عصر آذربایجان

گزارش خبر

ترفندهاي تنظيم خواب بچه مدرسه‌اي‌ها

1398/07/03

گروه گزارش: خيلي از بچه‌ها به تعطيلات عادت کرده‌اند و دير مي‌خوابند و نمي‌توانند صبح بدون غر و لند و به موقع بيدار شوند. بسياري از والدين هستند که در مقابل اين وضعيت ناراحت هم مي‌شوند ولي اقدام موثر و قاطعي ندارند. علت‌هايي هست که باعث دير خوابيدن بچه‌ها و اذيت شدن آن‌ها مي‌شود. بايد اين دلايل را بشناسيم تا محصلان هم به موقع بخوابند و هم روز درسي بهتري داشه باشند.

نزديک آغاز سال تحصيلي است و يکي از مشکلاتي که همه خانواده‌ها و محصلان دارند، ماجراي تنظيم خواب و بي‌خوابي‌ است. بي‌خوابي و بدخلقي هم که رابطه قوي با هم دارند. به همين علت دانش‌آموزان و حتي دانشجوياني که از تعطيلات خوشايندشان برگشته‌اند، بدخلق و بهانه‌گير مي‌شوند. مخصوصاً والدين دانش‌آموزان اول دبستاني سختي بيشتري مي‌کشند تا کودکشان به وضعيت جديد عادت کند.
خيلي از بچه‌ها به تعطيلات عادت کرده‌اند و دير مي‌خوابند و نمي‌توانند صبح بدون غر و لند و به موقع بيدار شوند. بسياري از والدين هستند که در مقابل اين وضعيت ناراحت هم مي‌شوند ولي اقدام موثر و قاطعي ندارند. علت‌هايي هست که باعث دير خوابيدن بچه‌ها و اذيت شدن آن‌ها مي‌شود. بايد اين دلايل را بشناسيم تا محصلان هم به موقع بخوابند و هم روز درسي بهتري داشه باشند. تمرکز اين محصلان هم وقتي با آن‌هايي که به موقع مي‌خوابند مقايسه مي‌شود، به گرد پاي آنان نمي‌رسد. تمرکز درسي هم که نباشد، يادگيري نصفه و نيمه‌اي است که حتي نمي‌دانيم علتش چيست. خيلي از همين مسائل ريشه در خواب محصلان دارد.
از اهميت خواب که بگذريم علت‌هايي هستند که حتي وقتي سعي مي‌کنيم خواب را تنظيم کنيم، موفق نمي‌شويم:
تغييرعادت: يکي از مهم‌ترين عوامل که اول از همه بايد درست شود عادت است. بهتر است ما قبل از اينکه مهرماه فرابرسد، شروع به زودتر خواباندن بچه‌ها و زودتر خوابيدن خودمان بکنيم. در اين حالت قبل از اينکه مهر ماه شروع شود عادتي ايجاد کرديم و فرد کم‌تر اذيت مي‌شود و دچار بي خوابي نخواهد شد. خيلي از بي‌خوابي‌ها علت خاصي ندارد و فقط بايد مدتي تلاش کنيم، درست مانند کسي که به
واسطه سفر، ساعت روزش جابه‌جا شده و تا چند روز مشکل خواب دارد.
حواس پرتي به وسايل تکنولوژيک: بچه مدرسه‌اي‌ها و دانشجويان ميل به تلويزيون ديدن، بازي، فيلم ديدن و اينترنت‌گردي دارند همين ماجرا حواسشان را از خواب پرت مي‌کند و ميل به خوابيدن ندارند. براي بچه‌ها ساعت تعيين کنيم. اگر بچه‌ها هر زماني که خواستند تلويزيون ببينند، بازي کامپوتري کنند و کارتون ببينند، حواسشان مدام در پي آن مي‌ماند. بهتر است ما براي بچه‌ها و حتي براي خودمان ساعت تعيين کنيم و در يک محدوده و چارچوب مشخص از وسايل تکنولوژيکي استفاده کنيم. اگر بچه‌ها به مقايسه روي آوردند بگوييد هر خانه مقررات خود را دارد و قاطع باشيد.
مهمان داري: وقتي مهمان داريم بسياري از بچه‌ها حواسشان پرت مهمان است و نمي‌توانند دل به خواب بدهند. بهتر است حداقل در اوايل سال تحصيلي مهماني‌ها را مديريت کنيم تا عادت فرزند ما شکل بگيرد. وقتي به مهماني مي‌رويم هم سعي کنيم طوري بلند شويم که در خواب فرزندمان خللي ايجاد نشود. کودک را براي رفتن به اتاق خواب تشويق کنيد و او را هر شب از برنامه شبانه آگاه کنيد که وقت خواب است و در اين کار مصمم باشيد.
بچه‌هايي که جفت هم مي‌شوند: بچه‌هايي که دو نفري يا بيشتر در يک اتاق مي‌خوابند انقدر حرف مي‌زنند و شيطنت مي‌کنند که نمي‌توانند بخوابند. بهتر است در صورت لزوم فرد بزرگتري براي برقراري نظم بين آن‌ها قرار بگيرد تا کم‌کم عادت کننند سر ساعت مقرري بخوابند.
فقر آهن: فقر آهن از دلايلي است که يک فرد را به بي‌خوابي شبانه دچار کند. اگر قبل از شروع سال تحصيلي آزمايش خون انجام دهيم و متوجه کمبودهاي بدن فرزندان، مخصوصاً در مورد کمبود خون بشويم مي‌توانيم اين عامل را کنترل کنيم.تخليه انرژي در طول روز: کودکي که هنوز انرژي دارد و هيجان‌زده است نمي‌تواند درست و به موقع بخوابد. در طول روز اگر فرزند ما نتواند انرژي درون خود را تخليه کند و چيزي او را به وجد آورده باشد، خواب هم مانند يک رويا مي‌شود. تخليه انرژي با انجام فعاليت‌هاي مناسب هر سن و سال در طول روز خيلي مهم است. مثلا بردن به پارک، تئاتر، برنامه‌هاي تفريحي و گذران وقت با دوستان گزينه‌هاي مناسبي هستند که باعث مي‌شوند خواب خوبي در انتظار شب ما باشد.
نگراني والدين: انتقال اضطراب به بچه‌ها و سر زدن مداوم به آن‌ها باعث بي‌خوابي بچه‌ها مي‌شود. آرامش والدين يکي از شروطي است که موجب آرامش فرزندان مي‌شود. بنابراين بهتر است سختگيري و استرس را از خودمان دور کنيم و کمي انعطاف‌پذيري داشه باشيم.
شام سنگين: خوردن شام سنگين پرخوري قبل از خواب باعث بي‌خوابي مي‌شود. وعده آخر شب را سبک‌تر بخوريم که هم براي سلامتي ما بهتر است و هم خواب بهتري در انتظار خودمان و فرزندانمان است.
دماي اتاق: گرم بودن يا سرد بودن اتاق هم مي‌تواند يک بچه را بدخواب و بي‌خواب بکند. همه ما وقتي زياد گرممان باشد يا سردمان باشد خوابمان نمي‌برد و کلافه مي‌شويم. بچه‌ها هم که با اين تغييرات بيشتر اذيت مي‌شوند. دماي خانه را هميشه در حالت مناسب و متعادل نگاه داريم.
مديريت عوامل
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا،هر بچه‌اي شرايط خودش را دارد و نبايد شرايط فرزند خودمان را با ديگري مقايسه کنيم. رو به تهديد و ناراحتي هم نياوريد که هميشه نتيجه برعکس دارد. مثلا اگر مي‌بينيد شب‌ها خواب خوبي ندارند، نبايد عصر هم بخوابند. يا اگر چاي و نوشابه مي‌خورند، ممکن است شب خواب خوبي نداشته باشند. اگر بچه‌هاي کوچک از خوابيدن تتنهايي مي‌ترسند به آن‌ها با گفتگو کمک کنيم و آن‌ها را دعوا نکنيم. قبل از خواب فعاليت‌هاي تند و حرکتي نکنيم و به سمت آرامش برويم. حداکثر دو ساعت قبل از خواب شام بخوريم. سعي کنيم در حالت کلي پايبند به ساعت خواب باشيم و مصمم باشيم تا خواب بهتر و روزهاي با کيفيتي را تجربه کنيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها