عصر آذربایجان

گزارش خبر

روستايي محصور در ميان کوه‌هاي زنجان

روستايي محصور در ميان کوه‌هاي زنجان

1401/07/17

گروه سيري در استان ها:استان زنجان جاذبه‌هاي بسياري را در خود جاي داده است يکي از اين زيبايي‌ها روستاي شيت است که در ميان کوه‌ها محصور شده است. اين روستا يکي از ديدني‌ترين روستاهاي اين استان، روستاي شيت مي‌باشد.

 گروه سيري در استان ها:استان زنجان جاذبه‌هاي بسياري را در خود جاي داده است يکي از اين زيبايي‌ها روستاي شيت است که در ميان کوه‌ها محصور شده است. اين روستا يکي از ديدني‌ترين روستاهاي اين استان، روستاي شيت مي‌باشد.

روستاي شيت از توابع بخش چورزق شهرستان طارم در استان زنجان است. روستاي شيت از روستاهاي نمونه گردشگري و داراي ظرفيت‌هاي زيبا و طبيعي است. روستاي سرسبز شيت روستايي کوهستاني و از جاهاي ديدني طارم است که در بخش شمالي استان زنجان واقع شده‌است.
اين روستا که در ميان کوه‌هاي منطقه محصور مانده است، داراي طبيعتي زيبا و سر سبز و انواع درختان گيلاس، انار، انجير و ده ‌ها درخت ميوه ديگر و رودخانه چهار فصلي است که آب زلال آن از ميان دو کوه بلند جاري شده و منظره بسيار زيبا و دلنشيني را خلق کرده است. اين روستا هر سال ميزبان گردشگران بسيار است. بخشي از جاذبه‌ هاي ديدني و گردشگري روستا شامل چشمه سارها، قلعه شيت، رودخانه چهار فصل، غار سيد باغي، ييلاق دولا و ييلاق نَراب، سنگ‌ هاي دختر و پسر، امامزاده سيد محمد ماهوري شيت مي باشد.اين روستا با قدمتي 500 ساله، در حال حاضر داراي 240 خانوار و قريب به هزار نفر جمعيت است. گويش محلي آن زبان ترکي است.

همچنين هر سال در خرداد ماه جشنواره برداشت گيلاس در اين منطقه برگذار ميشود که با شور و استقبال گردشگران بسيار همراه است.معيشت روستا از طريق کشاورزي، باغداري، دامداري، زنبورداري و قاليبافي مي گذرد.در روستاي شيت محصولات کشاورزي زيادي کشت مي شود که علاوه بر تامين نياز خانوارها بخش عمده آن به فروش مي رسد. عمده محصول باغات روستا گيلاس، انار، انجير و زيتون مي باشد. ساير محصولاتي که بيشتر درحد مصرف است و لي مازاد آن به فروش مي رسد، عباتند از: خرمالو ، گردو، فندق ، انارترش و انگور. شهرستان طارم و روستاي شيت شيرين‌ترين گيلاس شمال غرب  کشور را دارد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تريپ يار، بخشي از جاذبه‌هاي ديدني و گردشگري روستا عبارتند از چشمه سارها، قلعه شيت، رودخانه چهار فصل، غار سيدباغي، ييلاق دولا و ييلاق نراب، امامزاده سيد محمد ماهوري شيت. روستاي شيت بر روي دامنه مياني کوهي قرار گرفته‌است که از سمت مقابل و کناره‌ها نيز توسط کوه‌هاي بلندي احاطه شده‌است و گياهان سبز و درختان گيلاس و انار و انجير و ده‌ها درخت ميوه ديگر و رودخانه چهار فصل آن که آبي زلال از ميان دو کوه بلند در جريان است منظره بسيار زيبا و دلنشيني را به‌وجود آورده‌ است که همه ساله تعداد زيادي گردشگر را به اين منطقه جذب مي‌کند.
اين روستا در کنار اين امامزاده داراي دو غار بسيار زيباي ‘غار سيد باغي’ و ‘غار شگفت انگيز شيت’ بوده و جلوه اي ديگر از زيبايي را از اين محل از آن خود کرده است. ‘غار سيد باغي’، از گذشته هاي دور وجود دارد ولي بر اثر حوادث طبيعي مسدود شده و امکان عبور از قسمت ورودي فقط تا مسافت بيست متر امکان پذير است. ‘غار شگفت انگيز روستاي شيت’ داراي افسانه هايي گوناگون و شنيدني است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها