عصر آذربایجان

گزارش خبر

زمانه کرونا و محرم متفاوت در ديار حسيني اردبيل

زمانه کرونا و محرم متفاوت در ديار حسيني اردبيل

1399/05/26

گروه گزارش:هر سال و از ديرباز در آستانه روز عرفه و سالروز شهادت مسلم ابن عقيل (ع) آيين‌هاي عزاداري سالار شهيدان در اردبيل رونق مي‌گرفت و اين شهر رنگ و بوي حسيني گرفته و به استقبال محرم مي‌رفت اما امسال در روزگار کرونايي حال و هواي اين منطقه جلوه ديگري يافته و شعور حسيني با چهره ديگري در آن خودنمايي مي‌کند.

گروه گزارش:هر سال و از ديرباز در آستانه روز عرفه و سالروز شهادت مسلم ابن عقيل (ع) آيين‌هاي عزاداري سالار شهيدان در اردبيل رونق مي‌گرفت و اين شهر رنگ و بوي حسيني گرفته و به استقبال محرم مي‌رفت اما امسال در روزگار کرونايي حال و هواي اين منطقه جلوه ديگري يافته و شعور حسيني با چهره ديگري در آن خودنمايي مي‌کند.
 اگر اوضاع همانند پارسال و سال‌هاي قبل بود هم‌اکنون شور ديگري در اردبيل حاکم بود آيين‌هاي هفته‌خواني و روضه‌خواني در منازل و مساجد برپا بود و هيات‌ها و گروه‌هاي عزاداري در محلات مختلف در استقبال دهه محرم و آيين‌هاي ويژه مشغول عزاداري بودند.
هر محله‌اي يا با مداحان سال پيش خود قرداد تمديد مي‌کرد و يا نوحه سرايان جديد را سبک و سنگين کرده و با انتخاب يکي از آنها تمرين گروه‌هاي سينه‌زني و زنجيرزني و نيز تعزيه‌خوان‌ها در مساجد و منازل مسکوني آغاز مي‌شد تا با آغاز رسمي عزاداري‌هاي دهه محرم و برگزاري آيين سنتي تشت‌گذاري همه چيز بر روال باشد.
مردم اردبيل مراسم عزاداري خود را از روز هشتم ذي‌الحجه که به نوشته کتب معتبر تاريخي فرستاده مخصوص اباعبدالله الحسين (ع) به کوفه يعني حضرت مسلم (ع) به شهادت رسيده آغاز مي‌کنند و اين مراسم در روز 26 ماه ذي‌الحجه به مراسمي موسوم به تشت‌گذاري پيوند مي‌خورد که در واقع آغاز رسمي عزاداري‌هاي حسيني در اين شهر است.
دوستداران و پيروان فرهنگ غني عاشورا در اين خطه که از هشتم ذي‌الحجه با برپايي مراسم شب شهادت حضرت مسلم بن عقيل (ع) به پيشواز ماتم حسيني رفته‌اند از عصر بيست و ششم اين ماه با برپايي مراسم سنتي تشت‌گذاري در مسجد حسينيه اوچدکان اين شهر عزاداري‌ها را بطور رسمي آغاز مي‌کنند.
از بيست و هفتم ماه ذي‌الحجه مراسم تشت‌گذاري در ساير مساجد و تکاياي شهر بويژه در مسجد جامع و مسجد اعظم برگزار مي‌شود.
مسجد جامع اردبيل که در منطقه راسته اصلي مجموعه بازار تاريخي اردبيل قرار دارد اصلي‌ترين مکان مراسم تشت‌گذاري اين شهر به شمار مي‌آيد و دوستداران خاندان نبوي اغلب پيگير برگزاري آن هستند ولي در عين حال مراسم تشت‌گذاري ساير محله‌ها و مساجد اردبيل نيز داراي علاقه‌مندان و دلسوختگان اهل بيت (ع) و شهيدان واقعه بي‌نظير قيام عاشورا است.
ويروس مرگبار کرونا اما امسال همه چيز را به هم زد و حسينيان اردبيل را در حسرت برگزاري پرشور آيين‌هاي عزاداري قرار داد، عزاداري در سالروز شهادت حضرت مسلم ابن عقيل (ع)  امسال توسط عزاداران محله دروازه که تلاش شد تا با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي برگزار شود با ازدحام جمعيت مواجه شده و نشان داد که کنترل اوضاع در صورت فقدان تصميم مناسب و قاطع سخت خواهد بود.
سخنراني مقام معظم رهبري بمناسبت عيد قربان و تاکيد بر رعايت توصيه‌هاي ستاد ملي مديريت کرونا در ايام محرم توسط عزاداران باعث شد تا تکليف براي همه مشخص شود.
بدنبال اين سخنراني و با توجه به ضرورت حفظ سلامت عمومي، عزاداران و عاشقان اباعبدالله الحسين (ع) در مناطق مختلف استان بويژه شهر اردبيل با انتشار بيانيه‌ها و اطلاعيه‌هايي اعلام کردند که آيين‌هاي مربوط به استقبال از محرم از جمله هفته‌خواني و مجالس روضه‌خواني را در منازل مسکوني و مساجد برگزار نخواهند کرد.
همچنين مسوولان سياسي و بهداشتي استان اردبيل اعلام کرده‌اند که با توجه به ازدحام جمعيت در آيين‌هاي تشت‌گذاري ، امسال اين آيين برگزار نخواهد شد.
 مسعود امامي يگانه ، فرماندار اردبيل گفت: حفظ جان آحاد جامعه امري واجب بوده و بر طبق آموزه‌هاي ديني ، سيره ائمه و همچنين منويات مقام معظم رهبري مبني بر عمل به تصميمات ستاد ملي مديريت بيماري کرونا، مطابق تصميم اين ستاد و به منظور صيانت از سلامتي مردم  برگزاري آئين تشت‌گذاري در محرم امسال ممنوع مي‌باشد.
وي با تمجيد از همکاري بزرگان محلات و دستجات عزاداري در تحقق بخشيدن به تصميمات ستاد ملي مبارزه با کرونا  بيان کرد: آيين تشت‌گذاري در محلات مختلف شهرستان برگزار نخواهد شد.
در اين حال سرپرست دانشگاه علوم پزشکي اردبيل نيز اعلام کرد که با توجه به وضعيت قرمز استان امکان برگزاري آيين‌هاي محرم همانند سال هاي گذشته امکان‌پذير نيست.
دکتر شهرام حبيب‌زاده بيان کرد: با اينکه تلاش داريم تا وضعيت را  در استان تا  10 روز آينده به نقطه پايدار رسانده و از وضعيت قرمز خارج شويم ولي آيين‌هاي عزاداري در استان مي‌بايست همچنان با دقت زياد و با رعايت دقيق پروتکل‌هاي بهداشتي برگزار شود.
وي اضافه کرد: هدف اين است که آيين‌هاي سوگواري محرم با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و رعايت فاصله اجتماعي بصورت نمادين برگزار شود چون حفظ سلامت مردم در اولويت است.
به گفته وي ، مراسم سينه‌زني و زنجيرزني تنها در هواي باز مقدور است و مرثيه‌سرايي در فضاي بسته نيز با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و حفظ فاصله اجتماعي به صورت محدود ممکن خواهد بود.
وي همچنين بيان کرد: پخش نذورات و چاي و خرما هم در مساجد در محرم امسال ممنوع است.
حبيب‌زاده اظهارداشت: عزاداران قبل از ورود به مسجد بايد ماسک داشته باشند و حسن اجراي اين پروتکل‌ها نيز بر عهده هيات امناي مساجد و تحت نظارت سازمان تبليغات اسلامي خواهد بود.
بهروز ندايي ، معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استاندار اردبيل نيز تاکيد کرد که آيين تشت‌گذاري در مناطق قرمز کرونايي برگزار نخواهد شد و ديگر آيين‌هاي محرم نيز با محدوديت کامل برگزار خواهد شد.
وي با قدرداني از تلاش تمام نهادها و افرادي که در مقابله با اين بيماري تلاش مي‌کنند، اظهارداشت: براي مقابله بهتر و قطع زنجيره انتقال نياز است مردم توصيه‌هاي بهداشتي رعايت و از حضور در تجمعات خودداري کنند.
در اين حال  گزارش‌ها حاکيست که هيات‌هاي عزاداري و گروه‌هاي مختلف مردمي امسال در تلاش هستند تا شعور حسيني خود را به گونه ديگر به تماشا گذاشته و با راه‌اندازي پويش‌هاي ويژه اقدام به نذر وسايل بهداشتي و نيز تامين مايحتاج مورد نياز محرومان کنند.
هم‌اکنون پويش نذر ماسک و مواد ضد عفوني در بين گروه‌هاي مردمي در ايام محرم در حال شکل‌گيري است و در روزهاتي اخير بويژه عيد غدير خم  مناطق مختلف استان اردبيل شاهد پخش ماسک نذري در بين شهروندان بود.
ارائه  کمک‌هاي مومنانه نيز در استان در حال گسترش است و نهادهاي امدادرسان و نيز خيران اقدام به توزيع گسترده بسته‌هاي غذايي و بهداشتي در بين خانواده‌هاي محروم در مناطق استان اردبيل مي کنند.
اين روند با نزديکي به ايام عزاداري اباعبدالله الحسين رونق گرفته و استان حسيني اردبيل شاهد محرم با جلوه‌هاي خاص و ويژه خواهد بود.
استان اردبيل در شيوع ويروس کرونا همچنان در وضعيت قرمز قرار دارد و هم‌اکنون 347 بيمار مبتلا به کوويد.19 در مراکز درماني اين استان تحت مداوا هستند.
به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان اردبيل از اين تعداد، 69 نفر بيمار بدحال در بخش مراقبت‌هاي ويژه مراکز درماني استان تحت مداوا قرار دارند.
دکتر شهرام حبيب‎زاده با اشاره به بستري شدن 45 بيمار مبتلا به کرونا در مراکز درماني استان اردبيل طي 24 ساعت گذشته افزود: از اين تعداد بيمار مبتلاي جديد 27 نفر در شهرستان اردبيل پنج نفر در پارس‌آباد، چهار نفر در مشگين‌شهر چهار نفر در گرمي و پنج نفر در خلخال طي شبانه‌روز گذشته پذيرش و بستري شده‌اند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان اردبيل از عموم اهالي و مسافران اين استان خواست تا با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و فاصله گذاري اجتماعي جان خود را از خطر ابتلا به کرونا محافظت کنند.
وي با اشاره به کاهش نسبي تعداد مراجعان به مراکز درماني استان اردبيل با علائم ابتلاي به کرونا اظهار کرد: بيش از 70 درصد از مبتلايان کروناي بستري در مراکز درماني استان با تنفس مصنوعي زنده مانده‌اند.
دکتر حبيب‌زاده، روند کاهشي مراجعان به مراکز درماني استان با علائم کرونا را ناشي از رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي از هفته پيش توسط مردم عنوان کرد و گفت: برغم کاهش جزيي بستري بيماران کرونا در مراکز درماني استان اردبيل، وضعيت اين استان همچنان قرمز بوده و رعايت پروتکل‌ها و الزامات بهداشتي بايد با شدت ادامه يابد.
وي تلاش و زحمات کارکنان امور پزشکي، پرستاري و حتي نيروهاي خدماتي و اداري بخش‌هاي کروناي مراکز درماني استان اردبيل را ايثارگرانه خواند و اضافه کرد: تداوم وضعيت قرمز کرونا باعث فرسودگي و خستگي مفرط آنها شده و موجب اختلال در خدمات‌رساني به مردم خواهد شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان اردبيل از عموم اهالي اين استان خواست تا با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، استفاده از ماسک، پرهيز از ازدحام غيرضروري، شستن دست‌ها و فاصله‌گذاري اجتماعي، به خروج استان از وضعيت قرمز کرونا در هفته‌هاي آتي کمک کرده و متوليان امر را در ثبات نسبي کنترل و پيشگيري از شيوع کرونا ياري کنند.
وي به اهالي استان اردبيل هشدار داد که وضعيت کرونا در اين استان همچنان قرمز است و عبور از فاز دوم اپيدمي کرونا بدون رعايت کامل پروتکل‌هاي بهداشتي و همکاري مردم ميسر نيست.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، استان اردبيل که طي سه هفته گذشته بالاترين ميزان ابتلا و مرگ و مير ناشي از ويروس کرونا در پنج ماه گذشته را تجربه کرده، از هفته گذشته در رديف استان‌هاي با وضعيت قرمز قرار گرفته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها