عصر آذربایجان

گزارش خبر

کشور نیازمند بهره گیری از ظرفیت‌های هر دو جناح است

کشور نیازمند بهره گیری از ظرفیت‌های هر دو جناح است

1403/04/15

عصر آذربایجان- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: فارغ از پیروز انتخابات کشورمان در عرصه مدیریت جامعه نیازمند بهره گیری از ظرفیت‌های هر دو جناح سیاسی است.

 آيت الله سيدحسن عاملي در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه شهر اردبيل با تبيين اهميت حضور و مشارکت در انتخابات اظهار کرد: روز قيامت روز حسرت است بالاترين حسرت براي نبود بالاترين ثواب‌هاست يکي از ثواب‌هاي بسيار استثنايي ثواب تعيين والي عادل است. 

وي خاطرنشان کرد: طرفداران هر دو کانديدا دقت کامل کنند که سيستم انتخاباتي ايران دقيق‌ترين سيستم است و امکان تخلف، تخطي، جعل و جابجايي در آن نيست نماينده هر دو نامزد هم در تمام شعبه‌ها حضور دارند بنابراين اگر کسي ادعاي تقلب کند "کالشمس في کبدالسماء" دروغ مي‌گويد و خائن به کشور است.

امام جمعه اردبيل تاکيد کرد: فرداي انتخابات بايد اولاً همه رقابت‌ها به رفاقت‌ها تبديل شود ثانياً بايد همه حول منتخب جمع بشويم و نهايت همکاري را با او داشته باشيم هرگونه اختلاف و شقاق در اين باب گناه کبيره و برآورده ساختن آرزوي دشمن است.

آيت الله عاملي افزود: مسئولين ارشد نظام دقت کنند که بعد از هر انتخابات کنار گذاشتن جناح مغلوب از بدنه اجرايي کشور يک خسارت عظيم است در اين باب جناح برنده به هيچ وجه حاضر به همکاري نمي‌شود و مي‌گويد کساني که براي من کار کرده اند بايد از آنها استفاده کنم و الا در انتخابات آينده باخته‌ام به همين دليل مجلس يا در صورت لزوم مجمع تشخيص مصلحت بايد وارد ماجرا شود در هر دو جناح افراد مجرب، کارشناس و نخبه مديريتي وجود دارد خانه نشين شدن ? سال آنها اصلاً به صلاح کشور نيست.

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد: همه توجه کنند هم انتخابات و هم جدي بودن انتخابات و هم مناظره همه امتياز بزرگ براي جمهوري اسلامي است در زمان شاه از اين‌ها خبري نبود جهت آگاهي بخشي به نسل جوان و مخصوصاً جهت آگاهي کساني که تحت تأثير برنامه‌هاي ماهواره‌ها شرکت نکردند به دو مورد از زمان پهلوي اشاره مي‌کنم: اول، محمد سجادي وزير راه رضاخان مي‌نويسد در اولين سال ورود ايشان عرض کرديم براي مجلس «رعيت جماعت» وکيل انتخاب مي‌کنند.

رئيس جمهور منتخب به وعده‌هاي انتخاباتي خود عمل کند

آيت الله عاملي با تاکيد بر لزوم مطالبه وعده‌هاي انتخاباتي رئيس جمهور منتخب اظهار کرد: از جوانان و فرهيختگان مي‌خواهم فردا هر کسي انتخاب شد فوراً وعده‌هاي او را که در مناظره و در تبليغات خود مطرح کرد جمع آوري کنند و بي‌رحمانه پيگيري کنند.

وي ادامه داد: از اهل فن و از متفکرين جامعه انتظار است که اظهارات نامزدها را بعد از انتخابات نقد کنند بعضي از اظهارات دروغ کامل، اشتباه محض و ضربه بزرگي به حيثيت نظام بود همه اين‌ها بايد به طور مفصل و تدريجاً در جامعه مطرح و نقد شود اگر اين کار صورت نگيرد گره ذهني که از آن حرف غلط درست شده باقي خواهد ماند و به تدريج به غده بزرگي تبديل خواهد شد.

ثواب عزاداري براي امام حسين بالاتر از هر ثوابي است

آيت الله عاملي در بخش ديگري از خطبه‌ها با اشاره به فرارسيدن محرم حسيني و تسليت اين ايام، به تشريح منشور و رهنمودهايي در خصوص برگزاري عزاداري‌هاي آرماني پرداخت و تصريح کرد: در دهه عزاداري از هم استاني‌هاي عزيز و عزاداران مي‌خواهم اولاً اعتقاد داشته باشند که ثواب عزاداري به جز ثواب رفع گرفتاري انسان‌ها از تمام حسنات بالاتر است.

وي گفت: يک قطره اشک در عزاي امام حسين (ع) قدرت خاموش کردن جهنم را دارد آقاي بهجت مي‌فرمود شيعه از اين حيث ثروتمندترين اهل دنياست ثانياً در دسته جات و مجالس عزاداري حتماً از روحاني و عالم دين استفاده شود والا حقيقت عزاداري دزديده و منحرف مي‌شود.

عزاداران حرمت ماه محرم را نگهدارند

امام جمعه اردبيل اظهار کرد: در ايام عزاداري دهه اول محرم سردسته‌ها مواظب باشند که بچه‌هاي مردم در دسته‌جات بدآموزي نبينند. در ايامي که دسته جات به بازار مي‌روند اهل بازار سد معبر نکنند اسب به بازار وارد نکنند چند مغازه اطراف در ورودي مسجد جامع که برنامه اصلي آنجا اجرا مي‌شود مغازه را تعطيل و محيط را تاريک نکنند شبيه خوانان حتماً با نيروي انتظامي همکاري کنند.

آيت الله عاملي گفت: اهل احسان و گيرندگان احسان مواظب باشند محيط شهر را آلوده نکنند دستگاه امام حسين را پولي نکنيم به بيرق‌ها پول نچسبانند به نعش پول نچسبانند به ضريح نمادين پول نريزند به گهواره و به حجله‌گاه پول نريزند و الا وهابي‌ها ايراد خواهند گرفت که عزاداري در شيعه کاسبکاري است شعراء در پالايش اشعار دقت کنند روز عاشورا حتماً در نماز ظهر عاشورا در شهيدگاه همه شرکت کنند و اجتماعات بزرگ در محرم بزرگترين شعيره عزاداري است.

وي افزود: شب‌ها در حرکت از مسجدي به مسجد ديگر که از اختصاصات اردبيل است از ماشين استفاده نکنند در اين حرکت از شعار اختصاصي اردبيل يعني "آ حسن وا حسين " غفلت نکنند در عزاداري‌ها از شهدا حرم حتماً ياد کنند اگر داعش پايش به عراق مي‌رسيد قسم خورده بود که مراقد ائمه را تا ??? متري ويران کند در آن صورت ديگر عزاداري ما معني نداشت در عزاداري امام حسين (ع) تماشاچي نشويد گاهي تماشاچي بيشتر از عزادار است.

امام جمعه اردبيل بيان کرد: عزاداران از بدحجابي و بي‌حجابي به جد اجتناب کنند از اختلاط زن و مرد اجتناب شود نگاه‌هاي آلوده زخم بر امام حسين (ع) است امام به اندازه کافي زخم دارد عزاداري نبايد معرکه خودنمايي و ميدان تبرج جاهلي زنان و چشم چرانان باشد.

عاملي خاطرنشان کرد: عزاداري نبايد چنان طول داده شود که نماز صبح قضا شود چرا که کارهاي مستحب اگر به واجبات زيان برساند موجب قرب به خدا نمي‌شود يعني عزاداري در آن صورت ذره‌اي ثواب ندارد.

وي ادامه داد: شورهاي عجيب و غريب و تند و هروله و حرکات موزون ممنوع است وهابيت زير آنها مي‌نويسد آرتيست بازي رافضي‌ها را نگاه کنيد مرخم کردن اسم امام حسين (ع) ممنوع است آوردن اسباب موسيقي شما را در زمره حديث وحشتناک "يطلبون الدنيا باعمال الآخرة" که درباره اهل آخرالزمان است قرار مي‌دهد.

عزاداران از آوردن شمايل معصومين در خيابان‌ها خودداري کنند

نماينده مردم اردبيل در مجلس خبرگان رهبري اضافه کرد: به عزاداران توصيه مي‌کنيم از آوردن شمائل معصومين اجتناب کنيد اسلام شعار تصويري ندارد صورت قدسي معصوم را به صورت عرفي تبديل نکنيد از آوردن هر چيز و از انجام هر عمل که تداعي هيچ جزئي از اجزا حماسه کربلا را نمي‌کند اجتناب کنيد طوغ از همين قسم است و علاوه بر آن به خاطر شکل صليبي القا مي‌کند که عزاداري اقتباس از مسيحيت است.

آيت الله عاملي گفت: مجلس عزاداري امام حسين بايد مجلس بصيرت و تقيّد به احکام الهي باشد بعضي از جوانان از روي ناآگاهي در مراسم از تيشرت‌هاي مشکي منقش به علائم شيطان پرستي استفاده مي‌کنند يا صليب برگردند يا طلا در گردن يا دست دارند.

وي بيان کرد: در شبيه خواني در استفاده از نامحرم دقت شود مداحان در آهنگ از سبک سنتي استفاده کنند وارد سبک ترانه‌هاي ترکيه و آذربايجان و موسيقي‌هاي غربي نشوند مداحان از روضه‌هاي مجهول، غير معتبر، غير مستند و غير موثق نخوانند تا شيعه متهم به بيت الکذب نشود علم جوشي از خرافات کاملاً مزخرف است آن را به عزاداري راه ندهيد به تماشاي آن نرويد.

امام جمعه اردبيل تصريح کرد: رقابت در عزاداري يک فاجعه است رقابت در اندازه طبل، رقابت در ارتفاع علم، رقابت در کميت احسان، رقابت در گرياندن، رقابت در ابزار موسيقي و رقابت در دعوت از شخصيت‌ها؛ امام حسين (ع) در مجالس بي‌ريا حاضر مي‌شود.

جاي احسان علمي در ايام محرم خالي است

امام جمعه اردبيل تصريح کرد: در دادن احسان به احسان شکمي اکتفاء نکنيد جاي احسان علمي خالي است در احسان خوردني نيز مواظب باشيد با پول حرام احسان ندهيد امام حسين (ع) با ربا و با پول‌هايي که وجوهات آنها داده نشده احسان نمي‌خواهد و قبول نمي‌کند شب تاسوعا و شب عاشورا در خيلي از مساجد جوان‌ها و عزاداران تا صبح در مسجد مي‌مانند نفس اين عمل شايسته است اما متأسفانه بعضي‌ها مشغول استهزا و مطايبات و استعمال دخانيات مي‌شوند.

وي ادامه داد: شبيه خواني را با اسب و شتر پر نکنيد تا معاندي زيرش ننويسد اين عزاداري است يا حديقه حيوانات مخصوصاً اسب‌هاي پولدارها را که آرام و قرار ندارند نياوريد شبيه خواني تئاتر طنز نباشد اگر مردم به جاي گريه بخندند از آن معلوم مي‌شود که شما کربلا را نشان نداديد چيز ديگري را که با کربلا بيگانه است نشان داديد.

نماينده مردم اردبيل در مجلس خبرگان رهبري اظهار کرد: در شب عاشورا حتماً در مساجد به ياد امام حسين (ع) قرآن خوانده شود شايسته است آن شب، شب قرآن ناميده شود چون امام حسين (ع) فرصت گرفت تا آن شب براي آخرين بار قرآن بخواند من از محله ميرزا بخشعلي در اين خصوص که سال‌هاست آن شب را شب قرآن کرده اند تشکر مي‌کنم. سهم شما از عنايت امام حسين (ع) اين نباشد که صرفاً ?? روز صداي موبايل خود را عوض کنيد سپس بعد از عاشورا با امام حسين (ع) خداحافظي کنيد.

آيت الله عاملي تاکيد کرد: شعرا بسيار دقت کنند مطلب غير عقلاني را به قالب شعر در نياورند از دروغ و مخصوصاً از غلو در حق معصوم اجتناب کنند و در بيان زبان حال بسيار دقت کنيد شما و مداحان هدفتان اين نباشد که به هر طريقي شده مخاطب را بگريانيد اين يک فاجعه است.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع