عصر آذربایجان

گزارش خبر

ميل خويين، برج راهنماي مسافران زنجان در قرون ميانه ايران

سيري در استان ها//

1399/04/08

گروه سيري در استان ها: ميل خويين از آثار تاريخي زنجان در روستاي خويين است که معماري منحصربه فردي داشته و آن را به دوره سلجوقيان نسبت داده‌اند.

گروه سيري در استان ها:  ميل خويين از آثار تاريخي زنجان در روستاي خويين است که معماري منحصربه فردي داشته و آن را به دوره سلجوقيان نسبت داده‌اند.
در تاريخ گذشته ايران، ميل يا برج  به ساختمان يا مکاني بلند مي‌گويند که معمولا جهت استفاده ديده‌باني، نگهباني و...کاربرد داشته است. خويين يکي از آثار تاريخي روستاي خويين در شهرستان ايجرود استان زنجان است. اين برج تاريخي در 60کيلومتري جاده زنجان-بيجار قرار گرفته است. ميل خويين که شباهت زيادي به برج‌هاي ديده‌باني در گذشته تاريخي ايران دارد، بر فراز ارتفاعات ضلع غربي روستاي خويين قرار گرفته است. نام برج از نام روستا گرفته شده و اهالي روستا آن را گنبذ يا گنبد نيز مي‌گويند. روستاي خويين در سال‌هاي اخير به دليل برخورداري از جاذبه‌هاي تاريخي طبيعي به‌عنوان روستاي نمونه گردشگري شناخته شده است.
بناي برج ميل خويين در سال‌هاي اخير توسط برخي از مردم و اهالي روستا، مرمت و داخل آن گچ‌کاري و بيرون آن سيمان‌کاري شده است. در حال حاضر بنا مشکل خاصي از نظر ايستايي و استحکام، نداشته و فقط در قسمت انتهاي بدنه خوردگي حاصل از عوامل جوي (برف و باران) مشاهده شده که مرمت آن ضروري است. طبق اظهارات معتمدين محل، تعداد سه بناي مشابه اين بنا در ارتفاعات منطقه وجود داشته که در اثر عوامل طبيعي و غيرطبيعي تخريب شده‌اند.
قدمت بناي برج ميل به‌طور دقيق مشخص نشده و مدرکي دال بر اينکه بنا به کدام دوره تاريخي مي‌رسد در دست نيست. اما توجه به معماري بنا و سبک و سياق آن، موقعيت جغرافيايي و مقايسه آن با بناهاي مشابه به‌خصوص بناي مقبره قيدار نبي در خدابنده، زمان ساخت بنا را بين قرون 5 تا 7 هجري قرار مي‌دهد.
 بر اين اساس مي‌توان گفت به احتمال بسيار برج ميل خويين، برجي تاريخي است که متعلق به عصر سلجوقيان است. اين بناي تاريخي که از سنگ، آجر، ساروج و خاک رس ساخته شده است به‌عنوان دکل ديده‌باني مورد استفاده قرار گرفته و داراي دو سقف است که سقف داخلي آن با سنگ ساخته شده و در نوع خود بي‌نظير است. گفته شده 4نمونه‌ از ميل خويين در چهار جهت روستا وجود داشته که امروز فقط يکي از آن‌ها باقي مانده است.وجود گورستان متروکه در اطراف بنا که وسعتي بيشتر از 4 هکتار را به خود اختصاص داده، همچنين نزديکي و چگونگي ارتباط بنا با آثار تاريخي روستا و موقعيت بنا از ديگر خصوصيات اين اثر تاريخي است که سبب شده توجه کارشناسان را بيشتر به خود جلب کرده و تحقيقات بيشتري در آن انجام شود. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از کجارو،برخي کارشناسان براين عقيده‌اند که برج ميل خويين به احتمال بسيار در گذشته مزين به تزيينات و کتيبه بوده، اما به دليل تعميرات غيرکارشناسانه شواهد و مدارک مزبور از بين رفته و در زير لايه‌هاي سيمان و گچ مخفي شده است. برج ميل خويين در شانزدهم آبان ماه 1379 با شماره ثبت 2878 به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران ثبت شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها