عصر آذربایجان

گزارش خبر

آذربايجان غربي با 70 زيستگاه آبي ظرفيت خوبي در بخش اکوتوريسم دارد

آذربايجان غربي با 70 زيستگاه آبي ظرفيت خوبي در بخش اکوتوريسم دارد

1399/11/19

گروه اجتماعي: آذربايجان‌غربي با 70 زيستگاه آبي شامل رودخانه، تالاب و سدهاي پرآب ظرفيت کم نظيري از گردشگري طبيعت را دل خود جاي داده، ظرفيتي که سال‌ها مورد غفلت واقع شده است.

سکينه اسمي

گروه اجتماعي: آذربايجان‌غربي با 70 زيستگاه آبي شامل رودخانه، تالاب و سدهاي پرآب ظرفيت کم نظيري از گردشگري طبيعت را دل خود جاي داده، ظرفيتي که سال‌ها مورد غفلت واقع شده است.
آذربايجان غربي با داشتن بيش از 34 تالاب‌هاي فصلي و دائمي آلبومي بي‌نظير از طبيعت است که در کنار تعداد بالاي تالاب‌ها تنوع زيستي و ويژگي‌هاي طبيعي و اکولوژيکي منحصربه‌فرد هر کدام از اين تالاب‌ها نيز جلوه خاصي از طبيعت گردي را در اين استان مرزي زيبا و بکر به نمايش مي‌گذارد.
هم اکنون 6 سايت و تالاب حسنلو، يادگارلو، درگه سنگي، درياچه اروميه، کاني برازان و قوپي باباعلي در کنفواسيون سايت رامسر به ثبت رسيده که بيانگر اهميت و ويژگي‌هاي منحصر به فرد تالاب‌ها و ظرفيت زيستگاه‌هاي آبي استان است.
از تالاب‌هاي آذربايجان غربي به عنوان بهشت پرندگان نيز ياد مي‌شود اما در سال‌هاي اخير عدم تأمين حق آبه تالاب‌ها از سوي وزارت نيرو و مشکلات کم آبي به همراه احداث زهکش از وسط تالاب، تخليه پساب‌هاي کشاورزي و در برخي مواقع خانگي موجب برخي مسائل و مشکلات زيست محيطي در اين ظرفيت‌هاي کم نظير آبي شده است.
در ماه‌هاي اخير با همکاري جوامع محلي اقدامات خوبي براي احياي تالاب‌هاي استان آغاز شده که نتيجه يکي از اين اقدامات حيات و جان دوباره به تالاب قره گل در بوکان است، اين تالاب در کنار اهميت زيستي آن براي پرندگان نقش مهمي در پر کردن چاه‌هاي کشاورزي منطقه را بر عهده دارد.
تالاب قره گل بوکان در بخش کشاورزي از اهميت بالايي برخوردار است
معاون فني حفاظت محيط زيست آذربايجان_غربي در خصوص آخرين وضعيت تالاب قره گل بوکان گفت: تالاب قره گل در 40 کيلومتري جاده بوکان به مياندوآب و در مجاورت روستاي قره گل قرار گرفته است، اين تالاب وسعتي معادل با 300 هکتار دارد و با برخورداري از شرايط زيست‌محيطي مناسب، از مناطق مهم براي تخم‌گذاري و زادآوري پرندگان آبزي و کنار آبزي به‌شمار مي‌رود.
حجت جباري با بيان اينکه آب تالاب از ذوب شدن برف‌ها و سيلاب‌ها تأمين مي‌شود. وجود خاکستر آتشفشاني به بستر تالاب، دورنماي سياه رنگي به آب تالاب داده است و از همين رو با نام قره گل خوانده مي‌شود، ادامه داد: تالاب قره گل از تالاب‌هاي فصلي استان به شمار مي‌رود که در ماه‌هاي اخير توسط جوامع محلي منطقه احيا و آبگيري شده است.وي با اشاره به خشک بودن اين تالاب به دليل عدم تأمين حق آبه و نيز کاهش بارش‌ها، عنوان کرد: اين تالاب با کانالي منشعب از رودخانه سيمينه رود تغذيه مي‌شود که در ماه‌هاي اخير با همت جوامع محلي و نيز همکاري‌هاي حفاظت محيط زيست استان مجدد احيا و آبگيري شده است.
معاون فني حفاظت محيط زيست آذربايجان_غربي با اشاره به اهميت تالاب قره گل از ديد پرندگان آن و نيز پرآب شدن چاه‌هاي آب کشاورزي اين منطقه عنوان کرد: اين تالاب در حوزه پرآب کردن چاه‌هاي کشاورزي منطقه نقش بسيار مهمي برعهده دارد.
تالاب قره گل زيستگاه ارزشمندي براي پرندگان به شمار مي‌رود
وي رسوب به دليل سيلاب‌هاي اخير و تخريب بخشي از نهر منشعب از سيمينه رود به تالاب قره گل در اثر سيلاب را از مهمترين دلايل خشک شدن اين تالاب به همراه عدم تأمين حق آبه مورد نياز اعلام و خاطرنشان کرد: با ذوب شدن برف‌ها در ماه‌هاي آتي شاهد پرآب شدن اين تالاب خواهيم بود.
جباري با بيان اينکه اين تالاب در روزهاي آينده ميزبان خوبي براي انواع پرندگان مهاجر، بومي، آبزي و کنار آبزي خواهد بود اضافه کرد: تالاب‌ها به عنوان مهمترين اکوسيستم‌ها، مهد تنوع زيستي بوده و فوايد بيشماري براي حيات وحش و مردم منطقه دارند که لازم است همه باهم دست به دست هم دهيم و در حفاظت از اين ميراث‌هاي طبيعي گرانبها تلاش کنيم.
معاون فني حفاظت محيط زيست آذربايجان_غربي با اعلام اينکه در پي بارش‌هاي اخير قسمتي از تالاب قره‌گل که جزو تالاب‌هاي فصلي بوکان است احيا شده است، اضافه کرد: با بالا آمدن آب سيمينه‌رود و تغذيه کانال مرتبط با آن آبگيري شده و پيش‌بيني مي‌شود با ورود بيشتر آب تا اواخر زمستان به طور کامل احيا شود.
معاون فني حفاظت محيط زيست آذربايجان_غربي با اشاره به اينکه با احياي بخشي از اين تالاب فصلي در حال حاضر شاهد ورود پرندگاني مانند مرغابي کله سبز و آن قوت به اين تالاب هستيم، گفت: در سرشماري‌هاي اوليه و مشاهده‌هاي کارشناسان اداره محيط زيست بوکان، اکنون تعداد قابل توجهي از انواع پرندگان آبزي و کنار آبزي مانند اردک سرسبز، آن قوت تنچه، خوتکا و باکلان نيز با احياي اين تالاب در آن مشاهده شده است که خود را براي لانه گذاري در ماه آينده در اين منطقه آماده مي‌کنند.
آذربايجان غربي با 70 زيستگاه آبي ظرفيت خوبي در بخش اکوتوريسم دارد
معاون فني حفاظت محيط زيست آذربايجان_غربي با اشاره به وجود 70 زيستگاه آبي در استان گفت: مساحت تالاب‌هاي استان بيش از 700 کيلومترمربع تخمين زده مي‌شود که برخي از آن‌ها داراي آب شيرين و برخي شور است، اين تالاب‌ها زيستگاه مناسبي براي انواع پرندگان به‌حساب مي‌آيد و بيش از 140 نوع پرنده آبزي در آن‌ها مشاهده‌شده است.
جباري اظهار کرد: تالاب کاني برازان نخستين سايت پرنده‌نگري کشور، تالاب‌هاي يادگارلو، حسنلو آق‌گل، عشق‌آباد، قره بلاغ، ياريم قيه و ساري سوي تنها بخشي از ظرفيت عظيم تالاب‌هاي ملي و بين‌المللي استان بوده که همه‌ساله ميزبان هزاران پرنده نادر و کمياب و مهاجر از سراسر دنيا هستند.
معاون فني حفاظت محيط زيست آذربايجان_غربي با بيان اينکه هم اکنون آلودگي تالاب‌هاي استان از شرايط نرمال زياد است افزود: در سال‌هاي گذشته آبگيري تالاب‌ها از سرشاخه‌هاي اصلي رودخانه‌ها صورت مي‌گرفت اما در حال حاضر اين امکان به دليل خشکسالي صورت نمي‌گيرد و تالاب‌ها از سرشاخه‌هاي فرعي که از اراضي کشاورزي عبور مي‌کند آبگيري مي‌شوند.
وي ورود پساب‌هاي کشاورزي و خانگي را يکي از مشکلات تالاب‌هاي استان برشمرد و گفت: اين امر موجب شده کود و سموم باقي مانده از محصولات کشاورزي وارد تالاب‌ها شده و زمينه ساز آلودگي شديد تالاب‌ها شوند که در دراز مدت ضمن آسيب جدي به محيط زيست موجب خطرات بهداشتي نيز مي‌شود.
جباري در خصوص برنامه‌هاي بزرگداشت روز جهاني تالاب در استان گفت: به دليل رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي ناشي از شيوع بيماري کرونا بيشتر برنامه‌ها به صورت مجازي برگزار مي‌شود، در اين راستا وبينار معرفي تالاب‌هاي استان قوانين حاکم بر تالاب‌ها، مسابقه نقاشي براي کودکان از مهمترين اين برنامه‌ها است.
تالاب قره گل در 45 کيلومتري شمال غربي شهرستان بوکان واقع شده و از طريق کانال سنتي منشعب از سيمينه رود تغذيه و آبگيري مي‌شود و هر ساله پذيراي تعداد زيادي از پرندگان مهاجر آبزي و کنار آبزي است.
اين تالاب داراي نيزار و پوشش گياهي تالابي بوده و در سال‌هاي گذشته جز در فصل تابستان، در بقيه ماه‌هاي سال داراي آب بوده است، افزوده شدن آثار پديده آتشفشاني (خاکستر آتشفشاني) به خاک بستر تالاب، دور نماي سياه رنگي به آب اين تالاب بخشيده که به همين جهت به تالاب قره گل مشهور شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، تالاب قره گل با 300 هکتار وسعت در جوار روستايي به همين نام واقع شده و يکي از مهمترين مناطق تخم گذاري و زادآوري پرندگان آبزي و کنار آبزي در اين شهرستان به شمار مي‌رود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها