عصر آذربایجان

گزارش خبر

مجلس با شعار شفافيت روي کار آمد اما آن را تصويب نمي کند

مجلس با شعار شفافيت روي کار آمد اما آن را تصويب نمي کند

1400/07/18

گروه سياسي: عضو هيأت رئيسه کميسيون آيين نامه داخلي مجلس بر اين باور است که اين مجلس آن کار ويژه‌اي که بايد انجام مي‌داد را انجام نداده است.

گروه سياسي: عضو هيأت رئيسه کميسيون آيين نامه داخلي مجلس بر اين باور است که اين مجلس آن کار ويژه‌اي که بايد انجام مي‌داد را انجام نداده است.
چهار سال است که طرح شفافيت آراء نمايندگان در راهروهاي بهارستان معطل مانده و هر بار که در مجلس مطرح مي‌شود به بهانه‌هاي مختلف با آن مخالفت مي‌شود و يا مسکوت گذاشته مي‌شود. مجلس يازدهمي‌ها که با شعار شفافيت روي کار آمده‌اند از اين قاعده مستثني نيستند و اين بار آنها در آزمون شفافيت، نمره قبولي نگرفته‌اند و به همان شعار شفافيت بسنده کرده‌اند. بهارستاني‌ها، شفافيت را نه مختص خود بلکه خواستار شفافيت آراء دو قوه ديگر به ويژه قوه مجريه هستند اما سوال اين است که آيا مجلس، آغازگر شفافيت مي‌شود و يا بر آن است که همچنان به بهانه‌هاي مختلف، سايه شفافيت را از سر خود بردارد و يا به نوعي خود را از آن نجات دهد؟
چندي پيش احسان ارکاني نماينده مردم نيشابور و از اعضاي کميسيون برنامه و بودجه مجلس ، ضمن تاکيد بر اين نکته که بايد نظرات هيئت دولت هم شفاف شود، عنوان کرد: شفافيت نبايد منحصرا براي مجلس باشد بلکه همه دستگاه ها بايد شفاف باشند. در دولت، جلسات هيئت دولت و نظرات و مصوبات و آراي وزرا بايد علني باشد.  اگر ما شفافيت را يک امر مطلوب و يک امر داراي حُسن مي دانيم، يک امر مطلوب و داراي حُسن نبايد فقط توسط يک گروه خاص انجام شود بلکه توسط همه بايد انجام شود يعني بسياري از موضوعات را بايد در حوزه عمومي هم شفاف دنبال کنيم.
سوال هميشگي و مهمي که از نمايندگان مجلس در خصوص سرانجام طرح شفافيت پرسيده شده، تاکنون به يک پاسخ ختم شده است؛ »به زودي بررسي مي‌شود«. در واقع به نظر مي‌رسد بلاتکليف ماندن طرح شفافيت آراء نمايندگان در مجلس يازدهم هم شايد بدين مفهوم است که نمايندگان مجلس چه قبل از ورود به مجلس و چه حتي پس از ورود مجلس، حتي از اين طرح و ابعاد مختلف آن اطلاع کافي نداشتند و با آن شعاري برخورد کردند و حالا که زمان عمل و اجرا است عقب نشيني کرده‌اند.
کاظم دلخوش اباتري از نمايندگان ادوار مجلس است که به گفته خود از طراحان طرح شفافيت آراء نمايندگان در مجلس بوده و هنوز از موافقان شفافيت است، ضمن بيان اما و اگرهايي در اين باره، اظهارات احسان ارکاني درباره شفاف شدن نظرات و مصوبات دولت و آراء وزرا را تاييد مي‌کند و مي‌گويد 70، 80 درصد اقدامات مجلس شفاف است و بحث اصلي نمايندگان مجلس، شفاف شدن تمام قوا است نه فقط مجلس.مشروح گفت و گو با کاظم دلخوش اباتري، نماينده مردم صومعه سرا و عضو هيأت رئيسه کميسيون آيين نامه داخلي مجلس را مي‌خوانيد؛
*آقاي دلخوش اباتري! چرا طرح شفافيت آراء نمايندگان در مجلس يازدهم بلاتکليف باقي مانده است؟ در حالي که اين مجلس با شعار شفافيت روي کار آمده اما خود مخالف اين طرح شده است....
از ابتدا بنده جزئي از طراحان طرح شفافيت بودم. هنگام تهيه اين طرح، 70،80 نفر بوديم و هر بار هم که اين طرح به صحن علني آمد (يعني چهار مرتبه هم در دوره پيش و هم در اين دوره مجلس انقلابي) رد شد. دلايلي نيز براي اين اتفاق مطرح است. ما با شفافيت موافقيم و بر اين عقيده هستيم که70، 80 درصد کار ما در صحن علني در قالب تذکرها، سوال از وزرا و مذاکرات مجلس و ... شفاف است. يکي از بحث‌هاي مهم نمايندگان، شفافيت تمام قوا است زيرا اکنون قوه مقننه از ديگر قوا شفاف‌تر عمل مي‌کند.
*اين بحث شفاف شدن ساير قوا که از سوي نمايندگان مجلس مطرح مي‌شود به باور بسياري، بهانه مجلس يازدهم براي رد کردن اين طرح است در حالي که اين مجلس با شعار شفافيت روي کار آمده اما تصويب اين طرح را به تعويق مي‌اندازد. بحث کنوني، تصويب اين طرح در مجلس است، چرا مجلس آغازگر اين مسئله نيست؟
چرا ما بايد کاري کنيم که اين طرح دوباره در مجلس دچار آسيب شود؟ يکي از نگراني‌هاي نمايندگاني که به اين طرح راي نمي‌دهند، همين مسئله است. نماينده در قانون اساسي يک سري وظايف دارد. 80 درصد عملکرد مجلس شفاف است و آن 20درصد باقيمانده نيز به انتخاب وزرا بازمي‌گردد. حتي در ارتباط با طرح‌هايي مانند رتبه‌بندي معلمان، مخالفت نمايندگان با آن طرح، آن‌ها را به منفورترين نماينده در جامعه تبديل مي‌کند. در واقع بحث اصلي نمايندگان اين است که با تصويب اين طرح، از آنها سلب اختيار مي‌شود در صورتي که نماينده براساس قانون اساسي بايد آزاد باشد تا حق ملت را مطرح کند. اين صحبت‌ها نظر من نيست بلکه ايرادات آقايان را اعلام مي‌کنم. براي مثال، در آغاز هر دوره، نمايندگان جديدي که به مجلس وارد مي‌شوند تا با مجلس، آشنا شوند و جايگاه آن را بشناسند کمي طول مي‌کشد حال اگر اينها نظري يا رأيي بدهند که به مزاق برخي خوش نيايد در سايت ها و کانال‌هايي که صالح نيستند برايش مشکل ايجاد مي‌کنند.
دليل رأي نياوردن طرح شفافيت چيست؟
هنگامي که 70-80 نفر طرح را  امضا و اعلام کرديم اسامي را در سايت قرار مي‌دهيم، تعداد موافقان به 250نفر رسيد. بنابراين اين موضوع نشان مي‌دهد که نماينده مجلس با اختيار، اقدام به امضاء اين طرح نکرد بلکه اين امر نشان‌دهنده تحت فشار بودن آن نمايندگان است. چرا بايد طوري عمل کنيم که نماينده به جاي گرفتن حق مردم، استقلال خود را از دست بدهد. بنابراين چون اين گونه اقدامات، استقلال مجلس را برهم مي‌زند برخي معتقدند که اگر امور طبق روال باشد هيچ مشکلي ايجاد نخواهد شد. اينکه نماينده در موافقت و مخالفت با وزرا سخن مي‌گويد بسيار مطلوب است. شخص بنده  درباره تعدادي از وزرا در موافقت و مخالفت صحبت کردم و يا نظري نداشتم مانند وزير آموزش و پرورش که شديدا مخالف بوده و مجلس هم کمک کرد. برخي نمايندگان در صورت نادرست جلوه داده شدن نظرشان در برخي رسانه‌ها يا افراد، اظهار نظر نمي‌کنند.
 ما نبايد اظهارنظر علني را از نمايندگان سلب کنيم. نماينده به عنوان وکيل مردم در اين جايگاه قرار گرفته است، نبايد به نحوي عمل کند که از حق مردم دفاع نشود و مجلس نتواند دغدغه واقعي مردم را مطرح نکند. دليل راي نياوردن طرح نيز همين موضوع است. ما در کميسيون آيين نامه داخلي، طي چند شبانه‌روز گذشته، به صورت چند شيفت، اين طرح را بررسي کرديم تا اين طرح در هفته‌هاي آينده در مجلس مطرح شود. رسانه‌ها بايد افراد سوءاستفاده‌گر را از افراد واقع‌بين جدا کنند.
*اين طرح در مجلس يازدهم مطرح شده و بسياري از نمايندگان  فعلي به ويژه اصولگرايان، از نمايندگان مجلس پيشين به دليل راي ندادن به اين طرح انتقاد مي‌کردند. اما اين طرح در اين مجلس هم  راي نياورده است. پس از نظر شما فقط نمايندگان نگران هستنند؟آيا صرف نگراني مي‌تواند دليل خوبي براي تصويب نشدن طرح شفافيت باشد؟
بله، من چهار دوره نماينده مجلس هستم و در تمام صحنه‌ها، سعي بر ارائه مسائلي است که به درستي کارشناسي شده‌اند و حتي ممکن است اين طرح‌ها به مذاق برخي ارکان جامعه خوش نيايد زيرا ما به دنبال نفع شخصي نيستيم. در آغاز به کار اين مجلس، برخي نمايندگان تصور مي‌کردند شفافيت، خوب است اما هنگامي که روي آن طرح عميق تر و متمزکر شدند متوجه شدند که اين طرح، کامل نيست. براي مثال در مورد طرح رتبه‌بندي، بنده بارها سخنراني کرد و تذکر دادم شخصا پيگير اين مسئله هستم تا در دستور کار قرار بگيرد. تمام 290 نماينده که به اين طرح رأي نمي‌دهند و نظر مثبت ندارند. به هر حال موافق و مخالف داريم. اگر نماينده‌اي با آن طرح مخالف باشد و نظرش را علني کند برخي از نظر مخالف وي، استفاده ابزاري کرده و برخورد نادرستي با آن نماينده صورت مي‌گيرد؛ يا در مورد وزراي دولت (که همسوي اين مجلس است) اين مسئله نيز مطرح بود که در صورت مخالفت نماينده با يک وزير، اين شايعه را مطرح مي‌کردند که اين نمايندگان همان ابتدا عليه دولت کار مي‌کنند.
*پس شما اعتقاد داريد که طرح شفافيت مطرح شده در مجلس شعاري است تا کاربردي؟
انشاءالله که بتوانيم اصلاحاتي انجام داده و آن را از حالت شعاري خارج کنيم. هيئت رئيسه مجلس نيز بايد در اين امر ياري دهد تا اين دغدغه برطرف شود مجلس منافع عموم مردم را در نظر مي‌گيرد و به مسائل عموم جامعه رسيدگي مي‌کند. مجلسي که در جامعه مورد هجمه قرار بگيرد، ديگر مجلس نيست.
*بازتاب رأي نياوردن طرح شفافيت در ميان مردم به چه صورت است؟
عموم مردم به دنبال اين مسئله نيستند. من هميشه معتدل بودم با همه ارتباط دارم. نبايد روي اين موضوع حساس بود زيرا مردم به تعبيري به دنبال پرکردن شکم خود و رفع نيازهاي اوليه خود مانند تغذيه هستند.
*مجلس براي اين مشکل معيشت چه اقداماتي انجام داده است؟
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از خبرآنلاين، بنده به تنهايي نمي‌توانم همه مشکلات اسلام و مسلمين را حل کنم و پاسخگو باشم.
 بنده در حد توان در حوزه انتخابيه‌ام کار کرده و حقوق مردم را رعايت کرده‌ام در مجلس نيز روزانه،  دو سه بار براي دفاع از حقوق مردم پشت تريبون مي‌روم. اين وظيفه يک نماينده در جايگاه نظارت و قانون‌گذاري است. هيچگاه سعي نکردم غيرکارشناسي اظهارنظر کنم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها