عصر آذربایجان

گزارش خبر

صنعت بوم گردي، ظرفيتي پنهان و نيازمند حمايت در آذربايجان غربي

صنعت بوم گردي، ظرفيتي پنهان و نيازمند حمايت در آذربايجان غربي

1403/04/03

گروه اقتصادي: بوم گردي صنعت پنهان آذربايجان غربي است که در صورت شکوفايي مي تواند دروازه هاي توسعه را به روي استان گشوده و زمينه اشتغالزايي و درآمد را براي استان فراهم کند. آذربايجان غربي گنجينه‌اي از جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي است از آبشار و جنگل گرفته تا کوه و چشمه و تالاب،جاذبه هايي که هرکدام مي توانند نقش موثري در جذب گردشگر داشته باشند.


صنعت بوم گردي آذربايجان غربي مي‌تواند در رونق و شکوفايي گردشگري استان نقش بي نظيري ايفا کند، طبيعت گردها، توريست‌ها و گردشگران را به سوي خود فرا خواند و علاوه بر معرفي زيبايي‌هاي طبيعي اين ديار،گردشگران را به سفيران فرهنگ و ‌سنن اين سرزمين تبديل کند.بوم گردي همچنين مي تواند فرهنگ، آداب و رسوم و زندگي اقوام مختلف اين استان را براي جهانيان به تصوير بکشد و هرساله جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي اين استان را ميزبان گردشگران کرده و ‌درآمد هنگفتي نصيب استان کند.
به جرات مي‌توان گفت آذربايجان غربي در زمينه دارا بودن جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي گوي سبقت را از استان‌هاي ديگر ربوده و جايگاه ويژه‌اي را براي خود کسب کرده است چنانکه جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي آذربايجان غربي گسترده،بي نظير و ‌از جذابيت خاصي برخوردار است و ‌برخي از آنها خاصيت درماني داشته و نقش موثري در درمان بعضي بيماري‌ها دارند.
روستاهاي تاريخي و جمعيت عشايري ظرفيتي براي بوم گردي
آذربايجان غربي داراي روستاهاي هدف گردشگري و آثار تاريخي و فرهنگ کهن است روستاها و مناطقي چون سيلواناي اروميه، باغچه جوق ماکو، روستاي چورس خوي، هفت وان سلماس،تمتمان اروميه و روستاهاي متعدد ديگر که به دليل برخورداري از آثار تاريخي کهن و فرهنگ و آداب و رسوم مي توانند گردشگران را به سوي خود فرا بخوانند.با توجه به اينکه 35 درصد جمعيت استان در روستاها زندگي مي کنند، روستاها و زيبايي هاي موجود در آن از جمله مولفه هاي صنعت بوم گردي محسوب مي شوند.همچنين 130 هزار نفر جزو جمعيت عشايري آذربايجان غربي بوده که مي توانند نقش موثري در جذب گردشگران و توسعه صنعت بوم گردي ايفا کنند چنانکه توليدات عشاير نظير لبنيات و سبک زندگي مثل شير دوشي، پشم چيني، روغن گيري، قالي بافي،نوع پوشاک و آداب و رسوم پتانسيلي براي جذب گردشگران و بوم گردان است.
تنوع قوميتي ظرفيتي براي رونق صنعت بوم‌گردي استان
آذربايجان غربي به دليل برخورداري از تنوع قوميتي و فرهنگي و وجود اقوام و اديان مختلف بستر و ظرفيت بهينه‌اي براي شکوفايي صنعت بوم‌گردي دارد.
تنوع فرهنگي جذابيت محصولات توليدي را براي گردشگر بيشتر مي‌کند يک محصول تنها يک جاذبه دارد ولي توليدات متنوع جذابيت‌هاي متنوع به دنبال دارند.
علاوه براين تنوع قوميتي به دنبال خود گويش،پوشش، آداب و رسوم مختلف همانند عروسي و عزا را دارد که اين آداب و رسوم جزوي از صنعت بوم گردي بوده و براي بوم گردان بسيار جالب و ديدني است.وقتي گردشگران و بوم گردان پوشش وآداب و رسوم مردم مناطق روستايي را مي‌بينند به نوعي حس وطن پرستي به مردم منطقه دست مي‌دهد و ‌احساس غرور مي‌کنند و يا وقتي در مراسم عروسي آنها حاضر مي شوند اين حضور،موجب احياي آداب و رسوم آن منطقه مي‌شود.همجواري با سه کشور هم پتانسيل ديگري براي رونق صنعت بوم‌گردي و همچنين گسترش اقامتگاه هاي بوم‌گردي است اين پتانسيل در جذب گردشگر و افزايش درآمد استان و مهمتر از همه رونق صنعت بوم گردي نقش موثري دارد.
توسعه اقامتگاه هاي بوم گردي گامي بزرگ براي رونق صنعت بوم گردي
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي مي گويد: اقامتگاه هاي بوم گردي ظرفيتي نهفته در توسعه گردشگري استان بوده و همچنين نوعي از محل هاي اسکان براي گردشگران هستند که براي پذيرايي از بوم گردان و البته ساير مسافران علاقه مند به حفظ ويژگي هاي محيط ساخته مي شوند در اين اقامتگاه ها سعي مي شود تا کمترين آسيب به محيط وارد آيد و مهمان نيز تا حدودي با فرهنگ جامعه ميزبان آشنا شود. مرتضي صفري ادامه داد: اين اقامتگاه ها معمولا توسط افراد محلي اداره مي شوند تا در انتقال ويژگي هاي اجتماعي و فرهنگي موفق تر عمل کنند. تزيينات و ساختار اقامتگاه هاي بوم گردي نيز تداعي کننده ويژگي هاي همان منطقه هستند و حتي غذاهاي سرو شده در آن نيز از ميان خوراک هاي محلي انتخاب مي شوند.صفري افزود: اقامتگاه هاي بوم گردي صرفا جايي براي اقامت نيست و همين موجب تمايز آنها از هتل ها و مهمانسراها مي شود اين اقامتگاه ها خود مي توانند به عنوان جاذبه، گردشگران را به سوي خود بکشانند کساني که مي خواهند ساعاتي را دور از محل زندگي شان بگذرانند و در فرهنگ جامعه ميزبان غرق شوند چيزهاي جديد ياد بگيرند و انرژي لازم براي ادامه فعاليت هاي شان را کسب کنند.وي با بيان اينکه هرچند ايجاد فضاهاي اقامتي روستايي و طبيعي تحت عنوان" اکولاژ، ريسورت" در سطح جهان از سابقة نه چندان زيادي برخوردار است گفت: در کشور ايران اقامتگاه هاي بوم‌گردي، اصطلاحي است که طي چند سال اخير در سطح گردشگري روستايي رايج شده است و يکي از مهم‌ترين مولفه‌هاي توسعه گردشگري روستايي ‌به شمار مي‌آيد.صفري افزود: بدون شک ايجاد و بسترسازي براي توسعه اقامتگاه هاي بوم‌گردي در روستاها،آثار اقتصادي، اجتماعي و زيست‌محيطي بسياري را در پي خواهد داشت و نتايج آن سراسر فضاي جغرافيايي کشور را بهره‌مند خواهد کرد.اين اقامتگاه ها چند سالي است در روستاهاي اطراف شهرهاي بزرگ و داراي آثار تاريخي و طبيعي شکل‌ گرفته و در طي سالهاي اخير روند رو به رشدي داشته است.
پرداخت 15 ميليارد تسهيلات براي توسعه اقامتگاه هاي بوم گردي
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي ادامه داد: همچنين در اين راستا حمايتهاي دولتي و قانوني از قبيل پرداخت تسهيلات از منابع مختلف از جمله اشتغال پايدار روستايي، بند الف تبصره 18 نهضت احيا، تبصره 16 و با بهره کم و مشوق هاي قانوني ديگر قدم اساسي برداشته و منجر به صدور پروانه بهره برداري به تعداد 43 واحد با ظرفيت اقامتي نزديک به 700 تخت در شهرهاي مختلف استان شده که شهرستان هاي سردشت و تکاب بيشترين تعداد اقامتگاه هاي بوم گردي را به خود اختصاص داده اند.صفري افزود: اين روند طي سال گذشته با صدور 633 موافقت اصولي با پيش بيني حجم سرمايه گذاري بيش از 4000 ميليارد ريال و اشتغال 172 نفر سرعت بيشتري به خود گرفته و منجر به صدور پروانه بهره برداري به تعداد شش واحد شده است. همچنين در اين راستا مبلغي بالغ بر 15 ميليارد تومان تسهيلات بانکي براي ايجاد و توسعه اقامتگاه هاي بوم گردي به متقاضيان پرداخت شده است.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايرنا،اقامتگاه هاي بوم گردي مهمترين زيرساخت صنعت بوم گردي است و صنعت بوم گردي بدون اين اقامتگاه ها نمي تواند رشد کند زيرا هرکدام از آنها فراتر از هتل هاي چهار و پنج ستاره بوده و با جلوه و نماي سنتي و رنگ و بوي کهن گردشگران را به عمق تاريخ اين ديار برده و او را با گذشته اين ديار پيوند مي زنند.اسکان چند روزه در اين اقامتگاه ها که اکثرا خانه هاي قديمي و تاريخي مرمت شده و يا ساخته شده به سبک و سياق سنتي هستند توريست ها را به ماندن و زندگي راغب تر مي کند آنها روز خود را با خوردن غذا و نشستن در اتاق هايي به سبک سنتي و قديمي مي گذارنند.اين اقامتگاه هاکه تمام زيبايي هاي زندگي سنتي را در خود جاي داده اند به شکل زيبايي گردشگران و بويژه طبيعت گردان را براي ماندن تشويق مي کنند.شهرستان‌هاي ماکو، خوي، سلماس، اروميه، نقده، پيرانشهر، سردشت، مهاباد، تکاب، شاهين دژ، اشنويه و بوکان ميزبان اقامتگاه هاي بوم گردي بوده و همواره پذيراي گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتي برخي کشورهاي همسايه هستند.
سردشت به دليل برخورداري از روستاهاي بکر، آبشار شلماش، جنگل و طبيعت بکر داراي 9 واحد اقامتگاه بوم‌گردي بوده و بيشترين تعداد را در اين خصوص در آذربايجان غربي به خود اختصاص داده است.
اين‌استان‌ از نظر جاذبه‌هاي طبيعي همانند آبشارها، چشمه‌ها، آب‌هاي معدني، کوه‌ها، روستاها، معماري کهن روستايي، تپه‌ها و قلعه‌هاي تاريخي با قدمت هزاران ساله و علاوه بر اين به لحاظ چند قوميتي بودن و متعدد بودن آداب و رسوم و سنت‌ها از پتانسيل بي نظيري در زمينه صنعت بوم گردي برخوردار است که مي‌تواند درآمد مناسبي را براي استان به ارمغان آورده و کمک بزرگي به اقتصاد استان کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها