عصر آذربایجان

گزارش خبر

مسئولان جهاد کشاورزي همچنان در خواب زمستاني

استفاده بي‌رويه کشاورزان از کودهاي شيميايي//

1399/05/19

گروه گزارش: در شرايطي که زندگي و سلامت افراد جامعه از هر سو تهديد مي‌شود، باقي ماندن سم، کود و عوارض بعدي از آن‌ها در محصولات کشاورزي به يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي اين روز‌هاي مردم تبديل شده است.

گروه گزارش: در شرايطي که زندگي و سلامت افراد جامعه از هر سو تهديد مي‌شود، باقي ماندن سم، کود و عوارض بعدي از آن‌ها در محصولات کشاورزي به يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي اين روز‌هاي مردم تبديل شده است.
 دغدغه‌اي که در سال‌هاي اخير بيش از پيش ذهن مردم را به خود درگير کرده است باقي ماندن سم و کود در برخي از محصولات کشاورزي و در نهايت احساس مزه و بوي سم در اين توليدات است که کشاورزان بر اساس تجربه براي پيش‌رس کردن محصولات و همچنين افزايش ميزان توليد از انواع اين نهاده‌ها استفاده مي‌کنند.
استفاده بي‌رويه و غيرکارشناسي از کود‌هاي شيميايي و آفت‌کش‌ها در حالي صورت مي‌گيرد که اثرات باقي مانده از آن‌ها مي‌تواند سبب بروز بيماري‌هاي متعدد شده و به عنوان يک تهديد براي سلامت جامعه بشري باشد با اين حال کشاورزان دسترسي براي استفاده از کود‌هاي موثر و دوستدار محيط زيست که موجب توليدات محصولات سالم و ارگانيک که عاري از هر گونه آلودگي باشد، را نيز ندارند.
اين در حالي است که اگر حلقه‌هايي همچون جهاد کشاورزي، دانشگاه علوم پزشکي، استاندارد و‌ ساير نهاد‌هاي مربوطه همکاري لازم را داشته باشند و محصولات کشاورزي توليدي در استان را همواره مورد رصد قرار دهند مي‌توانند گام‌هاي بسيار موثري در راستاي بهبود وضعيت توليد از لحاظ عدم باقي‌مانده سم و کود در محصولات داشته باشند اما اين حلقه‌ها همچنان مفقود بوده و اقدامي کار ساز در اين ارتباط انجام نمي‌گيرد.
حال چرا تا حال حاضر سنجش آلودگي محصولات کشاورزي از لحاظ باقي‌مانده  سم و کود در استان انجام نگرفته است؟ آيا استان زنجان آزمايشگاه و تجهيزات لازم جهت بررسي سلامت محصولات کشاورزي استان را دارد؟ آيا جهاد کشاورزي براي توليد سالم محصولات کشاورزي در سال جاري برنامه خاصي در نظر گرفته است؟
بهروز فرخي، رئيس گروه محيط زيست و سلامت غذاي سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان اظهار داشت: در دبيرخانه سلامت و امنيت غذايي استان طرح ارتقا سه محصول کشاورزي طبق مصوب جلسه شوراي عالي سلامت امنيت غذايي و فعال‌کننده‌هاي تهديد کننده محيط زيست شروع شده است.وي افزود: موضوعي که بيش‌تر مورد بررسي قرار مي‌گيرد شامل مديريت آلايندگي آب، آبياري محصولات کشاورزي، مديريت مصرف سموم، کود‌هاي شيميايي، آلودگي خاک، مديريت پسماند و آلودگي خاک است.اين مسئول تصريح کرد: در حال حاضر براي سه محصول سيب، سيب‌زميني و پياز در حال تدوين برنامه اجرايي هستيم و قرار است اين سه محصول به شکل کاملا سالم توليد شود و جهاد کشاورزي با همکاري معاونت امور اجتماعي دانشگاه علوم‌پزشکي و اعضاي کارگروه سلامت و امنيت غذايي موضوع را پيگيري مي‌کند.رئيس گروه محيط زيست و سلامت غذاي سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان با بيان اين‌که نقاط جغرافيايي مورد کشت سه محصول مذکور در سطح استان شناسايي شده گفت: نمونه‌برداري‌هاي مختلفي انجام خواهد گرفت تا اگر آلودگي وجود داشته باشد محصول امحا شود.
اين مسئول خاطرنشان کرد: در سطح استان 7 هزار و 881 هکتار باغ سيب وجود دارد که 112 هزار‌ و 925 تن سالانه توليد دارد، سطح زير کشت پياز نيز يک هزار‌ و 767 هکتار است که ميزان برداشت محصول آن  ‌160 هزار و 590 تن است علاوه بر اين محصول سيب‌زميني نيز با سطح زير کشت يک هزار‌ و 216 سالانه موجب توليد 266 هزار تن محصول در استان مي‌شود.
فرخي با بيان اين‌که سطح زير کشت اين سه محصول، ميزان توليد و نقاط جغرافيايي کشت کاملا مشخص است عنوان کرد: با همکاري کلينيک‌هاي گياه‌پزشکي، صنف فروشندگان سموم و 200 کارشناس ناظر ترويجي اقدامات لازم انجام مي‌شود و نمونه‌برداري متفاوت در اواخر فصل رشد انجام مي‌گيرد.
وي تاکيد کرد: اگر ميزان آلايندگي سموم و کود در محصول توليدي بالا باشد، تست آب، خاک و محصول نيز مشخص کننده آلودگي باشد و از حد استاندارد‌ها تجاوز کند محصول امحا مي‌شود، زيرا هدف اين است تا محصول کاملا سالم در بازار عرضه شود.برنامه سالم سازي محصولات غذايي بدون سم و کود تا حال حاضر در استان زنجان انجام نگرفته است و ورود غلظت‌هاي بالايي از سم و کود به جيره غذايي افراد جامعه در طول اين ساليان اصلا دور از انتظار نيست زيرا ساليانه بيش از 2 ميليون تن انواع محصولات کشاورزي در استان توليد مي‌شود که استفاده از سم و کود براي بهره‌وري بيش‌تر جز جدائي ناپذير در توليد اين حجم از محصولات است که حتي آلوده بودن يا نبودن آن به باقي مانده سم و کود نيز مشخص نيست.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، با اين حال نظارت حلقه مفقوده در مراحل کاشت تا برداشت محصولات کشاورزي است و اين امر آنچنان که بايد مورد توجه نبوده است و کشاورزان بر اساس تجربه‌اي که دارند اقدام به استفاده از سم و کود در توليد محصول مي‌کنند بدون اين‌که هيچ کارشناسي بر اين موضوع شکل گرفته باشد در حالي که سازمان جهاد کشاورزي استان مي‌تواند با استفاده از ظرفيت عظيمي از فارغ‌التحصيلان بي‌کار دانشگاهي در جهت نظارت بر مراحل کاشت تا برداشت استفاده نمايد که علاوه بر ايجاد شغل بر اين قشر توليد محصول سالم را نيز در پي خواهد داشت، با اين وجود طبق اعلام جهاد کشاورزي استان زنجان در سال جاري قدم‌هايي در اين ارتباط در استان برداشته خواهد شد که اميدواريم سالم‌سازي محصولات کشاورزي تنها مختص چند محصول خاص نشود و همه توليدات استان را در بر‌گيرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها