عصر آذربایجان

گزارش خبر

برخي سخنان رئيس جمهور سوء تعبير شده است

برخي سخنان رئيس جمهور سوء تعبير شده است

1403/07/02

گروه سياسي: ظاهرا قرار است آقاي ظريف در سفر آقاي پزشکيان ايشان را همراهي کند و احتمالا در تدوين نطق‌هاي رئيس جمهور در سازمان ملل نيز مشارکت خواهد داشت؛ بنابراين انتظار مي‌رود چه در سخنراني ها، چه در ديدار‌هاي رئيس جمهور، مسائل، با دقت بالاتري پاسخ داده و بررسي شوند.


 ايران در ماه‌هاي اخير بالاترين سطح خويشتن داري را نشان داده و چه در برابر اقدامات جنگ طلبانه اسرائيل و چه در برابر حساسيت‌هاي منطقه اي، بسيار خوددار عمل کرده است.  دکتر مسعود پزشکيان، در نخستين نشست خبري خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاران درباره غني سازي اورانيوم درصدي و مسئله برجام گفت: »بار‌ها گفتيم ما دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم، ما به دنبال رفع نياز‌هاي علمي و تکنيکي خودمان هستيم، به چارچوب برجام پايبند بوديم و به دنبال حفظ آن چارچوب هستيم.
 اگر غربي‌ها ادامه ندهند ما هم ادامه نمي‌دهيم. به تعهدي که نوشته شده پايبند باشند، ما هم به تعهداتمان عمل مي‌کنيم. مساله FATF و مساله برجام و هرگونه ارتباط با دنيا را بايد حل کنيم.« اين سخنان با واکنش‌هايي از سوي مقام‌هاي کاخ سفيد و وزارت امور خارجه امريکا مواجه شده است.
کارين ژان پي ير، سخنگوي کاخ سفيد در اين باره گفته است: »ما بار‌ها اعلام کرده‌ايم که ديپلماسي را به عنوان بهترين راه براي دستيابي به يک راه حل دائمي موثر براي برنامه هسته‌اي ايران در نظر مي‌گيريم. ما در سه و نيم سال گذشته، اين اظهارات را تکرار کرده‌ايم و معتقديم ديپلماسي بهترين روش مي‌باشد. با اين حال، ما در حال حاضر از آن بسيار دور هستيم.«
متيو ميلر سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده نيز با اشاره به استفاده از کلمه »برادري« توسط مسعود پزشکيان مدعي شد: »ما بر اساس عملکرد حکومت ايران قضاوت مي‌کنيم نه اظهارات آنها. اين برادري بايد در عملکرد نشان داده شود نه در گفتارشان. اگر آن‌ها مي‌خواهند برادري با آمريکا يا ساير کشور‌ها در جهان نشان دهند بايد حمايت از گروه‌هاي ترروريستي و تشديد فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را متوقف کنند و از انتقال موشک به روسيه جلوگيري و حقوق بشر را رعايت کنند.«
اين اظهارات در شرايطي مطرح مي‌شود که تحليل سخنان رئيس جمهور در رسانه‌هاي داخل کشور نيز ادامه دارد و برخي روي کلماتي، چون »برادري« نقد دارند. با توجه به اهميت برجام براي سياست خارجي، اقتصاد و توسعه روابط با غرب، پرسش‌هايي مطرح است از جمله اين که سخنان مقامات آمريکايي حاوي چه پيامي براي ايران است و آيا مي‌توان به آغاز رايزني‌هاي جديد براي برجام اميدوار بود؟ جلال ساداتيان، ديپلمات پيشين ايران در انگلستان و کارشناس ارشد سياست خارجي به اين پرسش‌ها پاسخ داده است:
استفاده رئيس جمهور از کلمه »برادري« دچار »بدفهمي« شده است
جلال ساداتيان گفت: »آقاي پزشکيان، پيش از راي آوردن و موفق شدن در انتخابات و در دوران برگزاري کمپين‌هاي انتخاباتي خود، به اين موضوع که ما بايد بتوانيم روابطمان را با غرب و کل جهان، توسعه دهيم، تاکيد داشتند. همچنين ايشان در بخشي از صحبت‌هاي خود گفته اند که گرچه اولويت ما ارتباط با همسايگان است، اما همسايگان همه ظرفيت نيازمندي‌هاي ما را پاسخگو نيستند و نمي‌توانيم به صرف روابط با همسايگان، مسئله را حل کنيم؛ بنابراين ديدگاه ايشان از ابتدا اين بوده که روابط با جهان را بهبود داده و مشکلات را حل و فصل کند. اکنون نيز، پس از اين که راي آورده و در جايگاه رياست جمهوري نشسته است، اين مسئله را در دستور کار قرار داده است. انتخاب آقاي عراقچي به عنوان وزير امور خارجه نيز نشان مي‌دهد، قرار است مسئله به شکل جدي پيگيري شود، چرا که آقاي عراقچي در اولين گفتگوي خود با سران کشور‌هاي خارجي با جوزپ بورل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا صحبت کرده است. همه اين ها، نشانه‌هايي دال بر اين است که دولت فعلي به عنوان يک جريان جديد در پي توسعه است.«
وي افزود: »به همين دلايل است که به سخنان سخنگوي کاخ سفيد و نگاه کاخ سفيد، انتقاد وارد است. آن‌ها به درستي موفق به تحليل موقعيت جديد نشده اند و پاسخ سخنگوي کاخ سفيد به خبرنگاران درباره ايران نيز، پاسخي نبود که در خور پالس‌هايي باشد، که ايران، اخيرا ارسال مي‌کند. درست است که استفاده از کلمه »برادري« توسط رئيس جمهور کشورمان، توسط برخي رسانه‌هاي داخل و خارج مورد دستاويز قرار گرفته و سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا هم از آن استفاده کرده است، اما اين کلمه، دچار بدفهمي شده است. منظور و محتواي سخن آقاي پزشکيان کاملا واضح بود.
آقاي پزشکيان سعي داشت حسن نيت و پالس‌هاي مثبت سياست خارجي ايران براي شکل گيري توافق را تشريح کند.
 ايشان صراحتا تاکيد کرد که هم در مسئله برجام و هم در مسئله FATF و مديريت تخاصم‌هاي منطقه‌اي آمادگي کامل وجود دارد. وقت آن رسيده که آمريکايي‌ها هم متوجه شوند که نه فقط ايران نسبت به اسرائيلي‌ها احساس تخاصم دارد، بلکه اروپايي‌ها و ديگراني هم که مدافع اسرائيل بودند، اکنون، اسرائيل را مورد نقد قرار مي‌دهند. حتي داخل آمريکا و اسرائيل نيز، سياست‌هاي نتانياهو مورد نقد شديد قرار دارد.«
نمي‌شود آمريکا در برابر تحليل اخبار کور باشد
ديپلمات پيشين ايران در انگلستان در ادامه گفت: »نمي شود که آمريکا در برابر تحليل اخبار کور باشد و صرفا روي ظاهر خبر و کلمات متمرکز شود و بلافاصله روي خبر‌ها واکنش نشان دهد. البته اين موضوع را نيز نمي‌توان انکار کرد که با توجه به شکل گيري دشمني 45 ساله بين ايران و ايالات متحده، حل و فصل اختلافات با هدف به ثمر رساندن برجام، چندان ساده نخواهد بود. اين جا است که کلمه برادري به مشکل بر مي‌خورد، چرا که برادري به بالاترين سطح روابط ديپلماتيک و ارتباط بين دو کشور معطوف مي‌شود و طبيعتا اين کلمه در تعريف روابط ايران و آمريکا جايگاهي ندارد.
 انتظار مي‌رود رئيس جمهور کشورمان در استخدام کلمات دقت بيشتري داشته باشند هرچند که اين هم يک واقعيت است که آقاي پزشکيان سابقه سياسي طولاني در بخش سياست خارجي و مسائل استراتژيک ندارند و در نتيجه تا آشنا شدن ايشان با حساسيت‌هاي به کارگيري برخي کلمات زمان لازم است. هر چند، همانطور که گفتم، منظور آقاي پزشکيان از جملاتي که درباره آمريکا گفتند مشخص بود. آقاي پزشکيان، خود، بار‌ها تاکيد کرده اند که کارشناس و متخصص برخي حوزه‌ها نيستند و از کارشناسان مشاوره مي‌گيرند.«
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازفرارو، وي افزود: »ظاهرا قرار است آقاي ظريف در سفر آقاي پزشکيان ايشان را همراهي کند و احتمالا در تدوين نطق‌هاي رئيس جمهور در سازمان ملل نيز مشارکت خواهد داشت؛ بنابراين انتظار مي‌رود چه در سخنراني ها، چه در ديدار‌هاي رئيس جمهور، مسائل، با دقت بالاتري پاسخ داده و بررسي شوند. در نشست رئيس جمهور، با خبرنگاران، برخي از پرسش‌ها قابل پيش بيني و برخي قابل پيش بيني نبود، به همين دليل نمي‌شود ايراد را بر مشاوران وارد دانست و گفت چرا به شکل کامل، آقاي پزشکيان را آماده يا توجيه نکرده اند. اما طبيعيست که پس از چند ماه آقاي پزشکيان در مسند رياست جمهوري جا افتاده و با دقت بالاتري پاسخگو باشند.
 ايران در ماه‌هاي اخير بالاترين سطح خويشتن داري را نشان داده و چه در برابر اقدامات جنگ طلبانه اسرائيل و چه در برابر حساسيت‌هاي منطقه اي، بسيار خوددار عمل کرده و عليرغم توان ورود به اين مناقشات، سعي کرده بالاترين سطح آرامش را بر ديپلماسي برقرار کند. با توجه به اين موضوع، از آمريکا هم انتظار مي‌رود با هر سخن يا اقدام مقامات ايران، واکنش‌هاي تند نشان نداده و رفتاري متناسب‌تر نشان دهد.
 گرچه ايالات متحده در حال حاضر درگير مسئله انتخابات است، اما اگر قرار باشد کامالا هريس رئيس جمهور بعدي آمريکا باشد، پاسخ دهي به پالس‌هاي ايران از هم اکنون، حائز اهميت است.«

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها