد، اطلاع دقيقي در دست نيست، اما ناگهان در هفدهم فروردين 1361 خبر مي‌رسد که قطب‌زاده به اتهام طرح کودتا و تلاش براي قتل امام خميني بازداشت شده است.
صادق حتي در زندان هم آرام و قرار ندارد و براي اين‌که تکليفش هرچه سريع‌تر روشن شود، مي‌خواهد که يا فورا اعدامش کنند و يا مورد عفو قرارش دهند. در نهايت نيز پس از چند جلسه محاکمه از طرف محمد محمدي ري‌شهري، رئيس دادگاه انقلاب ارتش، به اعدام محکوم مي‌شود و طومار زندگي پرتلاطمش در شامگاه چهارشنبه 24 شهريور 1361 براي هميشه درهم مي‌پيچد.پايان

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها