عصر آذربایجان

گزارش خبر

گذر مردم سالاري از کوي احزاب

گذر مردم سالاري از کوي احزاب

1395/06/29

فعاليت احزاب شناسنامه‌دار يکي از ابزار دولت‌ها براي توسعه سياسي و تحقق مردمسالاري است و براي آن که فعاليت هاي سياسي در چارچوب معيني قرار گيرد، لازم است اين فعاليت ها در قالب احزاب ساماندهي شود.

سرويس سياسي: فعاليت احزاب شناسنامه‌دار يکي از ابزار دولت‌ها براي توسعه سياسي و تحقق مردمسالاري است و براي آن که فعاليت هاي سياسي در چارچوب معيني قرار گيرد، لازم است اين فعاليت ها در قالب احزاب ساماندهي شود.
افرادي که به دنبال تاثيرگذاري در ساختار سياسي و تصميم سازي بوده و از نظر اهداف سياسي همسو هستند، در قالب احزاب سياسي دور هم جمع مي شوند تا از اين طريق بتوانند خواسته هاي مشروع و قانوني خود را از طريق تشکيل دولت برآورده سازند.
نظام هاي موجود جهان را از نظر احزاب مي_توان به دو دسته حزبي و غيرحزبي تقسيم کرد.در نظام غيرحزبي، هيچ حزب رسمي وجود ندارد و حتي محدوديت_هايي نيز براي افرادي که تلاش مي_کنند تا حزبي را راه_اندازي کنند ايجاد مي_شود و در اين نوع از نظام ها، افراد به تنهايي مي توانند در انتخابات شرکت کرده و به رقابت با ديگران بپردازند.
نظام هاي حزبي نيز که خود انواع مختلفي دارد و به نظام هاي تک حزبي، دو حزبي و چند حزبي تقسيم مي_شود، از مرسوم ترين نظام هاي حکومتي در جهان هستند.
در نظام تک حزبي همانند چين و کره شمالي هرچند افراد مي_توانند نامزد انتخاباتي شوند اما هيچگاه شانس در اختيار گرفتن قدرت و حکومت را ندارند و اين افراد مطرح حزب حاکم هستند که همواره يکي از گزينه هاي رهبري هستند.
در نظام هاي دو حزبي نيز قدرت بين دو حزب اصلي رد و بدل مي شود و در عمل امکان فعاليت و حضور براي ديگر احزاب نيست و بيشتر احزاب کوچک در احزاب بزرگ ادغام مي شوند.
اما در نظام هاي چند حزبي که از مرسوم_ترين نظام هاي حزبي در جهان امروز است، تمامي احزاب اين امکان را دارند تا با بهره_گيري از افراد موثر و ارائه برنامه_هاي مدون، به تنهايي و يا ائتلاف با احزاب ديگر حکومت را تشکيل دهند.
در نظام جمهوري اسلامي ايران که در چارچوب نظام هاي حزبي و چند حزبي مي گنجد، احزاب براي حضور در انتخابات و معرفي نامزدهاي خود مانعي ندارند و هر چند انتخاب در ايران قائم به فرد مي باشد اما در واقع اين حزب است که با حمايت هاي خود از فرد، به برتري در کارزار انتخابي دست مي يابند.
فعاليت احزاب در ايران همواره در فضايي آرام و بي تنش بوده و اغلب پس از انتخابات، تمامي کدورت ها و مخالفت ها کنار زده مي شود.استاندار آذربايجان شرقي در اين باره مي گويد: امروز گروه هاي سياسي اصلاح گرا و اصولگرا بدون تنش و برادرانه در کنار هم فعاليت مي کنند.اسماعيل جبارزاده، تحمل مخالف را يکي از تجارب 16 سال نمايندگي اش در مجلس شوراي عنوان کرد و افزود: اين روحيه و اعتقاد باعث شده که اکنون در استان فضاي سياسي آرامش حاکم شود.
وي ادامه مي دهد: تنش ها و در گيري هاي غيرضروري که در سال هاي قبل وجود داشته در دولت تدبير و اميد به سمتي هدايت شده که همه همديگر را تحمل کنند.جبارزاده مي گويد: اينکه مخالف من فکر کند و بيانديشيد يک حسن است و بايد از نبود صاحبان فکر ناراحت شد، به همين دليل سعي کرديم در آذربايجان شرقي اين روحيه را که نتيجه آن تعامل و تحمل همديگر است، ارتقا دهيم.
وي اظهار مي کند: وقتي همديگر را تحمل کنيم فضاي سياسي استان آرام مي شود و نتيجه آن توسعه آذربايجان شرقي است.استاندار آذربايجان شرقي مي افزايد: نبايد اجازه دهيم انرژي ها صرف اختلافات و جدال هاي غيرضروري و صرف مسايل بيهوده شود و با اينکه در طول سه سال گذشته از دولت گذشته انتقاد کردم، اما افراد را مخاطب قرار نداده ام زيرا معتقدم بايد نقاط ضعف و قوت دولت گذشته گفته شود و مردم بدانند کجا بودند و به کجا رسيده اند.
جبارزاده اظهار مي کند: فعاليت هاي گروه هاي سياسي که در دولت قبل قطع شده بود امروز و با آمدن دولت تدبير و اميد، دوباره از سرگرفته شده و اين به معني امکان بروز و حضور احزاب در استان است.از جمله دستاوردهاي دولت تدبير و اميد در حوزه سياسي، اجازه فعاليت دوباره به احزاب شناسنامه دار است و امروز احزاب سياسي در سراسر ايران و آذربايجان شرقي اين امکان را دارند که نقطه نظرات خود را مطرح و اهداف سياسي خود را تبيين و دنبال کنند.
* فعاليت 17 حزب شناسنامه دار در آذربايجان شرقي
معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي در اين باره مي گويد: يکي از دستاوردهاي دولت تدبير واميد حضور و فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي مختلف در جامعه است.سعيد شبستري مي گويد: سعي کرده ايم با ايجاد فضاي همدلي و تعامل در استان زمينه فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي را ايجاد کنيم و اين موفقيت بزرگي در عرصه سياسي است.وي با بيان اينکه 17 حزب و تشکل سياسي ثبت شده در استان وجود دارد، اظهار مي کند: آرامش سياسي در استان ايجاد شده و احزاب با تحمل همديگر فعاليت مي کنند و فضاي ايجاد شده به طور يقين، رونق و توسعه سياسي استان را در پي خواهد داشت.
*بدون فعاليت احزبا، مردمسالاري ناقص است
فرماندار شهرستان تبريز نيز با بيان اينکه فعاليت احزاب ضامن مردمسالاري است، گفت: اگر احزاب سياسي در کشور به طور واقعي وجود نداشته باشد، دمکراسي ناقص مي شود.رحيم شهرتي معتقد است مهمترين راه چاره براي تشکيل احزاب سياسي قوي شروع تمرين از دانشگاه هاست تا به صورت احزاب فراگير در جامعه فعال شوند. وي مي گويد: از زماني که بحث فعاليت تشکل هاي سياسي در ايران مطرح شد، دچار افراط و تفريط شده ايم، اما با روي کارآمدن دولت تدبير و اميد بر فعاليت احزاب و تشکل ها در چارچوب قانون تاکيد و حمايت مي شود. شهرتي فر اظهار مي کند: فعاليت سياسي بايد به دانشگاه ها برگردد و تشکل هاي سياسي بتوانند به ايفاي نقش پرداخته و فعالانه با برنامه و هدف گذاري صحيح به نتيجه برسند.
فرماندار تبريز مي گويد: مطابق اجازه اي که قانون اساسي به ما داده، از فعاليت ها و برنامه هاي احزاب مختلف سياسي در تبريز حمايت مي کنيم. وي با اشاره به اينکه يکي از دلايل توسعه نيافتگي برخي از کشورها، نبود احزاب فعال در آن کشور است اظهار مي کند: تشکيل احزاب در جريان انقلاب مشروطه حرکت خوبي بود که بايد در مقطع زماني فعلي نيز ادامه يابد.
وي با تاکيد بر اينکه بايد فعاليت احزاب سازمان يافته و ضابطه مند باشد، مي افزايد: بايد از هرگونه فعاليت هاي ضابطه مند و سازمان يافته احزاب در کشور حمايت کرد.شهرتي فر همچنين با بيان اينکه زمان وقفه در فعاليت هاي احزاب و تشکل هاي کشور به پايان رسيده است، ادامه مي دهد: احزاب بايد در چارچوب قانون به فعاليت هاي مدني خود ادامه دهند.
يکي از اهداف دولت تدبير و اميد براي اينکه بتواند توسعه سياسي را بيش از پيش توسعه و رواج دهد، گسترش احزاب شناسنامه دار است و در اين راستا بايد افرادي که مي خواهند فعاليت سياسي انجام دهند در قالب احزاب ساماندهي شوند.
 از اين منظر احزاب اگر به طور قانوني تشکيل و از راه هاي قانوني به دنبال اهداف خود باشند نتيجه آن هم به نفع کشور خواهد بود و هم مردم به راحتي به خواسته هاي مشروع خود دست مي يابند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، فعاليت و وجود حزب به عنوان پل ارتباطي مردم و دولت، موجب مي شود افرادي که مي خواهند در عرصه انتخابات رقابت کنند، بر اساس چارچوب حزب، برنامه ها و شعارهاي خود را ارائه دهند و نسبت به آنها نيز پاسخگو باشند و مردم نيز از بلاتکليفي در انتخاب افراد رهايي يابند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

گذر مردم سالاري از کوي احزاب

گذر مردم سالاري از کوي احزاب
خروج

فعاليت احزاب شناسنامه‌دار يکي از ابزار دولت‌ها براي توسعه سياسي و تحقق مردمسالاري است و براي آن که فعاليت هاي سياسي در چارچوب معيني قرار گيرد، لازم است اين فعاليت ها در قالب احزاب ساماندهي شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها