عصر آذربایجان

گزارش خبر

فرآيندهاي طبيعي درياچه اروميه با دخالت‌هاي انساني داراي مشکل شده است

فرآيندهاي طبيعي درياچه اروميه با دخالت‌هاي انساني داراي مشکل شده است

1402/05/22

گروه خبر:معاون رييس جمهور و رييس سازمان محيط زيست با بيان اينکه مويرگ‌هاي طبيعت و حوضه آبخيز اين درياچه دچار مشکل شده است، گفت: مديران کشوري براي حفظ درياچه اروميه از نظر اعتباري سنگ تمام گذاشته است اما فرآيندهاي طبيعي درياچه اروميه با دخالت‌هاي انساني داراي مشکل شده است.

 گروه خبر:معاون رييس جمهور و رييس سازمان محيط زيست با بيان اينکه مويرگ‌هاي طبيعت و حوضه آبخيز اين درياچه دچار مشکل شده است، گفت: مديران کشوري براي حفظ درياچه اروميه از نظر اعتباري سنگ تمام گذاشته است اما فرآيندهاي طبيعي درياچه اروميه با دخالت‌هاي انساني داراي مشکل شده است.
 به گزارش عصر آذربايجان، علي سلاجقه در جريان سفر يک روزه به اروميه در جلسه بررسي وضعيت زيست محيطي پارک ملي درياچه اروميه، با اشاره به وضعيت درياچه اظهار کرد: مساله اين درياچه يک‌ موضوع بين‌المللي است ولي متاسفانه وضعيت مناسبي ندارد.
وي با بيان اينکه مباحث سخت افزاري در راستاي احياي درياچه اروميه به اتمام رسيده، افزود: به فاز نرم‌ افزاري رسيده‌ايم و بايد به سمت طرح الگوي کشت پيشرفته در حوضه درياچه پيش رفت.
سلاجقه با اشاره به در پيش بودن فصل پاييز گفت: اميدواريم در پاييز با بارش خوب، وضعيت درياچه اروميه تغيير کند البته مديريت آب‌هاي بارشي و موجود يکي از اولويت‌هاي حوضه آبريز درياچه اروميه است.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با درخواست از مردم در جهت همکاري براي احياي درياچه اروميه گفت: با توجه به تزريق اعتبارات و گرفتن حق آبه درياچه اروميه نياز است تا مردم حوضه آبريز نيز همکاري خوبي داشته باشند.سلاجقه در بخش ديگري در خصوص وضعيت گونه‌هاي جانوري پارک ملي درياچه اروميه افزود: از نگهداري و احياي گونه‌هاي مختلف حيات وحش در معرض انقراض حمايت مي‌کنيم.
وي اضافه کرد: نبايد اجازه دهيم تا حيات وحش پارک ملي درياچه اروميه در خطر انقراض باقي بماند.سلاجقه ادامه داد: 24 پرنده ميش مرغ در پارک ملي درياچه اروميه درحال زيست در معرض خطر هستند و در صورت بروز بيماري احتمال انقراض اين نوع پرنده خاص نيز وجود دارد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست تاکيد کرد: محيط زيست در راستاي حفظ و نگهداري و احياي اين نوع پرنده بايد کوشا باشد و از اين اتفاق به صورت هوشمندانه جلوگيري کند و البته مردم‌ منطقه نيز همراه محيط بانان هستند.
 اجراي طرح تغيير الگوي کشت، اولويتي مهم در احياي درياچه اروميه است
معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت حيط زيست با اشاره به اينکه سطوح کشاورزي حاشيه درياچه اروميه افزايش يافته است، گفت: نياز اول در احياي اين درياچه اجراي طرح تغيير الگوي کشت است. علي سلاجقه در جلسه ستاد استاني احياي درياچه اروميه افزود: بايد با اجراي طرح تغيير الگوي کشت به صورت مشارکتي به فکر مديريت سيستم احيا شد.
وي اضافه کرد: از مردم و کشاورزان حوضه آبريز درياچه اروميه انتظار داريم کمک حال دولت براي احياي اين درياچه باشند و از کشت محصولات پرآب بر خودداري کنند.
وي با اشاره به مسيرهاي انتقال آب به درياچه اروميه اظهار کرد: برخي با گذاشتن پمپ در مسير انتقال آب به فکر پُر کردن استخرهاي شخصي در باغاتشان هستند که اين کار در راستاي احياي درياچه نيست.معاون رييس جمهور ادامه داد: مديريت واحد، برنامه‌ريزي مناسب و مشارکت مردمي مي‌تواند در راستاي تلاش‌ دولت براي احياي اين درياچه باشد.
سلاجقه گفت: يکي از خوراک‌هاي خبري رسانه‌هاي معاند به سمت اين اتفاق زيست محيطي است و دولت را مقصر آن مي‌شناسانند در حالي‌که روند اين خشکي از سال‌ها قبل و حدود 25 سال پيش آغاز شده که دست‌کاري‌هاي انسان در طبيعت يکي ‌از عوامل اين روند خشکي است.وي افزود: رسانه‌ها با تببين اقدامات و وضعيت و با آگاهي دهي به مردم درخصوص تبخير شتابدار درياچه در فصل تابستان به سمت جذب مشارکت مردمي بروند.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست اظهار اميدواري کرد که طبق پيش‌بيني‌هاي کارشناسان درفصل پايير بارش باران خوبي داشته باشيم و از اين رو تلاش‌هاي دولت در کارهاي سخت افزاري اين احيا بي نتيجه نماند.
تالاب سولدوز ظرفيت فوق‌العاده و طبيعي کشور است
معاون رييس جمهور و رييس سازمان محيط زيست گفت: تالاب سولدوز در شهرستان نقده يکي از ظرفيت‌هاي طبيعي، بزرگ و فوق‌العاده کشور براي حضور پرندگان مهاجر است و نبايد دستکاري شود.
علي سلاجقه با اشاره به بازديد اخيرش از تالاب‌هاي شهرستان نقده افزود: گونه‌هاي فلامينگو از نقاط دور دست جهان و برخي از شاخ قاره آفريقا و گونه‌هاي پرنده ديگر از کشور هندوستان به اين تالاب مهاجرت مي‌کنند که زيبايي منحصر بفردي را ايجاد کرده‌ است.وي با اشاره به ظرفيت فوق‌العاده تالاب سولدوز اظهار کرد: خوشبختانه پرندگان اين منطقه از نظر رده سني نشان مي‌دهد که داراي زادآوري هستند.
سلاجقه با اشاره به وضعيت فعال تالاب سولدوز ادامه داد: اين تالاب با گذشت زمان در مسير اتصال به درياچه اروميه و ساخت و سازهاي ايجاد شده گردنبندش شکل گرفته است که امروز با پوشش گياهي خاص و با تنوع جانوري و پرندگان فوق‌العاده زيبايي منحصر بفردي بيافريند.
سلاجقه با بيان اينکه تالاب‌ها يکي از چينش‌هاي منابع آب در طبيعت است، اضافه کرد: اين منابع آب غني جوانب اشتغال، تنوع زيستي، طبيعت گردي کردي و آبزي پروري را به دنبال دارد اما متاسفانه اغلب تالاب‌ها با توجه به شرايط اقليمي در خطر هستند.
وي يادآور شد: زيست پرندگان در تالاب سولدوز به نحوي است که اين پرندگان پس از مهاجرت مايل به بازگشت نيستند که اميدواريم اين روند در تمامي تالاب‌هاي کشور شکل بگيرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها