ردپاي کمرنگ تفريح در اوقات فراغت دانش آموزان
1398/04/11
گروه گزارش: تعطيلات تابستاني به عنوان اوقات فراغت دانش آموزان از کلاس هاي آموزشي و تحصيلي در حالي آغاز شده که آنان باز براي پرکردن اين اوقات به اجبار والدين اين بار سرکلاس هاي درسي آموزشي و تقويتي بر روي نيمکت ها مي نشينند.
پايان ترم ها و کلاس هاي درسي پس از حدود 9 ماه آموزش، فرصتي را براي پايش، فراغت و بهره گيري از طرح هاي کمک آموزشي و حتي تفريحي و ورزشي در سه ماه فصل گرم تابستان فراهم مي کند.
در سال هاي اخير با اجراي طرح غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان با مشارکت آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و ساير نهادهاي فرهنگي، فعاليت پايگاه هاي تابستاني آغاز شده؛ امري که با وجود اهميت آن در پرورش و بهره گيري از فرصت سه ماهه تربيتي، در حال تبديل شدن به روالي خسته کننده و ملال آور و فارغ از جذابيت براي خيل هزاران نفري دانش آموزان است.
در زمان تشکيل پايگاه هاي تابستاني که چند دهه از آن مي گذرد، فعاليت اين مراکز از سوي خانواده ها و دانش آموزان مورد استقبال مناسبي قرار مي گرفت اما با گذشت زمان که از تنوع برنامه هاي تربيتي، تفريحي و ورزشي در آنها کاسته شده، اين استقبال نيز رو به رکود است.
برپايي کلاس هاي تقويتي دروس مختلفي چون رياضيات، فيزيک، شيمي، زيست شناسي، زبان هاي خارجي و ساير دروس پايه در طول تعطيلات سال هاي گذشته به بخش جدايي ناپذير فعاليت پايگاه هاي تابستاني و حتي مدارس در ايام فراغت از تحصيل دانش آموزان تبديل شده است.
اين در حالي است که در طول سال تحصيلي، فشار سنگيني بر گرده نحيف دانش آموزان براي گذراندن دورس آموزشي در قالب کتاب هايي وارد مي آيد که تناسبي با توان ذهني و خلاقيت آنان ندارد.
شايد به جرات گفت که بيشتر کلاس هاي کمک آموزش و تقويتي نه با هدف تقويت توان درسي دانش آموزان، بلکه با هدف انتفاع برگزار کنندگان اين کلاس ها و پايگاه هاي تابستاني و با نگرشي درآمدزا اجرا مي شود.
کاهش محسوس برنامه هاي تفريحي و ورزش، محدود به کلاس هاي هنري و گاه رشته هايي شده که در آن سوداي کسب درآمد از قبال اين طرح ها بر آموزش و غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان چربيده است.آموزش و پرورش به عنوان متولي اصلي برگزاري طرح هاي اوقات فراغت و برپايي پايگاه هاي تابستاني، مسئوليتي به مراتب سنگين تر از ايام 9 ماهه تحصيلي در مدارس برعهده دارد زيرا تنوع در اجراي طرح هاي غيردرسي در اين ايام احساس مي شود.
106 پايگاه موقت و ثابت براي پر کردن اوقات فر اغت 12 هزار دانش آموز
مدير آموزش و پرورش مراغه با اشاره به اجراي طرح غني سازي اوقات فراغت در اين شهرستان گفت: در تابستان امسال 100 پايگاه موقت و 6 پايگاه ثابت براي بهره مندي 12 هزار دانش آموز اين شهرستان در جهت پرکردن اوقات فراغت در ايام تابستان در نظر گرفته شده است.
جليل اسلامي با بيان اينکه بيشتر برنامه هاي اين پايگاه ها، ايجاد شور و نشاط و مهارت آموزي خواهد بود، افزود: برگزاري کلاس هاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، برگزاري اردوي زيارت اولي ها به مشهد مقدس و اجراي طرح هجرت با همکاري بسيج دانش آموزي از ديگر برنامه هاي اين مجموعه در تابستان است.با وجود برنامه ريزي براي برپايي بيش از 100 پايگاه تابستاني، بيشتر دانش آموزان مدارس ابتدايي تا متوسطه شهرستان مراغه همانند ساير شهرها از طرح هاي اوقات فراغت بي بهره هستند.
اجراي برنامه هاي تابستاني براي 12 هزار دانش آموز در مقايسه با بيش از 47 هزار دانش آموز مدارس اين شهرستان يعني برنامه ريزي فقط براي 26 درصد آنان که اين امر جاي بسي تامل دارد.با نگاهي به آمار پايگاه هاي تابستاني و ظرفيت آنان مي توان مشاهده کرد که برنامه ريزي مناسبي از سوي مدارس و آموزش و پرورش براي جذب 74 درصد دانش آموزان در اين پايگاه ها وجود ندارد.
همچنين عدم اجرا و راه اندازي پايگاه هاي تابستاني در روستاها و مناطق حاشيه شهري نيز زمينه ساز کاهش بهره مندي بخش بزرگي از دانش آموزاني شده که ايام تابستان را زماني براي تجدد قواي ذهني و فکري براي آغاز مجدد آموزش در مراکز تعليم و تربيت مي دانند.
البته کاهش جذابيت و خلاقيت در اين پايگاه هاي تابستاني را مي توان از ديگر عواملي دانست که در کاهش اقبال دانش آموزان به اين مراکز در ايام تعطيلات موثر است.کمبود کلاس ها و برنامه هاي ورزشي نيز از جمله موارد موثر در سهم پايين دانش آموزان در برخورداري از اوقات فراغت تابستاني دانست.
برنامه هاي صرف تفريحي در پايگاه هاي اوقات فراغت کم است
جمعي از والدين مراغه اي نيز با اشاره به سلطه ناخواسته کلاس هاي تقويتي و کمک آموزشي در برنامه هاي اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان اعلام کردند که ريشه اين امر در ضعف برنامه ريزي و هدايت نهادهاي مسوول و نيز چشم و هم چشمي خانواده ها با همديگر بدون توجه به ظرفيت ها و استعدادهاي دانش آموزان است.
رضا قليپور با بيان اينکه 2 فرزندش در مقطع ابتدايي مشغول تحصيل هستند، به ايرنا گفت: اولاً پراکندگي پايگاه هاي اوقات فراغت در سطح شهرستان عادلانه نيست، به اين معنا که من روستايي هيچ دسترسي به اين پايگاه ها ندارم، در حالي که در خود شهر مراغه پايگاه هاي متعددي تعيين شده است.
وي با بيان اينکه انتظارات کودکان براي شرکت در برنامه هاي اوقات فراغت نيز در مقايسه با 20 سال بسيار متفاوت است، افزود: بچه هاي امروز با تماشاي برنامه هاي تلويزيوني از والدين انتظار دارند که فضاي به نمايش گذاشته در اين رسانه را براي آنان فراهم کنند.
رقيه اطهري مقدم، ديگر شهروند مراغه اي نيز با اشاره به کمرنگ شدن رد پاي تفريح و شادي صرف در سه ماه تعطيلي مدارس اظهار کرد: سود چند هزار ميليارد توماني برنامه هاي تقويتي و کمک آموزشي، نظام آموزش و پرورش و نهادهاي مسوول در حوزه سياستگذاري و اجرايي واقات فراغت را به سمت جايگزيني برنامه هاي تفريحي با برنامه هاي کمک آموزشي سوق داده است.
اداره ورزش و جوانان مراغه به عنوان متولي امر کلاس ها و برنامه هاي ورزشي با وجود ظرفيت بالاي ورزش دانش آموزي و استعدادهاي موجود در اين بخش، تاکنون نتوانسته آن چنان که بايد و شايد در رونق ورزش در بين نوجوانان و جوانان مدارس به توقيف مناسبي دست يابد.
عدم برنامه ريزي مدون در حوزه ورزش دانش آموزي و وجود حاشيه هاي غيرورزشي در برخي هيات ها و مديران ورزشي شهرستان از جمله عواملي است که به جاي رونق بخشي به ورزش هاي پايه، زمينه ساز کاهش تمايل به شرکت در کلاس ها و مدارس ورزشي در ايام تابستاني شده است.
در شهرستان مراغه تنها چند مدرسه فوتبال و تنها يک باشگاه ورزشي فعال بوده که آمار پاييني براي شهرستاني است در حاليکه در سال هاي گذشته اين شهرستان از قطب هاي ورزش آذربايجان شرقي بوده است.
با وجود اين کمبود ها و کاستي ها که بخش مهمي از آن را مي توان در عدم برنامه ريزي حوزه تعليم و تربيت، مدارس و ورزش شهرستان دانست؛ برون رفت از اين مشکلات را مي توان با عزم جدي مديران در توجه به نيازهاي دانش آموزان مرتفع ساخت.
بيش از 47 هزار دانش آموز و سه هزار کادر فرهنگي در 550 مدرسه دولتي و غير دولتي مراغه در حال تحصيل و تدريس هستند.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، شهرستان مراغه با حدود 268 هزار نفر جمعيت در 127 کيلومتري تبريز، مرکز آذربايجان شرقي واقع است.
منبع :