عصر آذربایجان

گزارش خبر

تب دنگي درمان خاصي ندارد، مراقب باشيد

تب دنگي درمان خاصي ندارد، مراقب باشيد

1403/05/01

گروه اجتماعي: چند روزي است که بروز مواردي از تب دنگي در کشور و عدم وجود درمان مشخص براي اين بيماري نگراني‌هايي براي مردم و مسئولين وزارت بهداشت ايجاد کرده است. تب دنگي که به نام‌هاي تب دانگ يا تب استخوان‌شکن نيز شناخته مي‌شود، يک بيماري ويروسي است که از طريق نيش پشه آئدس آلوده، به افراد منتقل مي‌شود.


پشه آئدس ناقل تب دنگي مي‌تواند بيماري‌هاي خطرناک ديگري چون چيکن گونيا و زيکا را انتقال دهد، آگاهي از علائم اين بيماري مي‌تواند به شناسايي و درمان زودهنگام مبتلايان کمک کند و پيشگيري آگاهانه مانع سرايت اين بيماري شود.
اين پشه قادر است از طريق آب‌هاي راکد، زباله و فاضلاب رهاشده يا گالن‌ها و دبه‌هاي آب در مناطق مسکوني جابه‌جا شده و در آن‌ها رشد کرده و بيماري را انتقال دهد.
البته ناگفته نماند، کوچه‌هاي شهر تبريز به خصوص محلات حاشيه‌نشين و بافت فرسوده که جمعيت زيادي در آن‌ها ساکن است به دليل چاله‌هاي زياد و تجميع آب‌هاي سطحي مي‌تواند عاملي براي افزايش قدرت تکثير آئدس شود.
بهسازي محيط زيست از طريق جمع آوري زباله‌ها و مکان‌هايي که ممکن است آب باران و آب‌هاي سطحي در آن‌ها ذخيره شود از اقدامات ضروري براي پيشگيري از اين بيماري است.
پشه آئدس در همسايگي آذربايجان شرقي
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت: پشه آئدس که عامل انتقال بيماري خطرناک تب دنگي و زرد است، در استان همسايه اردبيل مشاهده شده ولي وارد آذربايجان شرقي نشده است.
حسين حقايي ادامه داد: تب، سردرد، درد شديد پشت حدقه‌هاي چشم، دردهاي عضلاني و استخواني شديد، تهوع و استفراغ، بثورات پوستي و خونريزي‌ داخلي از جمله علائم اين بيماري است.
وي با اشاره به اينکه تب دنگي 80 درصد بدون علامت بوده و فقط 20 درصد از علائم بيماري را نشان مي‌دهد، افزود: علائم تب دنگي چهار الي 10 روز پس از نيش پشه ظاهر مي‌شوند و مي‌توانند سه تا هفت روز نيز طول بکشند. حدود يک نفر از هر 20 فرد مبتلا به اين بيماري، پس از شروع به محو شدن علائم اوليه، با نشانه‌هاي شدت يافته روبرو مي‌شود.
حقايي با اشاره به تفاوت پشه‌ي آئدس با پشه‌ي مالاريا، تاکيد کرد: پشه آئدس با پشه‌ي مالاريا يک‌سري تفاوت‌هايي دارد که يکي از مهم‌ترين آن‌ها، زمان فعاليتشان است. پشه آئدس روزگرد بوده و زمان فعاليت آن‌ها از زمان طلوع تا غروب آفتاب است که بيشترين زمان سيکل فعاليت اين پشه، هنگام طلوع و غروب آفتاب است، درحاليکه پشه‌ي مالاريا صبر مي‌کند که فضا تاريک و شخص به خواب رود و سپس گزش را انجام دهند که آئدس اينگونه نيست.
وي افزود: با توجه به اينکه پشه آئدس، روزگرد است و روزها نيش مي‌زند، افراد به ويژه کساني که به خارج از کشور سفر مي‌کنند بايد مراقبت بوده و با پوشيدن لباس‌هاي آستين بلند تا حد ممکن بدن را بپوشانند و براي ديگر قسمت‌ها که قابليت پوشاندن ندارند هم از مواد دافع حشرات استفاده کنند. رئيس مرکز بهداشت استان با اشاره به نحوه‌ي تشخيص و درمان تب دنگي، خاطرنشان کرد: با کمک آزمايش خون مي‌توان بيماري تب دنگي را تشخيص داد. همچنين اگر فردي پس از سفر به مناطق گرمسيري احساس بيماري کرد، بايد فورا به مراکز درماني استان از جمله بيمارستان امام رضا، بيمارستان سينا و کودکان مراجعه کند تا احتمال بررسي به تب دنگي باشد.وي تاکيد کرد: درمان خاصي براي تب دنگي وجود ندارد و بيشتر درمان بر روي علائم اين بيماري است. درضمن در موارد بيشتر تب دنگي را مي‌توان در خانه با مصرف مسکن درمان کرد. براي کنترل درد از مسکن استامينوفن استفاده مي‌شود. مصرف داروهاي ضدالتهابي مانند ايبوپروفن و آسپرين براي درمان تب دنگي ممنوع و خطرساز است.
پشه‌ي آئدس تا آخر عمر آلوده به ويروس دنگي باقي مي‌ماند
مدير گروه بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز با اشاره به چگونگي ابتلا به بيماري تب دنگي، اظهار کرد: اين بيماري از طريق نيش زدن پشه آئدس منتقل مي‌شود. پشه آئدس تا آخر عمر آلوده به ويروس دنگي باقي مي‌ماند و مي‌تواند اين ويروس را از طريق تخم به نسل‌هاي بعدي خود منتقل کند.سيمين خياط‌زاده، افزود: ابتلا به تب دنگي با يک سري علائم عمومي مانند تب، بدن درد، سر درد، درد استخواني شديد و به اصلاح تب استخوان‌ شکن آغاز مي‌شود. وي تاکيد کرد: هنوز هيچ واکسني براي تب دنگي وجود ندارد و شايع‌ترين نوع بيماري است که مي‌تواند توسط پشه انتقال يابد.
خياط‌زاده بيان کرد: استفاده از توري براي پنجره و درب و اسپري‌هاي دور کننده حشرات از راه‌هاي پيشگيري از گزش پشه آئدس و ابتلا به بيماري تب دنگي است.
مدير گروه بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز عنوان کرد: پس از گزش پشه‌ي آئدس محل نيش اين پشه دچار خارش و حساسيت و قرمزي مي‌شود، تب دنگي با دردهاي شديد استخواني و مفصلي همراه است که گاهي ممکن است با تب مالت اشتباه گرفته شود.وي خاطرنشان کرد: اگر شدت اين بيماري در فردي بالا باشد، فرد دچار خونريزي اندام‌هاي داخلي و گوارشي شده و با افزايش شدت بيماري حتي منجر به فوت نيز مي‌شود.
وي افزود: طبق آخرين آمارها تا 19 تير، 149 نفر مبتلا به تب دنگي در ايران به ثبت رسيده است که 11 نفر از آنان در داخل کشور مبتلا و بقيه از ساير کشورها بخصوص کشور امارات مبتلا و وارد ايران شده‌اند.خياط زاده با بيان اينکه پشه‌ي آلوده مي‌تواند طي يک روز به صدها نفر اين بيماري را انتقال دهد، تشريح کرد: افزايش ابتلا به تب دنگي معمولاً در مناطق گرمسيري اتفاق مي‌افتد، زيرا پشه‌هاي ناقل آن در اين مناطق به راحتي مي‌توانند رشد کرده و تکثير شوند.
مدير گروه بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز عنوان کرد: مديريت علائم، تنها راه درمان تب دنگي است. براي اين کار توصيه‌هاي پزشکي از جمله نوشيدن آب و مايعات فراوان، استراحت، مصرف استامينوفن و... را رعايت کنيد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا،وي بيان کرد: خوشبختانه تب دنگي از فردي به فرد ديگر منتقل نمي‌شود مگر اينکه پشه بيمار چند نفر را نيش بزند اما اين بيماري در بيمارستان‌ها مي‌تواند از طريق انتقال خون يا نيدل آلوده، به پرسنل بيمارستان‌ها منتقل شود. همچنين احتمال ابتلاي جنين از مادر وجود دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع