عصر آذربایجان

گزارش خبر

تاخت و تاز کرونا در مسير بي‌توجهي مردم

تاخت و تاز کرونا در مسير بي‌توجهي مردم

1399/04/29

گروه اجتماعي:بيماري کرونا که همچنان خبر اول همه رسانه‌ها و محافل اجتماعي، اداري و خانوادگي است، در مسير بي‌توجهي مردم به تاخت و تاز خود در جامعه ادامه مي‌دهد و تصوير روشني از آينده اين بيماري وجود ندارد.

گروه اجتماعي:بيماري کرونا که همچنان خبر اول همه رسانه‌ها و محافل اجتماعي، اداري و خانوادگي است، در مسير بي‌توجهي مردم به تاخت و تاز خود در جامعه ادامه مي‌دهد و تصوير روشني از آينده اين بيماري وجود ندارد.
 بيماري کرونا که از اوايل زمستان سال گذشته در چين و اسفند پارسال در ايران، شيوع يافت، در اوايل سال جاري به پاندمي‌جهاني تبديل شد و بسياري از کشورهاي جهان، مقررات بهداشتي سفت و سختي را براي مقابله با آن آغاز کردند.
در ايران نيز اجراي مقررات مبتني بر فاصله گذاري اجتماعي پس از تعطيلي‌هاي اوليه، انجام شد و بسياري از شهروندان با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در جامعه حاضر شدند که حاصل آن، کاهش شيوع تا اوايل خرداد امسال بود.
اين روند که موازي با روند کاهش شيوع در کشورهاي مختلف دنيا به ويژه برخي کشورهاي اروپايي بود، به يکباره تغيير يافت و بر خلاف اروپايي‌ها و برخي ديگر از کشورهاي شرق آسيا که ميزان شيوع روز به روز کاهش مي‌يافت و کنترل بيماري را شاهد بوديم، در ايران اوج دوباره کرونا به خبر اول رسانه‌ها تبديل شد.
يکي از مهمترين عوامل شيوع دوباره اين بيماري، بي توجهي مردم به استفاده از ماسک و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي بود.
آذربايجان‌غربي يکي از استان‌هاي موفق در موج نخست بيماري کرونا در کشور بود و به همان اندازه که در آن دور، توفيق داشت در موج دوم، به استاني با مشکلات زياد بدل شد تا جايي که رييس دانشگاه علوم پزشکي استان، از پربودن ظرفيت  بيمارستان مرجع بيماران کرونايي در اروميه خبر داد.
هرچند اين موج فروکش کرده و شاهد کاهش تعداد مبتلايان البته با شيب کم در ايران و آذربايجان‌غربي هستيم ولي همچنان مشکلات زيادي به علت بي توجهي مردم به رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي به ويژه در اروميه و برخي از شهرهاي بزرگ استان وجود دارد.
يکي از جوانان اروميه اي که بدون ماسک در يکي از خيابان‌هاي پرتردد شهر حضور داشت، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه عقيده اي به استفاده از ماسک ندارد، گفت: بالاخره دير يا زود اين بيماري به سراغ همه مي‌آيد، پس زدن ماسک دليلي ندارد.
"جواد" اضافه کرد: بدن ما قوي است و در صورت ابتلا هم به خودي خود از بدن دفاع مي‌کند.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا از ابتلاي خانواده خود نگران نيستيد؟ بيان کرد: من در خانه هميشه موارد بهداشتي را رعايت مي‌کنم و حتي روزهاست که به طبقه بالاي خانه پيش خانواده نرفته ام و در طبقه پايين زندگي مي‌کنم.
يکي از مغازه داران اروميه اي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه امکان زدن ماسک در داخل مغازه بسيار سخت است، گفت: البته ما هميشه ضمن رعايت موارد بهداشتي، ماسک هم مي‌زنيم ولي بسياري از مشتريان، بدون ماسک در مغازه حاضر مي‌شوند که براي ما خطرناک است.
"صابر بهرامي" اضافه کرد: نمي‌شود که به همه مشتريان، اجازه ورود نداد و ما ناگزير به اجازه دادن به مشتريان براي حضور در مغازه هستيم زيرا اجاره مغازه‌ها بالاست و بايد درآمد کسب کنيم.
استاندار آذربايجان‌غربي در جلسه اخير مقابله با بيماري کرونا در استان گفت: الزامات استفاده از ماسک نيز بايد رعايت شود و کنترل‌ها نسبت به رعايت موارد بهداشتي شديدتر شود زيرا اگر محدوديت‌ها به درستي اجرا نشود، زنجيره انتقال بيماري کرونا قطع نمي‌شود و آمار ابتلا هر روز بيشتر خواهد شد.
محمدمهدي شهرياري با تاکيد براينکه تجمع‌ها بايد محدود شود، ادامه داد: بايد به اين امر توجه ويژه شود که 79 درصد فوت‌شدگان کرونا بالاي 60 سال سن دارند و بايد برنامه‌ريزي لازم براي کنترل اين امر صورت گيرد.
رييس دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان‌غربي هم در اين خصوص گفت: روند ابتلا و فوت بيماران در استان و اروميه رو به افزايش بوده و حجم قابل توجهي از افراد در آي‌سي‌يو بستري هستند.
دکتر جواد آقازاده ادامه داد: بهترين راه براي پيشگيري از شيوع بيماري کرونا، شستن دست‌ها، زدن ماسک  و فاصله گذاري هوشمند اجتماعي است.
وي اضافه کرد: حضور در اجتماع و استفاده نکردن از ماسک، مساوي گرفتار شدن به ويروس کروناست که بايد اين امر مورد توجه مردم قرار گيرد.
در حال حاضر تعداد مبتلايان در کشور به حدود 265 هزار نفر رسيده که از اين تعداد، 86 درصد بهبود يافته و پنج درصد نيز جان خود را از دست داده اند.
تعداد مبتلايان در ايران 109 درصد کل مبتلايان در دنيا و تعداد فوت شدگان نيز 2.3 درصد کل فوت شدگان در دنياست.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،تاکنون بيش از 13 ميليون و 700 هزار نفر در دنيا به کرونا مبتلا شده و حدود 590 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها