عصر آذربایجان

گزارش خبر

کاروانسراي سنگي صائين در شهر نير اردبيل

1398/09/17

گروه سيري در استان ها: اردبيل در شمال غربي ايران با قدمتي بيش از 3 هزار سال از شهرهاي باستاني ايران به شمار مي رود و آثار تاريخي زيادي را در خود جاي داده است.

 يکي از مهمترين آثار تاريخي اين منطقه، کاروانسراها هستند که به دليل موقعيت مکاني خاص اين استان شکل گرفته اند. با توجه به اينکه اردبيل در حاشيه راه ابريشم قرار گرفته در گذشته کاروان هاي تجاري و نظامي زيادي از آن عبور مي کردند و به همين دليل کاروانسراهاي زيادي در اين منطقه ساخته شده که اگرچه تعداد زيادي از آن ها امروز از بين رفته اند اما هنوز هم مي توان معماري تماشايي تعدادي از آن ها را در اردبيل به تماشا نشست. يکي از جذاب ترين کاورانسراهاي اردبيل، کاروانسراي سنگي صائين در نير اردبيل است که قدمت آن به زمان صفوي برمي گردد. مي خواهيم درباره کاروانسراي سنگي صائين حرف بزنيم، در ادامه الي گشت را همراهي کنيد. کاروانيان کساني بودند که به صورت دسته جمعي و قافله اي در بيابان ها حرکت مي کردند تا از خطر راهزن ها در امان باشند. در گذشته کاروانسراها در مسير راه ها ساخته مي شدند تا مسافران کاروان هاي مختلف در طول سفر خود مدتي را در آن جا استراحت کنند. ساخت کاروانسرا از دوران باستان در ايران رايج بوده و اساس معماري آن ها در طول قرن ها تغيير چنداني نکرده سات به طوري که همه آنها فقط يک ورودي دارند و در آن ها اتاق هايي در گرداگرد حياط ساخته شده است.
سلسله صفوي نقطه عطفي در تاريخ ايران بعد از اسلام به شمار مي رود؛ پادشاهان صفوي و به ويژه شاه عباس اول مي دانستند که براي رونق تجاري بايد بر تجارت و بازرگاني تمرکز کنند و براي رسيدن به اين هدف بايد راه ها تعمير و  کاروانسراها ساخته شود. شاه عباس اول توجه زيادي به راه ها و ساخت کاروانسراها داشت به طوري که امروز کاروانسراهاي زيادي از دوران صفوي به جاي مانده است. يکي از اين کاروانسراهاي زمان صفوي کاروانسراي سنگي صائين در استان اردبيل است، کاروانسرايي که به فرمان شاه عباس اول در جاده اردبيل – سراب در 10 کيلومتري شهر نير بنا شده و امروز از جاذبه هاي تاريخي تماشايي اين منطقه به شمار مي رود. کاروانسراهاي استان اردبيل به خوبي نمايانگر گذشته پر رونق اين منطقه است و نشان مي دهد که اينجا از نقاط فعال اقتصادي بوده است. زمان صفوي دوره طلايي ساخت کاروانسراها بود به طوري که در اين دوره 999 کاروانسرا ساخته شده که کاروانسراي سنگي صائين يکي از آن هاست و به خاطر مرمت هايي که در ساليان اخير بر روي آن انجام شده ظاهري جذاب و ديدني دارد. شايد با ديدن اين بنا اول از همه تحت تاثير معماري متفاوت آن قرار بگيريد و اين سوال برايتان ايجاد شود که اولا چرا اين بنا سنگي ست و ثانيه چرا تا اين حد سرپوشيده است؟ همه اين ها به شرايط اقليمي اين ناحيه برمي گردد. براي ساخت اين بنا از سنگ استفاده شده و ماده متصل کننده سنگ ها به هم ساروج بوده است. دليل سنگي بودن اين بنا اين است که سنگ هاي زيادي در اين منطقه وجود دارد و از طرفي سنگ ها استحکام زيادي به بنا مي دهند. به عبارتي، سنگ از مصالح کوهستاني و بومي اطراف است و با توجه به اقليم سرد منطقه مي تواند منجر به پايداري بيشتر بنا شود.
با توجه به اينکه اين ناحيه منطقه اي سردسير به حساب مي آيد براي ساخت بنا به شرايط آب و هوايي توجه خاصي شده تا بنايي ايجاد شود کاملا مطابق با شرايط محيطي اطراف. اين کاروانسرا در يکي از پر برف ترين گردنه هاي ايران يعني گردنه صائين ساخته شده براي همين معماري آن به گونه اي است که به راحتي بتوان از ورود برف و بوران به داخل بنا جلوگيري کرد. اينکه اين کاروانسرا در گردنه اي مرتفع و برف گير ساخته شده نشان مي دهد که اين مسير در آن دوران اهميت زيادي داشته است. کاروانسرا کاملا بسته و سرپوشيده ساخته شده تا در برابر وزش بادهاي سهمگين، تگرگ هاي بهاري و پاييزي و همينطور برف و سرما مقاوم باشد و اين طور که معلوم است در داخل بنا هم از بخاري هاي زيادي استفاده مي شده تا کاروانيان و مسافران گرم شوند. چارپايان کاروانيان هم در جايي در مرکز کاروانسرا برده مي شدند، قسمتي که در مقايسه با فضاهاي مجاور، ورودي هاي نسبتا بزرگ تري دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها