عصر آذربایجان

گزارش خبر

بررسي ابعاد فوت دختر 9 ساله اروميه‌اي در پارک منطقه فردوسي

بررسي ابعاد فوت دختر 9 ساله اروميه‌اي در پارک منطقه فردوسي

1403/05/28

گروه اجتماعي: فوت دختر بچه اي 9 ساله در يکي از پارک‌هاي اروميه خبري بود که دل همه را داغدار کرد اما بايد ديد عوامل و علت اين حادثه چه بود که علاوه بر روشن شدن اين موضوع، از اتفاقات مشابه در آينده نيز مي توان جلوگيري کرد چراکه اين امر خواسته اي همگاني به شمار مي رود. خبر درگذشت دختر 9 ساله اي در يکي از پارک هاي منطقه فردوسي اروميه بر اثر برق‌گرفتگي همچنان باعث حزن و اندوه عميق در ميان شنوندگان اين خبر است.


در اولين اقدام، بر آن شديم تا بدانيم علت اين فوت چه بوده است که بلافاصله متوجه شديم، برق گرفتگي در پارک علت آن به شمار مي رود و همين امر تعجب بسياري برايمان ايجاد کرد که مگر مي شود در پارک برق گرفتگي داشته باشيم.
نخستين امري که براي پيگيري موضوع مورد توجه خبرنگاران قرار مي گيرد، پرسيدن از نيروهاي امدادي است که سراغ اورژانس رفتيم تا صحت اين خبر را تاييد کند.
اورژانس: فرد حادثه ديده از طريق خانواده به بيمارستان منتقل شد
مدير حوادث دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان‌غربي در اين باره گفت: بلافاصله پس از اطلاع از موضوع برق گرفتگي دختر بچه‌اي 9 ساله در محل مشخص، واکنش سريع نشان داديم اما خانواده يا افراد نزديک به حادثه، وي را سريعا به بيمارستان منتقل کرده بودند و به اورژانس منتظر نشده‌اند.
فرزين رضازاده افزود: قبل از دست زدن به مصدوم، بايد از اين نکته مطمئن شد که تماس با منبع الکتريکي قطع شده است و همچنين به منظور خنک کردن سوختگي‌ها، موضع آسيب (در نقاط ورود و خروج جريان برق) را با مقدار زيادي آب سرد بايد شست.
با توجه به ورود به موقع کادر درماني و بيمارستان‌ها اما نتيجه‌اي حاصل نشد و متاسفانه دختر کوچک مدرسه‌اي که فقط سوم ابتدايي مي‌خواند، بر اثر اهمال کاري يا هر مبناي ديگر جان خود را از دست داد.
ادامه ماجرا اين چنين نمي‌ماند چراکه دادگستري هم پاي خود را بر ميان مي‌گذارد و اتفاقا به دنبال مقصر است.
دادگستري: هيچ اغماضي با مسببين ماجرا نخواهد شد
رييس کل دادگستري استان آذربايجان غربي طي دستوري به دادستان اروميه بررسي علل فوت دختر بچه اروميه اي در پارک فردوسي و برخورد قاطع قانوني با مسببان را خواستار شد.
ناصر عتباتي با اعلام اينکه پرونده اي در اين زمينه در بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب مرکز استان تشکيل شده است، اظهار کرد: علل وقوع اين حادثه ناگوار در دست بررسي است و هيچ گونه اغماضي با مسببان پذيرفته نخواهد شد.
وي با ابراز همدردي با خانواده اين مرحومه افزود: با تمام وجود از اين حادثه غم انگيز متاثر هستيم و به خانواده متوفي اطمينان خاطر مي دهيم دستگاه قضايي در احقاق حق ايشان از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد کرد.
سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري اروميه هم در خصوص حادثه برق‌گرفتگي پارک فردوسي در اطلاعيه‌اي آورده است: اين سازمان به عنوان متولي اصلي مديريت و نگهداري پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و مراکز تفريحي عمومي و فضاهاي سبز شهري همواره در تلاش بوده و هست تا در ايجاد فضاهاي سالم و با نشاط شهري براي برخورداري شهروندان فهيم اروميه، نقش و وظايف ذاتي خود را به نحو احسن انجام دهد.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: ولي وجود برخي موانع موجود در اين زمينه که هر از گاهي در بروز حوادث ناگوار نقش تعيين کننده دارند، موضوعي است که شهروندان نسبت به آن آگاهي دارند ضمن اينکه بنا به اظهارات شهروندان ساکن در محل حادثه، دستکاري و تخريب سيستم روشنايي موجود در پارک از سوي معتادان، عامل اصلي بروز حادثه برق‌گرفتگي فرزند عزيزمان بوده و نه تنها خانواده معزا بلکه همه ما را عزادار ساخته است.
در ادامه اين اطلاعيه اظهار شده است: با وجود تلاش‌هاي شبانه‌روزي واحدهاي مرتبط اين سازمان چه در بحث ايجاد فضاهاي بانشاط شهري و چه در زمينه نگهداري بهينه آنها که با توجه به گستردگي جغرافيايي، از ظرفيت پيمانکاران بخش خصوصي نيز براي نيل به اهداف سازماني استفاده مي‌شود کنترل و نظارت جدّي بر فعاليت پيمانکاران نگهداري فضاي سبز همواره در دستور کار سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري قرار داشته و قطعاً همياري و همراهي شهروندان در زمينه اطلاع‌رساني از صدمات يا آسيب‌هاي وارده از سوي معتادان به زيرساخت‌هاي شهري در ارتقاي کيفيت ارائه خدمات سازمان نقش بسيار اثرگذاري را ايفا مي کند.
سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري اروميه با ابراز تأسف از وقوع اين حادثه تلخ آورده است: با احترام به حساسيت به‌جا و ارزشمند افکار عمومي جامعه، همچون گذشته برنامه‌ريزي جدي براي شناسايي هرگونه عوامل مخل در حوزه ارائه خدمات به شهروندان را در دستور کار خود قرار داده است تا با همراهي بسيار ارزشمند شهروندان و ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط، زمينه‌ها و بسترهاي وقوع چنين حوادث ناگواري را از بين برده و محيطي شاداب و عاري از هرگونه عوامل حادثه‌ساز فراهم کند.
شهرداري اروميه به مسئوليت خود در حادثه برق‌گرفتگي کودک اروميه‌اي واقف است
شهردار اروميه نيز در اين باره در جلسه اي که در شوراي اسلامي شهر برگزار شد، گفت: فوت کودک اروميه‌اي به دليل برق‌گرفتگي موضوعي است که نمي‌شود به سادگي از کنار آن گذشت، منتظر اعلام نظر کارشناسان هستيم و با مقصران حادثه برخورد مي‌شود.
حسين مهدي‌زاده افزود: طي جلسه‌اي با حضور دادستان عمومي و انقلاب اروميه، بازرس کل و مديرعامل شرکت توزيع نيروي برق آذربايجان غربي، رييس سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري اروميه و پيمانکار برگزار و مقرر شد با بررسي ابعاد مختلف اين حادثه، هر نهاد و ارگان براساس کوتاهي و قصورات پاسخگو باشد.
وي با بيان اينکه از سال ?? 95تفاهم‌نامه‌اي في‌مابين شهرداري اروميه و شرکت توزيع نيروي برق استان منعقد شده و بر اساس آن شرکت مجوز استفاده پارک‌ها از شبکه برق را صادر کرده، اظهار کرد: ساماندهي و بررسي امنيت سيستم روشنايي پارک‌ها نيز برعهده اين شرکت بوده و ساماندهي پارک فردوس به پيمانکار سپرده شده بود که پيمانکار نيز در اين زمينه مسئوليتي بر عهده دارد.شهردار اروميه ادامه داد: همه اين موضوعات باعث نمي‌شود شهرداري اروميه از وظيفه خود شانه خالي کند چرا که با وجود برون‌سپاري پروژه‌ها، نظارت بر حسن انجام کار بر عهده شهرداري اروميه بوده و در اين ميان شهرداري اروميه خود را مسئول مي‌داند.
وي با تاکيد بر اظهار نظر مادر متوفي که اين پارک محل تجمع معتادان بوده و چندين بار با کلانتري محل تماس گرفته شده همچنين به 137 شهرداري نيز اطلاع داده شده بود، افزود: در اين راستا گزارش‌هاي تماس‌ اين سامانه در يک سال گذشته مورد بررسي قرار مي‌گيرد و در صورت کوتاهي، برخورد لازم صورت مي‌گيرد.
مهدي‌زاده با ابراز اينکه حادثه پيش آمده بسيار دلخراش است، افزود: مباحث ايمني در حوزه پارکها و ايمني در تردد و معابر شهري نيازمند بازنگري در ساختارها است.
وي يادآور شد: براي پيشگيري از وقوع چنين حوادثي در آينده، شهرداري اروميه و شرکت توزيع برق آذربايجان‌غربي در نظر دارد برق‌رساني هوايي را جايگزين برق‌رساني زميني کند.
شرکت برق: ايجاد و رسيدگي به روشنايي پارک ها جزو وظايف شهرداري است
شرکت برق نيز پس از اين جريانات تصميم گرفت بيانيه‌اي در اين خصوص منتشر کند که ضمن تسليت و ابراز تاسف از حادثه پيش آمده در ادامه اين بيانيه گفته است: شرکت توزيع نيروي برق آذربايجان غربي در پاسخ به سخنان يکي از اعضاي شوراي اسلامي شهر اروميه در صحن شورا جهت روشن شدن ابعاد موضوع به استحضار مي رساند ايجاد و رسيدگي به روشنايي پارک ها، ميادين و زيرگذرها و پل ها و رسيدگي به تاسيسات داخلي آن ها جزو وظايف شهرداري است و شرکت توزيع نيروي برق دخل و تصرفي در اين مورد ندارد؛ در خصوص حادثه پيش آمده در پارک خيابان فردوسي اروميه، انشعاب غيرمجاز پارک مذکور طي چندين عمليات توسط اکيپ هاي اجرايي شرکت توزيع نيروي برق جمع آوري و اخطار هاي لازم جهت برقرار نمودن انشعاب مجاز براي شهرداري اروميه ارائه شده است که متاسفانه تا کنون اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.
در ادامه اين بيانيه آمده است: در پاسخ به اظهارات شهردار اروميه مبني بر وجود تفاهم نامه اي في ما بين شهرداري اروميه و شرکت توزيع نيروي برق آذربايجان غربي در خصوص مسئوليت اين شرکت در تامين برق شبانه پارک ها و بررسي ايمن سيم روشنايي آن ها، به اطلاع مي رساند که هيچگونه تفاهم نامه اي در اين زمينه با شهرداري اروميه منعقد نشده است و همانگونه که قبلا نيز اشاره شده ايجاد و رسيدگي به روشنايي پارک‌ها، ميادين و زيرگذرها و پل ها و رسيدگي به تاسيسات داخلي آن ها جزو وظايف شهرداري است.
و در خاتمه اين بيانيه شرکت توزيع نيروي برق آذربايجان غربي با جملات غيرحرفه‌اي از شهروندان خواسته است: از اظهار نظرهاي غيرکارشناسي تا روشن شدن ابعاد موضوع توسط مراجع ذيصلاح خودداري نموده و ضمن ابراز همدردي مجدد با خانواده کودک فوت شده؛ اين شرکت آمادگي خود را جهت همکاري با مراجع مذکور جهت دستيابي به اين مهم اعلام مي دارد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، با توجه به رسيدگي موضوع از طريق قوه قضاييه و حضور دادستان اروميه به همراه مديران نهادهاي مسوول در محل وقوع حادثه، اميد مي رود که ابعاد اين حادثه به زودي آشکار شده و در صورت تقصير، ضمن بررسي جرم مسببان، پيش بيني هاي لازم در اماکن عمومي صورت گيرد تا خانواده هاي ديگري به علل مشابه يا با سهل انگاري هر نهاد مسوولي، داغدار نشود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها