عصر آذربایجان

گزارش خبر

احياي درياچه اروميه از مهمترين آرزوهاي دولت يازدهم و دوازدهم است

1398/03/05

گروه اجتماعي: ر ئيس جمهور در آيين رسمي آبگيري سد کرم آباد پلدشت و افتتاح همزمان طرح هاي توسعه منابع آب وخاک نواحي مرزي آذربايجان غربي گفت: احياي درياچه اروميه از مهمترين آرزوهاي دولت يازدهم و دوازدهم است و خوشحاليم که امروز حال درياچه اروميه خوب است.

به گزارش عصرآذربايجان، حجت الاسلام حسن روحاني با ابراز خرسندي از حال خوب درياچه اروميه، اظهار داشت: به فضل الهي امروز حال و روز درياچه اروميه خوب است و بالغ بر 5 ميليارد و 300 ميليون متر مکعب آب در بستر آن وجود دارد که نشان مي دهد درياچه اروميه زنده است و مي تواند منجر به محيط زيست سالم نه تنها براي استان هاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي بلکه براي جمعيت بزرگ در منطقه غرب کشور باشد.
وي با بيان اينکه هر پروژه اي که مورد افتتاح قرار مي گيرد و هر قدمي که براي توسعه برداشته مي شود در شرايط تحريم صورت مي گيرد، تصريح کرد: شکوفايي هاي جديد و افتتاح طرح هاي ملي در شرايط تحريم پاسخ قاطع و صريح ملت ايران به کاخ سفيد است.
روحاني ادامه داد: فکر مي کنند مي توانند ملت بزرگ ايران را با اعمال تحريم هاي ظالمانه متوقف کنند اما اين ملت هميشه سربلند با اتحاد و مقاومت در برابر فشارها و تحريم ها ايستاده و خواهد ايستاد و افتتاح امروز در آذربايجان غربي و هفته گذشته در کرمانشاه پاسخ صريح وقاطع بوده و اين همان قدرت ملت بزرگ ايران در برابر قدرت هاي جهان است چرا که اخلاص و ايمان ملت ايران دردنيا بي نظير است. ‎
وي ابراز داشت: هرچند توطئه دشمن بر شرايط زندگي ملت ايران فشار وارد کرده ولي ملت با اتحاد و وحدت دربرابر فشارهاي‎ قلدرمآبان دشمن سر فرود نخواهد آورد.
روحاني به خودکفايي در زمينه آب وخاک اشاره کرد و يادآور شد: امروز سه سد وتصفيه خانه با کانال22 کيلومتري که آب را از ارس به کرم آباد مي رساند مورد افتتاح قرار گرفت و طرح هاي آب وخاک از ابتداي دولت يازدهم تاکنون به 50 سد شامل 40 سدملي و10 سد استاني رسيد و تاپايان اين دولت تعداد سدها به62 سد  مي رسد.
وي خاطرنشان کرد: با افتتاح سد مخزني کرم آباد 19 هزار هکتار از اراضي منطقه آباد مي شود و اين تحول عظيمي در کشاورزي و دامپروري منطقه و موجب ايجاد 20 هزار اشتغال جديد خواهد شد و همچنين شاهد اشتغال وسيع در کشور باشيم.
ر ئيس جمهور با اشاره به دستاوردهاي دولت طي شش سال اخير، اعلام کرد: از ابتداي دولت يازدهم تاکنون هر هفته30 روستا کشور داراي شبکه آب سالم، 8 روستا کشور برق دار شده و نيز هر روز 10 روستا به شبکه گازمتصل شده است.
*اجراي طرح‌هاي توسعه منابع آب‌وخاک در 12 استان مرزي کشور
وزير نيرو، منصور اردکانيان در آيين رسمي آبگيري سد کرم آباد و افتتاح همزمان طرح هاي توسعه منابع آب وخاک نواحي مرزي آذربايجان غربي که به صورت ويدئو کنفرانس برگزار شد به طرح هاي توسعه منابع آب و خاک مرزي کشور اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اينکه ايران در منابع آبي با کشورهاي همسايه مشترک است طرح ها و برنامه هايي در 12 استان مرزي کشور تدارک ديده شده که درچارچوب 13قرار داد مرزي که بين ايران و همسايگان خود منعقد شده ايجاد شده اند.
اردکانيان متذکر شد: استان‌هاي مرزي ويترين کشور هستند و بايد به مسئله اشتغال و رونق توليد در اين مناطق توجه ويژه‌اي شود و تحقق اين امر در طرح‌هاي آب‌وخاک جزو برنامه‌هاي مهم دولت پيگيري مي‌شود.
وي با بيان اينکه آذربايجان غربي از منابع آبي منطقه مرزي ارس بهره مند بوده، ابراز داشت: امروز سه سد و سه ايستگاه پمپاژ با 22کيلومتر کانال و 22 کيلومتر خط لوله که 3 هزار و 600 ميليارد تومان براي اين طرح‌ها هزينه شده و از اين رقم 2 هزار و 200 ميليارد تومان مورد افتتاح قرار گرفت.
اردکانيان ادامه داد: بهره مندي از منابع آبي مشترک از اهداف احداث طرح هاي مورد افتتاح به ويژه سد کرم آباد بوده و اين طرح ها درحال حاضر 15 هزارو 700 هکتار از اراضي را دراين منطقه مشروب مي کنند که درآينده و اتمام کامل طرح هاي آب و خاک اين اراضي به 46 هزار هکتار خواهد رسيد.
وزير نيرو تصريح کرد: توجه به آمايش سرزميني در طرح هاي توسعه منطقه اي با محوريت آب وخاک مورد توجه است و تابستان امسال نخستين ويرايش طرح آمايش سرزميني براي بحث و بررسي طرح و استفاده از ظرفيت هاي منابع ارائه مي شود.
گفتني است سه طرح بزرگ توسعه منابع آب و خاک آذربايجان غربي با هزينه کرد 2200 ميليارد تومان با حضور دکتر حسن روحاني به بهره برداري رسيد که اين طرح ها شامل سد و شبکه هاي پاياب سد کرم آباد پلدشت، سد و شبکه آبياري سيلوه پيرانشهر، سد انحرافي بويلاپوش خوي و سد و تصفيه خانه سردشت است.
طرح جامع کرم آباد يکي از بزرگ‌ترين طرح‌هاي توسعه منابع آب و خاک وزارت نيرو در آذربايجان غربي است که با حجم سرمايه‌گذاري يک هزار و 400 ميليارد تومان در جنوب شهرستان به مرحله اجرا درآمده و با اجراي اين طرح سالانه 112 ميليون متر مکعب آب از محل آبگيري احداث شده در حاشيه رودخانه ارس برداشت مي شود تا آب مورد نياز 19 هزار و 250 هکتار شبکه آبياري را تامين و زمينه پويايي و اشتغال پايدار 25 هزار نفر را فراهم نمايد.
طرح سد و شبکه آبياري سيلوه و کانال خط انتقال جلديان آب مورد نياز 12 هزار و 960 هکتار از اراضي کشاورزي منطقه تامين مي شود وسد مخزني سيلوه در شمال غرب شهرستان پيرانشهر با ارتفاع  79 متر از پي و طول تاج 731 متر احداث شده است.
طرح غازان و سد انحرافي بويلاپوش در جنوب غربي شهرستان خوي بر روي رودخانه گوتور و با هدف تنظيم و انتقال 51 ميليون متر مکعب آب اجرا شده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

احياي درياچه اروميه در قاب جشنواره

احياي درياچه اروميه در قاب جشنواره
خروج

دومين جشنواره فرهنگي هنري احياي درياچه اروميه در تبريز در حالي آخر هفته گذشته پايان يافت که گفته مي شود اين قبيل رويدادها بستر خوبي براي آگاهي بخشي و جلب مشارکت اجتماعات محلي اين پهنه آبي در معرض خطر محسوب مي شود. تجربه کشورهاي توسعه يافته در حوزه رفع مشکلات زيست محيطي و اجتماعي نشان مي دهد که آنان براي غلبه بر اين گونه مسائل و فائق آمدن بر مصائب و تبعات بعدي آن بيشتر بر بهره گيري از ظرفيت هاي اجتماعات محلي از طريق انجام اقدامات مشارکتي به ويژه بر بسترهاي کارهاي فرهنگي تاکيد مي کنند.

درياچه اروميه عميق شد

درياچه اروميه عميق شد
خروج

گروه خبر: مدير دفتر برنامه‌ر يزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه با اشاره به بارش‌هاي خوب امسال در حوضه آبريز درياچه اروميه، از عميق شدن اين درياچه خبر داد.

افتتاح 3 پروژه احياي درياچه اروميه توسط روحاني

خروج

گروه خبر: نماينده استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي گفت: روحاني سه پروژه احياي درياچه اروميه را در سفر به آذربايجان‌غربي در هفته آينده افتتاح مي‌کند.

احياي درياچه اروميه از مهمترين آرزوهاي دولت يازدهم و دوازدهم است

خروج

گروه اجتماعي: ر ئيس جمهور در آيين رسمي آبگيري سد کرم آباد پلدشت و افتتاح همزمان طرح هاي توسعه منابع آب وخاک نواحي مرزي آذربايجان غربي گفت: احياي درياچه اروميه از مهمترين آرزوهاي دولت يازدهم و دوازدهم است و خوشحاليم که امروز حال درياچه اروميه خوب است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها