عصر آذربایجان

گزارش خبر

گوردخمه دره خان در اروميه

گوردخمه دره خان در اروميه

1403/04/26

گروه فرهنگي: گوردخمه دره‌خان اروميه يکي از گوردخمه‌هاي مهم اورارتويي جنوب دشت اروميه است. به گزارش عصر آذربايجان،بهروز خان‌محمدي، باستان‌شناس اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان غربي گفت: معماري صخره‌اي در ايران و جهان قدمتي طولاني دارد و بسياري از عوامل اقليمي، فرهنگي و ... زمينه‌ساز پيدايش زيباترين نمونه‌هاي معماري از اين نوع شده است، در ميان نمونه‌هاي صخره‌اي، مقابر صخره‌اي به علت باورها و اعتقادات موجود در دل فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي پيشين جايگاه ويژه‌اي دارند.

گروه فرهنگي: گوردخمه دره‌خان اروميه يکي از گوردخمه‌هاي مهم اورارتويي جنوب دشت اروميه است. به گزارش عصر آذربايجان،بهروز خان‌محمدي، باستان‌شناس اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي آذربايجان غربي گفت: معماري صخره‌اي در ايران و جهان قدمتي طولاني دارد و بسياري از عوامل اقليمي، فرهنگي و ... زمينه‌ساز پيدايش زيباترين نمونه‌هاي معماري از اين نوع شده است، در ميان نمونه‌هاي صخره‌اي، مقابر صخره‌اي به علت باورها و اعتقادات موجود در دل فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي پيشين جايگاه ويژه‌اي دارند.
آذربايجان غربي به علت واقع شدن در محل تلاقي رشته‌کوه‌هاي البرز و زاگرس و برخورداري از طبيعتي کوهستاني از يک طرف و نيز زمينه سکونت تمدن‌هايي درخشاني چون مادها، اورارتوها، ماناها و.... نمونه‌هاي بکري از معماري مقابر صخره‌اي را در خود جاي داده است، تاکنون بيش از  20 مورد از مقابر صخره‌اي استان آذربايجان غربي شناسايي و به لحاظ دوره تاريخي، فرم، ويژگي‌هاي معماري، موقعيت و پراکنش جغرافيايي مورد بررسي قرار گرفته‌اند، يکي از اين گوردخمه‌هاي مهم در جنوب اروميه و در مسير جاده اروميه به اشنويه قرار گرفته که به گوردخمه خان معروف است.
دره خان به دليل دارا بودن آثار تاريخي همچون گوردخمه فرهاد، قلعه تاريخي و بقاياي ديوارها و سد اورارتويي  يکي از جاذبه‌هاي مهم تاريخي است که در  فاصله 35 کيلومتري جنوب غربي اروميه قراردارد، وجود پوشش جنگلي و گياهي متنوع، رودخانه‌ها، جويبارها و چشمه‌هاي گوناگون سبب شده اين دره علاوه بر اينکه زيستگاه حيواناتي مثل سنجاب، شغال، روباه و کل و بز است، به يک منطقه تفريحي و گردشگري نيز تبديل شود.
مقبره صخره‌اي دره خان در کيلومتر 37 محور اروميه_اشنويه در دامنه جنوبي کوه و در کنار جاده واقع شده است، ورودي اين مقبره اورارتويي، ايواني به عرض دو متر است که به دو اتاق تو در تو با کشيدگي شمالي جنوبي راه مي‌يابد، ابعاد اتاق اول 1/2 × 2 × 75/1 متر و ابعاد اتاق دوم 9/1×2/3 × 1/4 متر است.
سقف گوردخمه به صورت تخت اجرا شده و يک طاقچه بزرگ در ديوار انتهايي اتاق دوم به شکل مستطيل وجود دارد، يک طاقچه کوچک ديگر در نزديکي طاقچه بزرگ کنده شده که 65 سانتي‌متر ارتفاع و 54 سانتي‌متر عرض دارد، عمق طاقچه بزرگ 75 سانتي‌متر و عمق طاقچه کوچکتر 25 سانتي‌متر است، در ضلع غربي اين گوردخمه بقاياي گوردخمه ديگري قرار گرفته که به دلايل  نامشخصي در زمان اورارتوها ساخت آن به اتمام نرسيده و تنها بخش وردوي ان در صخره تراشيده شده و ساخت آن ناتمام مانده است.
اين گوردخمه يکي از گوردخمه‌هاي مهم اورارتويي جنوب دشت اروميه بوده، بيشتر گوردخمه‌هاي شناسايي شده آذربايجان غربي، مقابر صخره‌اي اورارتويي هستند نگاهي به پراکنش جغرافيايي گوردخمه‌هاي اورارتويي و نيز قلمرو امپراطوري اورارتو بيانگر اين نکته است که گوردخمه‌هاي اورارتويي استان عمدتاً در شهر اروميه و شهرهاي شمال استان واقع شده‌اند.
معماران اورارتويي معمولا در انتخاب مکان براي ايجاد اينگونه مقابر از کوه‌هاي آهکي و يا رسوبي و نيز صخره سنگ‌هاي يکپارچه سنگي در نقاط کور، اما مسلط به دشت يا زمين‌هاي مجاور اطراف استفاده کرده‌اند، در تمام کوه‌هايي هم که اينگونه مقابر صخره‌اي در آنها ديده شده سنگ‌واره جانوران مربوط به دوران سوم زمين‌شناسي خصوصا دو کفه‌اي‌ها يافت مي‌شود.
در ذکر مشخصات اين گورهاي صخره‌اي بايد گفت که استفاده از يک سمت معين براي مقبره‌سازان مورد توجه نبوده، چه سردر سنگي و ورودي تمام اين مقابر در منطقه هر کدام رو به جهات مختلفي است، اما پيروي از ايجاد سقف به صورت مسطح موردي در همه آنها و بدون استثنا به طور يکسان مراعات شده است. مقابر صخره‌اي اورارتويي را به اعتبار واحدهاي ايجاد شده به شرح زير مي‌توان تقسيم‌بندي کرد:
الف: مقابر صخره‌اي مستقل يا تک‌واحدي: اين مورد را مي‌توان شامل مقابري دانست که داراي يک اتاقک به شکل چهارگوش يا مدور هستند، مقبره صخره‌اي شمال سيه چشمه، قارني يارخ، يکي از مقابر صخره‌اي سدوک، مقبره تمرسلماس و مقبره ناناس جزو مقابر مستقل تک‌واحدي هستند.
ب:  مقابر صخره‌اي تک‌واحدي پيوسته: در اين گروه مقابري که داراي دو اتاقک و يا ترکيب اتاقک با حياط چهارگوش هستند، قرار مي‌گيرند و معمولا يا اتاقک دوم در پشت آن تعبيه شده و يا اينکه به طور جانبي در کنار آن ساخته شده است و در هر دو مورد ارتباط اصلي به وسيله سردر سنگي از طريق اتاق اول است، مقابر صخره اي شدي، اسماعيل آقا، سنگر، چير، هدر، سدوک و دره خان در اين گروه قرار دارند.
در نگاه کلي به نظر مي‌رسد ريشه و منشأ اين آرامگاه‌ها و معماري گوردخمه‌اي را در فلات ايران بايد در گوردخمه‌هاي اورارتويي جست‌وجو کرد، به عبارت ديگر، گوردخمه‌هاي ماد صورت تکامل يافته‌تر مقبره‌هاي اورارتويي‌اند، وجود پلکان، در نماي گوردخمه‌هاي اورارتويي، علاوه بر دسترسي به داخل مقبره‌ها، احتمالاً نقش روحاني نيز داشته است، بيشتر اين دخمه‌ها در کنار دژهاي سلطنتي بنا مي‌شده که مدفن پادشاهان و شاهزادگان بوده است.
تفاوت در پلان‌هاي اين گوردخمه‌ها، از نظر معماري، نشان‌هايي از نفوذ فرهنگ محلي يا شايد فرهنگ قبايل متعدد اورارتويي بوده است، با سامان‌دهي اين مجموعه و مسير دسترسي به آن و ساماندهي فضاي داخلي و معرفي و شناسايي آن، مي‌توان از آن به عنوان يکي از آثار ارزشمند تاريخي دست‌کند براي جذب هرچه بيشتر گردشگر داخلي و خارجي استفاده کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع