عصر آذربایجان

گزارش خبر

اجرای فاز پنجم احیای دریاچه ارومیه در 83 روستای آذربایجان غربی ‌

1398/06/02

‌مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از اجرای فاز پنجم طرح احیای دریاچه ارومیه در 83 روستای استان خبر داد.

علي ارواحي در بيستمين جلسه کارگروه ملي راهبري پروژه همکاري در احياي درياچه اروميه از طريق مشارکت جوامع محلي در استقرار کشاورزي پايدار و حفاظت از تنوع زيستي که در سالن جلسات ساختمان شماره يک جهاد کشاورزي استان برگزار شد، گفت: فاز پنجم طرح احياي درياچه اروميه از طريق مشارکت جوامع محلي در استقرار کشاورزي پايدار و حفاظت از تنوع زيستي در 83 روستاي اين استان اجرا شد و قرار است به تعداد روستاها در فاز ششم  12 روستاي جديد نيز اضافه و در 35 روستاي قديمي نيز برنامه هاي آموزشي ترويجي همچنان ادامه يابد.

رسول جليلي رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه از همکاري و مشارکت بيش ازيکهزار و 312 بهره بردار در اجراي 5 فاز طرح احياي درياچه اروميه از طريق مشارکت جوامع محلي در استقرار کشاورزي پايدار و حفاظت از تنوع زيستي خبر داد.

وي اظهار کرد: هدف و اولويت اصلي ما در بخش کشاورزي کمک به احياي درياچه اروميه است‌، چرا که زندگي و سلامت بيش از 15 ميليون نفر در منطقه شمالغرب کشور به حيات اين زيست بوم بستگي دارد.

جليلي افزود: کاهش مصرف آب و نهاده‌هاي شيميايي و بسيج اجتماعي به منظورانجام اقدامات احيايي درياچه اروميه و حفاظت از تنوع زيستي از اهداف اين پروژه است.

وي با اشاره به اقدامات اين سازمان در جهت کاهش مصرف آب، بيان کرد: در سال هاي اخير توجه در سه حوزه منبع تامين آب، مزرعه و گياه متمرکز شده است تا بتوان با تغيير الگوي کشت در جهت کاهش مصرف آب قدم برداشت به طوري که 33 ميليارد تومان از محل اعتبارات ستاد احياي درياچه اروميه در سال گذشته براي توسعه سيستم هاي نوين آبياري در بخش کشاورزي هزينه شده است.

جليلي ادامه داد: کشت محصولاتي با مصرف آبي کم، حفظ و ارتقاي بهره وري خاک کشاورزي، مديريت روان آب ها، حفظ منابع آب زيرزميني و استفاده از تکنولوژي هاي روز براي کاهش مصرف آب از ديگر اقدامات اين سازمان براي مقابله با کم آبي است.

وي خاطرنشان کرد: در طي 4 سال گذشته در اثر انتقال تکنيک هاي نوين به سر مزارع و به کارگيري شيوه هاي به زراعي و به نزادي و مشارکت بخش خصوصي و جوامع محلي و دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط توانستيم 152 ميليون متر مکعب در مصرف آب در بخش کشاورزي صرفه جويي کنيم .

در ادامه اين جلسه بيتا احمديان مدير هماهنگي ترويج کشاورزي آذربايجان غربي گزارشي از  ميزان پيشرفت فاز پنجم پروژه همکاري در احياي درياچه اروميه از طريق مشارکت جوامع محلي در استقرار کشاورزي پايدار و حفاظت از تنوع زيستي را براي حاضرين در جلسه ارائه کرد و بر لزوم برنامه‌ريزي دقيق تر به منظور اجرايي کردن فاز ششم با حضور اعضاي کارگروه ملي راهبري پروژه تاکيد کرد.

احمديان بيان کرد: ارتقاي مسئوليت‌پذيري اجتماعي و جلب مشارکت جوامع محلي درجهت احياي درياچه اروميه يکي از اهداف مهم اين پروژه است و در همين راستا تا کنون بيش ازيکهزار و 312 نفر از جوامع محلي و کشاورزان حوضه آبريز درياچه اروميه در سطح يکهزار و 923 هکتار دراجراي اين پروژه همکاري کرده‌اند.

وي نتايج مثبت و موفقيت‌آميز پروژه احياي درياچه اروميه را نتيجه همکاري بين بخشي ميان نهادهاي مختلف ملي و بين‌المللي از جمله دولت ژاپن، برنامه عمران ملل متحد، سازمان جهاد کشاورزي، سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان آب منطقه‌اي، سازمان‌هاي مردم نهاد و جوامع محلي در دو استان آذربايجان غربي و شرقي دانست.

احمديان اضافه کرد: اين پروژه با محوريت استقرارکشاورزي پايدار و با هدف صرفه جويي 35 درصدي آب درون مزرعه اي ، کاهش 40 در صدي مصرف نهاده هاي شيميايي ، افزايش 20 درصدي شاخص بهره وري اقتصادي مزرعه در واحد سطح ، مديريت پسماند و ضايعات کشاورزي و برگشت آن به مزرعه در جهت افزايش توان بيولوژيک خاک و حفظ آب و همچنين جلوگيري 30 درصدي تبخير سطحي مزرعه انجام مي گيرد.

به گزارش ايسنا، پروژه همکاري در احياي درياچه اروميه با الگوسازي مشارکت جوامع محلي در استقرار کشاورزي پايدار و حفاظت از تنوع زيستي بر اساس تعاملات متقابل انجام شده بين دفتر تالاب‌ها، اداره کل محيط زيست و سازمان جهاد کشاورزي براي همکاري در زمينه هاي محيط زيستي همچنين به دليل شرايط بحراني درياچه اروميه از سال 2014 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

منبع : ایسنا

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها