عصر آذربایجان

گزارش خبر

فعاليت 292 گلخانه در آذربايجان‌غربي بستر ارتقاي بهره‌وري آب و خاک

فعاليت 292 گلخانه در آذربايجان‌غربي بستر ارتقاي بهره‌وري آب و خاک

1403/05/14

گروه اقتصادي: 292 واحد گلخانه اي با بيش از 80 هکتار مساحت در استان مشغول به توليد هستند که کاهش مصرف 10 برابري آب و نيز استفاده بهينه از منابع خاکي، مهمترين هدف فعاليت هاي اين واحدهاست.


 آذربايجان غربي با توليد سالانه حدود هفت ميليون تن انواع محصولات باغي و زراعي در سطح 842 هزار هکتار اراضي خود توانسته در بسياري از زمينه هاي توليد در بخش کشاورزي پيشتاز کشور باشد، اما آنچه که امروز با توجه به شرايط اقليمي و کاهش بارندگي نياز اين استان به شمار مي رود، افزايش بهره وري از آب و خاک در کنار ارتقاي کيفيت توليد است.
در اين راستا مسوولان جهادکشاورزي استان با هدايت سرمايه هاي متقاضيان به سمت کشت گلخانه اي درصدد هستند تا به اهداف پيش بيني شده دست يابند.معاون توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به فعاليت 292 واحد گلخانه اي در استان اظهار کرد: 292 واحد گلخانه اي با بيش از 80 هکتار مساحت در استان مشغول به توليد هستند که کاهش مصرف 10 برابري آب و نيز استفاده بهينه از منابع مهمترين هدف فعاليت هاست.
علي ديانتي افزود: ميزان اشتغال زايي در اين واحدها 805 نفر به صورت مستقيم و يک هزار و 610 نفر غير مستقيم است.وي اظهار کرد: ميزان توليدات امسال گلخانه هاي استان شامل گل شاخه بريده 2 ميليون و 100 هزار شاخه، گل گلداني سه ميليون گلدان، خيار 11 هزار و 800 تن، گوجه فرنگي هزار و 900 تن، توت فرنگي280 تن، گياهان دارويي 28 تن، ميوه هاي درختي 148 تن، نشاء سبزي و صيفي22 ميليون بوته، نشاء گياهان دارويي 2 ميليون بوته، نهال 2 ميليون 800 اصله بوده است.به گفته وي، محدوديت منابع اجازه توسعه اراضي در عرصه‌هاي باز را نمي‌دهد و براي اينکه بتوان با روش‌هاي نوين آبياري با مصرف آب کم توليد افزايش يابد بايد توليد گلخانه‌اي توسعه يابد.
نهضت گلخانه اي در آذربايجان غربي با جديت پيگيري مي شود
رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به اينکه تاکيد استاندار آذربايجان غربي درباره ايجاد نهضت گلخانه‌اي باعث شده تا اقدامات توسعه اي در اين راستا با جديت پيگيري و اجرايي شود، بيان کرد: توسعه گلخانه هاي استان در سال 1402 با احداث 53 واحد به مساحت کل 7.1 هکتار بود و کلنگ زني يک واحد گلخانه در شهرستان خوي به مساحت کل 50 هکتار نيز انجام شده است.خسرو شهبازي با بيان اينکه رشد و توسعه گلخانه ها نسبت به سال قبل 11 درصد بود، اظهار کرد: متقاضيان از تسهيلات بانکي هم در اين زمينه استفاده کرده اند که معرفي شدگان به بانک در سال 1402شامل 20 مورد با مساحت کل هشت هکتار و تسهيلات درخواستي به ميزان هزار و 405 ميليارد ريال بوده است.
وي گفت: با توجه به محدوديت‌هاي اقليمي و اجراي مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه، گلخانه‌ها را با سرعت بيشتري گسترش خواهيم داد و توسعه کشت محصولاتي چون سبزي و صيفي در مکان‌هاي مديريت شده در دستور کار است.
گراني نهادهاي کشاورزي مشکل اصلي گلخانه داران است
پورجعفر مالک گلخانه اي در اروميه است که سالها بعد از تلاش هاي بسيار و کسب تجربيات فراوان هم اکنون در حال کشت محصولات گلخانه اي است.وي در حالي مشغول آماده سازي گلخانه براي کشت پاييزه است که از کشت دور اول خود رضايت دارد و توانسته است ?? تن برداشت محصول با تراکم 50 هزار بوته توت فرنگي داشته باشد.پور جعفر گفت: به رغم اينکه استقبال و تقاضاي بازار براي محصول توليدي اش بالاست ولي گراني نهاده ها مشکلي است که گريبانگير بخش توليد شده است چرا که دولت يارانه اي براي نهادهاي بخش کشاورزي و گلخانه ها نمي دهد.
اين کشاورز با اشاره به اينکه روزانه 6 نفر از اهالي بومي منطقه در گلخانه در فصل برداشت مشغول کار هستند، اظهار کرد: سه نفر به عنوان کارگر ثابت در چهار فصل مشغول کار هستند.وي اضافه کرد: هزينه تمام شده هر دوره براي اين گلخانه بين 500 تا 700 ميليون تومان است و ارقامي که کشت کرده آلبيون و مونتري است که رقم مونتري را از ترکيه خريداري کرده است.اين گلخانه دار با انتقاد از عملي نشدن برخي خواسته هاي او در زمينه رفع مشکلات برق و آب گلخانه اش گفت: بارها به مسوولان استاني در اين زمينه درخواست حمايت داده ام ولي به رغم دستوري که از طرف معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان غربي براي رفع مشکل صادر شده، مسوولان اداره برق و اب مساله را رفع نکرده اند.در زمينه مشکل خشک شدن آب چاه آبياري هم به رغم پيگيري و حادبودن مشکل کسي دست مان را نگرفته و همواره مساله را پيچانده اند و از همسايه مجاور آب گلخانه را تهيه کرده ايم چون گلخانه بدون آب نابود مي شود.
گلخانه دارها دغدغه باد و باران ندارند
يکي از کشاورزان اروميه اي که سالهاست در زمينه توليد، خيار، کدو، توت فرنگي و محصولات گلخانه اي فعال است، در اين زمينه گفت: آرامش خاطر کشاورز از بابت عدم خسارت‌هاي تگرگ و باد و باران يکي از مزيت‌هاي گلخانه و توليدات آن است که در بدو ورود ذهن را به سمت مزاياي اين نوع کشاورزي هدايت مي‌کند.علي وصفي مدير توليد گلخانه اي در شهر اروميه است که علاوه بر کشت و زرع خصوصي براي خودش، دستي بر آتش در شغل کشاورزي و کوله باري از تجربيات دارد.وي معتقد است که کشت گلخانه اي کاري است که در تمام فصول سال ادامه دارد و در شرايط باد و باران هم تعطيلي بردار نيست.
به گفته وصفي سطوح مالچ پاشي شده از مزاياي ديگر اين نوع کشت است که خودنمايي مي‌کند و استفاده از اين پوشش بر روي خاک باعث محافظت از ريشه گياهان در برابر باد، باران، نفوذ گرد و غبار، يخبندان، در فضاي باز شده و در فضاي بسته هم باعث جلوگيري از تبخير آب موجود در خاک و نيز فرسايش مي‌شود.به گفته اين کشاورز در اين گلخانه روزانه چهار تا 6 نفر کار مي‌کنند و در هر چينش در ايام پيک يک هزار کيلوگرم برداشت کدو انجام مي‌شود و در صورتي که شرايط فراهم نباشد 500 کيلوگرم برداشت کدو در روز حتمي است و برداشت محصول تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از  ايرنا  ،آذربايجان غربي داراي 842 هزار هکتار اراضي کشاورزي است که 230 هزار نفر بر روي اين اراضي کشت و کار مي کنند، محصولات توليدي در اين استان علاوه بر اينکه در داخل استان به مصرف مي‌رسد بخشي از نيازهاي ساير نقاط کشور و استان‌هاي همجوار را هم تامين مي‌کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها