عصر آذربایجان

گزارش خبر

قطار اردبيل در ريل ايستگاه پاياني

1398/11/27

گروه اجتماعي: کمتر از يک ماه از سفر رييس جمهوري به استان اردبيل و تاکيد آقاي روحاني براي تکميل و بهره‌برداري از پروژه راه آهن اردبيل - ميانه گذشته که نخستين قطعات ريل اين پروژه با حضور وزير راه و شهرسازي نصب و اميدواري‌ها به پايان يک پروژه طولاني در بين مردم بيشتر شد.

 پروژه پر پيچ و خم راه آهن اردبيل - ميانه که به يکي از آرزوها و مطالبات جدي مردم استان تبديل شده سابقه 14 ساله دارد. زماني که اين پروژه در سال 84 و در دوره دولت نهم اجرايي شد مدت زمان دو سه سال براي بهره‌برداري آن نويد داده شد،  از آن پس بسياري از مقام‌هاي دولت نهم ، دهم و حتي يازدهم نويد شنيده شدن سوت قطار  را دادند، وعده‌اي که عملياتي نشده و اينک عليرغم شتاب گرفتن کارها در دو سال گذشته اعلام مي‌شود که پروژه 60 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
موضوع راه آهن اردبيل در طول 14 سال گذشته محل کشمکش‌ها ، تبليغات انتخاباتي و وعده هاي بسياري از سوي دولتمردان بوده ولي هيچيک از آنها رنگ و بوي اجرا به خود نگرفته بود و تنها در دولت دوازدهم بود که با پشتکار استاندار اين دولت و همراهي بانک ملي و سازمان برناه و بودجه وعده ها تحقق يافته و با تخصيص اعتبار لازم نخستين فايناس داخلي براي اجراي اين پروزه کليد خورده و کارها شتاب گرفت.گفته مي شود دولت دوازدهم  اين پروژه را با 30 درصد پيشرفت تحويل گرفته و هم اکنون با انجام کاري گسترده در دو سال گذشته که به اندازه 12 سال ماقبل بوده  پروژه را به 60 درصد پيشرفت رسانده و با اجراي 40 درصد مابقي عمليات به گفته وزير راه و شهرسازي مي‌خواهد رکوردي در اين زمينه خلق کرده و به اين پروژه طولاني خط پايان کشد.
ريل‌گذاري نخستين قطعات راه آهن اردبيل - ميانه از سمت ايستگاهي که پيش از سرعت مناسب پروژه در دولت دهم  در اردبيل احداث شده  حکايت از جديت دولتمردان در  به پايان رساندن اين پروزه و اتصال اردبيل به شبکه ريلي کشور را دارد .عمليات اجرايي راه ‌آهن ميانه - اردبيل به طول 173 کيلومتر در سال 83 شروع شده و در اين مدت بارها مردم استان وعده هاي تحقق نيافته بسياري براي افتتاح آن شنيده اند، اما گويا تامين اعتبار اين پروژه سخت توسط بانک ملي ايران پيمانکاران سخت کوش ايراني را براي شکافتن دل کوه ها و به هم پيوستن کوه ها با پل هاي بزرگ را مصمم تر کرده است.عمليات تکميلي اين پروژه  173 کيلومتري هم‌اکنون در 12 قطعه شامل 35 درصد منطقه کوهستاني و سخت گذر، 45 درصد تپه ماهور و 20 درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست. مرتفع‌ترين پل ريلي کشور به ارتفاع 81 متر در مسير آرپاچايي براي ايجاد ارتباط در اين خط ريلي در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسير 27 کيلومتر تونل و هفت کيلومتر گالري نيز بازگشايي شده و در حال اجراست.در طرح راه آهن اردبيل - ميانه 62 دستگاه تونل به طول 23 هزار و 810 متر ، چهار کيلومتر پل دره اي بزرگ ، سه کيلومتر پل آبرو و 10 دستگاه گالري به طول چهار کيلومتر اجرا مي ‌شود، حجم عمليات اجرايي اين خط ريلي بسيار گسترده بوده و براي تکميل آن حدود 35 هزار تن مصالح فلزي همچون آهن آلات ، ميلگرد و کابل و حدود 220 هزار تن سيمان مورد نياز است.پيشرفت فيزيکي زيرسازي اين مسير ريلي 69 درصد بوده که تاکنون 80 درصد از عمليات خاکي آن انجام شده و حدود 12 کيلومتر از لاينينگ تونل‌ها باقي مانده است.مسئولان ذيربط پيشرفت فيزيکي طرح راه آهن اردييل - ميانه که در 12 قطعه در حال اجرا مي باشد را قابل قبول ذکر کرده و مي‌گويند که افتتاح آن تا پايان دولت دوازدهم تقريبا قطعي است.
*دولت دوازدهم  اجراي راه آهن اردبيل - ميانه را سرعت بخشيد
محمد رضا حسين زاده  مدير عامل بانک ملي ايران  که با تامين مالي اين پروژه بزرگ شتاب بخشي و مسير اجراي آن را  تسهيل کرد گفت: دولت دوازدهم با تامين اعتبار مورد نياز عمليات اجرايي طرح راه آهن اردبيل - ميانه را سرعت بخشيده و مصمم است تا پايان اين دولت به بهره‌برداري برساند.وي افزود: بانک ملي بدنبال تامين خواسته‌هاي اصلي مردم استان در مينه تکميل راه آهن  اعتبار مورد نياز اين طرح را تامين کرده و در سفر دي ماه رييس جمهوري به استان نيز مشکل کمبود اعتبار مرتفع شد.حسين زاده بيان کرد: دولت توجه ويژه‌اي به اين طرح داشته و پيش‌بيني شده قبل از پايان دولت اين طرح تکميل و بهره‌برداري شود .وي گفت:اين طرح بيست و سومين طرح راه اهن است که به ريل مرکزي متصل مي‌شود.مديرعامل بانک ملي ايران گفت: عمليات اجرايي اين طرح شتاب گرفته و براي تامين اعتبار وعده داده شده توسط اين بانک و تکميل آن مردم استان هيچگونه نگراني نداشته باشند.وي افزود: با توجه به وضعيت اجرايي طرح که در منطقه اي سخت گذر با شرايط توپوگرافي ويژه در حال احداث است ، پيشرفت کار خوب بوده و در آينده اين تلاش پيمانکاران ايراني در ساخت راه آهن اردبيل - ميانه مورد تقدير همگان خواهد بود.مديرعامل بانک ملي ايران گفت: براي اجراي اين طرح زحمات بسياري کشيده شده و تحقق آن آرزوي بزرگ اهالي استان اردبيل است و بايد تلاش شود تا در زمان وعده داده شده به بهره برداري برسد.او ادامه داد: اين بانک از محل فاينانس داخلي هفت هزار و 500 ميليارد ريال براي اجراي راه آهن اردبيل اختصاص داده  ضمن اينکه در سفر اخير رييس جمهوري در دي ماه گذشته اعتبار افزايش يافته ناشي از تورم نيز اختصاص يافته و ئمشکلي در عمليات اجرايي طرح نخواهد بود.
*راه آهن اردبيل تا پايان دولت دوازدهم بهره‌برداري مي‌شود
محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي که روز دوشنبه گذشته براي عمليات ريل گذاري طرح راه آهن اردبيل - ميانه به شهر اردبيل سفر کرده بود نيز گفت: با توجه به تاکيد رييس جمهوري در باره بهره‌برداري سريع راه آهن اردبيل - ميانه اين طرح تا پايان دولت دوازدهم تکميل و افتتاح خواهد شد.وي افزود: از پيمانکاران و مجريان طرح خواسته‌ايم که زمان‌بندي را فشرده کرده و اگر هوا نيز مساعد باشد انشالله مردم استان اردبيل سوت قطار را تا پايان اين دولت خواهند شنيد.وي با بيان اينکه پروژه راه اهن اردبيل - ميانه در مجموع 60 درصد پيشرفت دارد، بيان کرد: اينکه مي‌خواهيم در اين زمان محدود 40 درصد باقي مانده کار را به سرانجام برسانيم در نوع خود رکورد محسوب مي‌شود.او با اشاره به اينکه عمليات اجرايي راه آهن اردبيل از سال 84 شروع شده است، گفت: حجم مهم و گسترده  کار از جمله تخصيص منابع مالي و نيز پيشرفت سريع عملياتي در دو سال گذشته و در دولت دوازدهم انجام گرفته و در سال 1400  شاهد به سرانجام رسيدن طرح خواهيم بود.وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه زحمات مهندسان و پيمانکاران در پروژه راه آهن اردبيل ستودني  است، گفت: با توجه به تامين مالي مناسب و انتخاب پيمانکار روسازي تا 20 روز آينده به زودي شاهد بهره‌برداري از اين پروژه در کمتر از يک سال خواهيم بود.
*ريل گذاري 90 کيلومتر از طرح ملي راه آهن ميانه ـ اردبيل
در نخستين مرحله از ريل گذاري پروژه راه اهن اردبيل - ميانه  90 کيلومتر از 173 کيلومتر مسير پروژه هدف گذاري شده و به گفته وزير راه و شهرسازي ريل گذاري از دو سمت شروع شده و در هر نقطع اي که عمليات زيرسازي به پايان برسد اقدام به نصب ريل خواهد شد.اکبر بهنامجو استاندار اردبيل  نيز با اشاره به تامين ريل‌هاي اين خط آهن از داخل و توسط شرکت ذوب آهن اصفهان بيان کرد: پيمانکار صلاحيت‌دار براي عمليات ريل گذاري انتخاب و با تجهيزات کامل در منطقه مستقر شده و امکانات و تجهيزات لازم نيز به محل اجراي پروژه انتقال داده شده است.وي  بيان کرد: مسوولان استان و شرکت شهرک‌هاي صنعتي کشور براي اتصال خط آهن اردبيل به شهرک صنعتي شماره 2 و منطقه ويژه اقتصادي اردبيل به توافق رسيده‌اند و بر اين اساس، طرح راه آهن در حدود 10 کيلومتر فاصله اين دو منطقه صنعتي با ايستگاه راه آهن اردبيل نيز به اجرا در مي آيد.وي اظهار داشت: اتصال شهرک صنعتي شماره 2 و منطقه ويژه اقتصادي اردبيل به خطوط ريلي کشور پيس از تکميل مرحله دوم مطالعات طرح انجام خواهد شد تا به اين طريق محصولات توليد شده در اين دو منطقه صنعتي از طريق خط ريلي به بازارهاي داخلي و خارجي منتقل شود.بهنامجو با پيش بيني پايان پروژه راه آهن اردبيل تا آخر دولت دوازدهم گفت: پيگيري ادامه اين خط ريلي کشور به سمت شمال استان نيز ادامه دارد و طرح مورد نظر در مرحله مطالعاتي قرار دارد.استاندار اردبيل گفت: با تزريق اعتبارات از سوي بانک ملي جهش و اميدواري بسيار بزرگي در تکميل راه آهن ايجاد شده است.وي افزود: با تزريق منابع مالي جديد از سوي بانک ملي اين طرح شتاب گرفته و در حال حاضر تمام پيمانکاران فعال شده و کارها به خوبي پيش مي رود.بهنامجو با بيان اينکه در ميادين بسيج و وحدت اردبيل تابلو روز شمار راه آهن نصب شده تا مردم از مراحل اجرايي طرح اطلاع کافي داشته باشند، بيان کرد: افتتاح اين طرح را در دهه فجر 99 به مردم نويد داده ايم و اميد است در موعد مقرر تحقق يابد.وي بيان کرد: دولت تدبير و اميد در تلاش است اين طرح را تا پايان سال 99 به بهره برداري برساند و به غير از اين تلاش مي شود راه آهن اردبيل تا منطقه مرزي مغان امتداد يافته و اين طرح نيز در مرحله مطالعات است.وي افزود: اتصال راه اهن اردبيل - مغان به خط ريلي جمهوري آذربايجان نيز مورد توافق مقام هاي 2 کشور قرار گرفته و جزو طرح هاي اجرايي در سال هاي آتي خواهد بود.
*بازپرداخت تسهيلات راه‌آهن اردبيل از سال 1400 شروع مي‌شود
‌داود شايقي ، رييس سازمان مديريت و برنامه ‌ريزي استان اردبيل هم درباره اعتبار تخصيصي راه آهن اردبيل - ميانه گفت: بازپرداخت تسهيلات پرداختي به راه آهن از سال 1400 شروع مي ‌شود و به مدت 7 سال دولت تعهد بازپرداخت اين تسهيلات را به بانک ملي داده است.وي افزود: از بدو ورود استاندار اردبيل به اين استان از جمله تعهداتي به جد پيگير آن بودند، پروژه راه آهن اردبيل است و به عنوان مطالبه اصلي مردم همواره مورد دقت و توجه بوده است.او بيان کرد: استاندار اردبيل بعد از بررسي و بازديد از بخش ‌هاي مختلف اين پروژه و هماهنگي با شرکت زيرساخت‌ ها و توسعه حمل و نقل پيگير تزريق اعتبار براي پروژه بودند تا اين پروژه در دولت دوازدهم به نتيجه نهايي برسد.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، مردم اردبيل که حساسيت ويزه اي به طرح راه آهن اردبيل دارند اميدوارند با جديت و تاکيد دولتمردان دولت دوازدهم بلاخره به سناريوي 14 ساله اين پروژه پايان داده شده و سوت قطار با حضور دکتر روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران در ايشتگاه پاياني ان در اردبيل شنيده شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها