عصر آذربایجان

گزارش خبر

اشعار استاد شهريار شعر ترکي را زنده کرد

اشعار استاد شهريار شعر ترکي را زنده کرد

1401/11/23

گروه فرهنگي: رييس دانشگاه تبريز، گفت: اشعار استاد شهريار مقبوليت و اثرات زيادي داشته و شعر ترکي را زنده کرد و به حلقه‌ي وصل بين تمامي فرهنگ‌هاي ايراني مخصوصاً در منطقه‌ي آذربايجان تبديل شد.

گروه فرهنگي: رييس دانشگاه تبريز، گفت: اشعار استاد شهريار مقبوليت و اثرات زيادي داشته و شعر ترکي را زنده کرد و به حلقه‌ي وصل بين تمامي فرهنگ‌هاي ايراني مخصوصاً در منطقه‌ي آذربايجان تبديل شد.
دکتر صفر نصراله‌زاده،  در هفتمين جشنواره علمي و فرهنگي نشان شهريار در دانشگاه تبريز، گفت: سرزمين پهناور ايران مهد علم و خرد ورزي با پيشينه‌اي طولاني، پذيراي بسياري از دانشمندان، علما و فرهيختگان بوده و تاريخ بر اين موضوع گواهي دارد.
وي ادامه داد: ايران ترکيبي از اقوام، فرهنگ‌ها و زبان‌هاي مختلف است که ساليان سال در کنار يکديگر با مسالمت، نيکي و آرامش زندگي کرده‌اند و ما امروز وارث ايراني متحد و مقتدر هستيم که اتحاد بين اقوام و فرهنگ‌هاي آن موج مي‌زند. اما عده‌اي قليل قصد خدشه‌دار کردن اين اتحاد را دارند ولي ما همواره در طول اين سال‌ها استقلال خود را حفظ کرده و به دنيا ثابت کرديم که مي‌توانيم  روي پاي خود بايستيم.
رييس دانشگاه تبريز همچنين گفت: افتخارات تبريز و آذربايجان تمام‌نشدني است؛ به‌طوري‌که اين ديار متعلق به علامه‌هايي چون اميني، جعفري و طباطبايي، شعرايي چون شهريار، صائب، کمال خجند و شهدايي چون باکري، ياغچيان و تجلايي مي‌باشد که در طول هشت سال دفاع مقدس در مقابل دنيا ايستادند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطر نشان کرد: اشعار استاد شهريار مقبوليت و اثرات زيادي داشته و شعر ترکي را زنده کرد و به حلقه‌ي وصل بين تمامي فرهنگ‌هاي ايراني مخصوصاً در منطقه‌ي آذربايجان تبديل شد.
استاد شهريار در قله‌ي شعرا قرار داشته و يک شاعر فراملي است و دايره‌ي نفوذ اشعار شهريار تا کشورهاي مختلف گسترش يافته است که اين موضوع به جهان‌بيني توحيدي و علاقه‌ي وافر استاد شهريار به اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) برمي‌گردد.
وي با اشاره به عدم تأثيرپذيري استاد شهريار از گروه‌ها و افرادي که قصد سوءاستفاده از اين شاعر بزرگوار را داشتند، يادآور شد: استاد شهريار فرهنگ و الگويي را ارائه داد که با آن مي‌توانيم در کنار هم به‌عنوان يد واحده در مقابل مستکبرين بايستيم.
مستکبريني که قصد به جان هم انداختن مردم را داشته و منفعتشان در گرو اختلاف‌افکني بين مردم است و متأسفانه برخي از مسئولين کشورهاي منطقه قصد خدشه‌دار کردن وحدت بين مردم منطقه را دارند.
نصراله زاده در خاتمه با اشاره به شعر حيدرباباي استاد شهريار گفت: شهريار شاعر دل‌سوخته‌اي است که از مرزهاي جسماني عبور کرده و به معنويت و روحانيت رسيده است و هر شخصي نمي‌تواند اشعاري مانند اشعار اين شاعر را بسرايد.
تبديل مؤسسه‌ي مطالعات و تحقيقات قفقاز، آناتولي و آسياي ميانه دانشگاه تبريز به انديشکده
دبير هفتمين جشنواره‌ي علمي و فرهنگي نشان شهريار نيز طي سخناني اظهار کرد: مؤسسه‌ي مطالعات و تحقيقات قفقاز، آناتولي و آسياي ميانه دانشگاه تبريز در سال 1393 آغاز بکار کرده و با رويکرد فرهنگي و علمي، ظرفيت‌هاي حوزه‌ي تمدن ايراني مخصوصاً حوزه‌ي ترويج زبان و ادبيات فارسي را در کشورهاي همسايه، شناسايي کرده است.
دکتر احمد فرشبافيان در تشريح برنامه‌هاي کلان اين مؤسسه در طول سال‌هاي اخير گفت: 20 سمينار علمي در مدت زمان پنج سال قبل‌ از شيوع ويروس کرونا در کشورهاي مختلف از جمله آذربايجان، ترکيه، عراق و ... و هفت سمينار مجازي در ايام شيوع ويروس کرونا برگزار شده‌است.
همچنين 22 دوره‌ي دانش‌افزايي زبان و ادبيات فارسي با حضور يک هزار و 27 دانشجو از کشورهاي همسايه برگزارشده و همچنان نيز با اين دانشجويان در ارتباط هستيم. 160 استاد از دانشگاه تبريز و 85 استاد از کشورهاي همسايه نيز در برنامه‌هاي مختلف اين مؤسسه شرکت کرده‌اند.
وي همچنين خاطر نشان کرد: مؤسسه‌ي مطالعات و تحقيقات قفقاز، آناتولي و آسياي ميانه دانشگاه تبريز از سال 1394 تاکنون دو برنامه‌ي کلان برگزار کرده‌است که عبارت است از کنگره‌ي پاسداشت ادبيات عاشورايي که شش دوره آن برگزار شده و هفتمين دوره در مردادماه سال آينده برگزار خواهد شد به‌طوري‌که در شش دوره قبل 125 شاعر و محقق عاشورايي را شناسايي و  ضمن اعزام به عتبات عاليات يا مشهد مقدس فرهنگ انقلابي ادبيات عاشورايي را به اين مداحان منتقل کرديم.
دکتر فرشبافيان با اشاره به برگزاري جشنواره‌ي علمي و فرهنگي نشان شهريار نيز گفت: در راستاي برگزاري اين جشنواره شخصيت‌هاي برجسته و اساتيد فعال در عرصه‌ي زبان و ادبيات فارسي در کشورهاي همسايه شناسايي شده و از طريق راهنمايي و مشورت رايزنان فرهنگي در سفارتخانه‌ها، بهترين‌ها انتخاب مي‌شوند.
دبير هفتمين جشنواره‌ي علمي و فرهنگي نشان شهريار با تأکيد بر اين‌که ديپلماسي علمي مقدم بر ساير ديپلماسي‌ها است، افزود: امسال چهار برگزيده از کشور ترکيه و دو برگزيده از ارمنستان مورد تجليل قرار خواهند گرفت اما متأسفانه برخي از کشورها نه‌تنها با ديپلماسي علمي آشنا نيستند حتي ديپلماسي سياسي و فرهنگي را هم نمي‌دانند و اجازه ندادند اساتيد برگزيده آن کشورها در اين جشنواره حضور يابند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا،وي در خاتمه از تبديل مؤسسه مطالعات و تحقيقات قفقاز آناتولي و آسياي ميانه به انديشکده خاطر نشان کرد: خوشبختانه در ادامه‌ي حمايت‌هاي رييس دانشگاه تبريز از فعاليت‌هاي مؤسسه تحقيقاتي قفقاز، با دستور ايشان اين مؤسسه از امروز به انديشکده تبديل شده و کارهايي از قبيل توليد محتواي فکري و انديشه‌اي، تدوين دايرةالمعارف بزرگ آذربايجان، گردآوري نسخ خطي فارسي و تدوين فهرست اين نسخ و همچنين برگزاري ‌نمايشگاه‌هاي علمي فرهنگي را انجام خواهد داد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها