عصر آذربایجان

گزارش خبر

راه آهن تبريز، ايستگاهي به قدمت 107 سال

سیری در استان ها//

1402/05/01

گروه سيري در استان ها: صداي سوت‌هاي پي_در پي، چمدان‌هاي که به اين سو و آن سو روي زمين کشيده مي‌شوند، بغل کردن‌هاي سفت و محکم، گريه‌هاي بي‌امان پشت سر، خنده‌هاي از ته دل براي عزيز باز آمده، دلتنگي عجيب مادري که منتظر شنيدن صداي هو هوي است و تکيه پدري سيگار به دست و چشم انتظار، صندلي‌هايي که هر لحظه پر و خالي مي‌شوند و نهايت، ستون‌هايي که هر روز شاهد اين صحنه‌ها هستند. اينجا صحبت از ايستگاه راه آهن تبريز است. ايستگاهي به قدمت 107 سال. بنايي که شاهد وصال و جدايي‌هاي فراوان بوده از استرس سربازان جنگي گرفته تا بي قراري دل‌ عشاق. گويا اينجا نقطه فوران ضربان قلب است با چاشني هيجان، غم، شادي، استرس و حتي دروغ.

گروه سيري در استان ها: صداي سوت‌هاي پي_در پي، چمدان‌هاي که به اين سو و آن سو روي زمين کشيده مي‌شوند، بغل کردن‌هاي سفت و محکم، گريه‌هاي بي‌امان پشت سر، خنده‌هاي از ته دل براي عزيز باز آمده، دلتنگي عجيب مادري که منتظر شنيدن صداي هو هوي است و تکيه پدري سيگار به دست و چشم انتظار، صندلي‌هايي که هر لحظه پر و خالي مي‌شوند و نهايت، ستون‌هايي که هر روز شاهد اين صحنه‌ها هستند.  اينجا صحبت از ايستگاه راه آهن تبريز است. ايستگاهي به قدمت 107 سال. بنايي که شاهد وصال و جدايي‌هاي فراوان بوده از استرس سربازان جنگي گرفته تا بي قراري دل‌ عشاق. گويا اينجا نقطه فوران ضربان قلب است با چاشني هيجان، غم، شادي، استرس و حتي دروغ.
در دوران کوتاه شدن مسيرهاي جاده‌اي با کندوکاوهاي بي وقفه جهت کوتاه کردن مسير مقصد، پرواز دم به دقيقه هواپيماهايي که راه‌هاي طولاني چندين ساعته را در يک ساعت طي مي‌کنند و اما گويا واگن‌هاي سحرانگيز قطار همچنان مسافر خودشان را دارد.
تاريخچه ساخت ايستگاه تبريز به سال‌هاي خيلي قبل بر مي‌گردد. در سال 1292ش و 1913م بانک استقراضي روسيه امتياز ساخت راه‌آهن جلفا به تبريز و صوفيان به شرفخانه را به دست آورد. سال بعد در 1914م جنگ جهاني اول آغاز شد و بانک استقراضي اين امتياز را به دولت روسيه تزاري واگذار کرد که راه‌آهن تبريز به جلفا را به طول 149 کيلومتر براي ارتش خود ساخت و در سال 295ش1916م) به بهره‌برداري رساند اما پس از پايان جنگ، سياست‌هاي جديد حکومت کمونيستي بر آن قرار گرفت که دولت شوروي در دهم اوت (اسفند) 1299ش (مارس 1921م) با عقد عهدنامه مودت با ايران، راه‌آهن جلفا به تبريز و صوفيان به شرفخانه را همراه با تمام ابنيه و وسايل نقليه و متعلقات آن، بلاعوض به دولت ايران واگذار کند.
اين راه‌آهن به دليل نبود لوکوموتيو بي‌استفاده ماند تا اينکه مجلس شوراي ملي در 24 ارديبهشت 1304 به درخواست دولت، پرداخت مبلغ يکصد و هفتاد هزار تومان را به تصويب رساند که بخشي از آن هزينه خريد لوکوموتيو، واگن و راه‌اندازي راه‌آهن جلفا به تبريز و بخش ديگر، صرف کشتيراني در درياچه اروميه شود.
ايستگاه راه‌آهن تبريز نيز در سال 1295 خورشيدي با بهره‌برداري از محور تبريز – جلفا به ‌طول 149 کيلومتر افتتاح شد. طراح اوليه اين ايستگاه معمار فرانسوي فرناند پويون بود. طراح ساختمان جديد نيز حيدر غيايي شاملو  است.
به گزارش عصر آذربايجان  به نقل از برنا،ايستگاهي که امروزه همچنان آماده پذيرايي از تمامي مسافراني است که قصد آمدن به اين کهن شهر را دارند. با تغييري در معماري و نما با ستون‌هاي مستحکم و پابرجا و رخنه کردن در خاک کهن شهر تبريز.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع