عصر آذربایجان

گزارش خبر

روزگار ناخوش چاپ و نشر کتاب

روزگار ناخوش چاپ و نشر کتاب

1402/09/05

گروه گزارش: اين روزها حوزه چاپ و نشر کتاب مانند اکثر عرصه‌ها حال و روز خوشي در کشور ندارد و گراني و تورم گريبان‌گير يار مهربان شده و نياز به برنامه‌هاي ويژه فرهنگي و حمايت‌هاي ويژه دولت دارد.

گروه گزارش: اين روزها حوزه چاپ و نشر کتاب مانند اکثر عرصه‌ها حال و روز خوشي در کشور ندارد و گراني و تورم گريبان‌گير يار مهربان شده و نياز به برنامه‌هاي ويژه فرهنگي و حمايت‌هاي ويژه دولت دارد.
کتاب و کتابخواني يکي از مؤلفه‌هاي مهم حوزه فرهنگ و ادب به شمار مي‌رود. آمار چاپ کتاب نشان مي‌دهد که هر جامعه‌اي تا چه حد به حوزه کتاب اهميت مي‌دهد از اين رو براي ارزيابي مختصات فرهنگي هر جامعه مي‌توان آمارهاي کتابخواني و يا چاپ و نشر کتاب را در هر منطقه مورد بررسي قرار داد.
»کتاب دوست ماست« از کودکي و از همان زمان که قلم به دست گرفتيم، اين جمله بارها در ذهن ما تکرار شده که کتاب يار مهربان و رفيق شفيق ماست. شايد آن روزها چندان فکرمان را درگير معناي آن نمي‌کرديم اما امروز بعد از گذشت چندين سال به عمق اين جمله ساده پي مي‌بريم.کتاب داناتر از هر دوستي است و هيچگاه از بذل و بخشش آنچه مي‌داند، دريغ نمي‌کند.
در بيان اهميت کتاب و مطالعه همين بس که خداوند متعال نيز درس‌هاي زندگي و رازهاي کائنات را در قالب کتابي به نام »قرآن« براي ما فرستاده و در آن به قلم قسم ياد کرده است که يک منظور آن مي‌تواند بيان نقش مهم خواندن، مطالعه و انديشيدن باشد؛ بنابراين نمي‌توان تأثيرات مثبت کتاب‌خواني را در زندگي کسي منکر شد.
اما آخرين کتابي که خوانده‌ايم را به ياد داريم؟ چه نام داشت؟ اين روزها اکثر افراد از کتاب و کتابخواني فاصله گرفته‌اند، آنچنان که براي پاسخ اين سوال بايد مدت‌ها بيانديشند.
امروزه کتاب‌ها ميهمان قفسه‌ها و ويترين مغازه‌ها شده‌اند، ديگر حتي کسي هم به آنها نگاه نمي‌کند، آنها بي‌صدا و بي‌آزار ميهمان هميشگي اتاق‌ها هستند؛ آن يار مهربان ديگر ياري ندارد، هيچ‌کس حتي حال او را هم نمي‌پرسد، او مثل چراغي است که مي‌درخشد اما پرده‌اي از غبار فراموشي، جلوي روشنايي‌اش را گرفته است.
ناگفته نماند؛ بي‌توجهي برخي از مسئولين و افزايش قيمت کاغذ و در پي آن گراني کتاب هم بي تأثير نبوده است، البته کارشناسان معتقدند افزايش قيمت کتاب در مقايسه با اقلام ديگر چندان زياد نبوده است اما وضعيت معيشتي مردم ديگر اجازه نمي‌دهد به فکر خريد کتاب هم باشند؛ بنابراين وضعيت فرهنگي و سرانه کتابخواني کشور ما چندان شرايط خوبي ندارد.
باوجود اينکه معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سرانه مطالعه در کشور ما را 38دقيقه در روز بدون احتساب کتب آموزشي و ادعيه‌ها عنوان مي‌کند اما تعداد روزافزون ناشران ورشکست شده و تعويض شغل در موارد بسيار زياد توسط برخي ناشران حرفه‌اي، حکايت از وجود بحراني خاموش در اين قشر مهم جامعه دارد.در جامعه‌اي که کتاب به يک کالاي لوکس تبديل شود و موارد مراجعه به آن محدود به برخي قشرهاي خاص گردد، بدون ترديد نمي‌توان از ارتقاي فرهنگي در سطوح کلان جامعه سخن گفت.
در برخي از پژوهش‌ها که در زمينه ميزان مطالعه در ميان مردم انجام شده مطالعه روزنامه حتي در زمره شاخص‌هاي مطالعه در نظر گرفته نمي‌شود. اما حتي اگر مطالعه روزنامه در ايران را نيز يکي از شاخص‌هاي مطالعه بدانيم تيراژ روزنامه‌ها گواه آن است که ايرانيان به روزنامه خواني نيز علاقه چنداني ندارند.
در کشورهاي ديگر تمهيدات تشويقي براي مطالعه، به گونه‌اي در نظر گرفته شده که مردم علاوه بر مطالعه روزنامه به ديگر مکتوبات نيز اعتنا نشان دهند. اما در ايران بدون ترديد هر سياست تشويقي بايد از پله ابتدايي آغاز کند. تشويق مردم به مطالعه روزنامه و حتي برخي مکتوبات که به زندگي روزمره آنان بستگي تام و تمام دارد.
چالش‌هاي حوزه نشر و چاپ کتاب
يک ناشر تبريزي در خصوص مشکلات عرصه چاپ و نشر مي‌گويد: با گسترش فضاي مجازي و روي آوردن مردم به اين سمت، ديگر کتاب و کتابخواني مانند گذشته مشتري ندارد و تيراژ کتاب‌هاي ما بالا نيست.
علي حسيني ادامه مي‌دهد: مهم‌ترين چالش صنعت نشر، گراني کاغذ و بي‌ثباتي قيمت‌هاست؛ ناشران براي يک سال آينده خود برنامه‌ريزي مي‌کنند اما به دليل نبود ثبات در قيمت‌ها عملاً اين کار ديگر امکان‌پذير نيست.
او مي‌افزايد: طي يک سال اخير مشکلات نيز چند برابر شده است، ناشران با نويسنده قرارداد مي‌بندند اما به يکباره قيمت کاغذ افزايش پيدا مي‌کند و اين موضوع واقعاً اذيت کننده است.
او خاطرنشان مي‌کند: مشکل بعدي تورم در جامعه و به دنبال آن گراني کتاب‌هاست، قيمت کتاب به شکل نجومي افزايش پيدا کرده و به مرور از سبد خريد مردم حذف شده است.
حسيني تاکيد مي‌کند: اميدواريم دولت حمايت‌هاي ويژه‌اي از نويسندگان و ناشران داشته باشد تا آنها هم با خيال راحت و بدون داشتن شغل دوم به کار خود ادامه دهند.
ناشران در تأمين نان شب خود ناتوان مانده‌اند
عطا يزداني، ناشر ديگر تبريزي است، او نيز در خصوص وضعيت ناشران مي‌گويد: اين روزها ناشران حال و روز خوبي ندارند، بازار نشر کساد و همه به فکر نان شب خود هستند به گونه‌اي که اکثراً شغل دوم هم دارند.او ادامه مي‌دهد: از طرف ديگر فضاي مجازي نيز باعث شده است تا وضعيت کتاب و کتابخواني بدتر شود، اين روزها همه اعتقاد دارند که در فضاي مجازي کتاب مي‌خوانند در حالي‌که مطالب آن قابل استناد نبوده و نمي‌تواند جايگزين کتاب فيزيکي شود.
او يادآور مي‌شود: البته از سويي ديگر نيز فضاي مجازي فرصت‌هاي خوبي پديدآورده است، برخي ناشران از اين فضا استفاده کرده و کتاب‌هاي خود را عرضه مي‌کنند.
يزداني مي‌گويد: تبليغ کتب در فضاي مجازي توسط نويسندگان و ناشران مي‌تواند سبب تشنگي خوانندگان براي مطالعه شود اما برخي همچنان اعتقاد دارند صرف پول براي خريد کتاب اشتباه است.او تأکيد مي‌کند: رسانه‌ها نيز بايد به ما کمک کنند تا بتوانيم مردم را به سمت کتاب‌خواني هدايت کنيم و شوق و شور آنها را افزايش دهيم چراکه با ايجاد يک بستر فرهنگي مناسب مي‌توان مشکلات اين عرصه را نيز برطرف کرد.
بي‌مهري به ناشران شهرستاني
اميررضا ياري، ناشر ديگر تبريزي نيز مي‌گويد: مشکلات عرصه نشر بسيار و براي ناشران شهرستاني نيز چند برابر است، اکثر امکانات در اختيار ناشران تهراني بوده و ما از آن برخوردار نيستيم‌.
او ادامه مي‌دهد: از طرف ديگر با گسترش فضاي مجازي برخي از مردم اقدام به ايجاد کانال و قرار دادن نسخه الکترونيک کتاب‌ها کرده‌اند و ضربه‌اي که اين مورد به ناشران مي‌زند کاري است و وضعيت کاري آنها را به تعطيلي مي‌کشاند.او يادآور مي‌شود: چالش ديگر ناشران قيمت بالاي کاغذ و بي‌ثباتي قيمت آن است، بنابراين قيمت تمام شده کتب نيز افزايش يافته و مردم با اين وضعيت اقتصادي توانايي خريد ندارند.ياري خاطرنشان مي‌کند: اين روزها مردم در هزينه‌هاي اوليه مانند خوراک و پوشاک خود مانده‌اند چه برسد که کتاب خريداري کنند، بنابراين اين حوزه نيز تابع برنامه‌هاي دولت است.
مشکلات اقتصادي، گريبانگير کتابفروشي‌ها
حسين سربازي کتابفروش تبريزي است که چندين سال است در اين حوزه فعاليت مي‌کند، او نيز به خبرنگار مهر مي‌گويد: اين روزها کتاب حال و روز خوشي ندارد، افزايش قيمت کتاب موجب شده تا خريد کتاب در کتابفروشي‌ها طي سال‌هاي اخير کاهش يابد، کتابفروشان نيز ناگزير به فروش کالاهايي غير از کتاب روي آورده‌اند.
او مي‌افزايد: از سوي ديگر اجاره بهاي مغازه‌ها نيز افزايش يافته و فروش ما کفاف هزينه‌ها را نمي‌دهد؛ بنابراين بسياري از کتاب فروشي‌ها تعطيل شده يا در بيرون بساط مي‌کنند.
او خاطرنشان مي‌کند: هيچ حمايتي از کتاب فروشي‌ها نمي‌شود و انتظار داريم با گراني کاغذ و مشکلات عديده اقتصادي حوزه نشر و فروش کتاب نيز رشد کند و اين محال است.
به گزارش عصر اذربايجان به نقل از فارس،يار مهربان اين روزها حال و روز مساعدي ندارد و آرام آرام به سمت فراموشي مي‌رود، جامعه و مردم آنقدر درگير مشکلات کوچک و بزرگ خود شده‌اند که کتاب و کتابخواني در سبد اقتصادي و فرهنگي آنها جايي ندارد؛ اميدواريم دولت تدابير ويژه‌اي در اين زمينه بيانديشد تا مشکلات اين حوزه نيز برطرف شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها