عصر آذربایجان

گزارش خبر

قوميت‌گرايي سمّ مهلک در مسير وحدت اسلامي

1398/08/28

سرويس سياسي: قوميت‌گرايي و کوبيدن بر طبل تفرقه‌هاي قومي و مذهبي از مهم‌ترين عوامل بروز تنش در جوامع اسلامي محسوب مي‌شود، به نحوي که امروز به يکي از نقشه‌هاي برخي افراد براي رسيدن به مناصب بالاتر تبديل شده است.

نامگذاري هوشمندانه و مدبرانه ?? تا ?? ربيع‌الاول به عنوان هفته وحدت از سوي امام خميني(ره) و تاکيد بر ادامه مسير توسط رهبر انقلاب اسلامي در طول ساليان متمادي نشان‌دهنده جايگاه وحدت ميان اقوام اسلامي به‌ويژه شيعه و سني است که پايه‌هاي تمدن اسلامي را تشکيل مي‌دهند.شايد در ايران اسلامي به واسطه امنيت و اقتدار در عرصه‌هاي مختلف، شاهد نفوذ تفرقه افکنان در ميان مردم و نيز برهم خوردن وحدت نباشيم، اما اگر نيم‌نگاهي به وضعيت کشورهاي اسلامي در جاي جاي کره خاکي که ناشي از برهم خوردن وحدت توسط دشمنان است، بيندازيم به خوبي طعم شيرين وحدتِ امنيت‌آفرين در سايه حضور شيعه و سني در ميدان دفاع از کيان اسلامي را خواهيم چشيد.در برخي موارد شاهد اين موضوع هستيم که حتي مسئولان و افرادي که دنبال جايگاه در کشور هستند، نسبت به تفرقه‌افکني و نيز اختلافات قوميتي اقدام مي‌کنند تا از اين مسير براي خود ناني درآورند، هرچند اين منصب و مقام در سايه برهم خوردن امنيت پايدار مردمي باشد.امسال که در آستانه فرارسيدن موسم انتخاباتي و حضور چهره‌هاي مختلف از هر نژاد و مذهب براي کسب کرسي‌هاي سبز خانه ملت هستيم، جايگاه وحدت اسلامي و نيز التزام کانديداهاي نمايندگي به اصول وحدت بيش از هر زمان ديگري حساسيت خود را نشان مي‌دهد و اين ناشي از جريان‌سازي‌هاي نادرستي است که در دوره‌هاي قبلي انتخابات توسط برخي کانديداها و چهره‌هاي سياسي رخ داده است.در اين ايام که يکي از مصاديق بارز ايجاد وحدت در جامعه نيز شناخته مي‌شود، مديران و مسئولان حاکميتي، دولتي و نظامي نسبت به تذکرات ويژه به کانديداهاي نمايندگي و نيز مردم اقدام کرده و در خصوص تفرقه‌افکني با توسل به ريشه‌هاي قوميتي هشدار مي‌دهند تا در ايام انتخابات و تبليغات نمايندگان شاهد چنين اقداماتي نباشيم.
* تفرقه‌افکني قومي حربه دشمن براي غلبه بر ملت ايران
نماينده ولي‌فقيه در آذربايجان‌غربي و امام جمعه اروميه، در اين زمينه معتقد است که اگر امروز ايران اسلامي در بين کشورهاي اسلامي مقتدر و با ثبات بوده و دشمنان جرات تجاوز و تعدي به اين کشور را ندارند، به دليل وجود وحدت بين شيعه و سني و رهبري بي‌نظير امام خامنه‌اي است. حجت‌الاسلام و المسلمين سيد مهدي قريشي، مي‌گويد: تقويت وحدت و حفظ آن موجب سربلندي و پيروزي امت اسلامي و مسلمانان و مأيوسي و نااميد شدن دشمنان مي‌شود. حفظ وحدت اسلامي در جامعه جزو اصول اساسي است اما در کنار اين موضوع بايد به حفظ اعتقادات خود نيز دقت کنيم.وي، ايران اسلامي و آذربايجان‌غربي را نماد عملي وحدت بين مسلمانان به‌ويژه شيعه و اهل سنت دانسته و خاطرنشان مي‌سازد: دشمنان به دنبال تفرقه‌افکني ميان مسلمانان هستند اما هميشه در اين مسير شکست خورده‌اند و توان مقابله با اين وحدت نشات‌گرفته از مباني اسلامي را ندارند.نماينده ولي‌فقيه در آذربايجان‌غربي، با تاکيد بر اينکه وحدت بايد ميان مسلمين بيش از اين باشد، مي‌افزايد: وحدت در استان ما به نحو قابل قبولي است، ايده آل نيست اما خوب است، انتظار داريم طي هفته وحدت دوباره دعوت به وحدت در دل‌هاي ما بيشتر قوت گيرد.
* لزوم برخورد قاطعانه با مروّجان اختلافات قومي و شايعه پراکنان
در همين زمينه، استاندار آذربايجان‌غربي نيز عنوان مي‌کند: حفظ و ارتقاي وحدت و همدلي نيازمند برخورد قاطعانه با مروّجان اختلاف‌هاي قومي و نشردهندگان شايعات بحران‌ساز در استان است.محمدمهدي شهرياري مي‌افزايد: بي ترديد با وحدتي که ميان مسئولان رده بالاي استان و همچنين اتحاد و انسجامي که در بين مردم استان وجود دارد، تمامي توطئه‌ها خنثي و استان مسير رشد و توسعه خود را طي خواهد کرد.وي، اضافه مي‌کند: امروز در شرايط دفاع مقدس قرار داريم و شديدترين تحريم‌ها به عنوان عمليات تروريستي عليه کشورمان انجام مي‌شود. بسياري از موارد توسط استکبار تحميل شده که با حضور رهبري هوشمندانه، ايستادگي مردم و نيز وحدت شاهد پيروزي خواهيم بود.
* برخوردي شديد در انتظار بر هم زنندگان وحدت است
فرمانده سپاه شهداي آذربايجان‌غربي، ديگر مسئول ارشد استاني است که در خصوص حفظ وحدت و جلوگيري از بروز هرگونه اختلافات قوميتي هشدار داده و تاکيد مي‌کند: با هر کسي که بخواهد وحدت مردم ما را بر هم بزند به شدت برخورد خواهيم کرد. هر شخصي در اين استان با هر عنوان و مقامي، بايد بداند کوبيدن بر طبل تفرقه خط قرمز ماست. همه بدانند و آگاه باشند که وحدت نان شب ماست و از هرچيزي براي ما واجب تر است.سردار حبيب شهسواري، سپاه را حافظ انقلاب دانسته و مي‌گويد: در حفاظت و پاسداري از انقلاب و دستاورد‌هاي آن با هيچ کسي شوخي نداريم. از ترک تا کرد و از شيعه تا سني، از نماينده مجلس تا ساير مسئولان در هر مقام و جايگاهي، هرکس بخواهد وحدت اين استان را خدشه دار کند با برخور قاطع ما روبرو خواهد شد.وي، اذعان مي‌کند: مردم استان از هر نژاد و قوميتي که باشند در سايه انقلاب با برادري و برابري در کنار هم زندگي مي کنند و ما به‌عنوان حافظ انقلاب بر خود وظيفه مي‌دانيم از اين مهم پاسداري کنيم.اما با تمام اين هشدارها و تذکرات از سوي مقامات عالي استاني و منطقه‌اي، در برخي مواقع شاهد جريان‌سازي و نيز لجاجت از سوي برخي کانديداهاي نمايندگي و حتي خود نمايندگان مجلس در زمينه قوميتي هستيم که در صورت ادامه‌دار بودن، مي‌تواند به يکي از تهديدات امنيتي نيز تبديل شود.در اين خصوص، لزوم برخورد جدي با هرگونه قوميتي‌سازي تبليغات انتخاباتي و نيز تفرقه‌افکني مذهبي در سخنراني‌ها به چشم مي‌خورد که بايد توسط مديران و ناظران انتخاباتي به دقت رصد و برخورد شود.
* شايسته‌سالاري رمز برخورد با تفرقه‌افکنان است
رئيس دفتر نمايندگي ولي‌فقيه در امور اهل سنت آذربايجان‌غربي، با اشاره به اينکه بايد در انتخاب نمايندگان و مسئولان نسبت به شايسته‌سالاري تاکيد شود، مي‌گويد: متاسفانه گاهي اوقات شاهد هستيم که افرادي در راس امور قرار مي‌گيرند که خود ندادهنده تفرقه هستند.حجت‌الاسلام و المسلمين عسگر فعال آذر، توجه به توانايي‌هاي فردي و نيز نيازسنجي را لازمه موفقيت در انتخاب مي‌داند و ادامه مي‌دهد: اينکه بر اساس قوميت و بدون توجه به توانمندي‌هاي افراد به انتخاب دست بزنيم، در نهايت شاهد تصميم‌گيري‌هاي نادرست از سوي منتخبين خواهيم بود که اين به ضرر خود و جامعه تمام مي‌شود.
* وحدت در سايه مباني اسلامي را تقويت کنيم
امام جمعه اهل سنت اروميه، هم در اين خصوص معتقد است که وحدت بايد با تکيه بر اصول اسلامي تقويت شده و از هرگونه تفرقه و تضاد اسلامي دوري شود.
ماموستا عبدالقادر بيضاوي، با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي و تاکيد ايشان بر توجه به نمازهاي جمعه، اظهار مي‌دارد: بي‌ترديد فرمايشات ايشان همواره راهگشا بوده چون هميشه مومنان را به وحدت و مودت و همدلي فرا مي‌خوانند.وي، تاکيد مي‌کند: تمام آزادي خواهان بشريت بايد با وحدت در مقابل استکبار جهاني بايستند تا جهان در آرامش به سر ببرد چرا‌که مستکبريني مانند آمريکا و اسراييل به دنبال منافع خود در جهان هستند و از جنايت در هيچ نقطه از جهان واهمه‌اي ندارند.امام جمعه اهل سنت اروميه، مي‌گويد: يکي از برکات انقلاب اسلامي وحدت و اتحاد شيعه و سني در جمهوري اسلامي ايران است. ملت متحد و يکپارچه ايران طي ? سال جنگ نابرابر حتي يک وجب از خاک خود را به دشمن نداد و اين از افتخارات ماست که شيعه و سني با هم برادرند.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، بنابراين گزارش، با توضيحات مسئولان و نيز تاکيدات موجود در خصوص توجه به حفظ وحدت ميان مردم، بايد ديد که آيا در آينده و در ايام انتخابات مجلس، افراد خاطي در زمينه قوميت و برهم زنندگان آرامش مردم به چه نحوي مورد برخورد واقع مي‌شوند و آينده اين جامعه را رقم خواهند زد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها