گروه گزارش: در چهارسالگي دولت تدبير و اميد آنچه که از شواهد امر برميآيد اينکه وعده پنج ساله اين دولت براي شنيدهشدن سوت قطار در اردبيل را نبايد زياد جدي گرفت. 12 مرداد 1392 بود که با تنفيذ حکم رياست حسن روحاني توسط رهبري، وي رسما يازدهمين رئيس جمهور ايران شد تا براي چهار سال، زمام کشور را در دست بگيرد، امروز از آن تاريخ سه سال گذشته و رئيس جمهوري روحاني وارد سال آخر شد؛ سالي که همه همچنان بي صبرانه منتظر گشايش در اوضاع اشتغال، مسکن و اقتصاد مملکت هستند. در استان غني! اما محروم اردبيل، آنچه از دولت تدبير و اميد انتظار ميرفت باز شدن قفل زنگ زده پروژههاي بلاتکليف متعدد استان و در راس آنها پروژه راه آهن اردبيل بود که از ديد ناظران بر عملکرد مجريان و مردم اين ديار هنوز کليد تدبير در اين استان چندان کارساز نبوده و بدتر اينکه برخي از قولها و وعدههاي رئيس دولت يازدهم در هفتمين سفرش به اردبيل هم به جمع وعدههاي زنگ زده پيوسته است. 29 مرداد سال 93 حسن روحاني در هفتمين سفر استاني خود وارد فرودگاه اردبيل شد و ساعتي بعد در جمع مردم اردبيل در ورزشگاه تختي اردبيل از 76 پروژه اي گفت که 67 تاي اين پروژهها در سال 93 و مابقي آن در سال 94 به بهره برداري خواهد رسيد. اختصاص اعتبار به راه آهن و اتمام اين پروژه ظرف 4 تا 5 سال آينده، اختصاص اعتبار به پتروشيمي و ساماندهي 83 هزار هکتار از اراضي کشاورزي ديگر وعده هايي بودند که رئيسجمهور در اولين سفرش به اردبيل مطرح کرد، با اينکه در آستانه دوسالگي اين سفر، آمارها و اظهارنظرهاي متفاوت از تحقق اين پروژهها از طرف مسئولان استان ارائه مي شود اما آنچه مسلم است اينکه پروژه حياتي راه آهن اردبيل که مطالبه جدي اهالي اين ديار است همچنان جدي گرفته نشده و با وضعيت موجود، اهالي بايد عمر نوح داشته باشند تا بالاخره صداي سوت قطار را بشنوند. طبق اظهارات نمايندگان مجلس نهم از جمله مصطفي افضلي فرد، منصور حقيقتپور نشان متقني از تحقق مصوبههاي سفر رئيسجمهور به اردبيل در مورد راه آهن ديده نشد و 48 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته، سنخيتي با قول راه اندازي راه آهن اردبيل در طول 4 سال آينده ندارد، علاوه بر اين نمايندگان مجلس دهم اردبيل با واقف بودن بر بودجه کم اختصاص يافته براي اين پروژه حياتي بر پيگيري جدي اين مطالبه مهم تاکيد دارند. به گفته صديف بدري، متاسفانه پروژه راه آهن اردبيل در اولويت برنامه هاي دولت و مجلس نبوده و از لحاظ بودجه در وضعيت اسفباري است.وي تاکيد کرد: مشکل فني خاصي که جلوي پروژه راه آهن اردبيل را بگيرد وجود ندارد، در عين حال که نه در سال 94 و نه در سال 95 اعتبار خوبي براي اين پروژه اختصاص نيافته اما اميدواريم در بودجه 96 اين پروزه حياتي در اولويت قرار بگيرد. مسير راه آهن ميانه – اردبيل در سال 82 به طول 175 کيلومتر، با سرعت 160 کيلومتر بر ساعت براي مسافربري و 120 کيلومتر بر ساعت براي باري، از ايستگاه زاويه در شهرستان ميانه واقع دراستان آذربايجان شرقي آغازشده و به تدريج وارد منطقه کوهستاني شده و پس از طي مسير به موازات رودخانه و دره قزلاوزن به مسير خود ادامه داده و به سمت شهرستان اردبيل تغيير جهت ميدهد و به موازات رودخانه سنگورچاي از مناطق کوهستاني وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طي مسير در کنار جاده اردبيل – مهماندوست وارد ايستگاه اردبيل ميشود. در حال حاضر اين خط آهن ازميانه تا اردبيل در يکي ازمسيرهاي سخت از نظر توپوگرافي قرارگرفته و در اين مسير 23 کيلومتر تونل وجود دارد و حدود 7 کيلومتر پل بزرگ در اين مسير احداث خواهد شد. کوهستاني بودن منطقه موجب پيچيده شدن عمليات ساخت شده است، در اين راستا براي ساخت اين خط ريلي به علت شرايط خاص جغرافيايي منطقه، بيش از 58دستگاه تونل به طول 23 کيلومتر بايد احداث شود که تاکنون حفاري فوقاني 16 کيلومتر آن صورت گرفته است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا براي پروژه راه آهن اردبيل - ميانه به صورت ميانگين ساليانه حدود 30ميليارد تومان اعتبار براي آن منظور شده و در صورت ادامه اين روند با احتساب مبالغ کلان مورد نياز در حدود 1500 ميليارد تومان لازم است که با اين شرايط بد اقتصادي و مالي دولت، اتمام آن بيش از 40 سال به طول خواهد کشيد.
گروه گزارش: در چهارسالگي دولت تدبير و اميد آنچه که از شواهد امر برميآيد اينکه وعده پنج ساله اين دولت براي شنيدهشدن سوت قطار در اردبيل را نبايد زياد جدي گرفت.