عصر آذربایجان

گزارش خبر

شعبده‌بازي شهرداري تبريز با پروژه‌هاي شهري از روزشمار تا پول‌شمار

شعبده‌بازي شهرداري تبريز با پروژه‌هاي شهري از روزشمار تا پول‌شمار

1403/03/15

گروه گزارش: شهرداري تبريز که در اجراي پروژه‌هاي در دست اجرا تغيير کاربري داده، به عبارتي از روزشمار به پول‌شمار رسيده است. شهردار تبريز اعتبار و برآورد پروژه معلم را تنها در چند ماه از 200 ميليارد به 250 ميليارد تومان افزايش داد که براي همگان سوال‌برانگيز شد!

سينا مطهر

گروه گزارش: شهرداري تبريز که در اجراي پروژه‌هاي در دست اجرا تغيير کاربري داده، به عبارتي از روزشمار به پول‌شمار رسيده است. شهردار تبريز اعتبار و برآورد پروژه معلم را تنها در چند ماه از 200 ميليارد به 250 ميليارد تومان افزايش داد که براي همگان سوال‌برانگيز شد!
در شرايطي که پيش‌تر، شهرداري تبريز از اتمام و بهره‌برداري نهايي تقاطع غيرهمسطح "معلم" همزمان با سوم خرداد، سالروز آزادسازي خرمشهر خبر داده و براي اثبات اين موضوع نيز، مهرماه سال گذشته، تابلو روزشمار آن را نصب کرده بود، اين پروژه به دليل تاخير در اجرا و زمان بندي و محاسبات اشتباه شهرداري تاکنون به بهره‌برداري نرسيده و عمليات اجرايي آن ادامه دارد!پيش از اين اکبر پورخردمند، شهردار منطقه 5 تبريز به عنوان کارفرماي اين پروژه در گفتگويي، با تاکيد بر اتمام و بهره‌برداري به موقع اين پروژه، از آن به عنوان پروژه‌اي فرامنطقه‌اي و در راستاي رفع گره‌هاي ترافيکي منطقه شمال‌غرب تبريز ياد کرده و از افتتاح آن در زمان مقرر خبر داده بود.شهرداري تبريز که تا امروز موفق به افتتاح به موقع پل معلم نشده، در سکوت کامل خبري، با تغيير زمان افتتاح اين پروژه، حالا از تاريخ جديدي را براي اتمام آن اعلام کرده و زمان بهره برداري از آن را 31 خرداد اعلام مي کند.يعقوب هوشيار، شهردار تبريز در بازديد ميداني هفته قبل خود و جمعي از مديران شهرداري از اين پروژه 200 ميليارد توماني که حالا رقم پيمان آن نيز افزايش يافته و به 250 ميليارد تومان رسيده است و اين پل غيرهمسطح که به گفته شهردار تبريز، نخستين پل سگمنتال شهري تبريز به شمار مي رود، در تاريخ اعلامي جديد نيز به بهره برداري برسد!
تاخير در اتمام پل معلم درحالي صورت گرفته است که بايد درباره ابهامات موجود پيرامون برآوردهاي مالي و اجرايي آن که در چند ماه از 200 ميليارد تومان به 250 ميليارد تومان اعلام مي‌شود شفاف‌سازي شود.شهرداري تبريز، برعکس سال نخست که مقيد به اتمام طرح‌ها در زمان اعلامي و سر موعد مقرر بود، ديگر عزمي براي وفاي به عهد قبلي ندارد و اغلب طرح ها و پروژه هاي عمراني زيربنايي در دست اجراي آن، نظير همين پل معلم که به کارفرمايي شهرداري منطقه 5 درحال اجراست، به کندي و تاخيرهاي بسيار درحال پيگيري هستند.موضوع اين تاخيرها، دلايل آن و ابهامات مربوط به عدم برآوردهاي مالي دقيق در خصوص هزينه‌هاي اجرايي پل معلم که اين روزها به يکي از چالش‌هاي اصلي در حوزه مديريت شهري تبريز تبديل شده، از جمله مسائلي به شمار مي‌رود که هم شهرداري تبريز، هم شهرداري منطقه 5 به عنوان کارفرما به عنوان پيمانکار طرح، ناگزير از شفاف‌سازي و توضيح درخصوص آن هستند.
تمديد روزشمار روگذر معلم تنها نمونه اي از اين تغيير کاربري‌هاست و تمديد چندين و چند باره وعده چاله‌زدايي از خيابان‌ها و معابر اصلي تبريز مصداقي ديگر از اين رويه پرتکرار و سريالي در شهرداري است، چرا که هوشيار بهمن 1401بود که پايان سه ماهه نخست 1402را موعد تحقق اين وعده اعلام کرد و اين وعده نه تنها محقق نشد بلکه با تمديد هاي سه ماهه و شش ماهه به پايان سال حواله شد و در نهايت معاون فني و عمراني شهردار تبريز روزشماري نامعلوم در 1403را براي آن اعلام کرد.به اين فهرست مي‌توان روزشمارها و وعده‌هايي چون افتتاح پرديس فرهنگ و رسانه تبريز را نيز اضافه کرد که قرار بود 29 بهمن 1402 به بهره برداري برسد اما با وجود سررسيد اين وعده، »اتمام پروژه در آينده نزديک» تنها توضيح مديران شهرداري در اين خصوص است و پروژه مترو تبريز نيز که ديگر نيازي به توضيح ندارد و تاخير چند دهه اي در اجراي آن تمام مرزهاي زمان بندي براي اجراي پروژه در شهر اولين ها را جابه‌جا کرده و سواي مباحث کمي، کيفيت اجراي پروژه‌ها نيز خود مجالي مفصل براي نقد و بررسي مي‌طلبد و اندر حکايت آن تنها به نقل قولي از استاندار در همين بازديد اخير بسنده مي کنيم که خواستار نظارت جدي تر بر کيفيت اجراي پروژه‌ها توسط پيمانکاران شهرداري شده است.
به اين فهرست مي توان روزشمارها و وعده هايي چون افتتاح پرديس فرهنگ و رسانه تبريز را نيز اضافه کرد که قرار بود 29 بهمن 1402 به بهره برداري برسد اما با وجود سررسيد اين وعده، »اتمام پروژه در آينده نزديک« تنها توضيح مديران شهرداري در اين خصوص است و پروژه مترو تبريز نيز که ديگر نيازي به توضيح ندارد و تاخير چند دهه اي در اجراي آن تمام مرزهاي زمان‌بندي براي اجراي پروژه در شهر اولين ها را جابجا کرده و سواي مباحث کمي، کيفيت اجراي پروژه ها نيز خود مجالي مفصل براي نقد و بررسي مي‌طلبد و اندر حکايت آن تنها به نقل قولي از استاندار در همين بازديد اخير بسنده مي کنيم که خواستار نظارت جدي تر بر کيفيت اجراي پروژه‌ها توسط پيمانکاران شهرداري شده است.وي، روزي که حکم پنجاه و هشتمين کليددار شهر اولين‌ها را مي‌گرفت، از تدوين و اجراي اين برنامه براي تحول در مديريت شهري تبريز خبر و وعده داده بود که تبريزي‌ها در آينده‌اي نزديک نتيجه ملموس تغيير و تحولات در مديريت اين شهر را شاهد خواهند بود، شهري که هوشيار وضعيت فعلي آن را حاصل انقطاع از گذشته گرانقدر دانسته و گفته بود: متأسفانه تبريزي که در دوره‌هاي پياپي هدايت کشور در حوزه‌هاي مختلف را بر عهده داشته و دروازه ورود صنعت و فناوري به کشور بوده، امروز در نتيجه عدم تعامل و همگرايي مسؤولان و عدم به‌کارگيري ظرفيت‌هاي مردمي در مسائل ساده زيرساختي با مشکلات عديده دست به گريبان است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس،خالي از لطف نخواهد بود اگر شهردار تبريز پس از گذشت دو سال از اعلام اين وعده ها و با رصد وضعيت اين روزهاي تبريز و قياس آن با زماني که کليد شهرداري را تحويل مي گرفت، ميزان تحقق برنامه ها و وعده هايش را نه براي مردم و افکار عمومي، که حداقل براي سنجش عيار مديريتي خود بررسي کند و با قاضي کردن کلاه خويش بگويد که آيا مديريت شهري تبريز در اين دو سال حرکتي واقعي به سمت بازگرداندن شهر اولين‌ها به جايگاه رفيع و شکوهمند خود داشته است يا خير.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها