عصر آذربایجان

گزارش خبر

داغ انسان بر دل طبيعت

1398/05/13

گروه اجتماعي: امسال بيش از هزار و 100 هکتار از مراتع طبيعي آذربايجان شرقي دچار آتش‌سوزي شده است، چيزي حدود 2 هزار زمين فوتبال استاندارد. در پاييز و زمستان زرد، در بهار سبز و حالا در تابستان، سياه. اين چرخه جديد مراتع طبيعي است.هرسال مساحت گسترده‌اي از مراتع و پوشش‌هاي گياهي در اثر آتش‌سوزي از بين مي‌رود و آنچه باقي مي‌ماند، لکه‌هايي سياه است که دوستداران طبيعت را داغدار مي‌کند.چيزي که سياهي موضوع را عميق‌تر و دردناک‌تر مي‌کند، اين است که برخي افراد به عمد اقدام به ايجاد آتش‌سوزي در مراتع طبيعي مي‌کنند؛ البته اداره کل منابع طبيعي آذربايجان شرقي ادعا مي‌کند اين، اصلي‌ترين دليل آتش‌سوزي در مراتع نيست.داور نامدار، مديرکل منابع طبيعي آذربايجان شرقي مي‌گويد که در سال جاري 88 مورد آتش‌سوزي در وسعتي بالغ بر هزار و 100 هکتار از مراتع استان اتفاق افتاده است.

*بارش‌هاي ابتداي سال و گرماي هوا، عامل افزايش آتش‌سوزي مراتع
البته با حضور به موقع نيروهاي کارگروه اطفا حريق مراتع و ساکنان محلي، آتش‌سوزي‌ها در محل‌هايي محدود خلاصه شده‌اند. اين را هم نامدار مي‌گويد.به گفته او، ميزان آتش‌سوزي مراتع در آذربايجان شرقي امسال نسبت به سال گذشته افزايش پيدا کرده اما در مقايسه با ميانگين 10 سال اخير، تفاوت چندان زيادي به چشم نمي‌خورد.نامدار توضيح مي‌دهد: از طرفي بارش‌هاي ابتداي سال و از طرفي ديگر گرم‌شدن هوا مراتع را مستعد آتش‌سوزي کرده است که در اثر کوچک‌ترين بي‌احتياطي از سوي مردم اتفاقاتي ناگوار رخ مي‌دهد.مديرکل منابع طبيعي آذربايجان شرقي مي‌گويد که کارگروه اطفا حريق مراتع و جنگل‌ها در استان متشکل از 17 دستگاه دولتي است که در شهرستان‌ها به رياست فرمانداري و در سطح استان به رياست مديريت بحران استانداري فعاليت مي‌کند.او درباره افرادي که به عمد اقدام به ايجاد آتش‌سوزي در مراتع طبيعي مي‌کنند، مي‌گويد: بلافاصله پرونده‌اي تشکيل شده و به مراجع قضائي ارجاع داده مي‌شود. در اين‌باره هيچ‌گونه چشم‌پوشي نداريم.
*مجازاتي سنگين در انتظار عاملان عمدي آتش‌سوزي مراتع
در قانون هم مجازات سنگيني براي افرادي که به عمد مراتع و جنگل‌ها را آتش مي‌زنند در نظر گرفته شده است. اگر يک شخص به قصد ايجاد رعب و وحشت ميان مردم دست به اين کار بزند، حتي مي‌تواند به اعدام محکوم شود.اگر فردي آتش‌سوزي انجام بدهد اما به‌قصد ايجاد رعب و وحشت در بين مردم نباشد، طبق ماده 675 قانون مجازات اسلامي، مرتکب به تحمل حبس تا 5 سال محکوم خواهد شد. اگر فردي آتش‌سوزي انجام بدهد اما به‌قصد ايجاد رعب و وحشت در بين مردم نباشد، طبق ماده 675 قانون مجازات اسلامي، مرتکب به تحمل حبس تا 5 سال محکوم خواهد شد.يکي از مسئولان دادگستري مي‌گويد: تخريب و آتش‌زدن جنگل‌ها به‌موجب قانون ممنوع است و براي مرتکبين آن مجازاتي در نظر گرفته‌شده است و مهم‌ترين ماده‌اي که در ارتباط با آتش زدن عمدي جنگل‌ها مي‌توان به آن استناد کرد ماده 47 قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع است که مجازات سنگيني براي مرتکبين اين جرم تعيين کرده است.در ماه‌هاي اخير علاوه بر مراتع طبيعي، شهروندان تبريزي مي‌گويند ميزان آتش‌سوزي در فضاهاي سبز و باغات درون‌شهري هم افزايش پيدا کرده است.محمد قليزاده، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني شهرداري تبريز هم اين را تأييد مي‌کند: با شروع فصل گرما يکي از وسيع‌ترين آتش‌سوزي‌هايي که از نظر آماري هم رتبه بيشتري دارد مربوط به آتش سوزي علف‌هاي هرز است که گاهي موجب بروز خساراتي سنگين مي‌شود.او بيش‌تر توضيح مي‌دهد: در تابستان گرماي فصلي و کمبود آب و رطوبت موجب خشک‌شدن علف‌هاي هرز درسطح باغات و مزارع شده و در نهايت با کوچک‌ترين بي‌احتياطي دچار آتش‌سوزي مي‌شوند و در اين شرايط با وزش بادهاي گرم و ملايم آتش به نقاط ديگر سرايت کرده و گسترش پيدا مي‌کند.دپو نکردن خاروخاشاک و برگ درختان، شخم‌زدن فضاي بين درختان در فصل بهار، تميز کردن باغات و مراتع از زباله‌ها به‌ويژه بطري‌هاي آب و پارچه‌هاي آغشته به مواد نفتي، اطمينان از خاموش بودن آتش قبل از ترک محل، مهم‌ترين توصيه‌هاي قلي‌زاده براي پيشگيري از وقوع آتش‌سوزي در فضاهاي سبز داخل شهر است.ايجاد مناظر و چشم‌اندازهايي نازيبا، تنها آسيب آتش‌سوزي مراتع نيست. آتش‌سوزي مراتع علاوه بر اينکه حاصل‌خيزي خاک را از بين مي‌برد، باعث انهدام بافت خاک و کاهش ظرفيت نگهداري آب، رطوبت خاک و در نهايت مرگ زمين و خاک مي‌شود.
*اينگونه ريشه‌هاي طبيعت مي‌سوزد
آتش‌سوزي يکي از رخدادهاي مهم و رايج در کليه اکوسيستم‌هاي مراتع طبيعي و جنگلي است که تأثيرات بسيار پيچيده‌اي بر روي خصوصيات خاک دارد.تغييرات در خصوصيات فيزيکي (تخريب ساختار و تخلخل خاک، افزايش رواناب و فرسايش)، شيميايي (کاهش مواد آلي، تبخير کاتيون‌ها، تغيير در ذخاير عناصر غذايي وچرخه آن‌ها) و بيولوژيکي خاک (کاهش در گونه‌هاي ميکرو و ماکروفون‌ها و تغيير جمعيت ميکربي) توسط آتش مي‌تواند سبب تغيير در پوشش و فعاليت‌هاي گياهي بشود.جواد رحمتي، معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي اخيراً گفته است: در مواقع بروز آتش‌سوزي در مراتع، مردم بايد قبل از دستگاه‌هاي دولتي در محل حاضر شوند که اين امر نيازمند فرهنگ‌سازي، آموزش و ترويج اين باور است که منابع طبيعي متعلق به همه مردم و نسل‌هاي آينده است.
او همچنين يادآور شده است: متأسفانه اين باور عمومي وجود دارد که منابع طبيعي متعلق به دولت است و تا زماني که اين تفکر اصلاح نشود سازمان‌هاي دولتي توان کافي براي مديريت چنين اتفاقاتي نخواهند داشت.وقوع حريق در مراتع و جنگل‌ها، چندان به توسعه‌يافته‌بودن يا نبودن يک کشور مربوط نيست. هرساله بين 60 تا 80 هکتار از جنگل‌هاي کاليفرنيا در آتش مي‌سوزد و 13 تا 45 ميليون متر مربع از زمين را مي‌سوزاند. همانطور که وقتي سيل مي‌آيد، زندگي بسياري را با خود مي‌برد و همانطور که وقتي زلزله مي‌آيد، زندگي بسياري را بر سرشان آوار مي‌کند.امير ساعدي داريان، استاد دانشگاه شهيد بهشتي مي‌گويد انسان‌ها نمي‌توانند با حوادث و بلاياي طبيعي مقابله کنند: تنها کاري که از دست‌مان برمي‌آيد هم‌زيستي و اتخاذ تصميم‌هايي براي کاهش خسارات است.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، اما چه تصميماتي براي کاهش خسارات ناشي از آتش‌سوزي مراتع طبيعي گرفته شده است؟ چرا همچنان خسارات اين نوع آتش‌سوزي در سال 98، با ميزان خسارات آن در سال‌هاي 88، 78 و شايد 10 ها سال قبل‌تر تفاوت چندان زيادي ندارد؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها