عصر آذربایجان

گزارش خبر

راه آهن تبريز- ميانه 22سال درايستگاه انتظار

راه آهن تبريز- ميانه 22سال درايستگاه انتظار

1401/09/28

گروه گزارش: تبريز- راه آهن تبريز- ميانه که قرار بود مسير 12 ساعته تبريز تا تهران را به 7ساعت کاهش دهد، بعداز 22 سال در ايستگاه انتظار قرار دارد و خبري از تکميل آن نيست.

 محمدرضا علي اشرفي

گروه گزارش: تبريز- راه آهن تبريز- ميانه که قرار بود مسير 12 ساعته تبريز تا تهران را به 7ساعت کاهش دهد، بعداز 22 سال در ايستگاه انتظار قرار دارد و خبري از تکميل آن نيست.
وقتي سال 1379 وزير راه دولت وقت درحال کلنگ زني مهمترين پروژه ريلي شمال غرب از ميانه به تبريز بود کمتر کسي فکر مي‌کرد قرار است اين پروژه چند رئيس جمهور و چند دولت مختلف به خود ببيند و سرانجام هم تکميل نشود.
آن سال‌ها بسياري از تبريزي‌هاي شاغل در تهران و بسياري از دانشجويان از کلنگ زني اين پروژه خوشحال بودند چراکه به گمان خود و به گفته مسئولان وقت قرار بود اين پروژه نهايت بعداز چند سال افتتاح شده و مسير خسته کننده و 12 ساعته تهران تا تبريز با قطار در 7 ساعت طي شود و حالا بعداز گذشت 22 سال همچنان خبري از افتتاح و تکميل پروژه نيست.
البته شايد انتظارها فقط براي شهروندان و مردم منطقه خلاصه نمي‌شد چراکه 8 وزير راه و 4 رئيس جمهوري که درخصوص اين پروژه وعده داده بودند نيز شايد هرگز نمي‌دانستند اين پروژه به عمر کاري آنها قد نمي‌دهد. روزها و ماه‌ها و سال‌ها سپري شد و نه قطاري از ميانه به تبريز رسيد و نه مسير تهران تا تبريز ? ساعت کوتاه‌تر شد.
البته تنها مزيت اين پروژه کوتاهي مسير تهران به تبريز نبود و بلکه افتتاح ابر پروژه ريلي ميانه- بستان آباد- تبريز مي‌توانست انقلاب اقتصادي در حمل و نقل ريلي کشورمان با توجه به شرايط جغرافيايي و هم مرزي با کشورهاي خارجي از جمله ترکيه، عراق، جمهوري آذربايجان و ارمنستان ايجاد کند.
باتوجه به موقعيت شاهراهي آذربايجان شرقي به جهت ارتباط ايران با اروپا اين پروژه مي‌توانست زمينه ساز رشد اقتصادي شود، اين پروژه قادر بود جهش قابل توجهي در جابجايي کالا در داخل کشور و همچنين محموله‌هاي خارجي و رونق صادرات ريلي ايجاد کند، موضوعي که سالهاست مورد غفلت تاريخي قرار گرفته است.
با همه اين اوصاف متأسفانه پروژه راه‌آهن تبريز- بستان آباد- ميانه به قديمي‌ترين پروژه نيمه تمام حمل و نقل ريلي کشور تبديل شده که قطار آن در 22 سال گذشته تجربه وعده‌هاي دولت‌هاي مختلف براي تکميل آن را پشت سر گذاشته است و همچنان در ايستگاه انتظار سوت مي‌کشد.
افتتاح نمايشي پروژه توسط رئيس جمهور دولت تدبير و اميد
4 آذرماه سال 1398 بود که رئيس جمهور دولت گذشته در سفر به تبريز پروژه راه‌آهن ميانه- تبريز را تا ايستگاه بستان‌آباد افتتاح کرد. افتتاحي که نتيجه‌اي نداشت و نمي‌شد قطارها در مسير تردد کنند چراکه محور ريلي بن بست بود.
احمد عليرضا بيگي نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر گفت: افتتاح نمايشي پروژه توسط رئيس جمهور دولت تدبير و اميد در سال 98 دردي از اين پروژه دوا نکرد.
وي با بيان اينکه آقاي روحاني اداي افتتاح پروژه ناقص و تکميل نشده را درآورد، ادامه داد: پروژه ريلي ميانه- بستان آباد- تبريز يک محور مهم ترانزيتي است که به صورت دوخطه ساخته مي‌شود و افتتاح يک ايستگاه در بين مسير درحاليکه پروژه به صورت کامل تمام نشده است فايده‌اي ندارد.
اعتبار پروژه راه آهن تبريز- ميانه صرف پرداخت افزايش حقوق کارمندان شد
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه اعتبار پروژه راه آهن تبريز- ميانه صرف پرداخت افزايش حقوق کارمندان شد، افزود: منابع مالي براي پروژه در سال جاري و سال آينده وجود ندارد و پروژه در بلاتکليفي است.
بيگي با اشاره به اينکه پروژه به جهت مسائل مالي در تنگنا است، گفت: دولت بايد توجه جدي به اين پروژه نيمه تمام و مهم داشته باشد.
فعلاً به اين زودي‌ها منتظر افتتاح پروژه نباشيد
وي در خصوص زمان افتتاح پروژه راه آهن تبريز ميانه افزود: فعلاً به اين زودي ها منتظر افتتاح پروژه نباشيد. سال آينده نيز اعتبار خاصي به اين پروژه تخصيص نخواهد يافت. حتي هزينه نگهداشت پروژه نيز تأمين نشده است.
نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر ابراز داشت: تخصيص‌ها به پروژه‌هاي عمراني در کشور حداقلي است، پول دولت بيشتر صرف پرداخت حقوق‌ها مي‌شود و با اين وضعيت مشکلات جدي در زيرساخت‌هاي کشور ايجاد خواهد شد.
ابر پروژه آذربايجان در بن بست!
پروژه ريلي ميانه- بستان آباد- تبريز به صورت دوخطه ساخته مي‌شود و اکنون آنچه فعلاً قرار است افتتاح شود يک قطعه از آن از بستان آباد تا ايستگاه خاوران در حوالي تبريز است. با افتتاح اين قطعه، قطارهاي ترانزيتي نمي‌توانند از اين محور استفاده کنند زيرا به ايستگاه موجود تبريز وصل نشده و امکان ادامه حرکت ندارد يعني اين مسير بن بست است.
کارشناسان امر مي‌گويند اجراي بخش باقيمانده از ايستگاه خاوران تا ايستگاه موجود تبريز جزو برنامه‌هاي آتي است که دست کم پنج سال طول خواهد کشيد.
به اعتقاد کارشناسان، افتتاح قطعه ذکر شده، براي مردم تبريز هم چندان مفيد نيست زيرا بايد فاصله شهر تا ايستگاه خاوران در حومه شهر را با وسيله ديگري طي کنند بعد با قطار به مقصد خود بروند.
اگر اين طرح اکنون تا ايستگاه موجود تبريز تکميل و آماده شده بود براي بهبود مسير ترانزيتي شرقي غربي از مرز سرخس به مرز رازي مفيد و مؤثر بود ضمن اينکه در شرايط کنوني به علت جنگ روسيه و اوکراين، حمل بارهاي چين به اروپا (سالانه حدود ?? ميليون تن) با عبور از روسيه خيلي محدود شده و فرصت خوبي بود که بخشي از اين بار انبوه به مسير عبوري از ايران جذب مي‌شد.
5.000 ميليارد ريال براي تکميل پروژه نياز است
نايب رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: 5.000 ميليارد ريال براي تکميل اين پروژه نياز است تا هم بدهي پيمانکاران پرداخت و هم براي اجراي پروژه هزينه شود.حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني با تاکيد بر اينکه دولت گذشته برنامه ريزي و مديريت مناسبي روي پروژه راه آهن تبريز- ميانه نداشت و براي همين يک افتتاح نمايشي انجام داد، افزود: مديريت زماني براي اجراي هر پروژه‌اي الزامي است.
اين نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر گفت: بهره‌برداري از راه‌آهن تبريز- ميانه حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسري به راه‌آهن شمال غرب است که باعث پيوستگي بيشتر شبکه ريلي کشور و رونق حمل و نقل ريلي و مسافري مي‌شود.
بازخواني وعده‌هاي مسئولان طي سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد که اين پروژه بيشتر از تزريق اعتبار، وعده وعيد به خود ديده و مسئولان دولت‌هاي مختلف قول‌هاي متعددي براي افتتاح پروژه داده‌اند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،با اينکه خادمي معاون وزير راه و شهرسازي خط ريلي بستان‌آباد- تبريز را يکي از پنج پروژه اولويت‌دار کشور اعلام کرده و گفته اين خط ريلي 95 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و طي چند ماه آينده آماده بهره‌برداري خواهد شد ولي شواهد و بازديدهاي ميداني از پروژه نشان مي‌دهد که با تداوم وضعيت فعلي و عدم تزريق اعتبار به پروژه تا چند سال آينده نيز نمي‌توان سوت قطار تبريز- ميانه را شنيد.

منبع : مهر

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

راه آهن تبريز- ميانه 22سال درايستگاه انتظار

راه آهن تبريز- ميانه 22سال درايستگاه انتظار
خروج

گروه گزارش: تبريز- راه آهن تبريز- ميانه که قرار بود مسير 12 ساعته تبريز تا تهران را به 7ساعت کاهش دهد، بعداز 22 سال در ايستگاه انتظار قرار دارد و خبري از تکميل آن نيست.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها