عصر آذربایجان

گزارش خبر

ازدواج حلقه وصل دنيا به آخرت در کانون توجه دولت

ازدواج حلقه وصل دنيا به آخرت در کانون توجه دولت

1402/04/04

گروه اجتماعي: موضوع تشکيل خانواده و ازدواج جوانان يکي از تاکيدات دين مبين اسلام و قرآن بوده و از اولويت هاي دولت سيزدهم است طوري که از همان ابتداي روي کار آمدن دولت مردمي آيت الله رييسي مورد توجه جدي دولتمردان قرار گرفته است چون نه فقط سلامت جامعه بلکه خير دنيا و آخرت را نيز به دنبال دارد. ازدواج موجب ايجاد انگيزه در کار و تلاش که در توسعه جامعه و اقتصاد نقش عمده اي را ايفا مي_کند از طرف ديگر کامل کننده دين است بر اين اساس با روي کار آمدن دولت سيزدهم اهتمام جدي در رفع موانع پيش‌روي جوانان وجود داشته به طوري که خبرهاي خوب دولت در اين بخش براي زوج‌هاي جوان اميدبخش بوده است.

گروه  اجتماعي: موضوع تشکيل خانواده و ازدواج جوانان يکي از تاکيدات دين مبين اسلام و قرآن بوده و از اولويت هاي دولت سيزدهم است طوري که از همان ابتداي روي کار آمدن دولت مردمي آيت الله رييسي مورد توجه جدي دولتمردان قرار گرفته است چون نه فقط سلامت جامعه بلکه خير دنيا و آخرت را نيز به دنبال دارد. ازدواج موجب ايجاد انگيزه در کار و تلاش که در توسعه جامعه و اقتصاد نقش عمده اي را ايفا مي_کند از طرف ديگر کامل کننده دين است بر اين اساس با روي کار آمدن دولت سيزدهم اهتمام جدي در رفع موانع پيش‌روي جوانان وجود داشته به طوري که خبرهاي خوب دولت در اين بخش براي زوج‌هاي جوان اميدبخش بوده است.
دولت سيزدهم به عنوان کارگزار نظام اسلامي خود را موظف به حمايت از ازدواج دانسته و تسريع در پرداخت تسهيلات بانکي براي ازدواج و افزايش قابل توجه مبالغ پرداختي تسهيلات ازدواج از جمله اقداماتي است که در دولت مردمي انجام گرفته و بانک‌ها نيز موظف شده‌اند در بخش اخذ ضمانت‌ها حداکثر همکاري را با جوان‌ها داشته باشند.
براساس آمارهاي دريافتي از سازمان ثبت احوال کشور از ابتداي سال تا پايان ارديبهشت ‌ماه سال جاري 79 هزار و 260 فقره ازدواج در سراسر کشور ثبت شده است که از اين تعداد سه هزار و 758 فقره مربوط به آذربايجان شرقي است.
توجه به ازدواج به خصوص ازدواج آسان مي تواند تشکيل زندگي مشترک را تسهيل کند، دوري از تجملات و توجه نکردن به ماديات به عنوان اولويت هاي اول مي تواند جرات ازدواج به جوانان را تقويت کند.
"ازدواج کنيد خداوند چاره ساز است"
نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز خطاب به جواناني که در سن ازدواج قرار دارند گفت: به جواناني که ازدواج نکرده اند توصيه مي کنم اقدام کنند زيرا ازدواج تمام زشتي و پستي ها را از بين مي برد و جلوي بسياري از انحرافات را مي گيرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد علي آل هاشم اظهار کرد: جوانان در مواجهه به سئوال اينکه چرا ازدواج نمي کنيد اعلام مي کنند که مشکل مسکن دارند، اشتغال دارند و مشکل معيشتي دارند اما مطمئن باشند که با ازدواج بسياري از اين مشکل ها برطرف مي شود و اين را خداوند در قرآن وعده داده است.وي همچنين توجه مضاعف و مرور بيانات رهبر معظم در مورد ازدواج را راهگشا و گره گشاي مشکلات موجود اعلام و اظهار کرد: اگر به بيانات ايشان توجه و عمل شود بسياري از جوانان طعم شيرين ازدواج را خواهند کشيد.حجت الاسلام آل هاشم به ديدار رهبر معظم انقلاب با دانشجويان و فرمايشات ايشان اشاره کرد و گفت: در اين ديدار رهبر معظم انقلاب به والدين تذکر دادند و از آنها تقاضا و خواهش کردند که ازدواج جوانان را آسان بگيرند.
وي ادامه داد: مشکلات است مسکن و اشتغال از جمله مهم ترين مشکلات جوانان است اما قرآن مژده داده و خداوند وعده داده است که "ازدواج کنيد و خداوند چاره ساز است".
افزايش مبلغ وام ازدواج و کاهش موانع دريافت وام
دبير کميسيون هماهنگي بانک هاي آذربايجان شرقي با اشاره به پرداخت 14 هزار ميليارد ريال تسهيلات ازدواج در سال جاري، گفت: تا 25 خردادماه جاري 31 هزار و 377 نفر براي دريافت وام ازدواج در استان ثبت نام کرده اند که از اين تعداد 7 هزار و 715 نفر موفق به دريافت تسهيلات شده اند.عادل غلامي افزود: در سال گذشته 66 هزار و 11 نفر براي دريافت تهسيلات ازدواج ثبت نام کرده بودند که از اين تعداد 54 هزار و 830 نفر معادل 83 درصد ثبت نام کنندگان موفق به دريافت وام شدند.وي با بيان اينکه رتبه استان از نظر تعداد وام و رقم پرداخت شده ششم کشوري است، ادامه داد: سال گذشته 66 هزار ميليارد ريال توسط بانک هاي استان براي متقاضيان دريافت وام ازدواج پرداخت شده است.غلامي با اشاره به مشارکت 24 بانک خصوصي و دولتي در استان، گفت: ميزان پرداخت تسهيلات ازدواج در بانک ملي با 17 هزار ميليارد ريال، بانک ملت با 12 هزار ميليارد ريال، تجارت 9 هزار ميليارد ريال، صادرات 6 هزار ميليارد ريال، سپه پنج هزار و 500 ميليارد ريال و کشاورزي سه هزار و 200 ميليارد ريال بوده است.وي ادامه داد: بيشترين ميزان پرداخت تسهيلات ازدواج توسط بانک هاي خصوصي در استان به ترتيب مربوط به بانک هاي سامان، پارسيان، شهر، سينا، آينده و اقتصاد نوين مي باشد.دبير کميسيون هماهنگي بانک هاي آذربايجان شرقي گفت: فعاليت بانک هاي استان در سال 1400 نسبت به سال 1399 از لحاظ تعداد پرداختي 16 درصد و در سال گذشته نسبت به سال 1400 نيز 15 درصد رشد داشته است.
وام ازدواج در سال گذشته 55 درصد نسبت به سال 1400 افزايش يافته است
وي با اشاره به افزايش ميزان مبالغ اعطايي تسهيلات ازدواج نيز گفت: در سال 1400 نسبت به سال 1399 از لحاظ رشد مبلغ 97 درصد افزايش يافته و در سال گذشته نيز 55 درصد نسبت به سال 1400 افزايش يافته است.
غلامي با اشاره به اينکه مدت زمان بازپرداخت آنها 120 ماه است، افزود: در سال جاري ميزان وام ازدواج پرداختي براي اشخاص عادي 180 ميليون تومان و براي زوج هاي زير 25 سال و زوجه هاي زير 23 سال 220 ميليون تومان است.
وي ادامه داد: براي خانواده ايثارگران رقم وام ازدواج 2 برابر در نظر گرفته شده است و اين افراد مي توانند 360 ميليون تومان و براي سنين پايين 25 و 23 سال نيز 440 ميليون تومان وام دريافت کنند.فعاليت 21 سمن آذربايجان شرقي در حوزه ازدواج معاون فرهنگي و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي نيز در اين خصوص با بيان اينکه تسهيل ازدواج يکي از قوانين جواني جمعيت است، گفت: مشکلات زيادي در ارتباط با موضوع ازدواج در جامعه وجود دارد که بايد آسيب شناسي شوند و در اين ارتباط بايد از ظرفيت سمن ها استفاده شود.
امير تقي زاده با اشاره به اينکه 21 سازمان مردم نهاد در حوزه ازدواج در استان فعال هستند، افزود: فرهنگ سازي و پايداري ازدواج از مهم ترين وظايف اين سمن ها بوده و اداره کل ورزش با در نظر گرفتن تمامي جوانب، نسبت به صدور مجوز تخصصي براي اين سمن ها اقدام مي کند.وي با بيان شرايط ازدواج و ممنوعيت ثبت ازدواج براي پسران زير 15 سال و دختران زير 13 اظهار کرد: رسيدن به بلوغ فکري، عاطفي و جنسي و البته شرايط فرهنگي براي ازدواج مهم است اگر نباشند به طور قطع به طلاق و اختلافات منجر مي شود.
وي اضافه کرد: بايد سطح آگاهي مردم را بالا ببريم و کار فرهنگي در زمينه ازدواج انجام دهيم و همه دستگاه ها و متوليان امر بايد پاي کار بيايند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،معاون فرهنگي و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي به دلايل اصلي طلاق در جامعه نيز اشاره کرد و گفت: در تحقيقي که در 2 نهاد حمايتي و از زنان مطلقه صورت گرفته اعتياد، بيکاري، خيانت و عدم تفاهم از بيشترين دلايل اين واقعه اجتماعي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها