عصر آذربایجان

گزارش خبر

بزرگراه تبريز - سهند طرحي که صداي استاندار را درآورد

1398/10/22

گروه اجتماعي: بزرگراه 22 کيلومتري تبريز - شهر جديد سهند از جمله طرح‌هاي راهسازي حياتي آذربايجان‌شرقي است که پس از 9 سال و به رغم پيگيري‌هاي مديريت ارشد استان هنوز تکميل نشده است؛ اتفاقي که صداي استاندار را درآورد و او گفت مجبور است اسامي کارشکنان را به مردم اعلام کند. کلنگ ساخت بزرگراه تبريز - سهند در سال 1389 شمسي به زمين زده شد تا ساکنان شهر جديد سهند که بخش عمده اي از آنان را سرريز جمعيت کلان شهر تبريز تشکيل مي دهد، بتوانند در کوتاه ترين زمان ممکن به تبريز دسترسي داشته باشند، اما اين طرح مهم راه از آن زمان تاکنون هر سال، وعده افتتاح در تابستان سال آينده را تجربه کرده و هنوز به ثمر ننشسته است.

البته از حق نبايد گذشت که در سال هاي وجود منابع مالي سرشار ناشي از نفت 120 دلاري، توجه جدي به اجرا و تکميل اين طرح نشد و بزرگراه تبريز - سهند به بهانه هايي مانند وجود معارض در محدوده اراضي اجراي طرح پيشرفت لاک پشتي داشت. اما هر چه بود، گذشت و دولت تدبير و اميد پس از آغاز به کار، اتمام بزرگراه 22 کيلومتري تبريز - سهند را در اولويت برنامه هاي خود قرار داد، اما هفته گذشته پس از اظهارات استاندار آذربايجان شرقي مبني بر اينکه به مردم اعلام مي کند که چه کساني در مسيرتکميل اين طرح کارشگني مي کنند، مشخص شد که افرادي در وزارتخانه مسوول در اين راه کارشکني مي کنند.
بر اساس قرارداد منعقده، 40 درصد سهم هزينه ساخت بزرگراه تبريز - سهند بر عهده پيمانکار و 60 درصد ديگر بر عهده وزارت راه و شهرسازي است.
البته کارشکني در طرح هاي راهسازي آذربايجان شرقي مسبوق به سابقه است و پيش از اين قرارداد 1.5 ميليون يورويي ساخت آزادراه تبريز - بازرگان با يک شرکت خارجي نيز به دليل کارشکني هاي انجام شده فرااستاني ابتر ماند. اسماعيل جبارزاده، استاندار وقت آذربايجان شرقي، در آن زمان - حدود دو سال قبل - در حضور نوبخت، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي، با انتقاد از کارشکني هاي فرااستاني به صراحت اعلام کرد کارشناس وزارت راه و شهرسازي به او گفته که اگر پيمانکار خارجي آزادراه تبريز - بازرگان، پول دارد، چرا در کشور خود سرمايه گذاري نمي کند.
اتخاذ چنين مواضعي در برابر سرمايه گذاري خارجي در آن زمان باعث شد قرارداد منعقده بين سرمايه گذار خارجي و وزارت راه براي اتمام آزادراه 270 کيلومتري تبريز - بازرگان در مدت 1.5 سال، لغو و اين طرح راهبردي راهسازي در قطعات کوچک به پيمانکاران داخلي واگذار شود که پس از گذشت چند سال هنوز قطعه اول آن به طول 30 کيلومتر در حدفاصل تبريز - صوفيان تمام نشده است.
*شهر جديد سهند و ضرورت اجراي راه دسترسي به آن
سَهَند يکي از شهرهاي جديد استان آذربايجان شرقي در 20 کيلومتري جنوب تبريز مي باشد که در شهرستان اسکو واقع شده‌است؛ اين شهر در سال 1395 خورشيدي با 82494 نفر جمعيت، سومين شهر پرجمعيت استان بود؛ هدف از احداث اين شهر، اسکان دادن سرريز جمعيت تبريز بود که با استقبال گسترده مردم اين کلان‌شهر رو به رو شد.
شهر جديد سهند در تاريخ 5 تير 1387 خورشيدي با افتتاح ساختمان شهرداري و انتخاب شهردار، به عنوان پنجاه و هشتمين شهر استان آذربايجان شرقي و سومين شهر شهرستان اسکو شناخته شد؛ وجود دانشگاه صنعتي سهند براهميت اين شهر جديد افزوده است.
پيش بيني مي شود با تکميل و تحويل 36 هزار و 500 واحد مسکن مهر در شهر جديد سهند، جمعيت آن به 180هزار نفر افزايش يابد.
مسوولان استاني از همان ماه‌هاي اوليه مکان‌يابي شهر سهند در 11 سال پيش، ايجاد راه دسترسي کوتاه‌تر بين اين شهر و تبريز را در دستور کار خود قرار دادند، اما اين مسئله زماني با جديت دنبال شد که در جريان سفر سوم هيأت دولت به استان احداث بزرگراه تبريز ـ سهند به تصويب رسيد و با توجه به نياز مبرم به اين مسير بلافاصله پس از اتمام مراحل مطالعاتي کارهاي اجرايي آن آغاز شد.
با احداث اين بزرگراه، فاصله 30 تا 45 دقيقه اي مسير تبريز ـ سهند به حدود 10 دقيقه تقليل مي يابد، ضمن اينکه با انتقال بخشي از تردد به اين مسير از ترافيک مسير تبريز ـ ‌آذرشهر نيز کاسته خواهد شد.
بزرگراه تبريز ـ سهند با 22 کيلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول 7 کيلومتر از سمت شهر جديد سهند از سال 89 و قطعه دوم آن با 15 کيلومتر طول از سمت تبريز در سال 90 آغاز شده است.
*انتقاد استاندار از کارشکني در تکميل بزرگراه تبريز - سهند
استاندار آذربايجان شرقي به تأخيرهاي پيش آمده در احداث بزرگراه تبريز- سهند اشاره کرد و گفت: تأمين مالي اين پروژه از سوي وزارت راه و شهرسازي، با بهانه‌هاي سطحي معطل مانده و اجراي اين پروژه که به صورت مستقيم با زندگي 140 هزار نفر ساکن شهر جديد سهند در ارتباط است، بسيار سهل گرفته مي‌شود.
محمدرضا پورمحمدي  از برخي مانع‌تراشي‌ها در اجراي پروژه‌هاي حوزه راه‌سازي در استان انتقاد کرد و گفت: متأسفانه بخشي از بدنه اجرايي راه و شهرسازي و مديران استاني هنوز حساسيت و ضرورت اين مسأله را درک نکرده‌اند و همراهي خوبي با حرکت توسعه استان در اين زمينه ندارند.
 پورمحمدي به تأخيرهاي پيش آمده در احداث بزرگراه تبريز- سهند اشاره کرد و گفت: تأمين مالي اين پروژه از سوي وزارت راه و شهرسازي، با بهانه‌هاي سطحي معطل مانده و اجراي اين پروژه که به صورت مستقيم با زندگي 140 هزار نفر ساکن شهر جديد سهند در ارتباط است، بسيار سهل گرفته مي‌شود.
 استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه اجراي پروژه‌هاي راه‌سازي و رفع موانع اجرايي آنها وظيفه ذاتي وزارت راه و شهرسازي است، افزود: موضوع راه، از جهات مختلف چه از نظر نقش آن در توسعه اقتصادي و چه از نظر سلامتي و امنيت مردم داراي اهميت است و نبايد پروژه‌هاي راه‌سازي به خاطر بروکراسي اداري يا عدم همراهي افرادي که به حساسيت موضوع واقف نيستند بلاتکليف بماند.
وي تأکيد کرد: بنده به عنوان نماينده دولت بايد به مردم استان گزارش دهم و اگر بزرگراه تبريز- سهند در موعد مقرر به اتمام نرسد به مردم اعلام خواهم کرد که چه کساني در برابر اين مسأله مقاومت مي‌کنند.
استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه بزرگراه تبريز- سهند، 90 درصد پيشرفت فيزيکي دارد، ابراز اميدواري کرد اين مسير تا بهار سال آينده زير بار ترافيک برود.
وي گفت: اتمام اين پروژه يکي از مهم‌ترين مطالبات مردم منطقه و از اولويت‌هاي مديريت ارشد استان است.
معاون وزير راه: بزرگراه تبريز -سهند در زمان مقرر پايان يابد
معاون وزير راه و شهرسازي نيز با تقدير از اهتمام مديريت ارشد آذربايجان‌شرقي براي تکميل بزرگراه تبريز - سهند تاکيد کرد: عليات اجرايي اين قرارداد مشارکتي از سال گذشته به صورت جدي آغاز شده و خواهان تکميل اين طرح در زمان‌بندي وعده داده شده هستيم.
حبيب‌الله طاهرخاني در بازديد از طرح  ساخت بزرگراه تبريز - سهند افزود: اين پروژه با توجه به موقعيت ويژه تبريز و جمعيت ساکن در شهر جديد سهند از اهميت خاصي براي وزارت راه و شهرسازي برخوردار است.
وي با قدرداني از تلاش‌ شبانه‌روزي پيمانکار اين پروژه، افزود: متناسب با ضوابط و قوانين از اجراي اين پروژه حمايت و به تعهدات خود عمل مي‌کنيم.
*هزينه کرد 100 ميليارد توماني بري بزرگراه تبريز - سهند مجري بزرگراه تبريز - سهند نيز با اشاره به کار هاي انجام شده براي اجراي اين طرح گفت: آبرو هايي براي هدايت آب هاي سطحي درنظر گرفته شده که احداث آنها تا چهارماه آينده به اتمام خواهد رسيد.
اسماعيل برزگر افزود: براساس توافقات صورت گرفته اميد است تا آخر شهريور و اوايل مهر خاک ريزي پروژه را تمام کرده و تا پايان فصل کاري پروژه را براي زير بار ترافيک رفتن آماده کنيم.
برزگر درمورد حجم سرمايه گذاري اين پروژه نيز گفت: تاکنون حدود 100 ميليارد تومان بر اساس 60 درصد قرارداد جديد سرمايه گذاري در اين طرح انجام شده است.
وي افزود: تاکنون همچنين 850 هزار متر مکعب حجم خاکبرداري در پروژه باقي مانده و حدود 3 ميليون احجام خاک ريزي صورت گرفته ، ضمن اينکه 6 ميليون متر مکعب  نيز احجام خاک برداري انجام داده ايم.
مجري پروژه آزاد راه تبريز-سهند افزود: در زمينه پيشرفت پل ها نيز تا 70 درصد پيشرفت داشته‌ايم و ستون ها و سرستون ها را تمام کرده‌ايم.
وي درمورد خاک ريزي بيش از اندازه در اين بزرگراه نيز گفت: تمام عمليات انجام شده در اين پروژه تحت نظر آزمايشگاه انجام مي‌شود و براساس استاندارد هاي تعرف شده پيش مي‌رود.
برزگر درمورد نحوه بازگشت سرمايه و اخذ عوارض نيز گفت: بر اساس ميزان سرمايه گذاري و مدت زمان قرار داد بر اساس ميزان ترافيک و بعد از اتمام پروژه تصميم گيري خواهد شد .
وي گفت: زير بار رفتن پروژه به منزله تکميل آزاد راه نيست و تکميل پروژه نيازمند تعبيه امکانات روشنايي و علائم راهنمايي و ساير پيش نياز ها است.
پيمانکار پروژه بزرگراه تبريز- سهند نيز از حمايت‌هاي استاندار و معاون عمراني وي در توجه به پيشبرد اجراي اين پروژه نيز قدرداني کرد و گفت: بر اساس قولي که به مردم و مسئولان داده‌ام اين پروژه را در زماني که وعده داده‌ايم به پايان مي‌رسانيم.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، وي گفت: انتظار داريم وزارت راه و شهرسازي به عنوان شريک پروژه، به تعهدات خود عمل کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها