عصر آذربایجان

گزارش خبر

بهره‌گيري از راهکارهاي ديني براي کاهش نزاع و درگيري

بهره‌گيري از راهکارهاي ديني براي کاهش نزاع و درگيري

1394/12/09

گروه اجتماعي:نزاع و درگيري رتبه نخست جرايم آذربايجان غربي را تشکيل مي‌دهد که بايد راهکارهاي مناسبي براي کاهش اين آسيب اجتماعي در پيش گرفته شود و بهره‌گيري از آموزه‌هاي ديني مناسب‌ترين راهکار در کنار اجراي قوانين به نظر مي‌رسد.

گروه اجتماعي:نزاع و درگيري رتبه نخست جرايم آذربايجان غربي را تشکيل مي‌دهد که بايد راهکارهاي مناسبي براي کاهش اين آسيب اجتماعي در پيش گرفته شود و بهره‌گيري از آموزه‌هاي ديني مناسب‌ترين راهکار در کنار اجراي قوانين به نظر مي‌رسد.
به گزارش عصر آذربايجان، با بررسي علل فرهنگي و اجتماعي نزاع و درگيري، به خوبي مي‌دانيم که اساساً آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از روابط ناسالم انساني است که بنيان‌هاي جامعه را به طور جدي تهديد مي‌کند و مانع تحقق نيازمندي‌ها و تقاضاهاي افراد کثيري مي‌شود.
به نظر مي‌رسد آسيب اجتماعي وقتي به وجود مي آيد که نهادهاي تنظيم‌کننده روابط بين افراد با شکست روبه‌رو شده و دچار تزلزل شوند که نتيجه آن شکل‌گيري شکاف‌هاي عميق بين افراد است؛ در چنين وضعيتي قوانين تنظيم‌کننده رابط انسان‌ها مورد بي‌احترامي قرار مي‌گيرد و متزلزل مي‌شوند، چراکه قانونمندي و پذيرش قانون ريشه در ساختارهاي جامعه دارد و در رابطه با فرهنگ عمومي جامعه قابل بررسي است.
عمده‌ترين آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه امروز شامل اعتياد، نزاع و درگيري، سرقت، قتل، خودکشي، فرار، تکدي و جرايم مالي است؛ از اين رو، اين گونه آسيب‌ها در نظر آسيب شناسان اجتماعي داراي اهميت و اولويت در مطالعه و پژوهش و اقدام اجتماعي قرار دارد.
در اين ميان نزاع و درگيري يکي از آسيب‌هاي اجتماعي است که در استان ميزان وقوع بالايي دارد به طوري‌که نزاع و درگيري يکي از بيشترين جرايمي است که نيروي انتظامي براي وقوع آن در صحنه حضور مي‌يابد به طوري‌که يکي از اولويت‌هاي نيروي انتظامي استان در امر مبارزه و پيشگيري محسوب مي‌شود.
* نزاع در مناطقي با بافت جمعيتي چند قوميتي پديده مسأله‌ساز است
در اين باره کارشناس ارشد جامعه شناسي معاونت اجتماعي انتظامي آذربايجان غربي گفت: پديدة نزاع و درگيري در جامعه، از آن دسته آسيب‌هايي است که با ايجاد اخلال در روابط اجتماعي، فضايي آکنده از بغض، کينه و دشمني را در ميان افراد به وجود مي‌آورد که اين امر با زمينه‌سازي براي ايجاد نزاع و تنش‌هاي بعدي، جامعه را از نظر مادي و معنوي متضرر مي‌سازد.
حميد محمدي تصريح کرد: اين پديده در آذربايجان غربي که داراي بافت جمعيتي چند قوميتي است، به عنوان پديدهاي مسئله‌ساز ظاهر مي‌شود.
پديده نزاع‌هاي فردي در مناطقي از استان که به شدت متأثر از ارزش‌هاي سنتي و طايفه‌اي بوده و گرايش و پايبندي کمتري نسبت به قانون دارند، بيشتر مشهود است.
وي ادامه داد: از سوي ديگر، متأسفانه هنوز خشونت و نزاع از جمله موضوعاتي است که در فرهنگ بعضي از هموطنان، شاخص قدرت و يا دفاع از منزلت اجتماعي و فرهنگي و حيثيت خانوادگي محسوب مي‌شود.محمدي با بيان اينکه روابط انسان‌ها با يکديگر در طول تاريخ همواره، همراه با تنوع در شيوه‌هاي مدارا و تقابل با يکديگر بوده است، اذعان داشت: پيشينه نزاع و درگيري در بين افراد، ملت‌ها و گروه‌ها به قدمت عمر و زندگي انسان‌ها بوده است.وي به تعريفي از نزاع پرداخت و ادامه داد: در تعريف نزاع مي‌توان اين تعريف را پذيرفت که نزاع عبارت است از کشمکشي مشهود و قابل رويت که حداقل بين دو نفر انجام مي‌شود.
اين کارشناس مسائل اجتماعي گفت: با توجه به اين‌که آذربايجان غربي استاني قومي بوده و تاريخ سياسي آن در مقاطع مختلف با نقش فعال اين قبايل گره خورده است به دور از نقش مثبت و گاه منفي اين قبايل هر از چند گاهي در درون اين گروه‌ها برخورهايي صورت مي‌گيرد که آثار تخريبي آن آسايش و امنيت را به سبب قتل و کشتارهاي متعدد از مردم سلب مي‌شود.
وي ادامه داد: زندگي جمعي انسان از نياز به امنيت سرچشمه مي‌گيرد؛ امنيت از مفاهيم پيچيده و با اهميت در دنياي امروز و در بسياري از مباحث اجتماعي و اقتصادي بوده که با رهايي از تهديد مرتبط است.
محمدي اظهار داشت: هر آنچه يک تهديد را تشکيل مي‌دهد در حقيقيت موضوع امنيت است که داراي دو جنبه ذهني که مبتني بر درک ارجاعي اهداف بوده و نسبي است و جنبه علمي و اجتماعي دارد.وي خاطرنشان کرد:  از لحاظ اجتماعي نزاع‌هاي جمعي به مثابه يکي از موانع توسعه اجتماعي، انساني و برنامه‌ريزي در جهت رفع اين مسأله و پيشگيري از وقوع و بررسي پيامدهاي امنيتي و انتظامي نزاع فردي و دسته جمعي بسيار ضروري تلقي مي‌شود.
* نزاع از بقايا و ويژگي‌هاي جوامع سنتي و ابتدايي است
کارشناس ارشد جامعه شناسي معاونت اجتماعي انتظامي آذربايجان غربي با بيان اينکه پديده نزاع يکي از بقايا و از ويژگي‌هاي جوامع سنتي و ابتدايي است، گفت: اين پديده به جوامع مدرن امروزي انتقال يافته است که داراي پيامدهاي منفي و کژ کارکردهايي بوده که هم در درون محدوده زندگي افراد و هم در بيرون از محدوده زندگي افراد تأثيرگذار است.محمدي اعلام کرد: اين پديده باعث گسيل شدن عده‌اي از جمعيت فعال به سوي شهرها و روي آوردن آنها به مشاغل کاذب شهري و چه بسا روي آوردن به جرم و جنايت و ايجاد حاشيه‌نشيني و ناامني‌هايي در مناطق شهري مي‌شود و مي‌توان اذعان کرد که بسياري از مشکلات شهري آشکارکننده مشکلات نهفته در روستاها بوده که نزاع دسته جمعي يکي از آنها است.
وي ادامه داد: نزاع باعث افتراق اجتماعي و به دنبال آن عدم مشارکت در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي فرهنگي شده که اين امر نيز به نوبه خود يکي از مهم‌ترين آسيب‌هاي اجتماعي و برساخته از ساخت اجتماعي است که ممکن است زمينه‌ساز آسيب‌هاي اجتماعي ديگري چون فروپاشي خانواده‌ها،خشونت عليه زنان به دليل وابستگي‌هاي قومي يا طايفه‌اي، ازدواج‌هاي اجباري و تقويت روحيه پرخاشگري و ستيزه‌جويي و ايجاد انواع مزاحمت‌هاي ملکي، خانوادگي و ناموسي شود.
اين کارشناس ارشد يادآور شد: نزاع از جمله مسائلي است که علاوه بر ايجاد فضايي آکنده از خشم و نفرت و مختل کردن روابط انساني، امنيت جاني و انساني را از جنبه‌هاي مختلف تهديد کرده و بر ثبات اجتماعي خدشه وارد مي‌سازد.
* شکيل گروه‌هاي خشونت‌طلب در قالب اراذل و اوباش با افزايش نزاع و درگيري
کارشناس ارشد جامعه شناسي معاونت اجتماعي انتظامي آذربايجان غربي يکي از موارد تأثيرگذار بر نزاع را تمايل افراد به پرخاشگري عنوان کرد و گفت: مي‌توان پرخاشگري را عملي تعريف کرد که هدفش اعمال صدمه و رنج باشد؛ لذا در بروز نزاع و درگيري علل و عوامل مختلفي تأثير دارند که مي‌توان آنها را به عوامل رواني فردي، عوامل فرهنگي اجتماعي و محيطي تقسيم‌بندي کرد.
محمدي به عوامل فرهنگي، اجتماعي نزاع اشاره کرد و گفت: فقدان آموزش، عدم ارائه الگوهاي مناسب جهت پرکردن اوقات فراغت افراد، بيکاري يا نداشتن شغل مناسب، سطح پايين ميزان تحصيلات در نقاط آلوده، بي‌سوادي يا کم سوادي و عدم آگاهي از عواقب سوء نزاع، عدم برنامه‌ريزي مناسب براي اوقات فراغت جوانان، ضعف قانون و عدم اعتماد به قانون، پائين بودن آستانه تحمل افراد، وجود وضعيت آنوميک در جامعه و ضعف هنجارها در نظارت به رفتارهاي افراد، رواج استفاده از ماهواره و تماشاي برنامه‌هاي که خشونت و پرخاشگري را ترويج مي‌کنند، ناشي از عوامل فرهنگي و اجتماعي است.
وي ادامه داد: نزاع سبب مي‌شود تا زندگي در مناطق حاشيه‌اي و جرم‌خيز بالا رفته، تشکيل گروه‌هاي خشونت طلب در قالب اراذل و اوباش در منطقه و آشنايي و ورود برخي از جوانان به اين گروه‌ها روز به روز بالا رود.
* برخورد جدي و قانوني با طرفين نزاع‌هاي دسته جمعي و چاقو کشي
کارشناس ارشد جامعه شناسي معاونت اجتماعي انتظامي آذربايجان غربي به ارائه راهکارهايي در اين زمينه تأکيد کرد و گفت: راه‌اندازي گشت‌هاي ويژه در مناطق جرم‌خيز، استقرار ايستگاه‌هاي پليسي ثابت در اين مناطق، برخورد جدي و قانوني با طرفين درگير به ويژه در نزاع‌هاي دسته جمعي و چاقو کشي، حضور فيزيکي عوامل گشتي و پليس در مکان‌هاي تفريحي و رفاهي شلوغ، آموزش همگاني در خصوص نحوه ايجاد ارتباط سازنده و کنترل پرخاشگري و رعايت حقوق ديگران و مشاوره قضايي توسط صدا سيما و رسانه‌هاي عمومي، حمايت مراجع قضايي از پليس در جهت حفظ اقتدار پليس در جامعه، نصب و راه‌اندازي دوربين‌هاي مدار بسته و کنترل اراذل اوباش از جمله پيشنهاداتي است که در اين زمينه ارائه مي‌شود.
محمدي با بيان اينکه راهکارهاي ديني نيز در راستاي رفع اين معضل اجتماعي موثر است، اعلام کرد: بايد  تفسيري از آموزه‌هاي انسان‌ساز قرآن ارائه شود، که علاوه بر جامعيت و فراگيري، ناظر بر مفاهيم عمده خشونت پرهيزي و حقوق و تکاليف متقابل افراد جامعه در مقابل يکديگر باشد.
وي در پايان افزود: بايد بر اساس يک راهبرد مشخص و زمانبندي شده، تمام رسانه‌هاي موجود بسيج شوند و در نهادينه‌سازي مفاهيم فوق‌الذکر تلاش کنند تا با شناخت درست از ذوق و سليقة مخاطب، در سطوح مختلف، برنامه‌هاي منسجم و منظم تهيه و توليد کرده و به نشر برسانند.
با تمام مباحث مطرح شده، از جايي که نزاع و درگيري رتبه نخست  جرايم آذربايجان غربي را تشکيل مي‌دهد، بايد راهکارهاي مناسبي براي کاهش اين آسيب اجتماعي در پيش گرفته شود و به نظر مي‌رسد بهره‌گيري از آموزه‌هاي ديني مناسب‌ترين راهکار در کنار اجراي قوانين، افزايش قدرت نظارتي پليس و تلاش براي بالا بردن آستانه تحمل مردم است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بهره‌گيري از راهکارهاي ديني براي کاهش نزاع و درگيري

بهره‌گيري از راهکارهاي ديني براي کاهش نزاع و درگيري
خروج

گروه اجتماعي:نزاع و درگيري رتبه نخست جرايم آذربايجان غربي را تشکيل مي‌دهد که بايد راهکارهاي مناسبي براي کاهش اين آسيب اجتماعي در پيش گرفته شود و بهره‌گيري از آموزه‌هاي ديني مناسب‌ترين راهکار در کنار اجراي قوانين به نظر مي‌رسد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها