عصر آذربایجان

گزارش خبر

فقط با صرفه‌جویی 40درصدی در آب کشاورزی حوضه آبریز "دریاچه ارومیه" می‌توان این دریاچه را نجات داد!

فقط با صرفه‌جویی 40درصدی در آب کشاورزی حوضه آبریز "دریاچه ارومیه" می‌توان این دریاچه را نجات داد!

1402/10/30

عصر آذربایجان-کارشناس مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی گفت: اگر 40درصد کاهش مصارف آب بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را محقق کنیم یعنی عددی حدود 2.4 میلیارد مترمکعب از این 6میلیارد مترمکعبی که الان بخش کشاورزی می‌بلعد برای دریاچه ارومیه ذخیره می‌شود.

عصر آذربايجان-کارشناس مديريت زيست‌بوم‌هاي تالابي گفت: اگر 40درصد کاهش مصارف آب بخش کشاورزي در حوضه آبريز درياچه اروميه را محقق کنيم يعني عددي حدود 2.4 ميليارد مترمکعب از اين 6ميليارد مترمکعبي که الان بخش کشاورزي مي‌بلعد براي درياچه اروميه ذخيره مي‌شود.

علي ارواحي؛ کارشناس مديريت زيست‌بوم‌هاي تالابي درباره "بلعيده شدن حقابه درياچه اروميه توسط بخش کشاوري" در حوضه آبريز اين درياچه که منجر به مرگ قريب‌الوقوع درياچه اروميه شده است، اظهار کرد: طي دو دهه گذشته تعداد زيادي سد و سازه کنترلي روي رودخانه‌هاي تنظيمي که به درياچه اروميه ختم مي‌شدند، احداث شد و همزمان سطح زيرکشت بيش از 120 درصد توسعه پيدا کرد و صنايع آب‌بر در حوضه آبريز مستقر شد که همه اينها حقابه درياچه را بلعيدند و باعث شدند ما به اين بحران فعلي و خشکي شديد درياچه اروميه برسيم.

وي ادامه داد: از طرف ديگر اين شکل توسعه باعث شده شاهد ايجاد جزاير حرارتي در حوزه آبريز درياچه اروميه باشيم که اين جزاير حرارتي باعث مي‌شوند که بارشي که انتظار داريم در منطقه اتفاق نيفتد يعني در واقع درياچه اروميه به يک "جزيره حرارتي" بسيار بزرگ تبديل شده است که حرارت و گرما را تشديد مي‌کند و خود اين مورد باعث کم‌بارشي مي‌شود!

اين کارشناس با انتقاد از توسعه بي‌رويه کشاورزي در درياچه اروميه گفت: ما در حوزه آبريز درياچه اروميه 7 ميليارد مترمکعب آب قابل استحصال داريم که حدوداً بين 80 تا 90 درصد اين آب را بخش کشاورزي مي‌بلعد که حدوداً 6 ميليارد مترمکعب مي‌شود؛ در دولت دوازدهم ستاد احياي درياچه اروميه برنامه‌اي براي کاهش تدريجي 40درصدي مصارف آب کشاورزي داشت که قرار بود طي يک برنامه 5ساله انجام شود اما متأسفانه اين برنامه روي کاغذ ماند و اجرا نشد، اميدوارم دولت سيزدهم همت کند و اين مهم را به سرانجام برساند.

ارواحي توضيح داد: اگر 40 درصد کاهش مصارف آب بخش کشاورزي را محقق کنيم يعني عددي حدود 2.4 ميليارد مترمکعب از اين 6 ميليارد مترمکعبي که الآن بخش کشاورزي مي‌بلعد براي درياچه اروميه ذخيره مي‌شود، حال اگر کنار اين منبع آب بتوانيم سيلاب‌هاي فصلي را به درياچه اروميه منتقل کنيم و بازچرخاني آب را هم داشته باشيم مي‌توانيم به تأمين حقابه و حداقل نياز آبي درياچه اروميه که سالانه 3.4 ميليارد مترمکعب است، نزديک شويم.

وي افزود: اين اقدامات مي‌تواند درياچه اروميه را از شرايط به‌شدت ناپايداري که اکنون در آن قرار دارد به يک شرايط نيمه‌پايدار برساند و در ادامه مي‌توانيم با اقدامات تکميلي از جمله توسعه صنايع آب‌اندوز، محصولات مقاوم و کم‌مصرف و لايروبي مداوم رودخانه‌هاي منتهي به درياچه اروميه براي انتقال حداکثر جريانات سيلابي به‌سمت درياچه، شرايط پايداري بيشتر درياچه اروميه را فراهم کنيم.

اين کارشناس مديريت زيست‌بوم‌هاي تالابي در پايان با اشاره به هدررفت محصولات کشاورزي در اين حوضه خاطرنشان کرد: اينکه کشاورزان ما بتوانند دسترسي مستقيم به بازار داشته باشند و محصولات کشاورزي اقتصادي  و کم‌مصرف را کشت کنند، يکي از راهکارهاي برون‌رفت از اين وضعيت است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها