دغدغه عاديانگاري تخلفات رانندگي در تبريز
دغدغه عاديانگاري تخلفات رانندگي در تبريز
1400/09/14
گروه اجتماعي: نهادينه نشدن فرهنگ رانندگي، برخورد سليقهاي با رانندگان متخلف و ناکافي بودن اعمال نظارت و قانون، موجب عاديانگاري تخلفات رانندگي در تبريز و بروز راه بندانهاي طولاني در خيابانها و کشيده شدن آن به کوچه پسکوچه هاي شهر شده است. فرهنگ رانندگي صحيح به خودي خود در جامعه ايجاد نمي شود و براي جا افتادن آن، وضع قوانين لازم الاجرا اجتناب ناپذير است که خوشبختانه اين مهم، همزمان با اختراع خودرو و افزايش تعداد آنها در شهرها، تهيه و براي اجراي دقيق در اختيار ضابطان قانون قرار گرفت.
گروه اجتماعي: نهادينه نشدن فرهنگ رانندگي، برخورد سليقهاي با رانندگان متخلف و ناکافي بودن اعمال نظارت و قانون، موجب عاديانگاري تخلفات رانندگي در تبريز و بروز راه بندانهاي طولاني در خيابانها و کشيده شدن آن به کوچه پسکوچه هاي شهر شده است. فرهنگ رانندگي صحيح به خودي خود در جامعه ايجاد نمي شود و براي جا افتادن آن، وضع قوانين لازم الاجرا اجتناب ناپذير است که خوشبختانه اين مهم، همزمان با اختراع خودرو و افزايش تعداد آنها در شهرها، تهيه و براي اجراي دقيق در اختيار ضابطان قانون قرار گرفت.
نخستين قوانين راهنمايي و رانندگي ويژه اتومبيل ها در جهان در سال 1865 ميلادي برابر با سال 1244 هجري شمسي ثبت شد که پرچم قرمز نام داشت و بر اساس آن حضور سه نفر در حين حرکت خودرو الزامي بود که يکي براي رانندگي و يکي براي حفظ آتش بود و يکي پيش از اتومبيل مي دويد و حرکت خودرو را هشدار مي داد.
نخستين آيين نامه راهنمايي و رانندگي ويژه اتومبيل در ايران در سال 1307 منتشر شد که 2 سال پس از اجباري شدن گواهينامه رانندگي بود، اما متاسفانه به رغم گذشت حدود يک قرن، اين قوانين به طور کامل اجرا نمي شود و امروز اگر دوربين هاي کنترلي و حضور فيزيکي پليس نباشد شايد بتوان گفت که هيچ کدام از اين قوانين اجرا نمي شود.
بروز اين وضعيت، تبعات زيادي به ويژه در زندگي شهري شلوغ و پيچيده امروزي دارد که بدون شک ايجاد راه بندان هاي طولاني و عادي شدن تخلفات رانندگي از مهم ترين آنهاست. بر اين اساس ترافيک در تبريز نيز همانند ديگر کلانشهرها معلول علت هاي زيادي است که از آن جمله مي توان به فرهنگ غلط رانندگي، سد معبر، پارک دوبله، توقف در مکان هاي ممنوع، وجود مغازه ها، دفاتر تجاري و مطب ها در حاشيه خيابان هاي مرکزي شهر، برخورد سليقه اي پليس، نبود پارکينگ، خيابان هاي تنگ و بي کيفيت و اجراي طرح هاي عمراني در هر ساعت از روز از سوي شهرداري و ديگر دستگاه هاي خدمات رسان اشاره کرد.
گشت کوتاهي در خيابان هاي تبريز، به ويژه در بافت مرکزي شهر، همه اين تخلفات را جلوي چشم انسان به نمايش مي گذارد و مشکل ترافيک در تبريز هر روز بدتر از قبل مي شود و مسوولان مربوطه نيز در اين ارتباط به جريمه کردن برخي از خودروهاي متخلف و رانندگان آنها بسنده مي کنند و به نظر مي رسد که برنامه مدون و جدي براي فرهنگ سازي رانندگي درست وجود ندارد.
سد معبر عامل مهمي در ايجاد ترافيک در خيابان ها و حتي اتوبان هاي تبريز است که از سوي برخي مغازه داران و وانتي ها ايجاد مي شود و متاسفانه در برخورد با اين مشکل نيز عوامل شهرداري و پليس سليقه اي عمل مي کنند و همين امر موجب شده تا مغازه داران و وانتي ها، بخشي از خيابان و پياده روها را از آن خود بدانند و برايشان ايجاد ترافيک و راه بندان مهم نيست.
تعيين نشدن ساعت و زمان مشخص براي تخليه بار در مراکز پخش مواد غذايي وقطعات خودرو در خيابان هاي دارايي و امام (حدفاصل ميدان قونقا تا نصف راه) موجب راه بندان هاي طولاني در اين خيابان ها مي شود و متاسفانه برخوردي نيز در اين ارتباط انجام نمي شود و کار غلط اين مغازه داران و رانندگان، به رويه روزانه تبديل شده و مردم عادي بايد تاوان و هزينه اين ترافيک را بپردازند.
کارشناسان مي گويند انتظار از پليس راهور در اين موارد، برخورد طبق قانون و اعمال قانون عليه متخلفان است اما چيزي که در اين ارتباط ديده مي شود ضعف حضور نيروهاي راهنمايي رانندگي در ساعات شلوغ اين خيابان ها و عدم برخورد با رانندگان متخلف در اين زمينه است که نياز به بازنگري و تعبيه دوربين هاي مکانيزه ثبت تخلف در خيابان هاي سطح شهر دارد.
نبايد فراموش شود که چشم پوشي از تخلفات رانندگي به بيشتر شدن و گسترش اين تخلفات منجر مي شود و از اين رو، تخلف از قوانين در هر نقطه بايد تخلف محسوب شود و اين رويه نسبت به مکان تخلف و شخص متخلف نبايد تغيير کند.
البته مسوولان شهري نيز بايد از دادن مجوز به برخي شغل ها در خيابان هاي شلوغ خودداري کنند که متاسفانه در اين موارد نيز سليقه اي رفتار شده و مطب پزشکان، گاراژها و مکان هاي ارايه دهنده خدمات خودرويي، مراکز پخش مواد غذايي و ديگر شغل هاي ترافيک زا در حاشيه خيابان هاي فاقد پارکينگ و شلوغ مجوز فعاليت گرفته اند. در اين ميان، هر چند اجراي طرح هاي زوج و فرد و مکانيزه به عنوان راه چاره براي کاهش ترافيک، در برخي از خيابان ها ترافيک را تا حدودي کاهش داده، اما موجب انتقال ترافيک به خيابان هاي حاشيه طرح و کوچه ها شده است؛ از اين رو گره گشايي از ترافيک تبريز نياز به مطالعه و اجراي طرح هايي با کارايي بيشتر دارد.
همچنين استفاده از وسايل نقليه عمومي نيز در کاهش خودروها و به تبع آن کاهش ترافيک موثر است اما به دليل نبود حمل و نقل عمومي کافي در شهر و عدم گسترش آن به نقاط مختلف، اين موضوع در تبريز منتفي است و همه مردم براي رسيدن به امور خود به ناچار بايد از خودروي شخصي استفاده کنند پس در نتيجه بايد فکري به حال ترافيک با وضعيت موجود شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، فرهنگ سازي و رانندگي در بين خطوط و با سرعت مجاز، رعايت حق تقدم، تعيين مسير به موقع، تعبيه دوربرگردان ها در مکان ها مناسب از سوي متوليان شهر و گرفتن مشاوره از کارشناسان امر، استفاده از چراغ هاي راهنمايي چند زمانه در تقاطع ها، برخورد با رانندگان متخلف و اعمال کنترل و نظارت بيشتر از سوي پليس، بخشي از ترافيک ناخواسته را حذف مي کند.
منبع :