عصر آذربایجان

گزارش خبر

تاکید بر تمرکززدایی و استفاده از ظرفیت استان‌ها در بدنه دولت

امام جمعه موقت اردبیل :

1403/06/09

عصر آذربایجان -امام جمعه موقت اردبیل گفت: تقاضای ما از دولت این است که در استفاده از ظرفیت ها به مرکز و پایتخت اکتفا نشود و از ظرفیت های موجود در استان ها و شهرستان ها استفاده شود.

 آيت الله سيد حسن عابديان در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه شهر اردبيل با دعوت نمازگزارن به تقواي الهي اظهار داشت: ما انسان ها هر کاري که مي‌کنيم خداوند حاضر و ناظر است و طبيعي است که همه مي‌خواهيم نزد پروردگار محبوب باشيم و در حرف اين را ادعا مي‌کنيم اما در عمل هم بايد با رعايت تقوا حب و محبت خداوند را نسبت به خود تحصيل کنيم.

وي با تسليت سالروز رحلت رسول گرامي اسلام(ص) خاطرنشان کرد: خداوند حضرت پيامبر(ص) را فرستاده چون انسان براي رسيدن به سعادت به دو چيز نيازمند است اول، تعليم تا چيزهايي که انسان را به سمت سعادت مي‌رساند ياد بگيرد و دوم الگو چرا که انسان ها نيازمند شخصي هستند که خود به سعادت رسيده و راه سعادت را مي‌شناسد تا بشر را به سمت سعادت هدايت کند.

امام جمعه موقت اردبيل با تاکيد بر اين که دين نسخه هدايت و سعادت انسان است، افزود: خلاصه دين، دو مولفه است اول اينکه به خوبي‌ها عمل کنيم دوم اينکه از بدي‌ها دوري کنيم.

آيت الله عابديان بيان کرد: انسان فطرتاً اين دو چيز را دوست دارد و شهيد مطهري مي‌فرمايد در تمام اديان اين دستور وجود دارد که هر چيز را براي خود دوست داريد براي ديگران هم دوست داشته باشيد و هر چيزي را که براي خود نمي‌پسنديد براي ديگران هم نپسنديد که اين دستور نشانه اين است که شناخت خوبي و بدي فطري انسان است و دين انسان را به آن چه فطري اوست دعوت مي کند.

وي بيان کرد: پيامبر(ص) الگوي بسيار خوبي براي ما است و ما براي رسيدن به سعادت بايد از آن الگو تبعيت کنيم اگر مي‌خواهيم زندگي ما سعادت مندانه باشد بايد پيامبر(ص) را بشناسيم تا الگو شناخته نشود تبعيت از آن ممکن نخواهد بود.

امام جمعه موقت اردبيل ادامه داد: در اين باب از مسئولين انتظار داريم در راستاي تبيين هر چه بهتر شخصيت رسول گرامي اسلام(ص) و معصومين(ع) اقدامات لازم را صورت دهند و سيره و سنت پيامبر(ص) و معصومين(ع) را در متون آموزشي قرار داده و رشته هاي تحصيلي مستقل در دانشگاه ها ايجاد کنند.

آيت الله عابديان افزود: خداوند متعال پيامبر(ص) را براي ما اسوه قرار داده است تا ايشان را نشناسيم مسير زندگي را اشتباه مي‌رويم پيامبر(ص) فقط الگو در بُعد عبادات نيست.

وي بيان کرد: اين جاي تاسف دارد که پيامبر(ص) و امامان را فقط در عرصه عبادات معرفي کرده و الگو قرار دهيم در حالتي که اين الگوها، الگوهاي جامع و کامل هستند و اگر اين جامعيت نباشد فلسفه ارسال پيامبر باطل خواهد بود.

امام جمعه موقت اردبيل گفت: وظيفه همه ماست که در مسير شناخت شايسته از رسول خدا(ص) بخشي از زندگي روزمره خود را به مطالعه حيات و سيره پيامبر(ص) و معصومين(ع) ولو در حد چند صفحه به صورت روزانه اختصاص دهيم.

آيت الله عابديان تصريح کرد: ما بايد سيره پيامبر(ص) را در امور غير عبادي هم پيگيري کنيم در همه امور زندگي دستورات زيبايي از معصومين(ع) وجود دارد اگر اين‌ها را به دست نياوريم در  امور فردي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و... به مشکل برمي‌خوريم .

وي اظهار کرد: اصل دينداري در متن زندگي جاري است در نحوه برخورد با خانواده، ارباب رجوع ، مشتري و... است عبادت‌ها براي اخذ انرژي است تا بتوانيم در جامعه، خانواده و هر کجا که هستيم و به طور کلي در طول دوران حيات، درست و آن گونه خداوند دستور داده عمل کنيم.

امام جمعه موقت اردبيل خاطرنشان کرد: تقوا علاوه بر اينکه آثار معنوي دارد و انسان را در مسير درست در جهت‌هاي معنوي قرار مي‌دهد يک اثر زيبايي هم دارد و آن اين است که در بعد اقتصادي هم براي انسان راهنما است و زمينه رشد اقتصادي را در عرصه اقتصاد فردي و اجتماعي فراهم مي‌کند.

آيت الله عابديان تصريح کرد: متاسفانه اين موضوع در بحث اقتصاد مقاومتي و سياست هاي اقتصادي مورد غفلت واقع شده است و اگر تقوا داشته باشيم آن تقوا طبق وعده‌هاي قرآن، موجب جذب روزي مي شود.

خطيب موقت اردبيل با گراميداشت هفته دولت خاطر نشان کرد: نام و ياد شهيد رجايي، باهنر و رئيسي را گرامي مي‌داريم و از مقام معظم رهبري قدردانيم که به هيات دولت رهنمودهاي زيبايي را ارائه کردند که بتوانند مسيري را که پيش رو دارند با آن نقشه راه طي کنند.

آيت الله عابديان تصريح کرد: اينکه رئيس جمهور محترم در انتخاب وزراء از مقام معظم رهبري مشورت گرفته‌اند جاي تبريک به ايشان داشته و نويد بخش براي آينده است و مطالبه ما از ايشان اين است که اين رويکرد را در تصميم گيري‌هاي حساس در آينده نيز لحاظ کنند و از نظرات رهبر دور نگر استفاده کنند.

وي در بخش ديگري از خطبه ها با اشاره به اولين ديدار هيات دولت چهاردهم با مقام معظم رهبري خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبري متذکر 13 نکته اساسي خطاب به دولت شدند و حضرت آقا استفاده از ظرفيت ها و قابليت هاي کشور را در زمينه هاي طبيعي، جغرافيايي ، سياسي، مذهبي و نيروي انساني مورد تاکيد قرار دادند.

امام جمعه موقت اردبيل ادامه داد: تقاضاي ما از دولت اين است که در استفاده از اين ظرفيت ها به مرکز و پايتخت اکتفا نشود و از ظرفيت هاي موجود در استان ها و شهرستان ها استفاده شود همچنين در استفاده از نيروي انساني چرخه خاصي مورد استفاده قرار نگيرد و ظرفيت هاي جديد هم شناسايي شود.

آيت الله عابديان گفت: تاکيد مقام معظم رهبري بر اولويت بندي نيازها از نکات مهم و قابل توجه در اداره امور کشور است که اميدواريم مورد عنايت دولت قرار گيرد نه پرداخت به امور زير ساختي آنها را از توجه به سفره مردم و گراني و تورم باز دارد و نه توجه به امور روزمره مانع پرداخت به امور زير ساختي شود.

وي افزود: نکته ديگر که رهبري معظم تاکيد فرمودند در خصوص فضاي مجازي بود؛ اصلاح فضاي مجازي آن طور که رهبري هم تاکيد فرمودند بايستي با حکمراني قانون مند باشد.مسئولين محترم توجه داشته باشند که خلاءهاي قانوني در فضاي مجازي زياد است هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضاييه بايد به صورت ويژه به آن پرداخت کنند و قانون متناسب با آن را وضع نمايند و الا کشور دچار آسيب‌هاي جدي در اين زمينه خواهد شد.

امام جمعه موقت اردبيل با اشاره به حمله اسرائيل به کرانه باختري تصريح کرد: اين جنايت وحشتناک و تاسف بار است جنايتي که در آن کودکان و زنان و مردم عادي مورد تهاجم قرار گرفته اند عزيزان توجه دارند که فلسطين دو بخش دارد يکي غزه، که آن را ويران کرده‌اند و ديگري کرانه باختري ؛  يک عده مي‌گفتند چون اهالي غزه  با اسرائيل درگير شده اند براي همين جهت اسرائيل آنها را مورد تهاجم قرار داده است بايد به آنها گفت که

آيت الله عابديان اظهار کرد: کرانه باختري که در برابر اسرائيل تسليم بود چرا مورد حمله قرار گرفت بنابراين، ايده برخي ها که مي گويند اگر ساکت و مطيع باشيد استکبار کاري با شما نخواهد داشت باطل است  جاي بسي تاسف است که حکومت‌هاي کشورهاي عربي و بزرگان آنها که ادعاي عربيت و عصبيت دارند صدايي از آنها در نمي آيد و از سوي ديگر اروپايي ها علي رغم محکوميت اسرائيل از ناحيه برخي نهادهاي بين المللي هيچ گونه اقدامي در محکوميت اسرائيل از ناحيه آنها مشاهده نمي شود.

وي با اشاره به قطعي هاي مکرر برق در سطح کشور و استان اردبيل خاطر نشان کرد: قطعي برق آسيب هاي فراواني براي مردم، مشاغل مختلف مخصوصاً واحدهاي صنعتي و توليدي ايجاد کرده است خساراتي که بعضاً قابل جبران نيست و از مسئولين مي خواهيم که براي رفع اين معضل عاجلاً تدبيري بينديشند و هم چنين جلوي سو استفاده بعضي از کارخانه ها از بهانه قطعي برق را بگيرند.

امام جمعه موقت اردبيل بيان کرد: اخيراً به بهانه قطعي برق عرضه سيمان به بازار کاهش يافته  و موجب خساراتي از جمله خسارت به طرح ملي مسکن شده است.

آيت الله عابديان در پايان با اشاره به ضرورت وجود سرعت گير در مسيرهاي تردد از مسئولين ذي ربط خواست؛ نسبت به علامت گذاري و نصب تابلوهاي هشدار براي سرعت گيرها، به صورت واضح اقدام نمايند تا از خسارات وارده به افراد و خودروها پيشگيري شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها